Uit autoweek:
Nu het lange leven van Volvo’s legendarische 240 stationcar met enige weemoed is beëindigd, wordt zijn taak voor een groot deel overgenomen door de 850 Estate. Vergeleken met de oudgediende is dat een wereld van verschil.
Met de komst van de 850-generatie is er principieel zó veel aan het traditionele Volvo-concept veranderd, dat een echte vergelijking tussen vroeger en nu bij voorbaat mank gaat. Neem nu bij voorbeeld de dwarsgeplaatste vijfcilinder, die in niets meer herinnert aan de steeds weer verbeterde, maar in feite stokoude viercilinder uit de 240. Ruim dertig jaar geleden begon die krachtbron zijn carriëre als de 60 pk 1600 cc B16 motor in de roemrijke Amazon, groeide uit tot B18 en nog wat later tot B20 en bereikte zijn top in de Volvo 240 met een inhoud van 2,3 liter en een vermogen van 116 pk.
Daar tegenover is deze vijfcilinder van een heel ander ras: 2435 cc, vier kleppen per cilinder, een inlaatspruitstuk met variabel volume, een compressie van maar liefst 10,5:1, een zeer modern motormanagement en een resulterend vermogen van maar liefst 170 pk. Neem daarbij in aanmerking dat die sterke vijfpitter volgens de eisen des tijds de voorwielen aandrijft en we praten over een heel andere auto dan Volvo jarenlang heeft gemaakt.
Uiteraard zijn de verschillen daarmee nog lang niet uitgeput, want tegenwoordig denken we nu eenmaal anders over auto"s dan in de tijd dat de klassieke, stoere Volvo"s van weleer gestalte kregen.
Bij een eerste kennismaking maken vooral de fraai afgewogen rij-eigenschappen en de motorprestaties veel indruk; bijna vanzelfsprekend sporen die aan tot een pittige rijstijl. Met een stationcar ga je meestal wat anders om dan met een gewone personenauto, maar in de 850 Estate moet je je af en toe toch flink inhouden. Want rijtechnisch staat die grote bak eveneens op een hoog peil en vooral in lange, snelle bochten heb je van die forse achterhand weinig last. Iets wat Jan Lammers heeft bewezen door met een Turbo Estate in Engeland te racen. Door de grote holle ruimte achterin ervaar je wel iets sterker dat de vijfcilinder boven de 3000 tpm een heel karakteristiek geronk voortbrengt. Het volume bereikt weliswaar geen storende waarde, maar het klinkt minder intiem en niet zo inspirerend als in de sedan.
Bij het rijden in de stad en uiteraard bij het parkeren ben je je wat meer bewust van de afmetingen van de Estate, maar de ruimhartige beglazing zorgt voor een goed overzicht en de lichte, accurate stuurbekrachtiging maakt het manoeuvreren tot een licht karwei. De bekrachtiger is trouwens mooi aangepast aan het karakter van de auto, want ook op hoge snelheid heb je nog alle controle en laat de 850 Estate precies weten waar hij heen wil. Een belangrijke factor voor het stuur- en weggedrag is overigens Volvo"s Delta-link achter-as, die zich perfect instelt op het ingewikkelde krachtenspel dat zich bij pittig bochtenwerk voordoet. Onder zulke omstandigheden is het altijd prettig om over wat extra vermogen te beschikken en daar heeft de 850 twintigklepper gelukkig geen gebrek aan. De acceleratie van 0-100 geeft daarvoor een goede indicatie; aan de andere kant merk je bij de inhaalsprint van 80-120 dat het loont om tijdig terug te schakelen vanwege de vrij hoge "4" en "5". Voor het benzineverbruik en de rust in het interieur zijn zulke typische snelwegverhoudingen uiteraard gunstig: de metingen voor de brandstofconsumptie en het geluidsniveau bevestigen dat.
Belangrijke bijdragen aan het comfort leveren de goed afgestemde vering en de uitstekende stoelen, die in combinatie met het in twee richtingen verstelbare stuur alle mogelijkheden voor een makkelijke, ontspannen zit bieden. Bovendien is de 850 Estate van vele gemakken voorzien.
