Pagina 1 van 21

XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:09
door sanco
Vandaag is het zover gekomen. De lange zoektocht naar een opvolger is beeindigd en de bestelling is gedaan voor een
XC70 2.4D FWD GT Momentum, zilvermetallic, prof line, winterline, 17"Sargas, high performance, alarm, afn trekhaak en Michelin winterbanden. Verwachte levering: over een week of 6 !

Enerzijds nog wat beduusd, en met een vaag gevoel van : heb ik er echt goed aan gedaan, zet ik nu een streep onder een periode van ca anderhalf jaar rondkijken, rekenen, uitproberen, proefzitten wachten op de een nieuwe diesel en de FWD versie etc. Na de langverwachte proefrit, afgelopen september zakte mijn beoogd favoriet, de XC60 FWD, van zijn ere plaats. Wat nu? Weer minimaal een jaar wachten op de V60 ?? Zekerheid is daarover nog niet te geven, en dus nog maar eens verder rondkijken, ook bij andere merken. Toch kon ik het daar niet echt vinden en dus kwam de XC70 FWD na een hernieuwde "meet en greet" sterk naar voren. Helaas wel weer een tikkeltje duurder, maar gevoelsmatig ook net even meer auto.
Ook speelde nog steeds de kwestie: MT of GT, waarbij de koele cijfers (verbruik, prijs) streden met de emotie (gevoel van luxe, ontspannen filerijden). Na nog wat omzwervingen in den lande op zoek naar een net niet nieuwe auto (om het budget "probleem" XC60 vs XC70 evt op te lossen) en een uitstapje over de grens (aantrekkelijk aanbod, maar iets teveel haken en ogen vanwege import auto) ben ik vanmiddag alsnog bij mijn eigen vertrouwde dealer beland. Immers 2010 ligt dichtbij, en de som van minder BPM en meer CO2 tax lijkt per saldo niet positief door te werken. Dus: tijd om spijkers met koppen te slaan en de dealer met een final bezoek te vereren. In een open en eerlijk gesprek bleken we dichter bij elkaar te liggen dan verwacht. Met wat goede wil van beide kanten hebben we een prima deal kunnen sluiten (waarvoor dank!), hetgeen heeft geresulteerd in bovengenoemde bestelling. En eerlijk is eerlijk, het gaan nog een paar lange weken worden tot nieuwjaar. Ik zie er erg naar uit en ik hoop dat ik over 1 jaar van nu zal kunnen zeggen: het was de goede keuze ! Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:12
door Jeroen
Gefeliciteerd, lang mee bezig geweest zo te lezen.
Mag ik vragen waarom de XC60 van zijn ereplaats is gezakt?

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:44
door Hans oet Twent
Sanco,
Proficiat met je aankoop. Je zult er geen spijt van krijgen. Immers na een aantal weken, bij de één duurt het wat langer als bij een ander, ben je weer gewent. Heel veel plezier de komende weken met dromen over je nieuwe voiture!

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:54
door sanco
Hoi Jeroen
Ik kan het moeilijk onder woorden brengen, maar mijn aanvankelijk enthousiasme voor het model op papier (lees: vormgeving) werd in real life beetje bij beetje getemperd. Schuin van achter kan ik de auto maar matig waarderen. Daarnaast vond ik dat de stoelen mij net niet goed ondersteunden. Op zich reed de auto verder prima, (alhoewel niet zo direkt als mijn huidige V50, maar goed, dat zijn ook appels en peren) zeker ook in combinatie met de nieuwe 2.4D. De XC70 was eerst niet in beeld omdat deze alleen als AWD bestond. Gek genoeg speelde hier een omgekeerd proces. Aanvankelijk moest ik aan het vernieuwde 07 model wennen, maar de laatste tijd kan ik het steeds beter waarderen. Dit samen met de extra ruimte (lengte) achterin de bak heeft de balans nipt doen omslaan. Begrijp me niet verkeerd: de XC60 is geen verkeerde auto maar het is in de praktijk gewoon net niet mijn type auto gebleken.

