Pagina 1 van 2
Is dit handig?
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:02
door waneda
Hallo Volvo kenners,
Wij willen graag een Volvo kopen maar ik ben geen sleutelaar en daardoor eigenlijk nooit aan een klassieke Volvo begonnen.
Nu is ons oog gevallen op een mooie Volvo 244 2.1 DL AUTOMAAT en LPG
voor 5900 euro. Hij ziet er mooi uit en wij willen graag maar zijn bang voor onderhoud, kat in de zak of te duur.
Hij heeft 195000 gelopen. Wie kan ons gerust stellen of juist niet?! Of beter nog is dit een auto voor dagelijks gebruik of moet je techneut zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:15
door Stinky
Erg mooie auto hoor! Hofman in Leek is een betrouwbaar adres.
Dat wil zeggen: ik heb daar nog nooit iets slechts over vernomen.
Je zou een jaar garantie kunnen vragen. Zo op het eerste gezicht
is dit een perfecte auto die er nog vele jaren tegen kan. Foto's
kunnen bedriegen. Zet de auto op een brug en bekijk de onderkant
en de binnenkant van de wielkasten.

Geplaatst: 01.12.2009 - 20:22
door waneda
Bedankt voor je reactie en tips. Wij krijgen nu drie maanden garantie. Maar is een dergelijke auto geschikt voor dagelijks gebruik of ben je meer aan het sleutelen. Wat kan je voor onderhoud verwachten. Ik vind het erg moeilijk.
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:31
door Stinky
Elke auto is een andere. Ik ben ook geen sleutelaar. Zelfs een veer of
een schokdemper vervangen, laat ik doen. Maar ik heb ook een 'oudere'
auto gekocht. Juist ook daarom, een Volvo. Die laten je bijna nooit staan.
Ik heb mijn 240 uit 1992 nu bijna 2 jaar en er is nog niks mee aan de
hand geweest. Ik heb wel het een en ander laten vervangen maar dat
wilde ik zelf en hoefde niet perse.
Voordeel van zo'n 'echte' Volvo is ook dat de techniek rechtoe rechtaan
is, iedere Garagehouder je wil en kan helpen en onderdelen zijn
belachelijk goedkoop. Ik zeg: doen!

Geplaatst: 01.12.2009 - 20:35
door bart simpson
een jongere 240 (1984/1992) is meer een "hedendaagse" auto, soms met ABS doorgaans met injectie
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:35
door Bombina
Bedankt voor je reactie en tips. Wij krijgen nu drie maanden garantie. Maar is een dergelijke auto geschikt voor dagelijks gebruik of ben je meer aan het sleutelen. Wat kan je voor onderhoud verwachten. Ik vind het erg moeilijk.
Beste Waneda, die vraag valt zo niet te beantwoorden. De auto kan er van buiten nog zo mooi uitzien, onder de motorkap kan het een smeerboel zijn. Probeer er achter te komen wie de vorige eigenaar was. Een liefhebber? Is de auto gerestaureerd? (Daar lijkt het wel op!)
Zo niet, dan is de kans groter dat je er onderhoud aan krijgt. En dat kan van alles zijn, versleten draagarmrubbers, waterpomp, ontsteking etc.
Om dat te maken hoef je geen sleutelaar te zijn, maar ben je wel afhankelijk van een monteur. En dan is een klassiekerliefhebber betaalbaarder dan een Volvo-garage. Ik had mijn klassieker al lllllaaaaaanngggg de deur uitgedaan als ik zo iemand niet achter de hand had.
Het hangt ook helemaal af van hoe je zelf in elkaar zit. Schrik je van ieder rammeltje of rij je gewoon lekker door?
En je kunt natuurlijk ook altijd een aankoopkeuring laten doen. Bij de Volvo Klassieker Vereniging kan dat. Misschien moet je wel eerst lid worden. Maar je kunt wellicht ook hier nog een oproep doen of iemand mee wil gaan kijken.
Laatste tip, en dan hou ik op: ga ook eerst eens wat andere mooie Volvo's proberen.
Heel veel succes!
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:34
door Grijze144
Niet de snelste auto, deze heeft een drietrapsautomaat waardoor je op de snelweg aardig toeren (=herrie) moet maken.
Voor de rest erg makkelijk in gebruik en onderhoud, laat goed weten wat-ie wil. Als er wat mee is (bijna nooit) kan je het in een uurtje maken of je kan er een maand mee doorrijden. Als je zelf niet kan/wil sleutelen zijn er onafhankelijke Volvo garages te over, alle onderdelen kan je nieuw, origineel, tweedehands of imitatie kopen, wat je wil.
Als je ziet hoe lang originele onderdelen meegaan zijn de kosten verwaarloosbaar.
195000 km is weinig (zeker voor 30 jaar), dat motorblok kan op benzine nog twee keer die afstand lopen, op LPG nog zeker één keer. Beetje olie verversen, kleppen stellen, meer niet.
