Pagina 1 van 1

Vervangen roetfilter D5: wanneer moet dat?

Geplaatst: 04.11.2009 - 14:35
door edraket
Ik heb me suf zitten zoeken op het forum maar kan het niet vinden.

In mijn onderhoudsboekje staat dat bij, ik meen uit mijn hoofd, 240.000 km het roetfilter moet worden vervangen van een D5 met af fabriek roetfilter. Nu heb ik ook het officiele onderhoudsschema, maar daar staat niets in over vervanging van het roetfilter.
Moet deze echt worden vervangen of alleen als deze stuk gaat?
Heeft iemand een overzicht met de onderhoudskosten van de V70 diesel van bj 2006, of weet iemand wat die beurt met vervanging van het roetfilter kost?

Geplaatst: 04.11.2009 - 19:39
door Msuidgeest
Roetfilters. Die hebben we een tijdje niet gehad.

Ik zou wat kunnen filosoferen over prijzen (en dan komt er onzin uit) maar bel eens rond naar enkele garages of Volvo-specialisten. U bent vast niet de eerste die zo'n vraag stelt aan een garage.

Geplaatst: 04.11.2009 - 20:14
door edraket
Als ik die ingeving had gehad had ik hier de vraag niet gesteld. Er is vast wel iemand die de standaard beurtprijzen met de bijbehorende km standen in een handig overzichtje heeft.

Geplaatst: 08.11.2009 - 21:04
door edraket
Is er niemand die dit weet? bart Simpson misschien?

Geplaatst: 08.11.2009 - 22:04
door bart simpson
volgens mij is een D5 rpf for life, de werking ervan is iig structureel anders dan die van de 4 cilinders

Geplaatst: 08.11.2009 - 22:14
door D5R-Design
He bart hoe zit dat met rest as wat achterblijft in het filter?

Geplaatst: 08.11.2009 - 22:52
door edraket
In mijn instructieboekje staat vermeld dat van alle D5244T4-D5244T7 bij 240.000 km het roetfilter moet worden vervangen. Is dat dan niet juist? Is vervanging van het filter niet meegenomen in de standaard 240.000 beurtprijs?

Geplaatst: 09.11.2009 - 09:42
door bart simpson
D5R-Design schreef:He bart hoe zit dat met rest as wat achterblijft in het filter?
dat wordt normaal gesproken geregenereerd.
edraket schreef:In mijn instructieboekje staat vermeld dat van alle D5244T4-D5244T7 bij 240.000 km het roetfilter moet worden vervangen. Is dat dan niet juist? Is vervanging van het filter niet meegenomen in de standaard 240.000 beurtprijs?
Ik zou de werking ervan (laten) controleren, er stond in de auto ook altijd dat bij 10 jaar een airbag "vervangen" zou moeten worden.

Geplaatst: 09.11.2009 - 13:23
door edraket
Hij is dus niet standaard meebegroot in de 240.000 beurt?

Geplaatst: 09.11.2009 - 14:59
door bart simpson
niet dat ik weet

Geplaatst: 10.11.2009 - 16:45
door JeeWee
Is het niet zo dat dan alleen de vloeistof voor regeneratie gevuld moet worden?

Geplaatst: 10.11.2009 - 17:05
door bart simpson
JeeWee schreef:Is het niet zo dat dan alleen de vloeistof voor regeneratie gevuld moet worden?
niet bij de 5 cilinders

Geplaatst: 12.11.2009 - 10:22
door ivoandriessen
Hoe zit dat met een retrofit filter?

Ik neem aan dat de auto (MY2002) geen reinigingsprocedure kent voor een aftermarket filter....

Moet deze wel vervangen worden?

Geplaatst: 19.11.2009 - 20:46
door JeeWee
Daarme hebben we nog geen antwoord.
Mogen we de goeroes op dit forum vragen dat eens uit te zoeken?

Geplaatst: 19.11.2009 - 22:12
door Medusa
Roetfilter regeneratie procedure start aan de hand van een heel aantal factoren, waaronder (sinds laatste regeneratie) gereden km's, gereden tijd, drukverschil voor en achter filter, berekende theoretische vervuiling etc.

Dit alles is niet aanwezig in de oudere 131 en 163 pk versies, procedures zitten enkel in de latere 2.4d en d5's met af fabriek filter. de 2.0 136pk heeft die ook.

In principe als hij helemaal dicht komt te zitten (gebeurt bvb bij kapotte egr klep), dan kan de auto uit zichzelf geen regeneratie meer uitvoeren. Bij sommige merken kan dat dan nog wel bij de dealer worden geforceerd, met vermelding dat er brandgevaar is. Bij vag bvb moet de auto daarvoor via internet met de fabrikant verbonden zijn.

Vraag voor de lol de prijs voor vervanging maar eens op bij de dealer, dat is niet iets dat je even tussendoor laat doen samen met de andere filters.