Pagina 1 van 1

LPI G3 start lastig

Geplaatst: 13.11.2009 - 19:04
door stijn81
Hallo,

Ik rijd met veel plezier in mijn Volvo V40 1.8 Europe uit 1999. Hij is voorzien van een G3 LPI installatie. Er staat in het boekje van de installatie dat het starten even kan duren. Ik moet dus ook de contactsleutel een seconde of 4 omdraaien voor ie start.

Er staat tevens dat het groene lampje op mijn controle op het dashboard een tijdje zou knipperen, omdat ie dan op bezine rijdt en zelf overschakelt. Echter, dat zie ik niet gebeuren. Ik heb het idee dat ie niet op benzine start. Of is dit heel kort? Ik rijd nu zelf af en toe op bezine om de benzinepomp en leiding goed te houden.

Is het normaal dat het zo lang duurt voor ie start? Kan ik het eea op een of andere manier makkelijk controleren?

Grt en bedankt!

Geplaatst: 20.11.2009 - 10:45
door DirkT4
Hij zou gewoon moeten starten op benzine, toch?! En daarna over moeten gaan op LPG.
Heb je geen lekkende injectoren?
Dan wil het starten namelijk ook enige tijd in beslag nemen.

Ga eens langs een LPG specialist (ik denk dat je een Vialle installatie hebt) en laat het eens nakijken/uitlezen.

Geplaatst: 20.11.2009 - 11:41
door stijn81
Inderdaad, lijkt mij ook ja. Ik zal het eens na laten kijken. Dank voor je antwoord!

Geplaatst: 20.11.2009 - 23:19
door schaefer
Dat boekje klopt voor geen meter ;) Heb precies hetzelfde boekje. Bij mij knippert het lampje ook niet voor die tijd, echter hij start wel op benzine. Dit weet ik doordat een auto niet op gas kan starten (hij zou dus niet starten), de benzine gaat op (check je benzinemeter) en omdat ik hem voel overschakelen op gas als je bijv. op dat moment net gas inhebt. Je voelt een klein schokje. Niets om je druk over te maken. Echter heb je in dit geval ook geen AFS, automatic fuel switch. Dit houdt in dat zodra je gas op is, je niet automatisch naar benzine overschakeld (waarschijnlijk). Rijd de tank daarom ook niet leeg omdat overschakelen na gas (na het tanken natuurlijk) wat lastig gaat i.v.m. één of ander ventiel. Het lange starten daarentegen van die 4 seconden is niet normaal. Hij zou normaliter direct aan moeten slaan. Ik zou de problemen niet zoeken bij de LPG maar meer in de hoek van de elektrische onsteking (bougies, bougiekabels etc.)
Suc6

Geplaatst: 21.11.2009 - 10:23
door stijn81
Aha, ik zat al te kijken naar de benzinemeter inderdaad. Zal wel een paar dagen duren voor je echt een goed verschil ziet op een meter voor een 60 liter tank.

Ik zal eens mijn bougies na laten kijken, misschien zijn de kabels vies. Kan dus niet zo zijn dat de injectoren lek zijn en dat ie lastig start omdat hij zcih overnacht vult met gas? Wanneer ik kort stop heeft ie het nl niet?

Ik zal eens laten uitlezen, thnks (iemand een goede tip voor de omgeveing Breda/Tilburg?)

Geplaatst: 21.11.2009 - 14:43
door Wiebe
Al een keer meegemaakt bij een kennis van mij, S40 wou nooit starten.. alles nagekeken.. Bleek de benzine uit zijn tank te zijn gestolen! Terwijl hij een paar dagen eerder hem nog helemaal had volgegooid. Tja.. daar kijk je ook niet naar..

Geplaatst: 21.11.2009 - 14:48
door schaefer
Injectoren kunnen altijd lekken. Als je dat vermoed moet je wel langs een gasboer rijden, die kan met een gassnuffelaar dit controleren. Meestal is dit niet de oorzaak van slecht starten. Eerst maar 's je bougies vervangen....
suc6

Geplaatst: 24.11.2009 - 15:50
door caputtski
Mijn V40 met Vialle LPi heeft een soortgelijk "probleem". Na lang stilstaan overnacht kost het soms een paar seconden om te starten. Bij mij ligt het aan lekkende injectoren, het spruitstuk vult zich dan overnacht met gas en dan krijgt 'ie de eerste paar omwentelingen een te rijk mengsel.

Nieuwe injectoren zijn echter best duur. Daarom heb ik ze niet gelijk vervangen maar de zaak even aangekeken. Nu, na ruim een jaar en veel km's, ben ik gewend aan het fenomeen en stoor ik me er eigenlijk niet meer aan. Zolang het niet erger wordt lekker zo laten zou ik zeggen (was ook het advies van mijn gasman). Naarmate het kouder wordt heb ik er ook steeds minder last van trouwens, blijkbaar is het mengsel bij start niet meer zO veel te rijk nu ;-)