Pagina 1 van 1
benzine lpg meter
Geplaatst: 16.11.2009 - 03:01
door efjee
Hallo,
Vreemd, sinds en paar weken tijdens het rijden op gas, zie ik de benzinemeter minder worden, heb eerder 10.000 km gereden zonder dit euvel.
Heeft iemand een idee?
s 60, 2001, 218.000 km g3 Vialle installatie
Geplaatst: 16.11.2009 - 10:36
door M@rcel
Misschien heb je hier wat aan:
Je wagen start altijd op benzine, en schakelt over op gas zodra een bepaalde temperatuur bereikt is. Nu het buiten kouder wordt, zal de wagen langer op benzine rijden. Bij korte ritjes met koude start kan dit zeer nadelig zijn voor je benzineverbruik.
Geplaatst: 16.11.2009 - 11:56
door efjee
Marcel,
Bedankt, maar als ik ruim 100 km. rij dan moet dat toch geen probleem zijn?
Waar kan ik precies zien of merken dat hij overschakeld op gas?
gr,
Efjee
Geplaatst: 16.11.2009 - 12:01
door M@rcel
100km? Nee, na hooguit een paar kilometer zou overgeschakeld moeten worden.
Zolang het lampje op de lpg/benzine-schakelaar knippert rij je op benzine.
Geplaatst: 16.11.2009 - 12:10
door efjee
als dat lampje blijft knipperen, rij ik dus op benzine, dat is dus het geval, enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, voorheen geen probleem mee gehad.
Geplaatst: 16.11.2009 - 12:16
door M@rcel
Geen idee. Ik zou een gasspecialist met een bezoek vereren. Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak
Geplaatst: 16.11.2009 - 13:13
door chris_zweden
Probeer eens de schakelaar op benzine te zetten en na een paar km weer op gas. Goed luisteren wat de installatie doet, als je een klik hoort dan gaat hij over op lpg. Als je een klik hoort en je voelt tegendruk op je gaspedaal dan gaat hij terug op benzine. Het laatste heeft te maken met de verdamper en dan zal die vervangen of schoongemaakt moeten worden.
Geplaatst: 16.11.2009 - 13:17
door M@rcel
Een LPI/G3 installatie heeft geen verdamper. Het gas wordt vloeibaar in het inlaatspruitstuk gespoten. De veranderende tegendruk op het gaspedaal zal ook niet optreden.
Geplaatst: 27.11.2009 - 20:37
door Wim J
temperatuur sensor defect. Zo denkt de LPi installatie dat de temperatuur te laag blijft en schakelt hij niet over,....
Is maar een wilde gok!
Geplaatst: 27.11.2009 - 21:27
door hadico
Lpi schakelt niet op temperatuur maar op wisseling van het lambdasignaal zeven maal een wissel of 180 seconden na koude start en/of na 15/20 seconden als de motor minder dan een X periode heeft uitgestaan.
Als het lampje blijft knipperen geeft het gassysteem hiermee aan dat er iets loos is ,wat je kunt proberen is om alle zekeringen(lpi) te verwijderen (meteen controleren)en terugplaatsen het systeem begint dan weer vanaf de basis te werken of de fout moet dusdanig zijn dat je toch langs een gasspecialist moet
Geplaatst: 27.11.2009 - 22:21
door Ludo
hadico schreef:Lpi schakelt niet op temperatuur
Zeker wel.
In de LPE zit een weerstandje dat de buitenluchttemperatuur meet.
Samen met het lambdasignaal (enkel in NL gebruikt -> G3) is het verantwoordelijk voor de overschakeling.
Zoals Wim schrijft, als het weerstandje stuk is, neemt de LPE de max ingestelde tijd (4 minuten) over.
De benzinetank is dan inderdaad sneller leeg, als je de motor vaak start.
Geplaatst: 28.11.2009 - 12:22
door Wim J
héhé, zonder het te weten toch een klein beetje gelijk,...misschien
Geplaatst: 28.11.2009 - 14:55
door hadico
Sluit nooit iets uit maar heb hier in de documentatie en in het testprogram nog nooit iets over gelezen, heb zelf jaren met G3 gereden op een 960 kon hier de klok op gelijk zetten voor de schakeltijd ,werd gek van het benzineverbruik (juist koud) heb toen dan ook de schakeltijd laten veranderen naar 45 sec koud en 10 sec warm door de LPE opnieuw te laten proggen.
Ook de kast van het LPE is volledig gesloten zou er dus al iets gemeten worden is het de inwendige temperatuur in de kast zelf die ook gebruikt word als koeling van de eindtorren lijkt me dan ook niet handig om deze te gebruiken om een meting te doen van een buitentemp.
Geplaatst: 28.11.2009 - 15:05
door Ludo
hadico schreef:heb zelf jaren met G3 gereden op een 960
Hier geef je het verschil aan.
Een LPE van na 2002 is anders dan eentje uit de jaren 90.
Geplaatst: 28.11.2009 - 15:12
door hadico
Mooi man weer wat geleerd ,lpg komt niet vaak meer voorbij bij ons sinds de dieselinvasie we zien dan ook geen info meer van bv VNL over dit soort onderwerpen THANKS \:D/