Pagina 1 van 3

Bedieningstang afgebroken wervelklep ?

Geplaatst: 08.11.2009 - 15:45
door renelle
Hallo,

Zo 1-2-3 hier op het forum niets over gevonden, dus dan maar een nieuw topic. Op Duiste forum wel e.a. gevonden, maar ben benieuwd naar ervaringen hier...

Betreft een V70 D5, 185 Pk BJ eind 2005.

Tijdens vol gas rijden, kwam de foutmelden dat er een storing was in motoromanagement en was duidelijk te merken dat het vermogen weg viel. Na een paar minuten reed de auto weer normaal, maar bij op nieuw vol gas rijden kwam dezelfde melding.

Heb daarna met de recent aangeschafte PPC de foutcodes uitgelezen en kwam de melding "ECM-135F - Mass air flow sensor. Signal too high" tegen.

Info op Duitsche forum (http://www.motor-talk.de/forum/d5-dross ... 21495.html) bracht me op het spoor van een stangtje dat een of andere klep in de cilinderkop bedient. Deze blijkt kapot. Het kogeltje aan een kant was afgebroken.

Maar wat nu? Gewoon vervangen (of repareren) en doorrijden?

Ik lees e.a. over een modificatie van de klep en de stang, maar hoe weet ik of die bij deze auto ook uitgevoerd is?

Ik lees ook e.a. over een zeer omvangrijke reparatie en/of schoonmaken van de klep. Het afbreken zou n.l. veroorzaakt worden door vervuiling en daardoor zwaarder bedienen van de betreffende "wervel klep".

Kan ik het stangetje verstevigen/repareren of loop ik dan risico dat er inwendig iets overbelast wordt en kapot kan gaan?

Bijgaand een paar foto's voor de duidelijkheid. Alvast dank voor een reactie!!

René

Geplaatst: 08.11.2009 - 15:46
door renelle
Nog een foto...

Geplaatst: 08.11.2009 - 15:47
door renelle
Een laatste foto...

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:04
door BlackcurrantV70
Alles wat ik over de wervelklep kan vertellen is dat de vervanging bij mijn V70 163PK, MY06) bij de dealer 4u in beslag nam.

Het originele type wervelklep is te zwak uitgevoerd en Volvo is inmiddels met een verbeterde uitvoering gekomen, welke er bij mij nu onder garantie in gegaan is.

Ik had de melding "Motormanagement service vereist" als melding ,maar (nog) geen vermogensverlies.

De melding ging ook weg na een tijdje rustig rijden, maar bij het volgende inhaalmanoever kwam ze terug.

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:18
door hadico
Voor het afgebroken deel is een reparatieset verkrijgbaar bij de dealer en ook de laatste uitvoeringen van deze klep gaan stuk is een beetje structureel probleem.

Geplaatst: 08.11.2009 - 20:55
door edraket
heeft dat niet met vervuiling van de kop te maken door die fijne EGR klep?

Geplaatst: 08.11.2009 - 21:32
door renelle
hadico schreef:Voor het afgebroken deel is een reparatieset verkrijgbaar bij de dealer en ook de laatste uitvoeringen van deze klep gaan stuk is een beetje structureel probleem.
Goh... Bij het openen van het topic bedacht ik me al schrijvende wat een juiste beschrijving zou zijn van de klep die bediend wordt met het stangetje. Wervelklep vertaal.nl en als ik nu zoek op Wervelklep blijkt hier toch wle e.a. over te vinden te zijn op het forum...

Er blijkt dus inderdaad een modificatie te zijn geweest, maar weet iemand hoe te zien is of in mijn geval deze al is uitgevoerd?

Of is het alleen een gemodificeerd stangetje?

Omdat het kogeltje was afgebroken heb ik 'm nu kunnen lijmen, maar zo te lezen is er geen bezwaar om dit met een metalen pennetje te verstevigen (voor het geval hij toch weer snel zal breken).

Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen...

Geplaatst: 09.11.2009 - 12:23
door BlackcurrantV70
Bij mij was de bediening van de klep binnenin afgebroken, dus niet aan het stanggetje, vandaar dat ze bij mij de hele wervelklep vervangen hebben.

Geplaatst: 11.11.2009 - 01:04
door renelle
Ivo Philips schreef:Bij mij was de bediening van de klep binnenin afgebroken, dus niet aan het stanggetje, vandaar dat ze bij mij de hele wervelklep vervangen hebben.
ah... dankje... wordt me al weer wat duidelijker....

Heb het stangetje gelijmd. Ben benieuwd hoe lang het houdt...

Geplaatst: 11.11.2009 - 17:41
door hadico
Als de wervelkl. kapot gaat is het meest het kogeltje aan het armpje wat afbreekt ,het setje bestaat uit een metalen kogelkopje er word een gaatje geboord op de plaats waar nu het kopje zit en het metalen kopje word hier gemonteerd is wat gepriegel maar mits goed uitgevoerd wel de oplossing.