@ Hans: bedankt , en ik heb er best vertrouwen in!

Geplaatst: 14.11.2009 - 21:59
door Jeroen
Duidelijk, veel succes met wachten.

Geplaatst: 14.11.2009 - 22:03
door sanco
PS Jeroen, je velgen staan prachtig. Ik zoek komend voorjaar ook nog naar een invulling voor zomerbanden en velgen, en vind jouw combi ook zeker het overwegen waard. Kun je mij het merk doorgeven?
PS2 zelf ingevoerd of via een handelaar? (in 't oosten des lands?)

Geplaatst: 14.11.2009 - 22:37
door Jeroen
Mijn auto is ingevoerd door van Aarle in Nuland.

Velgen zijn niet van Volvo zelf, type schijnt Stockholm te heten.
Heb ze hier gekocht.

Geplaatst: 14.11.2009 - 23:12
door sanco
Dank Jeroen voor je link! 'k Heb als gezegd invoer ook overwogen, maar er bleven wat vragen bestaan en er was ook geen passend aanbod meer in mijn regio...de daar getoonde auto was al verkocht. Overigens, zijn je taalinstellingen in de auto ook volledig omgezet? was 1 van de struikelblokken. BTW: veel plezierige kms gewenst!

Geplaatst: 14.11.2009 - 23:18
door Jeroen
Yep, de XC was al helemaal verNederlandst.

Als je voor deze velgen gaat moet je vragen of ze een set prijs kunnen maken.
375 euro voor 1 velg gaat natuurlijk nergens over.;)

Geplaatst: 14.11.2009 - 23:31
door sanco
nee inderdaad... maar vragen staat vrij immers! maar ik heb dankzij je link inmiddels het merk ook. Kan dus nu ook met mijn vertrouwde leverancier babbeltje maken.. maar als gezegd, speelt pas komend voorjaar.... eerst maar eens zien hoe de sargas 17" bevallen en misschien zet ik daar wel zomerschoeisel om. kunnen de winterjongens om een alternatieve velg.

Geplaatst: 15.11.2009 - 20:34
door Bart
Zoals in de S40/V50-rubriek al gezegd, van harte gefeliciteerd. Lijkt me inderdaad de ideale mix van wat je uiteindelijk zocht in een Volvo.

Geplaatst: 15.11.2009 - 21:48
door sanco
thx bart, ps: jij kijkt al met een scheef oog naar de V60 zeker... :wink: (duurde mij nog te lang, maar wel een mooie auto denk ik)

Geplaatst: 16.11.2009 - 08:40
door Bart
Die komt voor mij ook te laat, ik mag over een 7 maandjes weer gaan shoppen ;-) (V50 staat nu bijna op een ton). de S60 daarentegen gaan we zeker aan de tand voelen!

Geplaatst: 17.11.2009 - 21:57
door sanco
Bart schreef:Die komt voor mij ook te laat, ik mag over een 7 maandjes weer gaan shoppen ;-)
Wordt het dan niet tijd voor een nieuw topic: "Keuzes II" ?? op naar de 50 pagina's !! :D
Wat dat betreft ben ik veel te laat begonnen met posten, als ik al mijn overwegingen van de afgelopen 18 maanden hier had neergezet, had ik vast een IP ban gehad.... bijna een bevalling, bang om het fout te doen en dan 5 jaar spijt of zoiets :lol: .... en dan nog al die BMW Audi etc mailing in de brievenbus met "verleidelijke aanbiedingen" maar ach...'t geeft nu wel rust dat het naar tevredenheid rond is. Gisteren nog een laatste stuiptrekking: snel even de niveauregeling (was me in alle hektiek :wink: bij de dealer ontschoten) toegevoegd, 'k heb het advies van o.a. Paul en anderen hier maar ter harte genomen, beetje stevigheid mag ik wel. Denk daarnaast nog wel eens stiekem aan tuning, een achterspoiler etc, maar dat kan allemaal later ook gerealiseerd worden als ie goed bevalt. Het eerste jaar is het mooi genoeg zo.

