Pagina 1 van 1
beslagen voorruit bij start koude motor.
Geplaatst: 12.11.2009 - 12:56
door mackeesje
Hoi,
ik heb bij de koude start van de volvo V70 2005, altijd eerst even een licht beslagen voorruit. ECC staat altijd aan, maar moet dan blower of voorrruit verwarming altijd even aan zetten om dit te verwijderen. gaat overigens wel snel, maar bij mijn vorige auto V40 met ecc had ik daar nooit last van.
Iemand een idee of dit aan een interieurfilter of id kan liggen ?
ECC werkt perfect maar ik vind dit vreemd, het doet zich ook bij minder koud weer voor overigens.
graag jullie ervaringen.

Mackeesje
Geplaatst: 12.11.2009 - 13:04
door Oceanracer
Is wat resterend vocht uit de verdamper. Airco paar minuten voor aankomst handmatig uitschakelen zorgt er voor dat het nog aanwezige vocht kan verdampen. Volgende dag geen beslagen ramen.
Geplaatst: 12.11.2009 - 13:10
door mackeesje
bedankt,
kan het inderdaad zijn. moet zeggen dat ik ook veel korte ritjes maak met minder als 10 km. dus lekker warm wordt de auto dan ook niet natuurlijk.
Air quality system zit er in maakt dat nog wat uit?
mackeesje

Geplaatst: 12.11.2009 - 13:16
door Oceanracer
Maakt zeker uit! Op "auto"stand staat de luchtinlaatklep half dicht. Zet hem eens op "man"stand, wellicht dat dit ook al voldoende soelaas biedt. En die korte ritjes zijn tijdens dit vochtige weer ook geen opsteker voor je auto. Natte schoenen, paraplu's achterin, natte jassen, enz...
Geplaatst: 12.11.2009 - 20:23
door toppertje
mijn ervaring is,als hij op aut. staat,en hij moet verwarmen,dan
gaat bijna alle lucht via de blaasmond vd voetenruimte.
idd.zoals @oceanracer al zei:op de man.stand is een en ander beter
te regelen.
Geplaatst: 13.11.2009 - 09:23
door Chrizzle D5
Op "auto"stand staat de luchtinlaatklep half dicht. Zet hem eens op "man"stand, wellicht dat dit ook al voldoende soelaas biedt.
oeps. is de "manual" stand niet de stand "handmatig dicht - recirculatie" en dus extra beslagen ruiten, en de "off"-stand alle poorten open dus lekker frisse lucht? Of is het dus andersom. Bij mij staat ie standaard op off, en ik heb weinig beslagen ruiten meer, zeker niet als ik bij een volle auto/regenachtige start iets extra's blow bij het standje "off".
mijn ervaring is,als hij op aut. staat,en hij moet verwarmen,dan
gaat bijna alle lucht via de blaasmond vd voetenruimte.
idd.zoals @oceanracer al zei:op de man.stand is een en ander beter
te regelen.
Ik heb hem dus gewoon op "off" staan (nogmaals ik heb het idee dat auto-off-manual alleen op de recirculatie slaat) en dan klik ik vervolgens waar nodig is de 3 knoppen in voor blower via het raam-gezicht-vloer). Staat dit niet los van de stand van de recirculatie.
Alleen als je op "voorruit ontwasemen" drukt, dan wordt alles overruled (ongeacht de stand van de knopjes) en gooit de blower alles op de voorruit, al dan niet via recirculatie.
Geplaatst: 13.11.2009 - 09:25
door Chrizzle D5
En dan nog een vraagje van mij (nog net binnen-topic?).
Als ik vanuit de stand "airco uit" en recirculatie "off" een beetje extra laat waaien via de draaiknop. En als ik dat dan weer ongedaan wil maken, dan slaat bij mij automatisch de airco aan en de recirculatie ook op auto. Kan dat anders?
groet CK
Geplaatst: 13.11.2009 - 12:58
door Oceanracer
Chrizzle D5,
Je kon best eens gelijk hebben over die "man" en "off" stand. Eigenlijk nooit zo bij nagedacht. Ik heb hem altijd op "auto" staan omdat ik een hekel heb aan oranje lampjes op mijn dashboard. Iedere gek zijn gebrek, zeg maar....
Ik zal het eens nazien in het boekje. Zal er vast wel instaan.
Dan over jouw eigen vraag: Ik begrijp je vraag niet helemaal... Je kunt toch gewoon het draaiwieltje van de aanjager weer terugdraaien? Of doel jij op de "auto"stand van de ECC? Dat hij dus zelf de snelheid van de aanjager bepaalt en waar de lucht heen moet stromen? In dat geval weet ik ook geen andere methode, helaas...
Geplaatst: 13.11.2009 - 14:30
door Chrizzle D5
Dan over jouw eigen vraag: Ik begrijp je vraag niet helemaal... Je kunt toch gewoon het draaiwieltje van de aanjager weer terugdraaien? Of doel jij op de "auto"stand van de ECC? Dat hij dus zelf de snelheid van de aanjager bepaalt en waar de lucht heen moet stromen? In dat geval weet ik ook geen andere methode, helaas...
ik bedoelde het laatste idd. Bij mij staat meestal 1) de airco uit en 2) bepaalt de auto zelf waar de lucht heen moet stromen. Maar soms wil ik zelf de ventilator harder zetten. Maar daarna kan ik hem niet simpel weer op automatisch zetten, zonder dat tegelijk ook de airco aanslaat. Maar jij weet het ook dus ook niet.
gr CK
Geplaatst: 13.11.2009 - 15:02
door Ramon&Ramon
Als je hem op auto zet ,slaat de airco in,als hij denkt dat dat nodig is,dat is normaal.
Je moet dan alleen de temperatuur zelf regelen.
Veel mensen dat een airco alleen bedoeld is voor de zomermaanden!
Geplaatst: 16.11.2009 - 19:55
door Oceanracer
Oceanracer schreef:...Ik zal het eens nazien in het boekje. Zal er vast wel instaan...
En wat blijkt? In het boekje wordt aangeraden de "aut" stand uit te schakelen als de ramen beslaan. Als je eenmaal op de knop drukt (er brandt dan geen enkel lampje) gaat de klep geheel open. Nog eenmaal drukken sluit de klep (er brandt een oranje lampje) en nogmaals drukken (er brandt een groen lampje) dan is de klep half gesloten en werkt het AQS.
Geplaatst: 16.11.2009 - 22:55
door Ramon&Ramon
De aircopomp werkt dan ook,dus weinig verschil met de auto stand!
Geplaatst: 17.11.2009 - 07:24
door Oceanracer
De pomp werkt alleen als de AC ook op aan staat. Dat staat los van de "aut" stand van de AQS. Waar jij op doelt is de "auto" stand van de ECC.