Opknappen van mijn 1800E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

ovlov2 schreef:Hoi Boele,

Ik heb een set alubinnenschermen klaar liggen om te monteren onder mijn P1800. Er was een handleiding bij en 4x L-profielen. Ik heb er enkele foto's van gemaakt. Ik hoop dat dit je kan helpen.

Ter info , ik heb vorig jaar een getinte achterruit komen halen bij jou . deze staat nu in mijn 1800... zie foto.

Groetjes en veel succes
Hoi, ben je naam vergeten! :oops: Wel je auto op Carrelation gezien, maar wist niet dat hij van jou is!

Is het nog gelukt met de achterruitverwarming? Ik heb laatst het haakje gevonden! Dus als je nog interesse hebt, hoor ik het wel.

Bedankt voor de foto's en handleiding! Lijkt me niet al te lastig na te maken!

Groeten, Boele

@Rob Bakker: Hij zal rond februari / maart wel weer op het asfalt verschijnen mits al het pekel een beetje weg is!
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Dag Boele,

Ik heb de achterruitverwarming niet aangesloten. Kan je het haakje bewaren? Bij gelegenheid haal ik het dan eens uit. Veel succes nog en misschien eens tot op een meeting met beide wagens... De jouwe ziet er echt fantastisch uit! Ik heb de mijne minimaal gerestaureerd omdat ik er snel de baan mee op wou; vele zaken zijn niet origineel maar wel leuk. Ben ondertussen aan een andere 1800 bezig.

Groetjes

Jan Van Buggenhout
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hoi Jan,

Ik zal het haakje bewaren! Volgens mij hoeft je ruit er niets eens voor eruit. Ze hebben tegenwoordig lijm dat geleid..

Mijne is ook niet origineel hoor! Origineel = erg duur, en ik wil een auto naar mijn smaak. Vandaar alle aanpassingen. Als andere het mooi vinden is het leuk meegenomen. Maar het belangrijkste is dat ik er veel plezier van heb!
Afbeelding

Van voren heb ik de 1800 nu ook verlaagd. Gaf een verlaging van dik 40mm! Is toch echt een beetje teveel van het goede. Nu dus iets bedenken zodat ie een cm hoger komt. Iemand ervaringen met het plaatsen van ophoogringen bij de voorveren?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Je kunt ophoogringen gebruiken maar controleer wel of de veer ook onder spanning staat als de auto los van de grond staat..
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Inmiddels weer een tijd verder!
Door drukte van mijn studie, schiet het allemaal niet zo op! Inmiddels zitten de originele koplampen netjes gemonteerd en werkt alle verlichting weer naar behoren. Dit heb ik eerst moeten doen, anders zaten de aluminium binnenschermen in de weg.
De aluminium binnenschermen heb ik samen met mijn vader afgelopen week gemonteerd. Zitten er keurig in. Dit zal veel bagger schelen op plekken waar ik het absoluut niet meer wil hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het wegwerken van de centrale deurvergrendeling heb ik enige tijd gezocht naar doorvoertules.
Uiteindelijk heb ik ze gevonden bij Doetam te Doetinchem. Een groot automaterialencentrum. Voor het monteren heb ik een boor van 25mm gebruikt, gaten gemaakt in de deur en A-stijl, rubber gemonteerd, deur er weer in gehangen, vervolgens draden erdoor getrokken. Was een vrij lastige klus!
Afbeelding
Afbeelding
Hier is te zien hoe de motor van de CV weggewerkt zit in de deur. Deze zit met een soort ‘spaak’ gemonteerd aan het slot.
Afbeelding

Nu moet alleen nog de rechterdeur gedaan worden en dan kan ik met het dashboard beginnen!
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Na een avond en een paar uurtjes overdag sleutelen, is het dashboard eruit! De breekbouten waren even lastig. Met een centerpons eerste stuk 'losgeslagen' daarna met een griptang stukje voor stukje draaien. Nu eerst alles labelen, klokjes loshalen, randjes opnieuw zwart spuiten, koolstofvezel mat tegen het schutbord monteren, overbodige draden weghalen!

Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt wel of ik een stuurslot heb in de 1800, klopt dat? Dan ben ik er nog niet achter hoe ie werkt.. (of hij is al tijden defect.)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, er zit een stuurslot in de 1800E. Kan zijn dat de blokkeerpen is afgebroken. Wat handig is als je het dash er toch uithebt is om de achterkant wit te spuiten, dat geeft veel meer zicht als je er in de toekomst nog eens op je rug liggend onder moet zijn.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:Ja, er zit een stuurslot in de 1800E. Kan zijn dat de blokkeerpen is afgebroken. Wat handig is als je het dash er toch uithebt is om de achterkant wit te spuiten, dat geeft veel meer zicht als je er in de toekomst nog eens op je rug liggend onder moet zijn.
bedoel je de achterkant van het stalen dashboard frame?

Is zo'n pen nog te vervangen? Nu kan ik er immers makkelijk bij..
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

De randjes van de klokken waren stukken mooier dan gedacht! Daar doen we dus helemaal niets aan. Alleen even de glaasjes schoonmaken. Inmiddels wat rubbers besteld om gaten te dichten en een nieuw rubbertje voor de kachelkraan.

De verlaagde progressieve voorveer heb ik LV onder de 1800 vandaan gehaald. De verlaging was zo extreem, dat ik bang ben mijn schermen stuk te rijden bij volledige stuuruitslag.
Via Rudi Dortangs (dank voor de tip) Op een Duits forum een passende oplossing gevonden. Uiteraard met mijn eigen persoonlijke tint.

Vaak wordt bij het ophogen van veren een polyethyleen schijf gebruikt. Die schijven passen natuurlijk net niet bij de voortrein van een 1800E. Daarom heb ik gekozen voor een Low-Budget snijplank van de Action. Hier heb ik 2 rondjes uit gezaagd. De ringen zijn ongeveer 0,9cm dik. Door het hefboomeffect van de triangel zal hij dan wel +- 1,5cm omhoog komen. 1cm is in ieder geval het streven.
Bijgevoegd een aantal foto’s. Doordat ze in een schacht zitten, kunnen de veren nooit van hun plek komen. Een veilige en prima oplossing lijkt mij zo. Nu de voortrein nog behandelen tegen roest, en dan monteren!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De voorkant is al af, nu de rest nog!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

lol de action is een vriend van elke klusser :P
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De glaasjes van de metertjes barsten zeer snel als je ze weer wil terug plaatsen spreek ik uit ervaring. dat komt omdat je de ring er weer op moet draaien om ze vast te klemmen. Iets te strak of iets scheef en pats! Het is gewoon glas dus mocht het nodig zijn dan kan je nwe laten snijden bij Kessler op de Voorheuvel bijv.
Heb je trouwens al gekeken naar de bevestiging van de voorste schokbrekers bovenin daar waar de pen van de schokbreker doorheen gaat? Daar treed metaalmoeheid op, zeker als je er Bilsteins op zet. Op een gegeven moment slaat de hele schokbreker erdoorheen. Verstandig is om er een grote washer bovenop te lassen nu je er toch mee bezig bent.

ps,
kende je deze site al?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

GVD Wat een nattedroom mobiel zeg, prachtig.

Alle liefde die je erin steekt krijg je dubbel en dwars terug als je straks voor de eerste keer met de raampjes open over de provinciale weg zoeft. Respect! Ik blijf volgen :-)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:De glaasjes van de metertjes barsten zeer snel als je ze weer wil terug plaatsen spreek ik uit ervaring. dat komt omdat je de ring er weer op moet draaien om ze vast te klemmen. Iets te strak of iets scheef en pats! Het is gewoon glas dus mocht het nodig zijn dan kan je nwe laten snijden bij Kessler op de Voorheuvel bijv.
Heb je trouwens al gekeken naar de bevestiging van de voorste schokbrekers bovenin daar waar de pen van de schokbreker doorheen gaat? Daar treed metaalmoeheid op, zeker als je er Bilsteins op zet. Op een gegeven moment slaat de hele schokbreker erdoorheen. Verstandig is om er een grote washer bovenop te lassen nu je er toch mee bezig bent.

ps,
kende je deze site al?
Ja die site heb je volgens mij al eens doorgestuurd (of ik heb hem zelf gevonden.) Staan wel leuke oude nieuwsbrieven met tips!