Wat de stationcar-eigenschappen van deze Volvo-generatie betreft, kan ons commentaar kort zijn, want aan de makers van de fameuze 240 valt op dit gebied weinig te leren. Belangrijke zaken als de tildrempel, de laadvloer en de diverse combinatiemogelijkheden zijn uiteraard dik in orde en ook de totale vormgeving is zo mogelijk nog harmonischer dan die van zijn voorganger. Een doelmatig accent vormen bijvoorbeeld de in de achterstijlen geplaatste verlichtingsunits: prima zichtbaar in het verkeer en nagenoeg ontkwetsbaar bij het inladen van moeilijke stukken.
Al met al is de 850 Estate een geslaagde, efficiënte en vooral representatieve stationcar, die als consequentie van zijn verzorgde uitvoering en uitrusting behoorlijk aan de prijs is.
Mag je de 240 als de vader zien van de 850?
Volvo 240 de vader van.....
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Nee, vind ik niet.
Het is gewoon een van de generaties Volvo's.
De 850 is een compleet nieuwe lijn geweest die nu nog verder loopt in de V70
Het is gewoon een van de generaties Volvo's.
De 850 is een compleet nieuwe lijn geweest die nu nog verder loopt in de V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Waar zou je dan de 850 willen positioneren op het moment van intrede?
De 240 serie is louter gestopt omdat nieuwe technieken niet in het toemalige model konden worden doorgevoerd, zoals de SIPS e.d. De 240 was een kaskraker tot op de laatste dag.
De ontwikkelingen van de 850 GLT zijn al vroeg begonnen ook me de gedachte dat de 240 veel eerder zou zijn uitgefaseerd, maar Volvo wilde zijn kip met gouden eireren nog niet slachten.
Doch waren er toen nog geen plannen om de 940/960 te stoppen.
De 240 serie is louter gestopt omdat nieuwe technieken niet in het toemalige model konden worden doorgevoerd, zoals de SIPS e.d. De 240 was een kaskraker tot op de laatste dag.
De ontwikkelingen van de 850 GLT zijn al vroeg begonnen ook me de gedachte dat de 240 veel eerder zou zijn uitgefaseerd, maar Volvo wilde zijn kip met gouden eireren nog niet slachten.
Doch waren er toen nog geen plannen om de 940/960 te stoppen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Een 240 is te zien als de voorloper van de 700- en een beetje de 900-serie, zeker als je het type en soort motoren in ogenschouw neemt.
Die genoemde 5-cilinder in de 850 en latere 70-serie is een afgeleide van de eerste 6-in-lijn die in 1990 gepresenteerd werd in de nieuwe 960. Feitelijk een motor zonder 6-e cilinder die gemaakt is om de motor dwars voorin kwijt te kunnen in de toch wel iets kleinere 850.
Maar daar zijn verder op allerlei sites hele mooie verhalen over te vinden.
Die genoemde 5-cilinder in de 850 en latere 70-serie is een afgeleide van de eerste 6-in-lijn die in 1990 gepresenteerd werd in de nieuwe 960. Feitelijk een motor zonder 6-e cilinder die gemaakt is om de motor dwars voorin kwijt te kunnen in de toch wel iets kleinere 850.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
De 240 een voorloper van de 700? Dat lijkt me minder waarschijnlijk Mark.Msuidgeest schreef:Een 240 is te zien als de voorloper van de 700- en een beetje de 900-serie, zeker als je het type en soort motoren in ogenschouw neemt.
Gezien de 240 het gehele productieleven van de 700 heeft overleeft. Ik heb altijd begrepen dat de 700/900 een segment hoger zou moeten zijn dan de 200 serie. Alleen heet de 700 serie de populariteit t.o.v. de 200 serie nooit kunnen waarmaken, eigenlijk ondergewaardeerd, ten onrechte, maar toch.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Vandaar dat de 850 geen opvolger is.volvorider schreef:Waar zou je dan de 850 willen positioneren op het moment van intrede?
Ik maak me sterk dat als de 245 nu gebouwd zou worden met een modernere motor en hedendaagse uitrusting, er nog heel wat van verkocht zouden worden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik ben op dat idee gekomen vanwege de zelfde motoren die gebruikt werden en ook de achterwielaandrijving.
