Pagina 1 van 2
Anti spin regeling
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:53
door Dagobert
Ik heb de FWD versie (eDrive).
Nu valt mij al sinds het begin op, en nu nog meer met bladeren etc op de weg, dat de anti spin regeling laat ingrijpt. Soms spinnen de wielen echt enorm door voordat er wordt ingegrepen.
Anderen hier ook last van?
Geplaatst: 01.12.2009 - 20:53
door bart simpson
iets gas terugnemen?
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:25
door Dagobert
bart simpson schreef:iets gas terugnemen?
He ... brillant antwoord ..
Maar even serieus: hoe gedraagt zich dit op besneeuwde/ijzige wegen?
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:29
door bart simpson
Je spint door teveel gasgaven, neem je iets gas terug spin je niet en grijpt je dstc ook niet in, dat is ook het "geheim" van het op besneeuwde/ijzige wegen rijden, geen diesel voor deze Volvo gereden?
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:34
door Dagobert
Rij reeds 15 jaar diesel .... eerst zonder en al jaren met ASR of DSTC.
Bij de passats en mercedesen die ik hiervoor heb gereden deed de ASR zijn werk ECHT beter.
Ik snap jou opmerking over "minder gas" wel, maar feit blijft dat de volvo DSTC laat ingrijpt (naar mijn smaak....). Het is juist hier (bij teveel gas omdat een weg onverwachts glad is) dat de DSTC doeltreffend moet ingrijpen ... naar mijn smaak doet de DSTC dat wat aan de late kant.
Vraagje: rij jij eigenlijk zelf ook in een XC60 eDrive? Ben jij een ervarings deskundige?
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:36
door chris_zweden
Mijn s80 neigt ook snel naar onderstuur, zware motor voor de vooras ja dan vraag je er om... Gewoon gas terug geven dan gaat onderstuur ook weg. Mijn voorkeur gaat overigens wel uit naar RWD en daar hebben we de S2000 voor in de garage
dstc werkt amper trouwens voor onderstuur...
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:40
door bart simpson
Dagobert schreef:Rij reeds 15 jaar diesel .... eerst zonder en al jaren met ASR of DSTC.
Bij de passats en mercedesen die ik hiervoor heb gereden deed de ASR zijn werk ECHT beter.
Ik snap jou opmerking over "minder gas" wel, maar feit blijft dat de volvo DSTC laat ingrijpt (naar mijn smaak....). Het is juist hier (bij teveel gas omdat een weg onverwachts glad is) dat de DSTC doeltreffend moet ingrijpen ... naar mijn smaak doet de DSTC dat wat aan de late kant.
Vraagje: rij jij eigenlijk zelf ook in een XC60 eDrive? Ben jij een ervarings deskundige?
heb alle XC60 varianten uitgebreid geprobeerd, heb meer Volvo's gereden dan menig forummer en dan pik je wel eens iets op.
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:41
door steven460
Zal waarschijnlijk andere hardware/firmware zijn die gebruikt wordt in de xc60 als in de S60.
Met DSTC aan dan slippen de banden echt niet zomaar. Wanneer minder voorzichtig (lees +half gas) geslipt wordt dan zal het gas terug genomen worden icm dat de ABS pomp begint met remmen.
Herhaal je dit doorslippen 2 a 3x dan voorkomt het DSTC systeem dit soort het koppel te verlagen. Waarschijnlijk door de gasklep beperkt open laten gaan en voor de turbo's de turbo waste gate open te houden.
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:44
door Dagobert
bart simpson schreef:heb alle XC60 varianten uitgebreid geprobeerd, heb meer Volvo's gereden dan menig forummer en dan pik je wel eens iets op.
He Bart ... het was geen aanval!
Ik zoek slechts een antwoord .. misschien werkt de DSTC bij Volvo minder dan bij Mercedes en moet ik ermee leren leven. Het zou ook aan de auto kunnen liggen ... Dan moet ik hiernaar laten kijken.
Dat is de reden van mijn vraag!
Geplaatst: 01.12.2009 - 21:46
door bart simpson
Een FWD rijdt tamelijk anders dan een RWD, een DSTC is een (de?) manier om bij het oncontroleerbaar raken van een voertuig de zaken weer controleerbaar te krijgen, dat "gas terugnemen" was een simpel maar reuze effectief advies
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:05
door Dagobert
Ik noemde mercedes, maar ook mijn laatste volkswagen Passat (FWD) deed het beter!
Zelfs mijn vrouw heeft er soms last van ..... zij klaagde nooit over de passat.
Maar never mind. Ik check wel bij de dealer.