Ws. geen stuurbekrachtiging, maar makkelijk te sturen dankzij het stuurwiel formaat sleepboot.
Hele hoop liefhebbers die je voor elk piepje en kapot lampje op allerlei fora kan vinden.
5800 euro vind ik nog wel een heel bedrag, maar hij is erg mooi. Ik denk dat-ie niet gerestaureerd is, gewoon goed geconserveerd.
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:37
door volvorider
Voor aankooptips voor je 240, kijk ook eens op mijn web-log.
Re: Is dit handig?
Geplaatst: 01.12.2009 - 23:11
door jos245
waneda schreef:
Hij ziet er mooi uit en wij willen graag maar zijn bang voor onderhoud, kat in de zak of te duur.
Hij heeft 195000 gelopen. Wie kan ons gerust stellen of juist niet?! Of beter nog is dit een auto voor dagelijks gebruik of moet je techneut zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Realiseer jezelf dat er momenteel ook voor minder geld veel moois te koop is. Door de overvloed aan import is de markt verzadigd en staan de prijzen stevig onder druk en zijn aardig gezakt het laatste jaar.
Voor die prijs mag je dus gerust een aantal stevige eisen stellen zoals:
Originele carrosserie (dus niet aan de achterschermen of wielbakken gewerkt)
Als het een originele NL auto is dan zou dat vrij zeldzaam zijn.
Montage van stuurbekrachtiging .
Geen "3 maanden op draaiend gedeelte van de motor" -flut garantie maar een goede all round garantie. Als een garage zegt dat een auto zijn geld waard is en achter de staat van de auto staat, dan kan dat ook gerust op papier gegarandeerd worden lijkt me
Tot slot een belangrijke tip! neem iemand mee -eventueel tegen betaling -(dat geld verdien je direct terug) die erg veel kijk heeft op de carrosserie en techniek van de 200 serie.
Geplaatst: 02.12.2009 - 05:46
door biadman
't is een amerikaanse uitvoereing (lichtje achterop zijscherm, misschiej uit californie, en daarom goed geconserveerd?
mooie auto iig!!
Geplaatst: 02.12.2009 - 07:56
door waneda
Kijk zo langazmerhand worden we wat wijzer. De prijs is ook nog een punt. De dealer wil wel inruilen en wij hebben onze gloednieuwe panda aangeboden. (2008 12000km airco electr.ramen) Voor de Volvo moeten wij 5900 betalen plus 300 kosten rijklaar maken. 6200 totaal. Voor de panda geeft de dealer 7200 euro. Persoonlijk vind ik 6200 euro best veel maar voor een mooie auto geen punt uiteraard.
Weet iemand wat montage kost van stuurbekrachtiging?
Geplaatst: 02.12.2009 - 09:21
door Grijze144
Alles voor de stuurbekrachtiging staat op deze foto:
http://link.marktplaats.nl/295931693 Poelie, pompje, stuurhuis, setje komt geregeld langs op Marktplaats, paar honderd euro moet genoeg zijn.
Zelfde auto, kleur, 1000 euro goedkoper, incl. stuurbekrachtiging, zelf LPG inbouwen:
http://link.marktplaats.nl/298507030
Met die 'deftige' handelaren en hun opgepoetste bakken weet je één ding zeker, je betaalt te veel. Er zijn er nog wel meer voor onder de 3000, ook van particulieren kan je heel goed Volvo's kopen, vooral voor iemand die er meer gezien heeft is de auto erg makkelijk te beoordelen. Ga eens rondjes lopen en rijden om en in (en onder) alle beschikbare 242, 244 en 245's in de buurt.
Geplaatst: 02.12.2009 - 10:06
door v164
waneda schreef:Bedankt voor je reactie en tips. Wij krijgen nu drie maanden garantie. Maar is een dergelijke auto geschikt voor dagelijks gebruik of ben je meer aan het sleutelen. Wat kan je voor onderhoud verwachten. Ik vind het erg moeilijk.
Ik zou er niet aan beginnen, met twee jaar ben je weer terug bij een Panda. Weet dat het een oude auto is en daar gaat onherroepelijk wat aan stuk al is het maar een raamslinger, een deurvanger of zoiets als de kachelmotor. Vergeleken met de Panda is de Volvo en tractor, dat vind ik een pré, maar ook daar moet je wel tegen kunnen.
Maar als je persé wil, welkom bij de club van privacyschendendekmkastjesontwijkers
De auto in kwestie is duur, staat nl. bij Hofman en die is niet goedkoop. Of de auto ook té duur is kan ik je niet te zeggen, maar hij is iig niet wat je zoekt, je gaat er immers nog een stuurbekrachtiging in laten zetten.
Is dit wel het model wat je zoekt, met ronde koplampen, 4 deuren, automaat? De 240 lijkt al sinds de 144 uit 1967 op zich zelf, maar er best wat variatie in de modellen en het lijkt mij raadzaam om uit te vinden wat jullie exact willen en daar dan naar gaan (laten) zoeken.