Maar ergens heb ik ook gelezen dat de 700 gepresenteerd is als de opvolger van. Dit vond ik op WikiPedia:
De Volvo 240 is een automodel van Volvo. De serie was leverbaar in een sedan-variant en een stationvariant. Ze zijn respectievelijk de opvolgers van de 244 en de 245 die in 1981 licht gewijzigd werden. Echte opvolgers zijn het niet, want het model kreeg een paar wijzigingen mee en bleef grotendeels hetzelfde. De auto`s waren zeer ruim en vooral de station-variant had een zeer grote laadruimte. De modellen waren inclusief de 244/245 een ruime vijftien jaar leverbaar. Uiteindelijk viel het doek voor de 240 sedan in 1992 en voor de 240 estate in mei 1993. Tot op heden (2007) zijn er nog geen opvolgers voor deze succesvolle serie. Volvo heeft met de Volvo 940 Polar wel geprobeerd een soortgelijke auto aan te bieden maar deze auto heeft het succes van de 240 nooit kunnen evenaren.In 1985 won volvo met de 240 turbo het eindklassement van de DTM met de zweed Per Stureson aan het stuur.
Maar ergens heb ik ook gelezen dat de 700 gepresenteerd is als de opvolger van. Dit vond ik op WikiPedia:
De Volvo 240 is een automodel van Volvo. De serie was leverbaar in een sedan-variant en een stationvariant. Ze zijn respectievelijk de opvolgers van de 244 en de 245 die in 1981 licht gewijzigd werden. Echte opvolgers zijn het niet, want het model kreeg een paar wijzigingen mee en bleef grotendeels hetzelfde. De auto`s waren zeer ruim en vooral de station-variant had een zeer grote laadruimte. De modellen waren inclusief de 244/245 een ruime vijftien jaar leverbaar. Uiteindelijk viel het doek voor de 240 sedan in 1992 en voor de 240 estate in mei 1993. Tot op heden (2007) zijn er nog geen opvolgers voor deze succesvolle serie. Volvo heeft met de Volvo 940 Polar wel geprobeerd een soortgelijke auto aan te bieden maar deze auto heeft het succes van de 240 nooit kunnen evenaren.In 1985 won volvo met de 240 turbo het eindklassement van de DTM met de zweed Per Stureson aan het stuur.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Fat Rat
- 5th Gear member
Ik zou het toch heel anders indelen.
De 740 met als opvolger de 850, voor de zakelijke rijder
De 260 opgevolgd door de 760 en later de 960 als directie wagen.
en de 240 min of meer opgevolgd door de 940 als familie baksteen met veel laadruimte.
Als je naar het technische deel kijkt dan is de 850 gewoon een heel nieuw begin.
En de 240 was gewoon het einde van een lijn die begonnen was met de 140.
De 740 met als opvolger de 850, voor de zakelijke rijder
De 260 opgevolgd door de 760 en later de 960 als directie wagen.
en de 240 min of meer opgevolgd door de 940 als familie baksteen met veel laadruimte.
Als je naar het technische deel kijkt dan is de 850 gewoon een heel nieuw begin.
En de 240 was gewoon het einde van een lijn die begonnen was met de 140.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Maar Mark jij en ik weten toch dat de 940 de opvolger was van de 740 en dus niet van de 240.
Tijd voor een aanpassing op dit gebied in Wikipedia.
@ Ben: helemaal mee eens, dat zou zo maar een kunnen, gezien de 240 op dit moment aan de 4de of 5de wederopstanding is begonnen.
Tijd voor een aanpassing op dit gebied in Wikipedia.
@ Ben: helemaal mee eens, dat zou zo maar een kunnen, gezien de 240 op dit moment aan de 4de of 5de wederopstanding is begonnen.
-
- 3rd Gear member
Ik meng me ook maar even in de discussie. Ik heb (in volgorde) de 240, 740, 940, 850, s90 en s80 gereden als dagelijks vervoermiddel maar ik zie zeer beslist de 850 niet als een opvolger van de oude achterwiel aangedreven Volvo's. Volvo had eind jaren 80 een behoorlijk imago probleem en zag met lede ogen aan dat alle sportieve rijders verdwenen naar met name de duitse merken. Als antwoord daarop is men toen de 850 gaan ontwikkelen. Met bijna alles anders dan waar volvo toen voor stond, op veiligheid en duurzaamheid na. De 850 was ook een rijdersauto pur sang, sportief en vragend om een zware voet, in tegenstelling tot de achterwielaandrijvers die eigenlijk een beetje hekel hebben aan bochtenwerk. Toch kon de 850 mij niet bekoren. Ik vond het een nerveuze auto waarmee ik standaard veel te hard reed. Ik heb daarna dan ook weer een 9 serie aangeschaft. De s80 die ik ook 2 jaar heb gehad, kende dit fenomeen niet. Dat was een rustgevende auto waarmee je hard kunt maar niet hoeft.