Dat "gas terug nemen" vindt ik niet erg bevredigend .. vooral omdat ik echt niet als een wilde rij en het vooral gebeurt als ik het niet verwacht ... juist daar moet DSTC voor mij ingrijpen ... Dat gebeurt ook, maar naar mijn smaak wat aan de late kant.
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:16
door bart simpson
420Nm aan koppel bij 1500 t/min is een berg koppel, een (erg) krachtige Passat Diesel kwam voor zover ik weet nooit in de buurt van die waarden, bij een Benz had je daarvoor al snel een 280CDI nodig, die had het toerental waarbij de koppel vrijkwam alleen wel 30% hoger liggen.
Ergo, een Drive is een beul die iets omzichter aangepakt moet worden en een iets subtielere dosering vraagt.
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:47
door Dagobert
bart simpson schreef:420Nm aan koppel bij 1500 t/min is een berg koppel, een (erg) krachtige Passat Diesel kwam voor zover ik weet nooit in de buurt van die waarden, bij een Benz had je daarvoor al snel een 280CDI nodig, die had het toerental waarbij de koppel vrijkwam alleen wel 30% hoger liggen.
Ergo, een Drive is een beul die iets omzichter aangepakt moet worden en een iets subtielere dosering vraagt.
En is dat dan niet precies waarom de DSTC zijn werk goed moet doen?
Die is toch (hoop ik) ontworpen voor dit vermogen?
Nogmaals .. ik rij niet als een gek. Ik ben een rustige rijder die de DSTC nodig heeft wanneer die nodig is ... als de weg onverwachts gladder is dan normaal ..
(BTW mijn mercedes was een 300CDI ... ERG leuk ....)
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:52
door bart simpson
die Benz was van welk jaar? en welk type?
Er zijn mensen die ook bij dit koppel de DSTC zelfs nog nooit ervaren hebben.....
Geplaatst: 01.12.2009 - 22:55
door Goelette
Ik vind het juist wel prettig dat mijn V70 later ingrijpt dan de passat van mn baas. Daar viel niet mee te rijden zonder dat de hele tijd je hele vermogen ineens weg was. In de sneeuw en geladheid is het perfect en op bebladerde wegen heb je wel eens dat hij even doorslipt bij een (te) snelle bocht maar dat los je zelf wel op. En als je het niet zelf oplost, dan grijpt de antislip wel weer op tijd in.
Denk dat het even gewenning is.
Geplaatst: 01.12.2009 - 23:11
door Dagobert
Het was een ML 300 CDI (190PK, 2008) van iemand van ons sales team die toen weg ging. Ik heb daar, als "voorloop auto" een 8 maand mee gereden.
Ook leuk .....
Ik heb niet dat mijn vermogen de hele tijd ineens "weg" is.
Soms vind ik dat de auto teveel doorslipt ... ik vraag mij dus ook af wat er gebeurt als het echt glader wordt ...
Geplaatst: 02.12.2009 - 07:24
door lancer
Mijn ervaring is dat het goed gaat. Ik zit wel in een S40, maar ik kan ook met slippende banden wegrijden.
Als je wilt ervaren hoe DSTC ingrijpt, ga dan eens met een wiel op een witte streep staan of met 1 wiel in de berm en trek dan ferm op. DSTC grijpt dan meteen in.
Geplaatst: 02.12.2009 - 08:39
door diesel01
Ook met een S60 en bladeren kun je slippend weg rijden.
Het ASR lampje licht dan op maar hij laat wielspin wel toe, in de sneeuw gebieden is dat ook wel handig want op die manier heb je geen sneeuw in je profiel.
Ik heb met auto's gereden die 2500nm koppel hadden bij 1000rpm en zodra het nat was en ik gaf teveel gas bij verkeerslichten bleef de auto staan spinnen. :laughing6:
Ik denk dat een iets liftende rechtervoet een hoop aan dit probleem kan doen.
Geplaatst: 02.12.2009 - 09:23
door bart simpson
Een ML is een AWD, een tractioncontrole heeft daar per definitie wat minder werk daar de aandrijfkrachten verdeeld worden, het blijft (zoals ook door anderen onderschreven) een kwestie van zelf je gaspedaal onder controle hebben
Geplaatst: 02.12.2009 - 10:01
door 945i
diesel01 schreef:
Ik heb met auto's gereden die 2500nm koppel hadden bij 1000rpm en zodra het nat was en ik gaf teveel gas bij verkeerslichten bleef de auto staan spinnen. :laughing6:
:shock: Wat voor een auto praten we dan over?