Geplaatst: 18.11.2009 - 13:44
door Bart
Hahaha, ik zal binnenkort eens een updateje geven, zal volgende week de 100.000 km gaan aantikken en vanaf dan gaat het altijd extra hard kriebelen.

Waar heb je je XC70 eigenlijk besteld?

Geplaatst: 23.11.2009 - 21:26
door sanco
Na nog een weekendje aarzelen ook nog maar het schuif kantel dak er los bij genomen. Is nog wel weer een paar duiten extra, maar 't lijkt me toch ook wel een fijne optie, hoewel het helaas geen panoramadak is, zoals in de XC60. De optie om te kiezen voor de climateline heb ik achterwege gelaten. In tegenstelling tot wat vele anderen misschien prachtig vinden, ben ik niet zo'n liefhebber van die verduisterde achterruiten. Net of er wat te verbergen valt :-) ieder zijn smaak zullen we maar zeggen. Nu alvast wat rondkijken voor zomerwielen, maar dat heeft nog geen haast. Wel denk ik dat 18" hem net even beter staat.... vind bijv. de Merac ook best een stoere velg.
Vraagje: zijn de XC60 Meracs van het zelfde type als die van de XC70, of zit er verschil in de diameter van het naafgat?

ps: Bart zijn vraag is al beantwoord via pm

Geplaatst: 09.12.2009 - 21:15
door sanco
Het moment supreme nadert nu langzaam, en dan gaan er zomaar allerlei gekke vragen door je hoofd spelen. Niet echt geweldig belangrijk, maar gewoon leuk om te weten:
Bijvoorbeeld: waar (in welk(e) land(en)/fabriek(en)) word(en) op dit moment de XC70's gebouwd (en naar ik aanneem ook de V70) ? En in geval van meerdere landen / opties, is dat nog ergens aan terug te zien
(serie nummers oid?)
En meer in het algemeen: is er bij benadering iets te zeggen over de tijd tussen het moment van productie (-gereed) en aflevering aan de dealer?
Bijv. voor de auto's gebouwd in Zweden, komen die per schip deze kant op? en waar worden ze aangeland of is dat niet per definitie te zeggen ?

Geplaatst: 09.12.2009 - 21:28
door bart simpson
XC70 alleen in Zweden, 2-3 weken tussen het FAOK en het bij de dealer staan, alles gaat van Zweden (Torslanda bij Gotenborg en wordt ingescheept op de Arendalskade) per schip naar Gent, daarna via de Rooij op zo'n oranje transporter naar de dealer

Geplaatst: 09.12.2009 - 22:06
door sanco
bart simpson schreef:XC70 alleen in Zweden, 2-3 weken tussen het FAOK en het bij de dealer staan, alles gaat van Zweden (Torslanda bij Gotenborg en wordt ingescheept op de Arendalskade) per schip naar Gent, daarna via de Rooij op zo'n oranje transporter naar de dealer
thx Bart voor de snelle uitleg! Zou er dus al zo'n beetje op de wereld staan / onderweg zijn naar Gent.. mss toch maar ff bakkie halen bij de dealer (wil daar de deur ook niet platlopen, maar het kriebelt zo he!)
"Mode serieus uit" Niet om onze gewaardeerde Belgische mede leden op de tenen te trappen, maar ik krijg nu dus een "hele echte zweed !!" :lol:

Geplaatst: 09.12.2009 - 22:09
door bart simpson
op het rechterachterdeurraam zit het "bewijs" van herkomst geplakt, zou het net als het papier in de auto (dat is geen kenteken of garantiebewijs) meenemen als curiositeit :oops: linker achterzijraam natuurlijk!