Waar naartoe in Zweden

De rubriek waar je praat over (reizen naar en verblijf in) de Scandinavische landen.
AnicaBruinsma
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2010 - 18:27

Hallo,:hello2:
Ik ben afgelopen Jaar ook naar Zweden geweest op vakantie.
Ik had een huisje gehuurd in Markaryd!
af en toe on Tour naar Malmö En om niet te vergeten Götenborg.
De museum was ook zeer geslaagd Ik zou het zeker nog wel een keertje over willen doen! :glasses2:
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

Ik ga in juli een paar dagen naar Zweden met de auto. Eerst naar gotenburg waar ik een hotel hebt geboekt in de Gotia towers en dan naar Vårgårda motorbana voor een dag en dan nog een nacht in het hotel en dan de reis weer terug. :)
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Gebruikersavatar
FLA
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12

Zo even lekker een oud topic omhoog schoppen?

Een ouderwetse road-trip is ook leuk: Ik heb al jaren het plan om met een stel kameraden naar Kiruna of omgeving te vliegen en daar voor €500,- een oude Volvo te kopen en die naar Nederland te rijden (en met winst te verkopen natuurlijk :D ). Maarja voorlopig blijft het bij dromen en zijn intussen alle kameraden voorzien van aanhang / kinderen / drukke baan.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Pas259 schreef:Ik ga in juli een paar dagen naar Zweden met de auto. Eerst naar gotenburg waar ik een hotel hebt geboekt in de Gotia towers en dan naar Vårgårda motorbana voor een dag en dan nog een nacht in het hotel en dan de reis weer terug. :)
vanuit Gothia sta je zo in Liseberg, best leuk om 's avonds nog even in te gaan
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

FLA schreef:Zo even lekker een oud topic omhoog schoppen?

Een ouderwetse road-trip is ook leuk: Ik heb al jaren het plan om met een stel kameraden naar Kiruna of omgeving te vliegen en daar voor €500,- een oude Volvo te kopen en die naar Nederland te rijden (en met winst te verkopen natuurlijk :D ). Maarja voorlopig blijft het bij dromen en zijn intussen alle kameraden voorzien van aanhang / kinderen / drukke baan.
Volvo's zijn in Zweden goedkoper dan hier? Ook als je de bij invoer te betalen BMP er bij rekent en de verbruikte brandstof/tol?

En waarom Kiruna, zijn er in het veel dichter bevolkte zuiden niet betere deals te vinden?

Zweden is een prachtig land, ik heb nog nergens zoveel bos gezien. Ten noorden van de Botnische golf zijn wij wel aan de Finse kant gaat rijden omdat je daar veel minder last van snelheidscontrolecamera's hebt, op sommige plaatse in Zweeds lapland word je echt gek van die dingen :/

Op zich lijkt het idee van een gratis roadtrip me wel wat, mochten er concrete plannen gemaakt worden dan mag je me best een pm sturen :)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Als je een auto in de omgeving Kiruna koopt, heeft die naar alle waarschijnlijkheid nog nooit van zijn leven pekel gezien. Vandaar :-) En Volvo's zijn daar net Kadett's... Het zijn er zat, het zijn gewone artikelen zegmaar en daardoor ook goedkoper.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
FLA
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12

VolvoMafia schreef:Als je een auto in de omgeving Kiruna koopt, heeft die naar alle waarschijnlijkheid nog nooit van zijn leven pekel gezien. Vandaar :-) En Volvo's zijn daar net Kadett's... Het zijn er zat, het zijn gewone artikelen zegmaar en daardoor ook goedkoper.
En Kiruna heeft iets, het is zo'n beetje de laatste plaats van enige betekenis in SE. Je moet wel kijken dat je een Volvo van een oude dame of heer koopt want het tuig wat hier in Gjolf 3, Knalibra of een andere boomklever heeft rijdt daar in oude Volvo's en Saabs met overtollige triplex spoilers...
HTXC60
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 23.01.2010 - 15:58
Locatie: Deventer
Contacteer:

bart simpson schreef:
Pas259 schreef:Ik ga in juli een paar dagen naar Zweden met de auto. Eerst naar gotenburg waar ik een hotel hebt geboekt in de Gotia towers en dan naar Vårgårda motorbana voor een dag en dan nog een nacht in het hotel en dan de reis weer terug. :)
vanuit Gothia sta je zo in Liseberg, best leuk om 's avonds nog even in te gaan
Ik ben er zonet geweest: 25 graden en een heleboel mensen in zomerse kledij...

Een heleboel volvo's op de parkeerplaats.

