Pagina 1 van 1
Passagiers Aibag Uitschakelbaar maken
Geplaatst: 14.11.2009 - 15:29
door MennoW
Hallo allemaal,
Sinds een week of 7 ben ik de zeer tevreden betuurder van een V50.
Daarnaast ben ik sinds 6 weken de trotse vader van een mooie dochter.
Omdat ik of mijn vrouw nog wel eens alleen met de kleine meid op stap gaan, liepen we tegen het probleem aan dat de airbag aan de passagiers kant niet uit te schakelen is. (het is wel zo handig en gezellig om de kleine in de MaxiCosi op de voorstoel te hebben als je in je eentje rijdt).
Nu blijkt dat het uitschakelbaar zijn van deze airbag als optie wordt aangeboden. Of ik heb er compleet overheen gekeken, of de optielijst van de leasemaatschappij was niet compleet, maar ik heb hem dus niet aangevraagd. De optie zou 50 Euro gekost hebben, wat ik natuurlijk zonder moeite had kunnen doen. Maar niet dus. Eigenlijk was ik er zelfs van uit gegaan dat dit er standaard in zou zitten, aangezien de V50 toch de ultieme jonge-gezinnen-auto is....
Bij de Volvo dealer krijg ik nu te horen dat het achteraf inbouwen niet mogelijk is. Ik snap dit niet helemaal, het lijkt me toch een kwestie van een schakelaartje op 2 draadjes maken, maar goed. Wel zou de airbag software-matig in zijn geheel uitgeschakeld kunnen worden, maar dat is dan permanent, dus ook in een gewone situatie. Dat wil ik ook weer niet (en dan met je 5 verklarings-fomulieren invullen etc)
Kent iemand dit probleem en is er alsnog een oplossing voor ?
Zijn er bijvoorbeeld andere adressen waar ik dit kan laten doen ? (discussie met de leasemaatschappij lossen we dan later wel weer op)
Alvast bedankt,
Groet,
Menno
Geplaatst: 14.11.2009 - 15:49
door lancer
Voor zover ik weet is hier geen oplossing voor. De software voor de auto wordt op serienummer uitgedeeld, dus dat moet bij de dealer.
Voor iedere andere constructie kun je aansprakelijkheidprobleem krijgen als de zak ploft wanneer het niet moet of niet ploft wanneer het wel moet.
Geplaatst: 14.11.2009 - 16:09
door bart simpson
helaas niet mogelijk, ik verwacht ook niet dat iemand daar uit aansprakelijkheidsoverwegingen aan gaat veranderen
Geplaatst: 14.11.2009 - 16:24
door MauritsvdT
Wel apart dat daar bij de Volvo niet gewoon een schakelaar voor is die je met de sleutel kan omzetten, veel merken hebben dat wel standaard.
Is dit voor alle type Volvo's zo?
Ik had daar nog niet eens aan gedacht of naar gekeken, dus voor de toekomst de koter gewoon op de achterbank dan maar.
Permanent laten uitschakelen vind ik ook geen optie, dan maar liever de kleine naar achteren verplaatsen.
Geplaatst: 14.11.2009 - 16:35
door Paul
Heb die optie genomen, vond het wel leuk lampje erbij, voor die 50 euro...
Geplaatst: 14.11.2009 - 17:06
door bart simpson
MauritsvdT schreef:Wel apart dat daar bij de Volvo niet gewoon een schakelaar voor is die je met de sleutel kan omzetten, veel merken hebben dat wel standaard.
Is dit voor alle type Volvo's zo?
het is op alle modellen een extra
Geplaatst: 14.11.2009 - 17:13
door Welles
Veiligste plek voor het kind in de Maxi-Cosi is volgens mij in het midden van de achterbank. In verband met zijdelingse aanrijdingen en het feit dat je sneller afgeleid bent als ze naast je zit.
Geplaatst: 14.11.2009 - 17:14
door bart simpson
klopt
Geplaatst: 14.11.2009 - 17:17
door Welles
Opgelost dus

Geplaatst: 14.11.2009 - 17:59
door MauritsvdT
bart simpson schreef:het is op alle modellen een extra
Ok, thanx voor de duidelijkheid.
