Pagina 1 van 3
Grote Volvo en de kilometerheffing
Geplaatst: 16.11.2009 - 16:19
door Rippie V70
Ik vond op internet het volgende overzicht voor de kmprijs in het nieuwe systeem
Niet schrikken, maar reken maar eens uit als je 30000km per jaar rijdt...
Helemaal als er nog geen roetfilter in zit.....
http://www.qwer234.nl/E%20luxe%20klasse ... l_whla.pdf
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar kijk en schrik maar even..... :-x
Geplaatst: 16.11.2009 - 16:46
door diesel01
Het hele verhaal gaat nu voorgelegd worden aan Brussel.
Wat zal het druk gaan worden op de provinciale wegen in NL.
Geplaatst: 16.11.2009 - 16:49
door Stinky
doet op de kleine weggetjes de gps het niet?
Geplaatst: 16.11.2009 - 16:52
door Peter-V50
Voor sommigen zal het goedkoper worden, voor anderen duurder.
Geplaatst: 16.11.2009 - 16:56
door RVL
Inruil van de V70 voor een C30 1.6 Drive? Tjonge wat zal ik dat slagschip missen. Wel een betere navi waar die kleine weggetjes ook op staan.
945 van de vrouw eruit? dit is niet meer te betalen.
Geplaatst: 16.11.2009 - 17:00
door 945i
Dat staatje waar TS naar linkt, klopt van geen kanten. Bijvoorbeeld, MRB is nu gelijk, ongeacht de kilometers die je rijdt...
Geloof mij, dit plan gaat geen doorgang krijgen in de vorm zoals het nu is gepresenteerd.
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:03
door Rippie V70
@945i
Volgens mij is de MRB nu toch ook gelijk ongeacht het aantal kms dat je maakt!
Dit staatje komt gewoon van de link van het ministerie van vws.
en ik hoop van harte dat je gelijk krijgt!!!
Geplaatst: 16.11.2009 - 18:05
door 945i
Ja, dat bedoel ik ook..
In het staatje wordt je iets anders wijs gemaakt...
Geplaatst: 16.11.2009 - 21:44
door streetie
Ze vergeten ook een ding mee tenemen in het staatje. De provinciale opcenten komen er straks ook nog bij in de vorm van een nieuwe belastingvorm . De ervaring leert ons dat dit meestal veel hoger is dan de bestaande belasting. Kortom de provincie gaat ons ook nog eens uitmelken. Dit moet je wel meenemen in de berekeningom een zuiver beeld te hebben over de kosten. De regeringspartijen laten het sneaky weg. Dit is pure misleiding.
Geplaatst: 16.11.2009 - 22:26
door Stinky
Ook het streefjaar 2012 is misleidend. Dat gaan ze nooit redden. Populistische
partijen zullen tegen zijn. Het gps kastje zal gekraakt worden want Frauderen
is onze Nationale sport. Europeesche wetgeving zal dit zomaar niet toestaan.
Op zich is een kilometerheffing wel rechtvaardiger dan de wegenbelasting
zoals we die nu kennen. En het streven van onze vertegenwoordigers om
ons minder in de auto te laten zitten ook. Maar technisch gaat dat allemaal
nog niet meevallen. Ik zie nog heel veel beren op de weg en ik denk niet dat
de heffing in zal gaan voor 2016. Heel mischien wel nooit.
Geplaatst: 16.11.2009 - 23:10
door paulh
en toch maak ik mij grote zorgen, met een zware ouwe diesel die 35000km per jaar rijdt. Ik zou natuurlijk kunnen overwegen 'binnendoor'te gaan rijden - en dan bedoel ik off road, maar wat ik ervan gehoord heb, begint het kastje met alle kilometers registreren, waarna een aantal jaar later pas het onderscheid in drukke wegen / rustige wegen en spitstijden gaat komen.
Erg verontrustend! Behalve natuurlijk als je in de markt bent voor een nieuwe Gallardo, waarmee je maar 3000 kilometer per jaar wilt rijden ... dan scheelt het heel wat BPM!
Geplaatst: 17.11.2009 - 07:03
door Medusa
Kastje deactiveren en kmstanden terugdraaien op tellers gaat grote handel worden.
Geplaatst: 17.11.2009 - 07:22
door Rob Bakker
Hoorde net dat ze het al strafbaar willen maken als je kastje defect is, met een maximum boete van € 18.000,-
Ik vind de gehele kilometer heffing een beetje te absurd. Ik zit niet te wachten dat al de bewegingen van mijn auto door de overheid geregistreerd worden.
En waarom moet Nederland nu weer de koploper zijn in de wereld met zoiets
Doe het via de benzine prijzen, zodra men 0 tot 20 km uit de grens woont gaat men toch niet zo snel omrijden om te tanken. Kost het al meer dan dat het oplevert, plus tijdsverlies.
Geplaatst: 17.11.2009 - 08:56
door Battlecruiser
De benzineprijzen horen al bij de hoogste van Europa, net als alle ander autobelastingen in NL. Dus moeten ze wel andere methodes gebruiken om ons uit te melken, vinden ze.
Horen de buitenlandkilometers trouwens ook bij de kilometerheffing?
En de GPS-antenne is toch makkelijk (tijdelijk) af te dekken?
Geplaatst: 17.11.2009 - 08:59
door Battlecruiser
Dat je met statistieken perfect kan liegen blijkt maar weer.
