Pagina 1 van 1

Extra spierballen voor Volvo C30 Drive

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:10
door Wiebe
De meeste mensen met een auto met lage bijtelling kopen hun auto in de eerste plaats vanwege het gunstige kostenplaatje. Maar waarom zou zo’n leasekanon niet leuk kunnen zijn, moeten ze bij Volvo-specialist Heico Sportiv hebben gedacht.

Vandaar dat het tuningsbedrijf juist ook de C30 1.6 Drive bij de lurven heeft gepakt. Het vermogen van de 1,6-liter turbodiesel stijgt door de bemoeienis van Heico van 109 naar 125 pk. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de opgefokte Drive 9,2 seconden, da’s maar liefst 2,1 seconden sneller dan de fabrieksversie. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur.
Uiteraard pakt Heico ook het uiterlijk aan. De tuningscreatie ligt 30 millimeter dieper bij het asfalt en staat op naar keuze 18- of 19-inch lichtmetaal. De rest van de behandeling bestaat uit de montage van een sperdifferentieel, een speciale voor- en achterspoiler, een uitlaatsysteem met vier eindpijpen en opgewaardeerd remsysteem.
Ook kopers van de andere versies van de C30 kunnen terecht bij Heico Sportiv. Zo kan de tuner de vijfcilinder uit de T5 opfokken tot 260 pk en 380 Nm. De onderdelen zijn los te bestellen vanaf de lente van 2010.

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:13
door Peter-V50
De hamvraag is dan natuurlijk of zo'n "opgefokte" C30 nog in aanmerking komt voor een lage bijtelling. Ik denk van niet.

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:15
door bart simpson
dat is geen vraag meer, dat is al gecommuniceerd door de belastingdienst...

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:28
door Ben
gewat ??

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:29
door bart simpson
Ben schreef:gewat ??
ja pa :oops:

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:31
door Christopher
Ik hoef mijn tuning toch ook niet bij de belastingdienst te melden zolang ik hetzelfde type motorblok in mijn auto laat liggen?

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:40
door diesel01
Christopher schreef:Ik hoef mijn tuning toch ook niet bij de belastingdienst te melden zolang ik hetzelfde type motorblok in mijn auto laat liggen?
Gokje je hebt ook geen LEASEauto.

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:43
door bart simpson
op zich niet, maar je pleegt ineens wel een "economisch delict", de bpm afdracht matched ineens niet meer met de CO2 uitstoot

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:44
door Peter-V50
diesel01 schreef:
Christopher schreef:Ik hoef mijn tuning toch ook niet bij de belastingdienst te melden zolang ik hetzelfde type motorblok in mijn auto laat liggen?
Gokje je hebt ook geen LEASEauto.
In elk geval geen verlaagde bijtelling.

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:45
door bart simpson
dat is een, de ander is die CO2 gerelateerde BPM heffing

Geplaatst: 20.11.2009 - 16:56
door diesel01
bart simpson schreef:dat is een, de ander is die CO2 gerelateerde BPM heffing
En die had ik toch mooi even over het bekende hoofd gekeken. :D

Geplaatst: 20.11.2009 - 17:47
door Christopher
Of ik nou wel of geen leaseauto heb... Ik hoef niet bij de Belastingdienst langs om te zeggen dat ik mijn auto heb laten tunen. Toch?

De RDW keurt de auto's toch (af fabriek) en wat er daarna mee gebeurd is een zaak tussen jou de RDW. Ingrijpende zaken moeten ook door het RDW worden gecontroleerd.

Ik heb het idee dat de Belastingdienst nog niet eens doorheeft dat de CO2 uitstoot veranderd door tuning. Ze hebbben al genoeg moeite om die lagere bijtelling goed op de rit te krijgen. Dat voor tuning eventueel wetgeving nodig is hebben ze nog niet door... Tot ze dit topic lezen.

En die laatste opmerking geld voor mij eigenlijk ook... Even over het hoofd gezien dat het er zou kunnen zijn.

Geplaatst: 20.11.2009 - 18:44
door D-Funk
Overigens vind ik het aantal extra pk door die tuning wel meevallen, Rica heeft betere cijfers.. (nou zeggen cijfers natuurlijk niet alles)

Geplaatst: 20.11.2009 - 18:51
door bart simpson
de wetgeving is er al

Geplaatst: 20.11.2009 - 20:30
door Mike Philippens
Christopher schreef:Of ik nou wel of geen leaseauto heb... Ik hoef niet bij de Belastingdienst langs om te zeggen dat ik mijn auto heb laten tunen. Toch?
Ik weet ook niet of ze met een rollenbank langs de weg gaan staan, maar aangezien de fiscus expliciet dit soort zaken heeft genoemd, zou het zomaar kunnen dat er op bepaalde zaken gecontroleerd gaat worden (APK?). Grote velgen enzo kunnen ze zien, dus als ze een grote technische controle doen en ze hebben specs van de auto's, kunnen ze je wel degelijk erop pakken.

Lease of eigen auto maakt weinig uit: in beide gevallen heb je een belastingvoordeel (BPM/bijtelling) genoten, en dat is dan ten onrechte.

Nóg een aandachtspunt: Volvo zou wel eens moeilijk kunnen doen over die hete chip als er garantiegevalletjes worden geclaimed. Persoonlijk ben ik te gierig voor dit soort grappen. Daarbij heb je zo weinig aan die extra pk's. Op de momenten dat ik het meeste op de weg zit, zijn er teveel andere deelnemers, dus heb ik geen ros aan de pk's boven de 100. En bij de stoplichten wegscheuren laat ik aan de testosteron-haantjes over. Doe ik liever met mijn motor...dan win ik in ieder geval van elke auto... ;)

Geplaatst: 20.11.2009 - 20:36
door bart simpson
bij lease krijg je naast een correctie voor CO2tax ook een correctie in je bijtelling (van 20 naar 25%), normaal zou daarbij een boete van 100% zijn

Geplaatst: 20.11.2009 - 21:07
door t5power
Mike Philippens schreef:
Christopher schreef:Of ik nou wel of geen leaseauto heb... Ik hoef niet bij de Belastingdienst langs om te zeggen dat ik mijn auto heb laten tunen. Toch?
Ik weet ook niet of ze met een rollenbank langs de weg gaan staan, maar aangezien de fiscus expliciet dit soort zaken heeft genoemd, zou het zomaar kunnen dat er op bepaalde zaken gecontroleerd gaat worden (APK?). Grote velgen enzo kunnen ze zien, dus als ze een grote technische controle doen en ze hebben specs van de auto's, kunnen ze je wel degelijk erop pakken.
Als ze niet langs de snelweg gaan staan, hop even m.b.t. PPC voor controle originele software er weer op. Of anders dat ding altijd mee in de auto ;)

Geplaatst: 20.11.2009 - 23:22
door VolvoTech
Hoi,

We zijn hier flink mee bezig geweest. Natuurlijk heel aantrekkelijk om een 1.6D start/stop even door de mangel te halen.

Het kan technisch heel goed. De RICA tuning is ook echt aan te raden (nog een paar dagen en de softloader (vervanger van de PPC) is beschikbaar).

Maar goed, wij zullen zelfs expliciet vermelding gaan maken bij bestellingen van de Softloader voor BPM gekorte auto's...