Pagina 1 van 3

Ventilator probleem 100% opgelost

Geplaatst: 28.11.2009 - 15:33
door Schilder
Hoi, ik heb een probleem met de kachel, stand 1-4 ventilator doet het af en toe als ie er zin in heeft, een ram op het dashboard wil ook weleens helpen, maar alleen stand 4(max) doet het nog, iemand ervaren hiermee, of is er al een topic hierover geplaatst, kon het 123 niet zo snel vinden, ik rijd een 460 van bouwjaar 1993.

Alvast bedankt,

Schilder

Geplaatst: 28.11.2009 - 21:54
door wpee
Het zou de schakelaar kunnen zijn, nameten en sloopschakelaar oppikken

Geplaatst: 28.11.2009 - 22:03
door Schilder
wpee schreef:Het zou de schakelaar kunnen zijn, nameten en sloopschakelaar oppikken
Hoi, bedankt voor je antwoord.
Hoe kom ik bij de schakelaar, die zit vrij hoog op het dashboard, ernaast zit wel een leeg bakje voor de zonnebril bv, kan ik die zonder schade eruit klikken??

Bvd,

Schilder

Geplaatst: 28.11.2009 - 22:58
door erik-hakkers
Het lijkt op de kachelweerstand dat die defect is.
Als namelijk alleen stand 4 het nog doet en de rest niet, is dit een soort van noodfunctie.

Kan he ! maar mischien ook de schakelaar even nachecken op losse contacten

Geplaatst: 29.11.2009 - 02:10
door Schilder
erik-hakkers schreef:Het lijkt op de kachelweerstand dat die defect is.
Als namelijk alleen stand 4 het nog doet en de rest niet, is dit een soort van noodfunctie.

Kan he ! maar mischien ook de schakelaar even nachecken op losse contacten
Hoi Erik,

Als je mijn eerste vraag leest ram ik op het dashboard (met de schakelaar op 4 maximaal) springt ie aan, maar stand 1 t/m 3 kan ik rammen wat ik wil, maar hoor geen ventilator, het lijkt een combinatie van losse contact of kapotte schakelaar en wat je al zegt weerstand, maar ook koolborstels in een elektrische motor kunnen versleten zijn, ik kan het wel vervangen maar mijn gedachte gaat naar hoe kom ik bij al deze dingen bij zonder meer schade te berokkenen.

Mvg,

Schilder

Geplaatst: 29.11.2009 - 11:01
door erik-hakkers
Je kan aan de passagierszijde aan de onderkant die zwarte plaat loshalen .Daar zit de ventilator.

Dashboard is zelf ook wel los te halen als je maar een beetje geduldt en goed kijkt waar alle schroefjes zitten.

En als je de boosdoener hebt en alles is toch los mischien ook lampjes vervangen.

Geplaatst: 29.11.2009 - 12:56
door wpee
Als je de oude versie dashboard hebt (bakje met schakelaar met schuivers voor verwarming) dan kun je het bakje loskrijgen door aan de binnenzijde de klikkers op te zoeken. Deze zitten aan de zijkanten van het bakje, Gewoon even duwen met je wijsvinger dan kun je ze voelen. Zitten aan voorrand.
Je steekt dan een klein schrovendraaiertje ervoor en pielt het veertje iets naar binnen, Dan kun je aan die zijde het bakje ook naar voren halen. Doe je ook aan de andere zijde en het bakje komt er compleet uit.

Hoe je verder aan schakelaar komt weet ik zo niet, heb het nog niet nodig gehad. Maar ik kan me voorstellen dat je dit ook moet klikken. Volgens de vraagbaak moet je ook de schakelaar eruit kunnen klikken. Er zitten 3 weerstanden om de verschillende toeren te selecteren. Controleer deze dus.

Geplaatst: 30.11.2009 - 00:15
door Schilder
Erik en wpee,

Nu komt er informatie los waar ik op wacht, dank jullie wel, ik ga der mee aan de slag, Erik is het misschien ook handig om het handschoenkastje te de-monteren want dan kijk je er bovenop of brabbel ik nu onzin.

P.S. de lampjes doen het allemaal.

Bedankt, en zal jullie inlichten wat de oorzaak was/is.

Geplaatst: 30.11.2009 - 09:00
door erik-hakkers
Ja hoor dat kan ook wel zo heb je wat meer werkruimte en licht.

Geplaatst: 02.12.2009 - 17:40
door Schilder
Jongens, zoals je ziet ben ik ermee bezig, het is in ieder geval niet de schakelaar met stand 1 t/m 4 ook niet de koolborstels v/d motor ventilator, maar dacht zelf aan de unit waar alle knopjes opzitten, als ik die indruk hoor ik em niet overschakelen naar de gewenste locatie als voeten of voorruit schakelen ( dof geluid aan bijrijderskant ). achter de unit barst het van de aansluitingen, kan deze unit er ook uitgeklikt worden, zonder dat er kabeltjes breken.



Afbeelding

Schilder

Geplaatst: 02.12.2009 - 18:05
door Iroll
Ik zie dat er een vem inzit. In dat geval is het een slecht soldeer contact op de printplaat van de vem. Ik begrijp dat je ventilator het alleen doet op ac max? In dat geval de VEM uitbouwen en contact opnieuw solderen. Hier kan je een duidelijke beschrijving vinden. klik op electrical system en vervolgens op ventilation system sometimes doesn't work. Uitgebreide beschrijving met foto's.

