Pagina 1 van 1
Lekke band, meestal rechts achter, klopt dat?
Geplaatst: 23.11.2009 - 20:01
door hogie
Laatst in de garage met de auto van mijn vrouw (C1), voor een gratis wintercheck.
Een opmerking van de monteur was dat de rechterachterband meer versleten was dan de overige banden.
Vervolgens maakte hij de opmerking dat dat heel vaak het geval is.
Op mijn vraag waarom wist hij geen antwoord.
Nu meen ik ook ooit gelezen te hebben dat ook de rechterachterband het meest vaak lek is.
Dus mijn vraag is het zo? en waarom?
Geplaatst: 23.11.2009 - 20:43
door 945i
Bij mijn schoonvader (ook C1) was het rechtsvoor...
Sommige gooien het op de vele rotondes die we hebben... Ikzelf twijfel daaraan omdat de man in kwestie (in mijn geval),
rijdt als een slak een hele rustige rijder is...

En een verschil van 0.3mm over 5000km m.i. best fors is. :?
Geplaatst: 23.11.2009 - 21:02
door Oceanracer
Rechts achter wordt vaker een stoeprandje meegepikt dan bij andere banden, maar dat zal geen extra slijtage geven, lijkt me.
Wat de reden van vaker een lekke band rechts achter is, weet ik wel van horen zeggen:
Rechts (aan de zijkant van de weg) ligt meer troep op de weg dan links (eigenlijk het midden van de weg) en spijkertjes en schroefjes worden door het voorwiel in beweging gebracht en omhoog gewerkt, waarna het rechter achterwiel ze overrijdt in rechtop-stand.
Geplaatst: 23.11.2009 - 22:16
door Fredhead
Bij mij was het ook rechtsachter die een keer lek is geweest en die ik later kapot heb gereden :roll:
Denk inderdaad dat dit de band is waar het vaakst een stoeprandje mee wordt gepikt
Geplaatst: 24.11.2009 - 10:48
door Black 2.4T awd
945i schreef:Bij mijn schoonvader (ook C1) was het rechtsvoor...
Sommige gooien het op de vele rotondes die we hebben... Ikzelf twijfel daaraan omdat de man in kwestie (in mijn geval),
rijdt als een slak een hele rustige rijder is...

En een verschil van 0.3mm over 5000km m.i. best fors is. :?
Wat betreft het snellere slijten van de rechtervoorband,mijn bandenboer gooit het ook op de rotondes. Bij het ronden van een rotonde komt de meeste druk op het rechtervoorwiel en wrijft (hoogste wrijfingscontact) het rubber eraf. Maar 0,3 mm in 5000 km, dat gaat bij mij eerder in mm dan in tienden van een mm.