Dus sorry Paul, maar ik vind de 850 dus geen opvolger van wat dan ook, het was een ommekeer in het concept van het merk Volvo.
En in dat licht bezien vind ik de 850 juist de aartsvader voor alle huidige moderne Volvo's.
Groeten, Jan.
Dus sorry Paul, maar ik vind de 850 dus geen opvolger van wat dan ook, het was een ommekeer in het concept van het merk Volvo.
En in dat licht bezien vind ik de 850 juist de aartsvader voor alle huidige moderne Volvo's.
Groeten, Jan.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
kan mezelf in broker zijn visie goed vinden, de 850 was in 1991 een nieuwe afslag waar het concept 240 als 940 (met als stamvaders de p444/amazone) nog doorliep tot 1998
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dus toch aanboren van een nieuwe doelgroep. Dat klopt ook wel bij de verschillende profielen van de 240 en 850 rijder.
Vraag blijft zoals Autoweek stelde "heeft de 850 deels de taak overgenomen van de 240"?
Vraag blijft zoals Autoweek stelde "heeft de 850 deels de taak overgenomen van de 240"?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
voor een klein deel misschien
Volvo for life
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het is natuurlijk wel een nieuw concept in de techniek, maar in de uiterlijkheden, doelgroep, en gebruik natuurlijk niet. Daarop is het echt, voor mij althans, een voortborduring van de 240
Het blijft een luxe station dan wel sedan in een hogere klasse, en met name de station gewoon in het rijtje er bij: 1serie 2serie 7serie 850
Maar je zou ook kunnen zeggen een extra aftak van de stamboom.
De 240 was eigenlijk bedoeld in productie te blijven tot 1985 of daaromtrent, want de 740 als toevoeging van de 760 kwam er aan.(Voor de 260 kwam de 760 en voor de 240 kwam de 740) Echter, de 240 bleek zo populair dat die de 740 heeft overleefd. en dat is natuurlijk een prestatie op zich!
Maar het technische concept bleek natuurlijk al begin jaren tachtig ouderwets te zijn, laat staan begin jaren 90. (Starre as, achterwielaandrijving, motor in de lengte, veel ruimte onder de motorkap.)
En in die tijd was Volvo, -mede door het dubieuze wat imago van de 340- een beetje aan het afzakken. En was er een probleem van het gebrek aan geld. Ze konden dus maar een model goed aanpakken en de rest moest goedkoper ontwikkeld worden.
Volvo heeft de juiste beslissing genomen en ik vind dat je wel kun zien dat ze de 240 in het achterhoofd hebben gehouden, maar met de vraag: hoe kunnen we die helemaal to-of-the-bill maken?
Dat is gelukt natuurlijk. Want ook de 850 (of liever de V70) is ook een geweldig succes gebleken. In de verkoop, in de rijkwaliteiten, in de kwaliteit, maar ook in imago.
de 960 en ook wel de 940 zijn indertijd duidelijk boven de 850 gepositioneerd (de cijferaanduiding zegt het al) en de 440/460 duidelijk er onder.
Overigens de 440 bracht wel ook verbetering, en redelijke verkoopcijfers maar is nooit de kwaliteit of het succes gebleken waar Volvo op zat te wachten. De opvolger daarvan de S/V40 was daar weer de auto om te hebben in die klasse.
Al met al is er toen een hernieuwde marktpositionering gemaakt, met de 4 onderaan de 8 als grote trekker en de 960 als topautomobiel. Wat het natuurlijk tov bijvoorbeeld een Jaguar niet helemaal was. Maar hij kon toch goed mee met die laatste. De 940 was natuurlijk een wat vreemde eend in de bijt. Wel een auto voor de "vrije" beroepen. maar niet helemaal passend in de productlijn. hoewel je ook zou kunnen zeggen dat hij onder de 850 kwam als een soort opvolger van de 240.