Jarenlang reed de gemiddelde nederlander zo'n 16.000 kilometer per jaar. Plotseling beweert men dat dat 12.000 km is en vanuit dat omslagpunt wordt vrolijk doorgeredeneerd dat dan 59% van de automobilisten er op vooruit zou gaan. Geen journalist over gehoord, trouwens.
Geplaatst: 17.11.2009 - 09:25
door Jeroen
En de BPM komt te vervallen...
Jippie, kunnen de automobielfabrikanten hun auto's in Nederland ook tegen de "normale" prijs leveren.
Zoals hierboven al gemeld, de provincies gaan een hoop geld mis lopen dus dat gaan we via een andere belasting vorm betalen.
Maar goed, het gros van de mensen zal gewoon blijven rijden omdat er geen alternatief is.
Ik zie mezelf al met het ov naar kantoor gaan.
Kilometer lopen naar de bus, waarschijnlijk een aantal keer overstappen, dan met de taxi naar het bedrijventerrein, want daar nog nooit een bus gezien......
Geplaatst: 17.11.2009 - 09:49
door Johan
Reken jezelf niet rijk. Hoe je het ook wend of keert er komt een zak geld binnen opgebracht door BPM, BTW (over een hoger bedrag) en wegenbelasting. Deze hoeveelheid geld maakt een belangrijk onderdeel uit van de totale rijksbegroting.
Omdat de BPM niet "past" binnen de EU regels is er een alternatief in de vorm van rekening rijden. Welke regeling er ook uit de bus komt rollen er zal scherp gekeken worden naar de eventuele afwijking van de nieuwe inkomsten t.o.v. de inkomsten in het oude stelsel.
Ook de financiële impuls die zuiniger en schoner rijden aantrekkelijker moet maken is een wassen neus. Als iedereen nu in een A label auto of in een ZEV (Zero Emission Vehicle) gaat rijden dan zullen de inkomsten dalen. Reken er dan maar op de de prijs per km. omhoog zal gaan.
Mooi is ook de uitspraak van Eurlings dat alle inkomsten opgebracht door de mobiele ("debiele" is in dit verband een beter woord) burger in een apart potje terecht komen dat aangewend zal worden voor verbeteringen in het OV en de infrastructuur. Het zegt er niet bij welk percentage van dat potje daarvoor wordt aangewend want reken maar niet dat dit de volle 100% zal zijn zoals dit wellicht wordt opgevat.
De nettoprijzen van auto's in NL behoren tot laagste in Europa. Reken er ook maar op dat de fabrikanten die prijzen wel gelijk zullen trekken met de rest van Europa zodat het prijsverschil minder groot zal zijn als op grond van het huidige BPM percentage verwacht mag worden.
Conclusie ik denk dat de TCO (total cost of ownership) van autorijden op termijn veel duurder zal worden dan het nu al is en zullen we nog terugverlangen die "goede oude BPM tijd".
Geplaatst: 17.11.2009 - 15:54
door volvorider
Battlecruiser schreef:
Horen de buitenlandkilometers trouwens ook bij de kilometerheffing?
Nee.
Geplaatst: 17.11.2009 - 18:41
door Battlecruiser
De km-heffing komt in de plaats van de BPM en de MRB. Maar helaas heeft elke huidige automobilist direct of indirect (2e hands-eigenaar) al BPM betaald voor zijn auto. Vanaf 2012 mag je dan eerst jaarlijks een 5% (later een nóg hogere verhoging) hogere MRB gaan betalen en vervolgens gaat je auto enkele jaren later over van MRB naar KM-heffing. Da's meer dan dubbelop betalen.
Voor vergelijkbare auto's kunnen er verschillende tijdstippen zijn van overgang van MRB naar KM-heffing (die conversie duurt immers enige jaren). Op de site van V&W staat "uitgelegd" hoe die vergelijkbare auto's dan "gelijk" behandeld worden/ gecompenseerd worden. Daar is geen touw aan vast te knopen. Oftewel, er zal wel weer een bataljon ambtenaren bijkomen voor al dat soort berekeningen.
Volgens V&W moeten buitenlanders ook KM-heffing betalen, maar ze weten nog niet hoe. Tja...
Ook is nog steeds niet bekend wie de fabrikant zal worden van het GPS-kastje, de prijs, de inbouwkosten, hoeveel de overheid daaraan bijdraagt etc. etc.
Geplaatst: 17.11.2009 - 18:47
door Battlecruiser
Ik voorspel trouwens ook een verandering in autokoopgedrag bij de Nederlanders.
Het is immers een bekend feit dat men vaste kosten goed overziet en variabele minder goed overziet.
De vaste kosten van een auto: aanschafprijs
Variabele: o.a. km-heffing.
De aanschafprijs van nieuwe en gebruikte auto's kan zo'n 30% dalen (zeg maar tot Duits of Belgisch niveau). Daardoor zal iedereen aan de verleiding bloot staan om een grotere auto te kopen en de meerkosten in verbruik en km-heffing te onderschatten. De verleiding van een ruimere en luxere auto lonkt dan natuurlijk wel heel erg.
Oftewel: allerlei ingeschatte milieuvoordelen zullen in de praktijk niet gehaald gaan worden.
Het goede nieuws is dat mijn ouwe Benz door dit alles in waarde zal stijgen, want die blijft KM-heffing-vrij.