Enig idee waarom Volvo daar voor gekozen heeft i.p.v. een standaard aan-uit schakelaar aan de zijkant van het dashboard aan de passagierskant?
Ik kan me het idee inbeelden van 'het vergeten in te schakelen', maar hadden ze dus ook niet iets kunnen verzinnen in de trant van; handmatig uitzetten kan, maar na elke keer contact uit en opnieuw aan staat deze functie weer ingeschakeld.
Geplaatst: 14.11.2009 - 20:51
door bart simpson
Voor de duidelijkheid, hij had van mij gewoon standaard mogen zijn, vind dat een merk als Volvo over die paar Euro's niet moet zeuren.
Volvo meent dat iemand voor zo'n voorziening zelf moet kiezen, bij aankoop nieuw een zwak argument, bij aankoop gebruikt iets dat nooit meer in te vullen is.
Ikzelf (!) vind het marketingtechnisch een onverkoopbare "uitglijer"
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:21
door PeterAal
ook ik heb er destijds totaal niet bij nagedacht dit als optie te bestellen. Met een kleine op komst baal ik hier inderdaad van, bij zo'n merk en toch niet de goedkoopste auto's hoort dit gewoon standaard te zijn!
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:52
door bart simpson
toch is het toch altijd een kwestie van kijken wat je koopt, een reservewiel is ook niet std.
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:58
door PeterAal
Ik had inderdaad toen beter moeten opletten, maar vind het wel vreemd dat dit er niet standaard op zit bij een merk met veiligheid hoog in het vaandel (en een C30 van zo goed als 40k).
Een reservewiel heeft mijn inziens niet direct met veiligheid te maken maar meer met gewichts- en ruimtebesparing.
Geplaatst: 16.11.2009 - 20:15
door Christopher
Veiligheid hoog in het vaandel is juist een reden om het niet standaard te maken.
Het kind is namelijk veiliger op de achterbank en per ongeluk je airbag uit hebben terwijl er toch iemand zit weer helemaal niet. Het altijd uit hebben vind ik ook helemaal geen optie eigenlijk.
Geplaatst: 16.11.2009 - 21:04
door PeterAal
Het kan net als bij andere merken met een sleutel uitschakelen en een waarschuwingslampje, desnoods een melding in het display met een toontje bij het starten van de auto.
Volvo vind blijkbaar echter van niet....
Altijd uit is ook voor mij geen optie, dus dan maar op de achterbank.
Geplaatst: 16.11.2009 - 21:19
door supafly1975
Volledig eens met christopher.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen het uitschakelen omwille van ver uiteenliggende redenen, maar ook dat mensen het dan terug vergeten inschakelen nadien, met alle gevolgen van dien.. Een voorruit kan vrij hard aanvoelen...
Een kind zit best achterin, ook als het nog in een kinderzitje zit...
Klikvast achterin!
Een baby'tje vervoeren in de "maxi cosi" voorin, is iets wat enorm afleidt. Je ogen horen het verkeer in de gaten te houden, en niet om "koelie-koelie-koelie" te spelen met je kleintje...
Geplaatst: 18.11.2009 - 19:44
door Virgin drive
Het argument om een kind op de achterbank te zetten vind ik zeker een goede, echter dat Volvo mijn inziens wel eens een uitglijder heeft gemaakt mbt de veiligheid is wel de remmen.
Voordat ik Volvo reed reden we meerdere alfa's allen met een signalering dat je remblokken voor versleten zijn, erg handig aangezien ik niet wekelijks door mijn velgen kijk en de interval tussen de onderhoudsbeurten 20.000 km is. Nou hebben we gemerkt en nagevraagt dat Volvo deze niet heeft, en dit terwijl het systeem vrij eenvoudig is. In je remblok zitten twee daden die middels het metaal van je schijf contact maken mits de remblokken tot de draden zijn afgesleten.
Een verbeter tip voor de veiligheid lijkt mij?
Geplaatst: 18.11.2009 - 20:34
door Christopher
Dat is alleen een heel andere discussie.

Voor in een ander topic.
Geplaatst: 18.11.2009 - 20:56
door Welles
Dat hadden we een halve pagina terug toch al geconcludeerd?