Maar wat je ook vindt, de V70 heeft nog steeds hetzelfde stukje van de markt als indertijd de 240/260 en de 740/760. Dus het blijft wat dat betreft een doorgetrokken lijn.
Zoiets heb je ook gezien met de XC's de eerste V70XC classic uit 97 was een soort AWD in het segment van de Subaru legacy, maar er waren natuurlijk al SUV's avant la lettre. En het was eigenlijk een zwaktebod. Maar het ding bleek zo populair dat het een tussenklasse op zich is geworde. met de XC70, Audi Allroad,en allerlei andere types die daar ook in passen.
Met de echte SUV's (de XC90) was Volvo vrij laat, maar hij was wel spot on, en meteen marktleider in verkopen toen hij er eenmaal was. En nu met de XC60 zie je hetzelfde gebeuren, die heeft het wat zwaarder, maar is wel in dat segment succesvol.
In de kleinere auto's daar heeft Volvo het moeilijk. De S40 wordt nauwelijks verkocht de V50 ging wel, maar is op zijn retour. En de C30 wil wel, maar ook niet zoals ze gedacht hadden. En dat heeft niks met kwaliteit te maken. En de C70? tiens... een heel kleine markt, en kan ook net niet potten breken tov de A4/A5 BMW 3-serie en de merc E cabrio.
Het is andersom als bij Fiat. Die zijn enorm goed in kleine auto's maar hun grote auto's en middenklassers willen maar niet verkopen.
Het blijft een luxe station dan wel sedan in een hogere klasse, en met name de station gewoon in het rijtje er bij: 1serie 2serie 7serie 850
Maar je zou ook kunnen zeggen een extra aftak van de stamboom.
De 240 was eigenlijk bedoeld in productie te blijven tot 1985 of daaromtrent, want de 740 als toevoeging van de 760 kwam er aan.(Voor de 260 kwam de 760 en voor de 240 kwam de 740) Echter, de 240 bleek zo populair dat die de 740 heeft overleefd. en dat is natuurlijk een prestatie op zich!
Maar het technische concept bleek natuurlijk al begin jaren tachtig ouderwets te zijn, laat staan begin jaren 90. (Starre as, achterwielaandrijving, motor in de lengte, veel ruimte onder de motorkap.)
En in die tijd was Volvo, -mede door het dubieuze wat imago van de 340- een beetje aan het afzakken. En was er een probleem van het gebrek aan geld. Ze konden dus maar een model goed aanpakken en de rest moest goedkoper ontwikkeld worden.
Volvo heeft de juiste beslissing genomen en ik vind dat je wel kun zien dat ze de 240 in het achterhoofd hebben gehouden, maar met de vraag: hoe kunnen we die helemaal to-of-the-bill maken?
Dat is gelukt natuurlijk. Want ook de 850 (of liever de V70) is ook een geweldig succes gebleken. In de verkoop, in de rijkwaliteiten, in de kwaliteit, maar ook in imago.
de 960 en ook wel de 940 zijn indertijd duidelijk boven de 850 gepositioneerd (de cijferaanduiding zegt het al) en de 440/460 duidelijk er onder.
Overigens de 440 bracht wel ook verbetering, en redelijke verkoopcijfers maar is nooit de kwaliteit of het succes gebleken waar Volvo op zat te wachten. De opvolger daarvan de S/V40 was daar weer de auto om te hebben in die klasse.
Al met al is er toen een hernieuwde marktpositionering gemaakt, met de 4 onderaan de 8 als grote trekker en de 960 als topautomobiel. Wat het natuurlijk tov bijvoorbeeld een Jaguar niet helemaal was. Maar hij kon toch goed mee met die laatste. De 940 was natuurlijk een wat vreemde eend in de bijt. Wel een auto voor de "vrije" beroepen. maar niet helemaal passend in de productlijn. hoewel je ook zou kunnen zeggen dat hij onder de 850 kwam als een soort opvolger van de 240.
Maar wat je ook vindt, de V70 heeft nog steeds hetzelfde stukje van de markt als indertijd de 240/260 en de 740/760. Dus het blijft wat dat betreft een doorgetrokken lijn.
Zoiets heb je ook gezien met de XC's de eerste V70XC classic uit 97 was een soort AWD in het segment van de Subaru legacy, maar er waren natuurlijk al SUV's avant la lettre. En het was eigenlijk een zwaktebod. Maar het ding bleek zo populair dat het een tussenklasse op zich is geworde. met de XC70, Audi Allroad,en allerlei andere types die daar ook in passen.
Met de echte SUV's (de XC90) was Volvo vrij laat, maar hij was wel spot on, en meteen marktleider in verkopen toen hij er eenmaal was. En nu met de XC60 zie je hetzelfde gebeuren, die heeft het wat zwaarder, maar is wel in dat segment succesvol.
In de kleinere auto's daar heeft Volvo het moeilijk. De S40 wordt nauwelijks verkocht de V50 ging wel, maar is op zijn retour. En de C30 wil wel, maar ook niet zoals ze gedacht hadden. En dat heeft niks met kwaliteit te maken. En de C70? tiens... een heel kleine markt, en kan ook net niet potten breken tov de A4/A5 BMW 3-serie en de merc E cabrio.
Het is andersom als bij Fiat. Die zijn enorm goed in kleine auto's maar hun grote auto's en middenklassers willen maar niet verkopen.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
THE VOLVO 850: HOW NEW IS NEW?
ROCKLEIGH, N.J. -- When Volvo engineers set out to develop the 850, they were concerned with designing the best automobile they could. It did not matter to them where it fit into the hierarchy of "newness' within the history of Volvo. On the other hand, questions like this are of key concern to marketers like Bob Austin, the Director of Communications for Volvo Cars of North America, Inc.
"I wanted to write a press release that stated the 850 is the newest Volvo since... " Austin explained. "The problem was, I didn't know since what?" Austin worked backwards through Volvo's history to try and answer the question. The answer was not very obvious Today's top-of-the-line Volvo 940s and 960s owe much of their mechanical underpinnings to the Volvo 700 series introduced in 1982. The 700 series, when introduced, utilized drivetrain components carried over from the proven 240 series first introduced in 1975. Those somewhat familiar with the history of Volvo, will recall that the 240 was the evolutionary advancement of the 140 series introduced in 1967. Following the family tree back this far, produced some very interesting automobiles, but not a great deal of "radically new" developments.
As one traces Volvo's history back into the sixties, the 140 made its first appearance carrying over the drivetrain of the 122, its predecessor. While the 122 looked radically different from the car it succeeded, the 544, it shared a relatively high number of mechanical bits and pieces. Even the 544 introduced around 1957, was fundamentally a "new and improved" closed version of the 144, Volvo's first modern post-war automobile. It was the 444 that really put Volvo on the map. It was known around the world for its safety, durability, reliability, and sportiness. In fact, the 444 was the first Volvo model to be imported to the United States in the mid 1950s.
Austin was sure that he had found the answer to his quest. Surely, the Volvo 850 was the newest Volvo since the 444! Just to be sure, he made a call to Lars Erik Lundin, the project leader for the 850 at Volvo Car Corporation in Gothenburg, Sweden. Lundin said that he had come to the same conclusion approximately a year earlier when preparing his remarks for the world introduction of the 850. But in checking with some of the Volvo "old-timers' he came up with an interesting fact. While the 444 was a radically new Volvo in its day, it utilized a lot of componentry which was purchased from outside vendors and was found in several other vehicles. One example was the brake system which was essentially the same as one found on American made Studebakers! According to those most familiar with Volvo's history in Sweden, the 850 is, in fact, the newest Volvo since the very first Volvo built in 1927, The Jacob.
This answer surprised both Austin and Lundin. But a closer examination of the facts showed the truth of the statement. The 850 is really a car designed from a clean sheet of paper or, in today's world, a clear video screen. Its drivetrain is unique. A 5-cylinder, 20 valve engine was designed specifically for the 850. It was, in fact, the first of a modular engine family which includes a 6-cylinder (seen in the U.S. last year in the 960) and a 4-cylinder which will power cars in Europe. To transversely mount this 5-cylinder engine, ultra short manual and automatic transmissions had to be developed. Unlike 200, 700 and 900 series Volvos, the 850 drives through its front wheels. The structure of the 850 is totally unique and incorporates Volvo's patented Side Impact Protection System. Its delta-link rear suspension is also new and patented, as is its dual-track inlet manifold and its self-adjusting B-pillar mounted seat belt reel. Upon close inspection, it will become obvious to even the most dedicated Volvophile that the 850 is, without a doubt, the newest Volvo since the introduction of the very first Volvo some sixty-five years ago!