Geplaatst: 02.12.2009 - 18:40
door erik-hakkers
Ja idd een vem zeg dat dan meteen :)
Je kan de zwarte dashboard omhulsel ook loshalen he!

idd check even de soldeerpunten en als je toch bezig bent vervang ook de lampjes van de vem dat zijn 2 kleintjes aan diede kanten.

Geplaatst: 02.12.2009 - 20:51
door Schilder
Iroll schreef:Ik zie dat er een vem inzit. In dat geval is het een slecht soldeer contact op de printplaat van de vem. Ik begrijp dat je ventilator het alleen doet op ac max? In dat geval de VEM uitbouwen en contact opnieuw solderen. Hier kan je een duidelijke beschrijving vinden. klik op electrical system en vervolgens op ventilation system sometimes doesn't work. Uitgebreide beschrijving met foto's.
Dat Klop Iroll, ac doet het inderdaad als je die indrukt, ik ben vanmiddag erachter gekomen toen ik met m`n hand achter die unit zat te friemelen dat de ventilator steeds aansprong, ik wist niet na het zien van jouw link dat er een hele printplaat onder zit, ik ben blij dat ik een foto geplaatst heb, dan weten we tenminste dat ik een VEM heb ( nooit van gehoord ).

En Erik ik wist niet dat die unit VEM heette maar haha zal gelijk de lampjes vervangen, zowel VEM klokje en draai-schakelaar.

Bedankt allemaal, en je hoort of het opgelost is.

Schilder

Geplaatst: 03.12.2009 - 13:53
door Schilder
Wat een werk zeg, ik heb geen dashboard meer, gelukkig niets afgebroken met demonteren, de Vem is eruit en warempel inderdaad een losse soldeer-punt zie omcirkeling.


Afbeelding


Even solderen en proberen maar.

Schilder

Geplaatst: 03.12.2009 - 14:13
door Schilder
En zo ziet mijn dashboard eruit op dit moment ........verschrikkelijk haha.


Afbeelding

Geplaatst: 03.12.2009 - 15:47
door Schilder
Ik heb de Vem er even aangehangen na het solderen en hij doet het weer yehaaaa... stand 1 t/m 4 werkt weer en richting voeten of raam blazen werkt ook weer.

Bedankt voor alles.

P.S. tis een helse klus qua de-monteren maar ook monteren valt tegen, vooral de aansluiting blaasroosters en staaldraad naar de Vem/kachel, maar de andere kant als een garage dat moet doen bespaar je aardig wat euro`s?

Schilder

Geplaatst: 03.12.2009 - 16:19
door hofmeijer
je bent leuk aan het knutselen geweest of niet.
en dan ben ik al bang dat ik wat afbreek als ik de verlichting achter men knoppen in men dashboard moet vervangen hahaha.
ga het tog nog is proberen, maar ik krijg die k*t knoppen er niet af.

succes met het bespelen van de knoppen schilder :drinking: :drinking: :drinking:

Soldeer tin hardheid

Geplaatst: 07.03.2012 - 22:45
door Schilder
Iroll schreef:Ik zie dat er een vem inzit. In dat geval is het een slecht soldeer contact op de printplaat van de vem. Ik begrijp dat je ventilator het alleen doet op ac max? In dat geval de VEM uitbouwen en contact opnieuw solderen. Hier kan je een duidelijke beschrijving vinden. klik op electrical system en vervolgens op ventilation system sometimes doesn't work. Uitgebreide beschrijving met foto's.
Hallo,

Ik val even terug op deze topic, ik heb ondertussen 3 X die VEM eruit gehaald in 4 jaar tijd, het punt solderen is goed, maar na verloop van tijd gaat het steeds fout, en de eigenlijke vraag is, dat mijn soldeerdraad misschien te zacht is na uitharding.
Je hoort maar weinig over de VEM-klachten, alleen ik loop te klooien met dat ding. heb je/ of iemand anders enig idee over de soldeerdraad, of is er iets aan de hand wat veel elektriciteit trekt, zodat de Vem het niet meer doet.(oververhitting print Vem).

Schilder

Geplaatst: 08.03.2012 - 16:48
door Iroll
Beste is om even zo'n desoldeerpompje te halen en de juiste soldeertin. Het oude tin weghalen zodat je alles als nieuw kan solderen met verse tin.

Geplaatst: 08.03.2012 - 19:53
door Schilder
Iroll schreef:Beste is om even zo'n desoldeerpompje te halen en de juiste soldeertin. Het oude tin weghalen zodat je alles als nieuw kan solderen met verse tin.
Ja heb ik gedaan met een tinzuiger, al het oude was weg, ik heb zo`n idee dat mijn tin harheid te zacht is, vandaar elke keer stuk(los v/d print) door hevige stroomverbruik van de ventilator, ik heb hier verschillende rollen tin liggen, waar geen gegevens opstaan, op een rol wel 50%tin-50%lood.

Ik heb em gisteren(7-3-2012) weer gesoldeerd, en nu net 10 min geleden moet ik alweer rammen op het dashboard eer die blaast, vandaar de vraag verkeerde tin of apparaat trekt zoveel stroom, dat de tin ervan smelt, zaterdag a.s. probeer ik met een dikke koperen draad omleiding te leggen, dat soldeerpuntje wat ik steeds weer soldeer is van een spoeltje, ik volg de printbaan waar deze uitkomt, en daar gaat de koperen draad op.

GEK wordt je ervan, vooral als het regent.

Bedankt voor je antwoord.

Schilder zonder haren op de kwast.