wielen balanceren
Geplaatst: 30.11.2009 - 00:03
Bij mijn Volvo S60D5 model 2003 met 308.000 km zijn de voorwielarmen
vervangen en tegelijk nieuwe winterbanden gemonteerd, de nieuwste Dunlop banden. 205x55x16 op origineel Volvo lichtmetalen velgen. Nog nooit heb ik bij deze auto zowel met zomer als met winterbanden balanceerproblemen ondervonden. Het computer gestuurde, state of the art, balanceerapparaat geeft aan dat er na wat loodplakwerk geen onbalans op alle 4 de wielen aanwezig is. Toch trilt de zaak hoogfrequent, niet zichtbaar , maar je voelt het goed in het stuurwiel. Vooral bij ca. 90kmh, daarna weer iets minder tot 130kmh en vanaf 140kmh wordt het echt storend. 160 kmh is alleen nog maar te gebruiken om snel even in te halen. Ik denk dat één van de banden misschien een fabrikagefoutje heeft. Niet rond maar ietsje ovaal of zoiets. Maar mijn vertrouwde bandenman sluit dat uit. Ook heb ik de auto nog opnieuw laten uitlijnen. Heeft iemand een suggestie, of soortgelijke ervaringen?
vervangen en tegelijk nieuwe winterbanden gemonteerd, de nieuwste Dunlop banden. 205x55x16 op origineel Volvo lichtmetalen velgen. Nog nooit heb ik bij deze auto zowel met zomer als met winterbanden balanceerproblemen ondervonden. Het computer gestuurde, state of the art, balanceerapparaat geeft aan dat er na wat loodplakwerk geen onbalans op alle 4 de wielen aanwezig is. Toch trilt de zaak hoogfrequent, niet zichtbaar , maar je voelt het goed in het stuurwiel. Vooral bij ca. 90kmh, daarna weer iets minder tot 130kmh en vanaf 140kmh wordt het echt storend. 160 kmh is alleen nog maar te gebruiken om snel even in te halen. Ik denk dat één van de banden misschien een fabrikagefoutje heeft. Niet rond maar ietsje ovaal of zoiets. Maar mijn vertrouwde bandenman sluit dat uit. Ook heb ik de auto nog opnieuw laten uitlijnen. Heeft iemand een suggestie, of soortgelijke ervaringen?