Pagina 1 van 1
Trillen stuur bij afremmen
Geplaatst: 30.11.2009 - 11:21
door RVL
Sinds vorige week lichte trilling in het stuur bij afremmen van de V70(verlaten snelweg) bij redelijke snelheid. Sinds vandaag ook trillingen bij lage snelheden en zelfs in de file (er stond weer een fijne op de A15 vanochtend) Het lijkt wel of de voorremmen blijven kleven of dat de schijven onregelmatig zijn afgesleten.
Geplaatst: 30.11.2009 - 11:52
door Oceanracer
Als de schijven (door het gebruik) wat dunner zijn geworden, trekken ze op den duur krom. Dit is eerst maar een beetje en dus licht voelbaar, maar wordt gaande weg wel erger.
Er is al eens een hele discussie geweest, dat dit is te voorkomen door na het remmen de voetrem los te laten en de handrem te gebruiken indien nodig. Dit om ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken van de schijven te voorkomen.
Als de schijven nog niet te ver heen zijn, kun je ze laten afdraaien. En anders nieuwe schijven en blokken monteren.
Geplaatst: 30.11.2009 - 13:03
door Peter-V50
dit is te voorkomen door na het remmen de voetrem los te laten en de handrem te gebruiken indien nodig. Dit om ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken van de schijven te voorkomen.
De handrem gebruikt toch dezelfde schijven en blokken? Hoe kan dat dan verschil maken?
Geplaatst: 30.11.2009 - 13:34
door Gast
dat weet je niet goed.
De handrem werkt middels remtrommels (en remschoenen) op de achterrem.
Separaat dus van de remschijven.
Geplaatst: 30.11.2009 - 14:18
door Oceanracer
Bij een V70 is het inderdaad een gescheiden systeem. Hoe e.e.a. bij andere auto's is geregeld, weet ik ook niet hoor.
Geplaatst: 30.11.2009 - 14:38
door Gast
Bij een 240, V50, S40, V50 en C70 idem weet ik uit ervaring.
Over het algemeen denk ik dat zodra je schijfremmen achter hebt, je separate trommels hebt voor de handrem.
Geplaatst: 30.11.2009 - 14:50
door Wolfs XC
De trommel voor de achterrem zit dacht ik aan de binnenkant van de remschijf. Bij het linkerachterwiel dus aan de rechterkant en rechtsachter links van de remschijf..... Het is 1 unit per kant.
Geplaatst: 30.11.2009 - 16:46
door FrankS60
Sterker nog, de remschijf IS de trommel. De binnenkant van de naaf van de remschijf fungeert als trommel voor de handrem met 2 remschoentjes erin. Dit is een BMW maar principe is hetzelfde, en daarom is die schijf zo "dik" in het midden:
En dan zien je handremschoenen er ongeveer zo uit (is van een hyundai):
Als antwoord op de vraag van de TS; je schijven zijn zeer waarschijnlijk krom (of zijn scheef afgesleten). Als je de auto op de krik zet en zonder wiel erop de motor start en voorzichtig in zn 1 zet dan zie je de slingering in de schijf vaak al. Een heel klein beetje is toegestaan, maar het is al snel te veel.
Zoals al eerder geopperd: af laten draaien is een optie, echter wordt de schijf wel dunner en moet dus binnen niet al te lange tijd alsnog vervangen worden. Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
Geplaatst: 30.11.2009 - 16:52
door Peter-V50
De handrem werkt middels remtrommels (en remschoenen) op de achterrem.
Separaat dus van de remschijven.
Kijk, dan heb ik in elk geval weer iets geleerd vandaag.
Geplaatst: 30.11.2009 - 22:09
door obrasp
FrankS60 schreef: Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
Heb dit toevallig net laten doen. Idd € 85 per schijf. Laten vervangen van schijven-voor + blokken kwam mij op iets van € 400,- te staan.
Geplaatst: 30.11.2009 - 22:18
door FrankS60
obrasp schreef:FrankS60 schreef: Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
Heb dit toevallig net laten doen. Idd € 85 per schijf. Laten vervangen van schijven-voor + blokken kwam mij op iets van € 400,- te staan.
Ja dat is wel ongeveer de prijs denk ik. 2x85 = 170, 170+80= 250 ex de btw -> 300 incl en een goed uurtje a 1,5 werk = +/- 400 euro.
Geplaatst: 04.12.2009 - 15:08
door RVL
De schijven voor en bijbehorende blokken intussen vervangen. Was 214 euro voor de onderdelen kwijt.
Waren inderdaad aan de minimale dikte geraakt.
Bedankt voor jullie advies
Geplaatst: 04.12.2009 - 15:30
door Ramon&Ramon
Begrijp niet dat Volvo dit ouderwetse systeem uit de jaren 60 nog steeds gebruikt!
Geplaatst: 04.12.2009 - 15:32
door edraket
Hoeveel km's hadden de schijven op de auto gezeten?
Geplaatst: 05.12.2009 - 07:15
door RVL
De oude schijven zaten er 160000km op. Dus dat valt dan wel mee.