Pagina 2 van 3

Geplaatst: 08.03.2012 - 21:37
door erik-hakkers
Ik heb nog wel zo'n vem liggen eventueel.
Maar ik zou die van jouw ook gewoon kunnen hersoldereren.
En dan weer inbouwen.

Kijk de ventilator eens na of er geen rommel in zit of dat ie stroef loopt.

Geplaatst: 08.03.2012 - 22:07
door Schilder
erik-hakkers schreef: Maar ik zou die van jouw ook gewoon kunnen hersoldereren.
En dan weer inbouwen..
Hoi Erik,

Wat is het geheim, dat jij goed soldeert en ik niet?
erik-hakkers schreef: Kijk de ventilator eens na of er geen rommel in zit of dat ie stroef loopt.
Ventilator (als ie er zin in heeft ) klinkt goed, geen rateltjes tijdens blazen, maar een goed puntje om even na te kijken dat deze niet/wel zwaar draait door slijtage/busjes of lagertjes.

Ben even bezig met legeringen soldeertin ontcijferen, daar zit nog wel verschil in.

Bedankt voor de tip,

Schilder

Geplaatst: 09.03.2012 - 07:50
door wpee
Je moet soldeer tin met lood hebben enm een harskern anders vloeit het niet.
Ongelode soldeertin (rohs versie) heeft veel hoger smeltpunt.
Zowieso van tevoren oude tin weghalen.

Geplaatst: 09.03.2012 - 19:48
door erik-hakkers
Min vem werkt nog steeds na de 1e keer solderen;)

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:39
door Schilder
wpee schreef:Je moet soldeer tin met lood hebben enm een harskern anders vloeit het niet.
Ongelode soldeertin (rohs versie) heeft veel hoger smeltpunt.
Zowieso van tevoren oude tin weghalen.
Heb ik allemaal gedaan, ik soldeer met Tin/lood 50% legering ieder, en met harskern, soldeer-pistool 100watt om goed te vloeien, ik zou bijna hardsoldeer gaan gebruiken met S39, misschien is de printplaat niet goed(betreft ondergrond koper), vandaar dat ik de draad wil solderen van punt tot punt, zie het maar als vervanger v/d printbaan.

Mvg,

Schilder

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:46
door Schilder
erik-hakkers schreef:Min vem werkt nog steeds na de 1e keer solderen;)
Ik heb een vem die kun je niet uitzetten, deze blijft altijd blazen/ventileren, ik heb geen stand 0, ook zoiets wazigs, maar ik kom er wel uit ooooit.

Ik kan wel aan een andere vem komen, maar misschien lost het niets op door andere oorzaken..eerst wat andere stappen ondernemen.

Mvg,

Schilder

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:52
door Iroll
Ik heb een vem die kun je niet uitzetten, deze blijft altijd blazen/ventileren, ik heb geen stand 0, ook zoiets wazigs, maar ik kom er wel uit ooooit.
Dat standje is bedoelt om de verdamper van de airco droog te houden van condens. Gaat je verdamper langer mee en zal ook niet zo snel volgroeien met schimmel.

Geplaatst: 09.03.2012 - 22:33
door Schilder
Iroll schreef: Dat standje is bedoelt om de verdamper van de airco droog te houden van condens. Gaat je verdamper langer mee en zal ook niet zo snel volgroeien met schimmel.
Weet je dat zeker, als ik de auto van m`n vader pak, daar zit ook airco in, maar die heeft gewoon een "echte" 0 stand qua ventilator. (Citroen C5)

Zal wel weer per auto verschillend zijn dan?.

Mvg,

Schilder

Geplaatst: 13.03.2012 - 16:46
door erik-hakkers
Ps ik heb nu een vem met airco hier liggen (werkt goed).

Geplaatst: 13.03.2012 - 17:31
door Blade
Zit een VEM alleen in de oudere types 440/460 of ook in het model dat ik heb ? Ik wil wel wat fotos zien schilder als je die hebt.. Erg benieuwd wat er nou stuk aan gaat.

Geplaatst: 13.03.2012 - 17:41
door erik-hakkers
Volgens mij alleen type 1 (oude type)
Nieuw type heeft een rond knopje voor de airco dacht ik zo.(geen vem)

Geplaatst: 13.03.2012 - 23:38
door Schilder
Poika schreef:Zit een VEM alleen in de oudere types 440/460 of ook in het model dat ik heb ? Ik wil wel wat fotos zien schilder als je die hebt.. Erg benieuwd wat er nou stuk aan gaat.
Het elfde bericht van boven Iroll beschrijft een link "hier" daar kun je de foto`s zien v/d VEM, even klikken op "electrical system" en dan op "Ventilation system does not always work".
Link:http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/faq/index.php dit is hetzelfde als in de 460 1993.

Kijk maar eens.

Schilder

Geplaatst: 13.03.2012 - 23:41
door Schilder
erik-hakkers schreef:Volgens mij alleen type 1 (oude type)
Nieuw type heeft een rond knopje voor de airco dacht ik zo.
Deze Vem heeft druk toetsen(met klein groen ledje er in), en ventilator-stand is draaien aan de knop.

Schilder

Geplaatst: 14.03.2012 - 09:49
door Blade
Duidelijk. Dankje

Geplaatst: 19.03.2012 - 21:16
door Schilder
Update: de VEM is waarschijnlijk, eigenlijk zeker gerepareerd, na een omleiding te hebben gesoldeerd, dacht ik klaar te zijn, ik had bijna alles ingebouwd, en bedacht me eerst te testen, tuurlijk deed deze het, tot ik even de auto startte, en de ventilator weeeer stopte!!!, alles uitgebouwd, keek naar de omleiding, die zat gewoon nog vast gesoldeerd!!, wat nu!, terug naar de auto, met een geopende Vem, dat ding aangesloten op z`n kop, met de print omhoog, met de vinger tikken op de print, begon de ventilator weer te draaien, dat betekende ergens nog een losse soldeer-punt, na speuren met een vergrootglas, heb ik de boosdoener gevonden, 2 soldeer-puntjes verder als de omleiding( officiƫle soldeer plek), dit was niet te zien met blote oog.

Ik heb em weer getest, auto gestart, de relais achter de print ratelt nu niet meer tijdens tikken op de print.

Waarschijnlijk opgelost tot zover ;-)

Schilder

Geplaatst: 20.03.2012 - 23:25
door Schilder
De Vem doet het nog steeds jippie jajee.

Edit:3-5-2012 nog steeds goed.

Schilder

Geplaatst: 06.08.2012 - 23:47
door Schilder
Vem nog steeds goed..06-08-2012.

Schilder

Re: Ventilator probleem

Geplaatst: 17.11.2014 - 23:47
door Schilder
Update Vem nog steeds in orde. (17-11-2014)

Schilder

Re: Ventilator probleem

Geplaatst: 19.11.2014 - 16:20
door William
Mooi

Re: Ventilator probleem

Geplaatst: 03.07.2015 - 23:55
door Schilder
03-07-2015. VEM nog steeds in orde.

Mvg,

Schilder