Problemen v70 bi-fuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Het afstellen van de distributie en de nokkenas tandwielen is vaak het probleem en met een beetje goed gereedschap werk je wat sneller en nauwkeuriger.
Waar doe op moet letten is het loshalen van het bovendeksel,ik was van de week bij een Volvo specialist:):)Die had hem gebroken en dan ben je klaar met spitten.
Tegen een borg kan hij het van mij lenen eventueel.Maar dat moet hij zelf bekijken even!
idd als het deksel erg vast zit op de pasbussen/pennen kan dit handig zijn.
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Heren,

Ik begrijp jullie onderlinge gekissebis niet, maar ik dank jullie wel voor de tips. Een ieder die iets zelf doet uit interesse,kunde of financiele redenen weet ook wel dat dit op eigen risico gaat. Ik ben zelf allround onderhoudstechnicus en kan dus wel een "beetje" sleutelen. Maar dit is mijn eerste (en hopenlijk niet laatste) Volvo waar ik dus weinig ervaring mee heb. Ben van oorsprong een Opel man waar het wisselen van een koppakking een ietsie eenvoudiger is. Tevens is mijn schoonvader een gepensioneerd Opel werkplaatschef met zeer veel ervaring (ook met de wat oudere Volvo's )

Dus heren, nogmaals dank voor jullie feedback!! :P
Gast

fransje0 schreef:Heren,

Ik begrijp jullie onderlinge gekissebis niet, maar ik dank jullie wel voor de tips.
Dat is nog van 4 jaar terug. Verschil van inzicht. :P
Als tijd hebt moet je het maar eens lezen. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589.

Met de jaren zijn de donkere wolken opgetrokken. :lol: Persoonlijk denk ik; meer begrip voor elkaar.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Alex en ik hebben een haat&liefde verhouding:):)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hij heeft het stukje over het gereedschap niet gelezen denk ik:):)
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Laatste update:

Cilinderkop gedemonteerd en weggebracht voor revisie > klepgeleiders vervangen,kleppen opnieuw ingeslepen, klepsteelrubbers vervangen, kleppen gesteld (aanpassen klepstelen, dus geen nieuwe stoters nodig) en gevlakt. Geheel weer gemonteerd met nieuwe kopset,kopbouten,olie,oliefilter en verse koelvloeistof en hij gaat weer als de brandweer. Kosten weet ik nog niet, maar deze zullen beduidend lager zijn als bij de dealer. Alex: ik heb veel baat gehad bij jouw topic "cilinderkoprevisie" maar toch nog een paar kleine opmerkingen : Het uitlaatspruitstuk kan men gewoon aan het flexibele deel laten zitten (lamdasonde losmaken>hitteschildje verwijderen>10 moeren losdraaien en het spruitstuk ophangen d.m.v. tie-raps aan het oogje wat in de rand aan het schutbord zit(er is dan ruimte genoeg om de kop te de en monteren) Als je de D-riem niet hoeft te vervangen (zoals in mijn geval: nog ruim 70.000 km te gaan) kun je de multiriempoelie laten zitten. Zet je nu de zuiger van de eerste cilinder in het bdp dan zie je een merkteken op deze poeliestaan welke correspondeerd met de merktekens van de nokkenassen. Dit scheelt een hoop gecentreer met de centerpons!! In de nokkenassen zitten aan de bakzijde groeven welke Volvo gebruikt voor het speciale hulpgereedschap maar die je zelf ook kunt gebruiken om de boel op tijd te zetten. Deze moeten namelijk als de krukas op merkteken staat evenwijdig aan cilinderkopvlak liggen. Ik verf meestal de merktekens wit d.m.v. een lakstiftje wat het afstellen beduidend makkelijker maakt (wat gebruikt Volvo kleine merktekentjes !!!!) Hiermee heb ik dus ook de tandriempoelie's gemerkt om de keerringen te vervangen en de juiste plaats van de sleufgaten te herkennen. Ik ben het met je eens dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt om de klus te klaren, maar het maakt het wel makkelijker. Al met al ben ik ca. 20 uur bezig geweest met deze mooie klus en weer een gelukkig Volvo rijder en ik hoop dat de andere problemen met het afslaan nu ook tot het verleden horen. Nogmaals dank voor jullie tips :P
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Proficiat is een flinke klus maar je leert er wel een hoop van en met goed nadenken kom je al een heel eind :thumbleft:
Gast

