Pagina 1 van 4
Roetfilter wel of niet laten inbouwen?
Geplaatst: 14.11.2009 - 21:22
door hogie
Volgens de "RDW APK site" heeft mijn Volvo geen roetfilter.
Nu lees ik op de volvo site dat het volgens mij nog steeds mogelijk is om er een in te laten bouwen op kosten van Volvo.
Klopt dat?
En is het nu wel of niet verstandig? Ik lees op dit forum berichten over klachten over hoger verbruik / minder vermogen maar ook dieselrijders die geen verschil merken.
Wat zijn de laatste ervaringen en inzichten over het achteraf plaatsen van een roetfilter.
Als het nog kostenloos kan, wel of niet doen?
Geplaatst: 14.11.2009 - 22:30
door Medusa
Neen, en wees blij dat je er geen hebt. Ga maar eens met een mechanieker praten in je kennisenkring, en hoor ook eens wat zo'n ding kost als het vervangen moet worden.
Geplaatst: 14.11.2009 - 22:51
door Max
Ik heb 'm begin dit jaar laten plaatsen en heb geen enkele reden tot klagen.
Dus geen hoger verbruik, geen lager vermogen.
Geplaatst: 15.11.2009 - 02:17
door samplersam
Ik heb ook een Retrofit! Prima, niks van nadelen gemerkt nog (ongeveer 2 jaar) Dus doen natuurlijk, filter houdt fijnstof tegen.
Voor bestaande diesels (retrofit) zijn er half-open filters op de markt. Deze filters laten altijd een deel van de uitlaatgassen door, zodat het filter niet verstopt kan raken. Deze filters hebben een rendement van 30 tot 50 procent en zijn net zo betrouwbaar als de roetfilters die af-fabriek in nieuwe auto's worden gemonteerd.
Geplaatst: 15.11.2009 - 10:26
door Hans
Heb ook een retrofit filter. Nog geen problemen mee gehad. Merk eigenlijk ook geen verschil in prestatie en verbruik.
Geplaatst: 15.11.2009 - 14:37
door zwolly
waarom dit doen, je betaalt veel belasting voor een diesel, dan mag die van mij ook wel roken...zie er geen voordelen van...helaas zit ie er bij mij wel onder, kwam ik later pas achter...
Geplaatst: 15.11.2009 - 15:14
door Max
zwolly schreef:je betaalt veel belasting voor een diesel, dan mag die van mij ook wel roken...
Ik vind dit een beetje kortzichtig, aan het beperken van de uitstoot van fijnstof mag iedereen wel meewerken.
Geplaatst: 15.11.2009 - 15:21
door zwolly
dan ook de regering dmw korting vd wegenbelasting ,bv net als bij G3..
Geplaatst: 30.11.2009 - 19:29
door GerardV70
Straks een boete betalen van 2,5 ct per km, wat onlangs via de media bekend is gemaakt. Ikzelf heb ook een roetfilter laten monteren (mrt 2008) achteraf via de regeling. Tot op heden nog geen bijzondere afwijkingen geconstateerd. Wel een groene milieusticker op de auto voor mijn regelmatige bezoek aan Duitsland waar steeds meer milieuzones komen in de grote steden. Daar heb ik het in eerste instantie voor gedaan tezamen met een mogelijke belastingdifferientiatie, wat nu blijkt er aan zit tekomen.
Geplaatst: 30.11.2009 - 19:42
door tvc15
Wel een groene milieusticker op de auto voor mijn regelmatige bezoek aan Duitsland waar steeds meer milieuzones komen in de grote steden.
Als je een groene sticker sticker (klasse 4) gekregen hebt, dan heeft iemand een vergissing in jouw voordeel gemaakt. Volgens mij heb je volgens de regels maximaal recht op een gele sticker (klasse 3) met een retrofit filter.
@hogie: er is niets tegen het monteren van een filter, anders dan dat de levensduur 100.000 km is en de vervanging geheel voor jouw rekening is.
Geplaatst: 30.11.2009 - 19:48
door Max
tvc15 schreef:Als je een groene sticker sticker (klasse 4) gekregen hebt, dan heeft iemand een vergissing in jouw voordeel gemaakt. Volgens mij heb je volgens de regels maximaal recht op een gele sticker (klasse 3) met een retrofit filter.
Dan is het kennelijk een structurele vergissing, voor mijn XC70 (met retro-filter) heb ik ook een groene sticker.

Geplaatst: 30.11.2009 - 19:57
door tvc15
Prima toch? Geen slapende honden wakker maken.
Ik had mijn "wijsheid" van:
http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
Kan ook zo zijn dat ik de regels verkeerd geïnterpreteerd heb.
Geplaatst: 30.11.2009 - 20:02
door Max
mijn XC is van 2006, dus dan zou het kunnen
Geplaatst: 30.11.2009 - 20:13
door johanVC
In Vlaanderen heeft het plaatsen van roetfilters weinig succes. Toch hebben wij een S60 2005 laten uitrusten nu er subsidies bestaan.
