Pagina 1 van 2
Velgen voor onder 940; tips?
Geplaatst: 17.11.2009 - 09:14
door asmeekens740
Is er al ergens een topic over velgen voor onder 700/900 serie?
Ik ben op zoek naar mooie lichtmetalen velgen voor onder mijn 940, het liefst wil ik 16" de meeste originele velgen voor de 700/900 serie zijn wat saai, zou het wel iets sportiever willen, met meer dan 5 spaken.
Iemand tips wat voor velgen er zoal onder passen en waar ik zou kunnen kijken?
Bedankt alvast
Geplaatst: 17.11.2009 - 09:28
door +++t blijft behelpen+++
Alfa heeft ook 5x108 Alfa 166 wielen hebben een steek van 5x108 (!)
een een ET van 35 tot 41
http://link.marktplaats.nl/296880367
Maar de naafdiameter wijkt af. Maar wellicht dat je daar wat mee kunt?
of Polarissen ?
en hier?
http://www.cheapalloywheels.net/searches/5x108-2.html
volgens mij heeft een Ford Taurus ook 5x108 zo te lezen..
Geplaatst: 17.11.2009 - 10:19
door asmeekens740
Ik heb er niet zo veel verstand van..maar op een 940 past dus een steek van 5X108 ?
Geplaatst: 17.11.2009 - 10:45
door biadman
yep!
op een 940 passen overigens ook veel 240 velgen!
al zijn die niet uitgebracht in 16"
Geplaatst: 17.11.2009 - 10:46
door RVL
De steek van 940 : 5 * 108 is en de ET waarde 25.
De polaris is erg mooi maar dat is een kwestie van smaak
Geplaatst: 17.11.2009 - 11:20
door Baseman
+++t blijft behelpen+++ schreef:Alfa heeft ook 5x108 Alfa 166 wielen hebben een steek van 5x108 (!)
een een ET van 35 tot 41
http://link.marktplaats.nl/296880367
Maar de naafdiameter wijkt af. Maar wellicht dat je daar wat mee kunt?
Pas nou op, want dat gaat echt niet passen, ECHT NIET en ook niet proberen.
Naafdiameter moet gelijk zijn aan wat er nu op je auto zit.
Als ie niet gelijk is zou je het kunnen oplossen met een spacer met naafgat verkleiner of vergroter, maar dat is naar mijn idee geen goede oplossing, en ik meen nog APK-afkeur ook.
En als je er al een spacer tussen zet, is de ET niet goed meer.
Niet doen, maar goed, moet je zelf weten.
Waar je naar op zoek moet, is een velg met:
5 steek 108 (5x108 dus)
ET: 25
Naafdiameter: 65.1
en bij voorkeur 15 inch of groter, maar goed, dat spreekt voor zich.
Kijk anders ook even hier:
http://www.volvo700vereniging.nl/node/5432 (forumaccountje nodig)
Velgen die trouwens ook passen, op basis van naafdiameter-specs:
Scudo 2 vanaf 2007
Peugeot 407, 607 en Expert 2 vanaf 2007
Volvo 850 vanaf 1993, C70, S60, S/V70, S80 en XC70.
Let wel op de juiste ET van de velg, die moet voor een 940 25mm zijn.
Geplaatst: 17.11.2009 - 12:10
door asmeekens740
Ok dat zijn duidelijke gegevens, thanx!
Was idd niet van plan om zo'n spacer ofzo te gebruiken, er moet vast wel iets te vinden zijn wat goed past..
Geplaatst: 17.11.2009 - 18:36
door hadico
ET25???????? ET43 zit standaart al op de 960 en deze passen ook op de 700/900 reed zelf met een 960 met de almathea 7,5/17/et49 met een 5mm spacer ging perfect.
Geplaatst: 17.11.2009 - 19:49
door Fat Rat
hadico schreef:ET25???????? ET43 zit standaart al op de 960 en deze passen ook op de 700/900 reed zelf met een 960 met de almathea 7,5/17/et49 met een 5mm spacer ging perfect.
De 960 type II heeft inderdaad velgen met een ET van 43 nodig.
Alle 7 series en de 940 hebben velgen met een ET van 25 nodig.
Maar 16 inch en meer dan 5 spaken wordt al snel een Galaxy velg en die zijn geloof ik redelijk aan de zeldzame kant.....
Geplaatst: 17.11.2009 - 21:19
door knorrepot
van zo'n ringetje die het naafgat vergroot wordt de et toch niet anders? Of heb je het over die vaak verkeerd gebruikte spoorverbreders?
Geplaatst: 17.11.2009 - 21:46
door hadico
Opvulring 5mm dik tussen velg en naaf(spoorverbreder) was nodig om de ruimte te krijgen tussen de velg/band en de voorpoot anders paste het niet.
Auto rijd er nog steeds mee ergens in de noordoostpolder.
Geplaatst: 17.11.2009 - 23:14
door +++t blijft behelpen+++
gaat dan dus gewoon passen?
interessant!
Geplaatst: 18.11.2009 - 08:38
door asmeekens740
Ik heb me laten vertellen dat die spoorverbreder ervoor zorgt dat je wiel verder naar buiten in de wielkast komt te liggen. Bij een hoge ET waarde valt je wiel verder naar binnen. Bij een lagere ET waarde kan dit als ik het goed heb gecompenseerd worden met een spoorverbreder...
Nu ik er over nadenk zat zoiets dergelijks ook op mijn Mazda, mijn oude auto, daar zat een ring op en daar legde ik de velg op.
Geplaatst: 18.11.2009 - 11:20
door Baseman
asmeekens740 schreef:Ik heb me laten vertellen dat die spoorverbreder ervoor zorgt dat je wiel verder naar buiten in de wielkast komt te liggen. Bij een hoge ET waarde valt je wiel verder naar binnen. Bij een lagere ET waarde kan dit als ik het goed heb gecompenseerd worden met een spoorverbreder...
Had je die link bekeken?
Daar staat het namelijk precies op.
@HADICO: Je weet hoop ik wel, dat Volvo niet voor niets 25 of 43 (of soms 20) gebruikt heeft?
En dat je die ook moet aanhouden, omdat je anders mogelijk afwijkend stuur en remgedrag krijgt, mogelijk ongecontroleerde slingering en ongelijkmatig belasting van de wielnaven?
(Ja, ik las het, hij rijdt er nog steeds mee rond................)
Geplaatst: 18.11.2009 - 11:57
door asmeekens740
Baseman schreef:
Had je die link bekeken?
Ja ik had er gekeken en ook met mijn broertje erover gehad, dit stond er oa:
Een spoorverbreder is een metalen schijf die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET-waarde van de velg verlaagd.
De spoorverbreders zijn inderdaad APK afkeur, maar dan laat ik hem wel in de winter keuren als de winterbanden erop zitten

Geplaatst: 18.11.2009 - 12:24
door Baseman
asmeekens740 schreef:
Ja ik had er gekeken en ook met mijn broertje erover gehad, dit stond er oa:
Een spoorverbreder is een metalen schijf die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt.
Staat dat er? Dat lijkt me niet helemaal duidelijk, zal ik even aanpassen.
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:19
door hadico
Spoorverbreder/cq opvulring past ook het een en ander aan in dit geval als je et niet uitkomt kun je hem ook met een vulring aanpassen naar een passende waarde welke ervoor zorgt dat het midden van de velg dus weer in de et waarde valt.
Hierdoor verandert er dus niets met uitzondering dat de velg wel breder is dan de normale maar het stuurgedrag dus niet beinvloed word door een te ver buiten de et uitstekend wiel ,de spoorbreedte verandert dus niet waardoor ook de wielstanden niet worden beinvloed.
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:23
door Baseman
@hadico:
Helder, als je daar inderdaad allemaal rekening mee houd....
Blijft natuurlijk dat het wettelijk niet is toegestaan, maar goed, dat is een andere discussie.
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:38
door hadico
Hoef bij de apk alleen 'in geval van twijfel' de spoorbreedte te controleren is dus geen enkel probleem als het maar deugdelijk gemonteerd is en dan heb ik het niet over losse platen die je eerst op de naaf bout en dan hier je wiel weer op moet zetten met een andere bout om een standaart wiel meer naar buiten te laten steeken, daar zou en wil ik niet eens mee rijden.
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:42
door hadico