Deze staat bijvoorbeeld in Wolvega bij Gerard Kramer, ook niet een goedkoop adresje.

Geplaatst: 02.12.2009 - 12:47
door Rubicon
Of deze Volvo wat voor Waneda is, zal hij in de eerste plaats zelf moeten uitmaken. Persoonlijk geloof ik niet dat ie per se terug naar zijn Panda zal gaan verlangen, dat hangt er maar vanaf hoe hem het rijden in de Volvo zal bevallen. Persoonlijk heb ik ook nauwelijks kaas gegeten van automechanica en bezit ik toch een Volvo 242 DL uit 1979. Daarnaast staat ook een Seat arosa voor de deur. Wel, ik rijd veel liever in de Volvo dan de Seat. Het rijgevoel dat deze Volvo mij geeft overstijgt pakken meer dan een eventuele stap terug op vlak van comfort (en dan nog..).
Ok ja, ik ben ook afhankelijk van een monteur als ik er wat aan wil laten doen, maar dat weerhoudt me niet. De kosten die ik er momenteel al in gestoken heb, deed ik uit liefde voor deze Volvo en de wens om hem in goede staat te houden. Het gaat dan in eerste plaats om zaken die niet strikt noodzakelijk waren, maar vooral esthetische elementen om hem net dat tikkeltje béter te maken. Er moet wel al eens vlugger een sapje of keerringetje vervangen worden, maar deze auto's zijn dermate basis dat het gewone onderhoud niet duur hoeft te zijn. Als ik ga uitrekenen wat ik zal uitgegeven hebben aan puur basis - noodzakelijk - onderhoud, valt dat érg goed mee.
Belangrijk is, als je deze auto koopt, is dat je eerst uitgebreid eens een (proef)rit kan maken, om er achter te komen of dat rijgevoel jou wel bevalt. Persoonlijk vind ik deze auto veel te duur, omdat je voor een paar duizend euro minder zeker ook heel goede vergelijkbare Volvo 240's kan kopen. Een sedan is wel goedkoper dan een estate en voor een belastingsvrije betaal je natuurlijk ook wel al wat meer. Kijk in de eerste plaats hoe het zit met de onderhoudshistorie van deze wagen. HEEL belangrijk. Is de wagen goed onderhouden, zijn essentiële zaken op hun tijd vervangen.. wel dan zal je de eerste tijd waarschijnlijk niet tegen al te grote kosten aanlopen. Natuurlijk weet je zoiets nooit met zekerheid en blijft een tweedehands auto kopen àltijd een gok.
En stuurbekrachtiging? Goh, probeer eerst eens zonder. Ik heb zelf ook geen servo, maar stond er van versteld hoe weinig verschil dat uiteindelijk maakt. Niet te brede banden, goed opgepompt en zorgen dat de auto beweegt (rijdt) terwijl je aan het stuur draait tijdens het parkeren maken een hemelsbreed verschil.
Geplaatst: 02.12.2009 - 13:03
door volvorider
Heb ik bij mijn eerste 240 ook gelijk stuurbekrachtiging inlaten bouwen.
leuke is dat je dan een groot stuur heb in combi met stuurbekrachtiging.
Was € 250,-- kwijt incl montage.
Voor een goede belastingvrije en met weinig (aantoonbare? ) kilometers vind ik de prijs meevallen.
(Veel) goedkoper is mogelijk, maar pas op er zit nog veel rommel tussen.
Daar komt nog bij dat de 200 serie weer aan een nieuwe opkomst bezig is en dat drijft de prijzen ook om hoog. Voor dat bedrag kan je ook een perfecte 740 sedan kopen, ook belastingvrij.
Denk aan de aankooptips....
Geplaatst: 02.12.2009 - 18:43
door jos245
Geplaatst: 02.12.2009 - 19:15
door guidof
biadman schreef:'t is een amerikaanse uitvoereing (lichtje achterop zijscherm, misschiej uit californie, en daarom goed geconserveerd?
mooie auto iig!!
Kan ook uit Zweden komen. Tot 1979 werden deze ook in Zweden verkocht met "side-markers" op het achter zijscherm.
Geplaatst: 03.12.2009 - 05:33
door biadman
weer wat geleerd!
Geplaatst: 03.12.2009 - 12:49
door v164
En Ed, al wat verder met de plannen/-ing?
Geplaatst: 03.12.2009 - 20:22
door Maurice Pierik
guidof schreef:biadman schreef:'t is een amerikaanse uitvoereing (lichtje achterop zijscherm, misschiej uit californie, en daarom goed geconserveerd?
mooie auto iig!!
Kan ook uit Zweden komen. Tot 1979 werden deze ook in Zweden verkocht met "side-markers" op het achter zijscherm.
Het is inderdaad eerder een Zweedse versie. Modeljaren 1977 t/m 1978 hebben oranje sidemarkers (stationcars tot modeljaar 1981).
Amerikaanse modellen van hebben achter altijd rode sidemarkers. Rood is overigens niet toegestaan in NL.