Dit is vandaag beter voor het milieu, en morgen misschien ook beter voor de portefeuille. Wat als er in de zomer rijverbod komt voor diesels zonder roetfilter? Wat als de externe milieukosten worden geïnternaliseerd voor meer vervuilende wagens?
Er is ook een garantie van 80000 kilometer voorzien op de retrofit filter. Dan zijn we toch al een gans eind verder
Geplaatst: 01.12.2009 - 09:41
door diesel01
Ook ik heb een sticker aangevraagd en heb een gele sticker ontvangen terwijl ik een std partikelfilter heb.
Ik heb dit nagevraagd bij Dekra en deze verwezen mij door naar hun site en daar staat het volgende:
Auto's van voor 1 jan 2006 met een retro fit roetfilter hebben recht op een groene sticker, auto's van voor 1 jan 2006 met een af-fabriek roet filter hebben recht op een gele sticker. :dontknow:
Auto's op kenteken gezet na 1 jan 2006 hebben recht op een groene sticker.
Ik heb toen weer gebeld met de Dekra om te vragen hoe dat kon en hoe de criteria tot stand komt.
Na wat gehakkel kreeg ik als antwoord dat ze het even ging opzoeken en ik zou terug gebeld worden, dat is overigens 2 maanden geleden en ik heb er niets meer van weer gehoord.
Geplaatst: 01.12.2009 - 10:52
door Grimm
Deze nogal willekeurige grens van 1-1-2006 is mij ook al opgevallen. Voor zover ik weet, worden roetfilters af-fabriek toegevoegd met ingang van een nieuw modeljaar en niet per kalenderjaar. Of vergis ik mij?
Voor mijn S40 MY 2006 maar geleverd in 2005 kreeg ik een gele sticker terwijl deze regels ertoe zouden leiden dat eenzelfde model dat in 2006 is geleverd een groene stick krijgt.
Geplaatst: 01.12.2009 - 10:58
door diesel01
Grimm schreef:Deze nogal willekeurige grens van 1-1-2006 is mij ook al opgevallen. Voor zover ik weet, worden roetfilters af-fabriek toegevoegd met ingang van een nieuw modeljaar en niet per kalenderjaar. Of vergis ik mij?
Voor mijn S40 MY 2006 maar geleverd in 2005 kreeg ik een gele sticker terwijl deze regels ertoe zouden leiden dat eenzelfde model dat in 2006 is geleverd een groene stick krijgt.
Dat zou op deze manier uitgelegd helemaal juist zijn.
Het grappige is dat het bedrijf die zich hier mee bezig houd, de Dekra, zelf ook niet weet waarom het is zoals het is.
Ik denk in mijn geval dat het roetfilter van een S60 sep 2005 dezelfde is als één van 3 jan 2006.
Iemand hier een idee?
Geplaatst: 01.12.2009 - 11:20
door bart simpson
kan me voorstellen dat de Europese eisen per 1/2006 scherper gesteld werden (en er misschien voor die datum niet eens waren)
Geplaatst: 02.12.2009 - 00:34
door GerardV70
tvc15 schreef:Wel een groene milieusticker op de auto voor mijn regelmatige bezoek aan Duitsland waar steeds meer milieuzones komen in de grote steden.
Als je een groene sticker sticker (klasse 4) gekregen hebt, dan heeft iemand een vergissing in jouw voordeel gemaakt. Volgens mij heb je volgens de regels maximaal recht op een gele sticker (klasse 3) met een retrofit filter.
@hogie: er is niets tegen het monteren van een filter, anders dan dat de levensduur 100.000 km is en de vervanging geheel voor jouw rekening is.
Ik had een gele sticker ontvangen voordat er een roetfilter gemonteerd was. Na montage de papieren van Volvo opgestuurd naar Dekra om te controleren of het type roetfilter in Duitsland goedgekeurd was. Dat was hij en toen de groene sticker ontvangen. Dus geen vergissing!!
Geplaatst: 02.12.2009 - 10:24
door Grimm
bart simpson schreef:kan me voorstellen dat de Europese eisen per 1/2006 scherper gesteld werden (en er misschien voor die datum niet eens waren)
Dat is inderdaad zo. Echter: Volvo gaf in de loop van 2005 aan dat hun modellen al klaar waren voor de strengere eisen. Dat zou betekenen dat een MY 2006 auto die in 2005 is geleverd wel voldeed aan de eisen.
diesel01 schreef:Het grappige is dat het bedrijf die zich hier mee bezig houd, de Dekra, zelf ook niet weet waarom het is zoals het is.
Ik denk in mijn geval dat het roetfilter van een S60 sep 2005 dezelfde is als één van 3 jan 2006.
Iemand hier een idee?
Het is inderdaad grappig maar ook een beetje treurig dat Dekra er zelf ook niets van begrijpt.
Ik denk ook dat een roetfilter sep 2005 en jan 2006 hetzelfde is.