fransje0 schreef:Alex: ik heb veel baat gehad bij jouw topic "cilinderkoprevisie" maar toch nog een paar kleine opmerkingen : Het uitlaatspruitstuk kan men gewoon aan het flexibele deel laten zitten (lamdasonde losmaken>hitteschildje verwijderen>10 moeren losdraaien en het spruitstuk ophangen d.m.v. tie-raps aan het oogje wat in de rand aan het schutbord zit(er is dan ruimte genoeg om de kop te de en monteren)
Klopt helemaal, maar ik wilde de kop de-en monteren incl. uitlaat spruitstuk.
Maar kwam bij het demonteren er achter dat dit niet zo'n goed idee was. Tja. :?
fransje0 schreef:Dit scheelt een hoop gecentreer met de centerpons!! In de nokkenassen
Zat er dan ook geen mm naast. :wink:
En toch loop je enig risico met de variabele kleptiming. Met merken zit je altijd goed.

Even goed knap gedaan, een stevig klus. =D>

Nu nog even de foto's..................??
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Ik heb de rekening van het revisiebedrijf ontvangen. Het was 510 euro incl.btw + 6 liter olie en een oliefilter maakt 550 euro. Wat mij een beetje tegenviel was de prijs voor de kopset en de kopbouten: ca 260 euro incl.btw (Wel van het bekende kwaliteitsmerk Elring en dus geen goedkope aziatische rotzooi). Alex:Ik heb helaas geen foto's gemaakt, maar bij een volgende klus zal ik hieraan proberen te denken.
:P Frans :P
Gast

Die prijs (240) heb ik ongeveer ook betaald, maar dan origineel Volvo.
Wat heb je betaald voor de kopbouten? ik was € 3,70 p/st kwijt.
Ik heb hier en daar nog een paar nieuwe keringen erin gedaan.

Revisie kop (incl. nieuwe zitting en klep + alle uitlaatgeleiders) was ik 350 kwijt (geen bon gezien :P )
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Alex: Kopbouten 3,27 p/st incl.btw
Revisie kop 221.75 + 19% = 263,89 euro (wel bon gezien, :P liep via Opel garage)
De drie keringen van de nokkenassen zaten bij de kopset evenals de in-uitlaat(5x) en thermostaathuis pakkingen. De olie is halfsynthetische 10w40 (Opel)
mvg,Frans :lol:
Gast

Oke dat is al beter. :P
Omdat je het had over een rekening van € 510,- van het revisiebedrijf.
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

hallo,

Ook ik heb problemen met mijn Bifuel s60.
Het probleem begon een tijd geleden (aantal maanden) het overschakelen van benzine naar gas duurde te lang en na verloop van tijd gebeurde het ook dat de s60 zelfs spontaan van gas overschakelde naar benzine.

Na flink wat lees en speur werk op het forum kwam ik tot de conclusie dat dit opgelost zou moeten zijn als ik het gas verdeelhuis zou laten reviseren. Daar ik het niet aandurfde dit zelf te doen besloot ik dat ik hiervoor de hulp van Kees van verdampere in zou schakelen.

Vandaag dus naar verdampere geweest en het gasverdeelhuis laten reviseren. Ook heb ik hem gevraagd de 2 filters te vervangen. (gasslang en gasafsluiter) Hij vond het niet nodig de filter van de gasafsluiter filter te vervangen. maar de andere filter is dus vervangen en het verdeelhuis is gereviseerd. Het probleem is echter niet verholpen. Sterker nog het lijkt nu alleen nog erger geworden. Nu moet ik wel zeggen dat de druk van de verdamper naar beneden is gezet. Deze stond op 1,1 bar en is terug gezet op 1 bar. Hij gaf me de tip deze druk nog iets verder terug te zetten. Dit gedaan weet niet precies hoeveel maar een kwart slag naar links. Ik zal morgen proberen deze nog eens 3 kwart verder naar links bij te stellen wellicht helpt dit en anders ga ik hem omhoog bijstellen. Wellicht dat dit helpt. Het plofje wat bij de uitlaat te horen was op gas is nu verdwenen. dat dan wel maar tja ik zit dus nog steeds met een probleem. Ook heeft Kees de s60 uitgelezen en hij wist me te vertellen dat er een p0037 melding was welke bleef terug komen. Deze melding zegt letterlijk: "Zuurstofsensor B1 S2, opwarmcircuit: kortsluiting met massa" Wellicht dat jullie hier je licht eens over kunnen laten schijnen. Kees was van mening dat dit een lambdasonde melding was en dat deze niets te maken kon hebben met mij gas probleem. Ik vraag me ook af of ik toch niet de filter van de gasafsluiter moet vervangen. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Help heren!! (alexv70 jij hebt nogal veel ervaring met mijn probleem. Jij nog ideeen? stappenmotor misschien?)
Gast

Kees is goed op de hoogte dus daar kan het niet aan liggen.
Je hebt niet aangegeven wat de km-stand is.