Heb de binnenkant van de voortrein met Owatrol ingesmeerd. Zag er verder niet extreem verroest uit. Ringen erop lassen is zeker een goed idee. Alleen wacht ik nog even totdat er iets kapot gaat.. Wil immers ooit nog de voortrein wisselen voor een gecoat subframe. Vind dat nu alleen nog niet zo belangrijk. Dit subframe is immers nog goed en mn budget komt steeds dichter bij de bodem. Eerst maar weer eens rijden, hopen dat we dan niet teveel 'stilstand' problemen krijgen.

ferdy schreef:lol de action is een vriend van elke klusser :P
Tsja, nu was het een snijplank á 3euro. Schijven kopen zijn 10euro pst. Dan is zelf hobbyen toch veel leuker (en goedkoper wat het ook nog eens leuker maakt!)


@360DEGREEZ: Bedankt!
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Inmiddels het Heatblok koolstofvezel mat erin gelijmd. Wat een klus! Diverse kabels loshalen etc! Wel tevreden met het resultaat. Nu maar hopen dat het ook daadwerkelijk helpt.
Afbeelding
Afbeelding

Verder een chroom randje aangepast zodat hij om het kleine italiaanse plaatje past. Goed gelukt al zeg ik het zelf ;-)
Afbeelding


Dit weekend het dashboard overtrekken en weer monteren!
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Wow! Dat is allemaal weer erg netjes aan het worden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik zeg;
GOED BEZIG!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Dit weekend het dashboard aangepakt. Uit elkaar halen van het dashboard ging vrij aardig, in elkaar zetten was iets ingewikkelder..
Het oude (originele) houtmotief vond ik niet mooi in combinatie met het Nardi stuurtje. Die is namelijk van mahoni. Ik heb hier een soort plakhout motiefje voor gevonden die vrijwel hetzelfde is als het stuurtje. Eerst is het oude folie verwijderd, de aluminium strip geschuurd en vervolgens het nieuwe erop geplakt. Vind het resultaat erg goed gelukt!
De klemmetjes, een soort krokodillenbekjes, zijn goed te monteren met een plamuurmes, dan haken de tandjes niet direct in het dekje en voorkomt dus het scheuren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nu het dashboard weer terug plaatsen in de auto, alles weer monteren en nog wat onderdelen kopen.

Als iemand een controlelampje van de handrem (links in het dashboard) overheeft, houd ik me aanbevolen! Zitten ongetwijfeld in een 140! De grote rode lamp! Helaas toch net iets te ruig los gehaald :-(

Alle klokjes heb ik schoongemaakt, nu nog even nieuwe lampjes kopen. Kan er nu immers goed bij dus vervang ze allemaal preventief.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Is dat nog lastig om het folie er goed strak op te krijgen? Wil het zelf ook een keer doen om dat lelijk standaard nep hout profiel bij de 164 weg te halen.
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Dag Boele,

Mooi werk.

Heb je een foto van het rode lampje?
Ik heb enkel dashboards van 144 liggen (trouwens ook heel wat schakelaars). Ik kan het je dan opsturen.

Een tip, spuit de achterkant van het dasboard in zilver . Als je achteraf iets moet doen, dan werkt dit veel gemakkelijker.

vele groetjes ,

Jan
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

ferdy schreef:Is dat nog lastig om het folie er goed strak op te krijgen? Wil het zelf ook een keer doen om dat lelijk standaard nep hout profiel bij de 164 weg te halen.
Hoi,

Als je de folie mooi strak wil krijgen moet de ondergrond goed vlak zijn en moet je de folie lichtjes verwarmen en dan strak trekken. Zo heb ik dashboard van mijn 144 in donker walnotenhout gedaan (Foliatec).

Succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”