You can learn a lot about a company by looking at its history, Austin believes. In his efforts to track down his answer, several things became very obvious. "In the sixty-five year history of this company we have made many different models, but they have all shared our core values of safety, reliability, and durability, "Austin reflected. "While the 850 is clearly the most radically different car we have introduced since the first Volvo, it is true to our traditional values. I guess that is what makes it a Volvo."
De 240 is dus niet de vader van....noch neemt de 850 een deel van zijn plaats in.
ROCKLEIGH, N.J. -- When Volvo engineers set out to develop the 850, they were concerned with designing the best automobile they could. It did not matter to them where it fit into the hierarchy of "newness' within the history of Volvo. On the other hand, questions like this are of key concern to marketers like Bob Austin, the Director of Communications for Volvo Cars of North America, Inc.
"I wanted to write a press release that stated the 850 is the newest Volvo since... " Austin explained. "The problem was, I didn't know since what?" Austin worked backwards through Volvo's history to try and answer the question. The answer was not very obvious Today's top-of-the-line Volvo 940s and 960s owe much of their mechanical underpinnings to the Volvo 700 series introduced in 1982. The 700 series, when introduced, utilized drivetrain components carried over from the proven 240 series first introduced in 1975. Those somewhat familiar with the history of Volvo, will recall that the 240 was the evolutionary advancement of the 140 series introduced in 1967. Following the family tree back this far, produced some very interesting automobiles, but not a great deal of "radically new" developments.
As one traces Volvo's history back into the sixties, the 140 made its first appearance carrying over the drivetrain of the 122, its predecessor. While the 122 looked radically different from the car it succeeded, the 544, it shared a relatively high number of mechanical bits and pieces. Even the 544 introduced around 1957, was fundamentally a "new and improved" closed version of the 144, Volvo's first modern post-war automobile. It was the 444 that really put Volvo on the map. It was known around the world for its safety, durability, reliability, and sportiness. In fact, the 444 was the first Volvo model to be imported to the United States in the mid 1950s.
Austin was sure that he had found the answer to his quest. Surely, the Volvo 850 was the newest Volvo since the 444! Just to be sure, he made a call to Lars Erik Lundin, the project leader for the 850 at Volvo Car Corporation in Gothenburg, Sweden. Lundin said that he had come to the same conclusion approximately a year earlier when preparing his remarks for the world introduction of the 850. But in checking with some of the Volvo "old-timers' he came up with an interesting fact. While the 444 was a radically new Volvo in its day, it utilized a lot of componentry which was purchased from outside vendors and was found in several other vehicles. One example was the brake system which was essentially the same as one found on American made Studebakers! According to those most familiar with Volvo's history in Sweden, the 850 is, in fact, the newest Volvo since the very first Volvo built in 1927, The Jacob.
This answer surprised both Austin and Lundin. But a closer examination of the facts showed the truth of the statement. The 850 is really a car designed from a clean sheet of paper or, in today's world, a clear video screen. Its drivetrain is unique. A 5-cylinder, 20 valve engine was designed specifically for the 850. It was, in fact, the first of a modular engine family which includes a 6-cylinder (seen in the U.S. last year in the 960) and a 4-cylinder which will power cars in Europe. To transversely mount this 5-cylinder engine, ultra short manual and automatic transmissions had to be developed. Unlike 200, 700 and 900 series Volvos, the 850 drives through its front wheels. The structure of the 850 is totally unique and incorporates Volvo's patented Side Impact Protection System. Its delta-link rear suspension is also new and patented, as is its dual-track inlet manifold and its self-adjusting B-pillar mounted seat belt reel. Upon close inspection, it will become obvious to even the most dedicated Volvophile that the 850 is, without a doubt, the newest Volvo since the introduction of the very first Volvo some sixty-five years ago!
You can learn a lot about a company by looking at its history, Austin believes. In his efforts to track down his answer, several things became very obvious. "In the sixty-five year history of this company we have made many different models, but they have all shared our core values of safety, reliability, and durability, "Austin reflected. "While the 850 is clearly the most radically different car we have introduced since the first Volvo, it is true to our traditional values. I guess that is what makes it a Volvo."
De 240 is dus niet de vader van....noch neemt de 850 een deel van zijn plaats in.