Wat ik aan Kees zou vragen is om een andere stappenmotor te monteren, hij heeft er vast nog wel één liggen voor proef.
Dit alleen om iets uit te sluiten, de volvo computer geeft hiervan namelijk geen storing.

Het spontaan over schakelen naar benzine zou ook heel goed in de ETM kunnen zitten. Al eens vervangen?
Dit lijkt mij trouwens reëler dan het verdeelhuis. (uit ervaring).

Ik neem aan dat ik niet over kleppenstellen hoef te beginnen.
Uit je verhaal begreep ik namelijk dat jij je al redelijk had ingelezen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Waarom kan de lambdasonde niks te maken hebben met gas. ??
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

Behoorlijk ingelezen ja.
Maar ETM moet je me toch even volledig uitschrijven.
De km stand van deze motor ga ik na kijken kom ik morgen op terug. De motor is ooit vervangen en zou nog niet toe zijn aan het stellen van de kleppen vertelde mijn monteur (niet Kees)

Ff op en neer voor een andere stappen motor te testen is vervelend daar ik een dik uur moet rijden voor ik bij verdampere ben.

Maar ik begrijp nu dus dat het stellen van kleppen ook invloed kan hebben op het schakelen tussen gas en benzine. Vervelend. duur grapje. Wel fijn als ik eerst de overige dingen kan uitsluiten.

ik hoor graag van je en bedankt voor de snelle reactie.
Gast

ETM = gasklephuis. Kijk maar eens bij Zoek.
Km-stand - dus een auto met een verhaal. Ik lees het wel.
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

Hier even een tussentijdse update.

Zoals hierboven vermeld was ik van plan om vandaag eens wat verder te testen met het bijstellen van mijn verdamper druk.
Zoals gister vermeld heeft Kees deze netjes op 1 bar gezet. Tijdens de terugrit van Kees bleek dus dat de revisie niet had geholpen en per telefoon gaf hij me de tip de verdamper druk zelf bij et stellen. Ik heb deze toen een kwart naar links gedraaid. Dit had geen effect en dit heb ik goed kunnen testen met een rit van een kleine 100km. Vervolgens heb ik vandaag nogmaals 3 kwart naar links bijgesteld. Met een zeer korte test bleek ook dit niet te werken. Dan maar terug 1 volledige slag naar rechts en en de andere kant op testen dacht ik. Ik heb de druk nu in totaal 1 volledige slag naar rechts bijgesteld. (eerst de 4 kwart terug naar rechts en daarna nog eens 4 kwart naar rechts) Na een korte test lijkt dit geholpen te hebben. Ik heb eerst de motor gestart en gewacht totdat deze naar gas overschakelde. Vervolgens heb ik een rit gedaan van ongeveer 5 km. Tijdens deze rit is de volvo niet meer terug geschakeld naar benzine. Vervolgens de motor afgezet, direct weer gestart en gaan rijden. Na ongeveer 200 meter schakelde de motor weer netjes over naar gas en bleef op gas zonder zichzelf terug te schakelen op benzine.

Ik ga proberen vandaag nog een iets betere test te doen met een langere rit met koude motor. Ik hoop natuurlijk dat het probleem hiermee is opgelost.

Kan iemand mij meer inzicht geven over deze verdamper druk, waar deze eigenlijk op hoort te staan en waarom deze bijstelling lijkt geholpen te hebben?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een te arm mengsel(vaak oorzaak te strakke kleppen)schakelt hij ook terug naarbenzine,ik denk zelf dat het een eerste vereiste is om je klepspeling te controleren alvorens van alles overhoop te halen en te gissen!
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

Zit wat in echter mijn problemen leken nogal veel op de problemen zoals reeds vele malen omschreven in het forum.
Heb reeds een prijs opgevraagd voor het stellen van kleppen.
Zal mijn monteur meteen ff vragen wat de kosten zijn voor enkel het controleren van de klepspeling aangezien het reviseren van het gasverdeelhuis niet het juiste effect heeft gehad. Maar goed ben wel blij dat ik deze revisie heb gedaan alleen al om toekomstige mogelijke problemen voor te zijn. Aan de andere kant moeten de kleppen natuurlijk ook regelmatig gesteld worden. Dus ook dat zal een keer aan de beurt gaan komen. Is alleen wel een iets duurdere aangelegenheid.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”