Je ziet in Gotenburg trouwens heel wat xc60's rijden. Ben benieuwd hoe dat in andere delen van Zweden is
jan 2010: XC60 2.4 driv e Momentum maple red, handgeschakeld

08-2003 / 01-2010 V70 editions 2 rubyred
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Wij hebben in juni tegen de 2000 km door Zweden gereden van Helsingborg tot boven de Botnische golf (toen verder naar het noorden gereden door Finland en Noorwegen), je ziet overal in Zweden veel XC's en ook alle andere recente modellen van Volvo zie je er veel. Oudere Volvo's zie je maar weinig op de weg rijden. Veel auto's in de noordelijke streken hebben ook extra (behoorlijk grote blauwachtige) lampen gemonteerd, ik gok voor gebruik in de winter. Ook hebben veel Zweden een heel grote aanhanger achter de auto hangen, wat daar in zit is nog een raadsel voor mij.
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

hetzelfde als in jullie aanhangers, alleen wij zijn voorbereid op slecht weer :-)

en wat betreft die hela lampen voorop, die heb ik ook op mijn XC en geloof me ... dat is maakt in de winter een groot verschil (in sommige gevallen het verschil tussen een hert of erger (eland) van de weg koppen ,.)
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

hej Ingka

Nog even over de herten en elanden, hoe groot is de kans in Zweden eigenlijk op een aanrijding met een van deze vrienden? Ik zag in Zweden (in tegenstelling tot Finland) op bijna elke weg van betekenis hekken langs beide kanten van de berm staan, kennelijk om deze beestjes van de weg af te houden.

Ik had o.a. hier door, maar ook door de staalkabel middenberm beveiliging op twee en driebaanswegen, de lage max snelheden en het niet al te drukke verkeer, het gevoel in waarschijnlijk het verkeersveiligste land van Europa te rijden. Soms op het saaie af, gelukkig is er dan veel natuurschoon om naar te kijken :)

S'nachts helpen ook de papieren halve liter bekers met koffie welke bij veel benzine stations verkocht worden, heel goed om wakker te blijven :P

Sverige är vackert och Volvo också
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Edwin@Amsterdam schreef:hej Ingka

Nog even over de herten en elanden, hoe groot is de kans in Zweden eigenlijk op een aanrijding met een van deze vrienden? Ik zag in Zweden (in tegenstelling tot Finland) op bijna elke weg van betekenis hekken langs beide kanten van de berm staan, kennelijk om deze beestjes van de weg af te houden.

Ik had o.a. hier door, maar ook door de staalkabel middenberm beveiliging op twee en driebaanswegen, de lage max snelheden en het niet al te drukke verkeer, het gevoel in waarschijnlijk het verkeersveiligste land van Europa te rijden. Soms op het saaie af, gelukkig is er dan veel natuurschoon om naar te kijken :)

S'nachts helpen ook de papieren halve liter bekers met koffie welke bij veel benzine stations verkocht worden, heel goed om wakker te blijven :P

Sverige är vackert och Volvo också
Van de winter zag ik een stuk of 4 jonkies langs de weg in een dorp (50km gebied) dat was in de week dat het noodweer was (de Zweden weten waar ik het over heb) de weg was gewoon sneeuw en zelfs met spijkerbanden was de remweg 4x zo lang. Als die beesten toen op de weg stonden kon je nooit op tijd remmen.

In de zomer zijn ze niet in het zuiden/midden alleen in lapland bij de samen.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

Nog even over de herten en elanden, hoe groot is de kans in Zweden eigenlijk op een aanrijding met een van deze vrienden?
ik zou zeggen net zo groot als in het centrum van Amsterdam een fietser koppen. Ik woon in Småland en met name in de winter is het meerdere keren per week wel raak. Heb zelf ook een paar 'near hits' meegemaakt en zeker een eland wil je niet op je voorruit hebben. Herten komen altijd in koppels, dus springt er 1 over de weg ... rem toch, want er komen er geheid nog meer.

Inderdaad wordt er hard gewerkt aan de het beveiligen van de länsvägen maar dat werk is nog lang niet gedaan en er zijn meer wegen niet dan wel beveiligd. Ook zijn de hekken niet ideaal, met name op kruispunten kan er toch wild op de weg komen en vervolgens in paniek raken omdat ze er niet meer af kunnen (teruglopen zit waarschijnlijk niet in hun tomtom).

Zaak blijft gewoon om wakker te blijven en je niet te laten verleiden tot hoge snelheden .. 'snachts in de winter heb ik het liefst alle lampen aan die ik maar kan vinden.

@ Chris .. elanden niet in het zuiden ? hmmm... dan was het zeker de paashaas op anabolen die naast ons huis liep van de week :-) Je bedoeld rendieren ?
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Elanden zie je echt wel in het zuiden...
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Chris is pas 22, je moet het hem niet kwalijk nemen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

volgens mij delen Chris en zijn vader 1 account
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

O ! :lol:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

liquid_force schreef:volgens mij delen Chris en zijn vader 1 account
Handig!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

:? maar wie is nu de directeur? en wie de de eigenaar van de S80?
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Een soort Chris&Chris...;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “Naar Scandinavië”