Geplaatst: 11.11.2009 - 17:47
door diesel01
Ook bij de onze is dit onderdeel kapot gegaan en vervangen.
Heb er een behoorlijk sportieve auto voor weer gekregen, onderdeelkosten is bijna niets €5.

Geplaatst: 11.11.2009 - 20:09
door edraket
Maar gaat hij nu stuk vanwege interne vervuiling in de kop waardoor de klep te zwaar gaat lopen, of is het stangetje gewoon te licht geconstrueerd?

Geplaatst: 11.11.2009 - 22:23
door hadico
Kogeltje is gewoon te licht/zwak de klep heeft zoveel ruimte in de kop dat vervuilen niet zozeer aan de orde is er is wel een modeficatie op geweest met de actuator hierbij mogelijk dat het probleenm mede veroorzaakt word hierdoor(slag te groot?) of dat toch het dunne deel van ket kogeltje niet bestand is tegen de druk die de klep intern opbouwt tgv de luchtstroom over de klepppen.

Geplaatst: 11.11.2009 - 22:51
door renelle
Dank allemaal voor de info! Het is me allemaal nog een heel stuk duidelijker geworden. Heb tot nu toe geen kans gehad langs de dealer te gaan, maar zal dit morgen eens doen.

Het metalen kogeltje lijkt me inderdaad een structurele oplossing.

Geplaatst: 16.01.2010 - 00:08
door renelle
Hallo, daar zijn we weer!

Vandaag weer dezelfde foutmelding op het dasboard.

Even onder motorkap gekeken en zie daar: stangtje (de laatste keer nieuw gemonteerd) weer uit de klepbediening geschoten. Geen idee hoe lang dit al zo is, maar weer teruggeklikt en hij rijd merkbaar beter. nu alleen de foutmelding nog even uitlezen en resetten.

wordt vervolgd...

Geplaatst: 16.01.2010 - 00:11
door Gast
Had je het metalen kogeltje al gemonteerd?

Geplaatst: 17.01.2010 - 22:47
door renelle
AlexV70 schreef:Had je het metalen kogeltje al gemonteerd?
Nee, de garage heeft bij de 90.000km beurt alleen voor een paar euro een nieuw stangetje gemonteerd. Nu is het stangetje nog heel, maar was hij uit de hevel van de wervelklep-as geschoten (aan de servomotor kant zat hij nog vast).

Ik heb wel van (een andere) garage vernomen dat ze ook wel een modificatie uitvoeren waarbij er een borg-pennetje door het bestaande scharnierpunt heen zetten. Dat is nu blijkbaar niet gedaan. Ik kijk voorlopig wel hoe lang hij blijft zitten...

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:10
door renelle
Weer een update...

Eergisteren naar de garage geweest voor een structurele oplossing. Eén van de "armpjes" van kommetje (waar de kogel van het kunststof stangetje in dient te klikken) blijkt afgebroken. Hierdoor schiet het bediendingsstangetje dus steeds uit de hevel van de wervelklep stang.

Bij de garage werd eerst gesteld dat er een complete gemodificeerde wervelklep in zou moeten. Deze gemodificeerde wervelklep zou anders geconstrueerd zijn waardoor deze nie meer kapot gaat. Kosten: rond de 700 euro! Garantie? Nee, het gaat bij alle Volvo's van dit type kapot, maar wordt natuurlijk na 3 jaar niet meer onder garantie vervangen.

Pas bij doorvragen blijkt dat er ook een alternatief is. Een reparatie met en pennetje en een borgveertje dat door het bestaande kogelgewricht heen gezet wordt. Kosten: 52 euro en het kan de volgende dag uitgevoerd worden.

Even overweeg ik alleen de onderdelen mee te nemen en het zelf te doen, maar ach... Voor 50 euries is dat ook niet echt de moeite...

Dus gisteren de auto langsgebracht en "klaar terwijl u wacht" een klein half uur later zijn we weer onderweg.

Vandaag eens gekeken hoe het de reparatie eruit ziet en zie daarbij dat het stangetje scheef en klem zit omdat het gemonteerde pennetje vast is gelopen in de beperkte ruimte rond de wervelkleb bediening. Het borgveertje hangt alleen nog aan wat kit vast en het geheel valt direct weer uit elkaar zodra ik het stang uit de hevel van de servo-motor klik.

Als ik vervolgens verder kijk, lijkt het alsof het pennetje en veertje precies verkeert om gemonteerd is. Het borgveertje is aan de kant gemonteerd waar helemaal geen ruimte is voor dit veertje.

Inmiddels heb ik het geheel na ruim 1,5 uur prutsen andersom gemonteerd en lijkt het nu wel goed te zitten. Weet iemand of het zo inderdaad juist gemonteerd is?

Ik zal er wat foto's bij doen ter verduidelijking...

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:15
door Gast
Heb je ook foto's van hoe het door de garage was gemonteerd?

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:22
door renelle
De foto's... Zo is het nu gemonteerd...

Het borgveertje zat eerst aan de linkerkant. De resten van de zwarte kit waarmee dit "vastgeplakt" zat zijn nog te zien op de cilinderkop.

Ik denk dat het zo goed zit, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind...