Pagina 1 van 3
Distributieriem
Geplaatst: 20.11.2009 - 07:37
door Dicks740
Om de hoeveel kilometers moet een distributieriem vervangen worden van een 740 2.0 benzine uit 1991? Mocht de riem knappen, is dan de motor ook overleden?
Geplaatst: 20.11.2009 - 11:36
door arjan_de_jong
Volgens autodata vervangen om de 5 jaar of 75.000 km.
En bij de meeste auto's gaat het goed mis als hij knapt dus erg verstandig om hem uit voorzorg te vervangen. En als je niet weet wanneer de waterpomp vervangen is dan zou ik deze ook gelijk mee vervangen.
Re: Distributieriem
Geplaatst: 20.11.2009 - 12:05
door Baseman
Dicks850 schreef:Mocht de riem knappen, is dan de motor ook overleden?
Kan meevallen.
Een 2 literblok is volgens mij nooit een 16 klepper, maar 8-kleppers.
op EENTJE NA, zijn alle 8-kleppers vrijlopers en rol je dus uit met een geknapte riem, en zou je hem in theorie langs de weg er weer op kunnen leggen (levensgevaarlijk, maar op een parkeerterrein moet het wel lukken...

Ik heb de handleiding ter vervanging en een reserveriem altijd in de kofferbak.
De enige uitzondering, zijn de blokken met een Heron kop.
Deze heeft uitsparingen in de kop van de cilinder, waar de klep precies in valt. Giernummer van deze kop is 1000631 en staat als het goed is op de kop, net onder de thermostaat ingestanst.
Als daar de riem van knapt, krijg je dit:
8-kromme kleppen dus.
Deze kop is geleverd vanaf 1985 in de B230K blokken, maar niet in allemaal.
Het is dus zaak, dit goed na te kijken. Motorcode staat op je distributieriem-deksel.
Koppen met gietnummer 1000531 en 530 zijn redelijk veilige koppen.
De 531 komt uit een B230FB blok en de 530 uit een F-blok, beide vrijlopers, er zit enkel een andere nokkenas in.
Als de riem knapt van een 16 klepper, zijn met een beetje pech, alle 16 kleppen krom, dat zijn dan de B2x4 blokken. (kopgietnummer is me even ontschoten)
Geplaatst: 20.11.2009 - 12:54
door Grijze144
De Heron en 16V motoren zijn 100% gaar als de riem breekt, maar er zijn er nog wel meer, door de gebruikte nokkenas of zuigervorm.
De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt.
Dus met een B200 uit 1991 zou ik me netjes aan de voorgeschreven intervallen houden.
80.000 km of 4 jaar vlgs. Haynes, maar die jaren tellen niet zo zwaar denk ik.
Geplaatst: 20.11.2009 - 13:00
door wim de jong
Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Dus uit voorzorg vervangen is in dit geval nooit verkeerd.
Om de 80000 km, of 5 jaar.
De waterpomp is niet nodig, kun je ook later makkelijk bij bij de B200/B230 motoren, worden apart buitenom aangedreven via een V-snaartje, samen met de stuurbekrachtigingspomp. De grotere motoren zit het binnenin, door de distributieriem aangedreven.
Super!!
Geplaatst: 20.11.2009 - 21:59
door Dicks740
En wat zou het globaal kosten het vervangen van de distributieriem incl. de rollen. Ik heb van iemand gehoord dat de 740 2.0 het meest simpele blok is om de betreffende riem te vervangen! En heeft iemand de tip, om dit te doen voor mij

in de avonduurtjes

Geplaatst: 20.11.2009 - 23:19
door Baseman
Bel eens met Carlo Schmidt en vraag hem effe wat zij er voor rekenen.
Kan best wel eens meevallen en is nog in de buurt ook, namelijk Gemert.
Pomp trouwens inderdaad enkel vervangen als ie herrie maakt, dingen gaan best lang mee.
En er zit op een 2-literblok in een Volvo maar 1 spanrol, even ter info.
Geplaatst: 20.11.2009 - 23:46
door wim de jong
Distributie riem vervangen is echt een koud kunstje.
Volgens mij rekent de dealer iets van € 200 ?? Niet veel meer.
Als je echt handig bent, is het in een uurtje te doen, als de krukaspoelie makkelijk los komt tenminste.....

Geplaatst: 21.11.2009 - 18:12
door Dicks740
Ik zoek iemand voor in de avonduurtjes

Is Carlo lid van dit forum?
Geplaatst: 21.11.2009 - 19:45
door volvorider
Geloof niet dat Carlo lid is.
Google even op Carlo Schmidt in Gemert.
Geplaatst: 21.11.2009 - 23:36
door Baseman
Volgens mij is Carlo wel lid, op enigerlei wijze, van welk Volvo forum dan ook, maar of ie overal vaak komt?
Denk het niet.
Of ie in de avonduurtjes 'bijklust'?
Dat weet ik wel zeker, van niet.
Op marktplaats staat al heel lang een advertentie van iemand die dat voor 175 euro voor je doet.
Dat geld kun je ook besteden aan een nieuwe riem en spanrol (samen rond de 70 euro,) en een keer op een sleuteldag zelf de riem vervangen.
Scheelt je én geld, én toch een nieuwe riem en je steekt er nog wat van op ook...

Geplaatst: 22.11.2009 - 10:11
door Dicks740
Heeft iemand een beschrijving hoe je het moet doen bij een 2.0 benzine van 1991. En welk type riem en rol je moet hebben, en waar je deze op internet kan kopen? Wow, ik maak het me wel heel gemakkelijk :oops:
Geplaatst: 22.11.2009 - 10:14
door Baseman
Heb je zelf een versie van VADIS?
Vraag anders even aan de dealer of ie het nummer wil opzoeken of koop de riem gewoon daar.
Beschrijving heb ik wel ergens, stuur maar een berichtje met een mailadres waar het heen kan.
Type motor.
Geplaatst: 22.11.2009 - 15:13
door Dicks740
Ik heb gekeken en er staan de volgende codes: B200 F of E, dat is niet te lezen, waar staan de F voor, en de E voor? Op de sticker van de distributiekap staat: 1289590/1868.
Geplaatst: 22.11.2009 - 16:06
door mightyspawn
E is K-tronic. Mechanisch injectiesysteem. Zonder kat en lambdasonde. Ja sommige hadden een kat, maar dan was t motornummer volgens mij ook anders.
De F is een LH jetronic systeem met lambda en katalysator. Wat milieubewuster.
Geplaatst: 22.11.2009 - 21:11
door Dicks740
Dus dan heb ik geen kat of lambdasonde!
Geplaatst: 22.11.2009 - 21:42
door Baseman
Als je me even een berichtje stuur met het complete VIN-nummer erin, kan ik als het een beetje meezit wat helderheid verschaffen in de duisternis.
Want een 91-er zonder kat of lambda, lijkt mij erg onwaarschijnlijk (maar niets is uitgesloten)
Met het VIN kun je in VADIS wel zien wat het zou moeten zijn.
De kat hangt trouwens gewoon onder de bijrijdersstoel, dus als je er even onder duikt, is 1 vraag al beantwoord, en de tweede eigenlijk ook.
Geplaatst: 22.11.2009 - 21:46
door Dicks740
Nou ben ik een leek in de techniek, maar wat is VIN in Vadis :?: :shock: Het motornummer is: 1289590/B200 F of E en dan staat er ook nog 1868 :?:
Baseman schreef:Als je me even een berichtje stuur met het complete VIN-nummer erin, kan ik als het een beetje meezit wat helderheid verschaffen in de duisternis.
Want een 91-er zonder kat of lambda, lijkt mij erg onwaarschijnlijk (maar niets is uitgesloten)
Met het VIN kun je in VADIS wel zien wat het zou moeten zijn.
De kat hangt trouwens gewoon onder de bijrijdersstoel, dus als je er even onder duikt, is 1 vraag al beantwoord, en de tweede eigenlijk ook.
Geplaatst: 22.11.2009 - 21:55
door Baseman
VIN is je Vehicle Identification Number en staat op het typeplaatje, boven de linker koplamp, als je met de kap open naar je auto kijkt (bijrijderskant dan dus)
Tevens staat het op je kentekenbewijs en bestaat uit 17 karakters, en begint met YV1, tenzij het een amerikaan was.
VADIS is Volvo Aftersales Diagnostic and Service software, waar je via je VIN kunt aangeven wat jouw auto is, en daarna er makkelijk vanalles met nummer en al, in kan opzoeken.
Gezien het feit het geen legaal geachte software is, mag ik het je via dit medium niet aanbieden.
Id nr.
Geplaatst: 22.11.2009 - 21:56
door Dicks740
Het indentificatienummer is: YV1744273M2513305 voor het geval dit iets te maken heeft met Vin( Vehicel Identification Number) of Vadis(Volvo Aftersales Diagnostic Information System) heb het gevonden!