rammelende vario

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Hoi, sinds kort begint bij +/- 60 a 70 km/uur de pook van m'n varimatic 340 DL ontzettend te trillen, kan dit door slijtage van de aandrijfriem komen? Ik hoor overigens ook wat rammelen nadat ik het gas loslaat.

Gr Johan
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Antwoord was JA, nu is dus 1 riem kapot maar loopt nog prima! :P we gebruiken de auto alleen maar voor boodschappen etc, rijdt ongeveer 1000 km per jaar, ik denk dat ik het maar even afkijk of weet iemand of dit geen goed idee is, doorrijen met 1 riem, andere riem verwijderen ????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

met 1 riem weet je zeker dat hij stuk gaat
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Kapotte riem verwijderen !
een riem gaat wel even maar die is net zo oud als de andere dus lang zal die niet meegaan als hij het nu alleen moet doen.
Als de auto het waard is twee nieuwe erop leggen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je trekt de lagers stuk als er maar 1 riem op zit,van de variomatic..
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Hoi bedankt voor jullie reakties, ik kan me er inderdaad wel iets bij voorstellen, hoewel er op andere forums lichter over gedacht wordt, dat je nog wel even door kan rijden. Ik ga tussen kerst en oud en nieuw die vario wel eens even bekijken hoe da ding er vanbinnen uit ziet!
AvdAkker
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2008 - 19:32
Locatie: omg utrecht
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:je trekt de lagers stuk als er maar 1 riem op zit,van de variomatic..
ha-ha dat vind ik erg knap, hou zou de daf 46 dat gedaan hebben dan? zo'n hok heeft vanuit de fabriek slechts 1 riem.

3 serie cvt bak kan prima rijden op 1 riem zonder schade aan lagers of cvt bak, al moet je dit wel beschouwen als "het middel om mee thuis te komen" en zo snel mogelijk 2 nieuwe riemen erop leggen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

AvdAkker schreef:
Ramon&Ramon schreef:je trekt de lagers stuk als er maar 1 riem op zit,van de variomatic..
ha-ha dat vind ik erg knap, hou zou de daf 46 dat gedaan hebben dan? zo'n hok heeft vanuit de fabriek slechts 1 riem.

3 serie cvt bak kan prima rijden op 1 riem zonder schade aan lagers of cvt bak, al moet je dit wel beschouwen als "het middel om mee thuis te komen" en zo snel mogelijk 2 nieuwe riemen erop leggen.
Als je een antwoord geeft,verdiep je dan eerst in de materie,een 46 bak is heel anders van constructie dan een twee schijven bak.
Ik heb meer CVT,s gerepareerd van Volvo dan jij in je leven hebt gezien:):)
AvdAkker
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2008 - 19:32
Locatie: omg utrecht
Contacteer:

klopt, constructie is inderdaad anders, moet ook wel o.a. ivm onbalans, krachtoverbrenging etc. was gewoon een subtiele vergelijking dat op 1 riem rijden geen schade aan lagers of wat ook oplevert, vraag me ook af hoe je aan die theorie komt.

en toch ook knap dat je dat laatste zomaar beweert, ik ga er verder niet op in; vind het zo al komisch genoeg.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Jij hebt er wel verstand van merk ik!
Hoe ik aan die theorie kom,misschien door ervaring,maar gezien je leeftijd overtref je mij al wat betreft sleutelervaring!
Je werkt denk ik ook al een blauwe maandag in de autotechniek?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je bent lid van het 300 forum begrijp ik nu,gezien sommige antwoorden op technische vragen daar,heb ik zo mijn twijfels!
AvdAkker
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2008 - 19:32
Locatie: omg utrecht
Contacteer:

ben jij dan nu zo'n proffesionele monteur die helemaal niets wilt weten van jongelui in het vak?

beginnen over leeftijd en sleutelervaring, terwijl je je theorie over het kapot lopen van de lagers nog nieteens met 1 zinnig woord hebt uitgelegd, ik weet niet wat ik daar nu van moet denken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je hebt precies drie berichten hier geplaatst nu en je begint gelijk met het belachelijk maken van iemand die er 30 jaar op heeft zitten bij Volvo.
Dat getuigd niet echt van een professionele aanpak.
Maar dat is blijkbaar de trent hier op het forum,je hoort het steeds vaker.
Verdiep je eerst is goed in de Volvo materie alvorens je commentaar levert op een ander.
En wat betreft de jongelui in het vak,dat is natuurlijk heel mooi,maar ze moeten niet denken dat ze de wijsheid in pacht hebben wat betreft sleutelen en techniek,want zo werkt het helaas niet.
AvdAkker
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2008 - 19:32
Locatie: omg utrecht
Contacteer:

nou over proffesionele aanpak gesproken, sorry maar ik kan dit toch echt niet laten:

wie begint er nou met belachelijk maken:
Ramon&Ramon schreef:Ik heb meer CVT,s gerepareerd van Volvo dan jij in je leven hebt gezien:):)
AvdAkker schreef:en toch ook knap dat je dat laatste zomaar beweert, ik ga er verder niet op in; vind het zo al komisch genoeg.
Ramon&Ramon schreef:Jij hebt er wel verstand van merk ik!
Hoe ik aan die theorie kom,misschien door ervaring,maar gezien je leeftijd overtref je mij al wat betreft sleutelervaring!
Je werkt denk ik ook al een blauwe maandag in de autotechniek?
Ramon&Ramon schreef:je bent lid van het 300 forum begrijp ik nu,gezien sommige antwoorden op technische vragen daar,heb ik zo mijn twijfels!
Ramon&Ramon schreef: begint gelijk met het belachelijk maken van iemand die er 30 jaar op heeft zitten bij Volvo.
je bent duidelijk op je teentjes getrapt, terwijl mijn post 01 hier op het forum totaal niet op die manier bedoeld is. ik vind het eerlijk gezegd tamelijk kansloos dat je zo op je strepen staat (je werkervaring bij volvo, en blijkbaar heb je ook enorm veel sleutelervaring!)

je typt een bericht naar een volslagen onbekende, waarbij toevallig leeftijd: 21 onder z'n naam staat, wie weet voel ik me nog jong en ben ik in werkelijkheid wel 61. enorm bevooroordeeld noem ik dat en voor mij niet echt aanmoedigend om vaker hier te komen kijken.

ik geef toe, ik ben ook echt 21 en ben zelf ook enorm bevooroordeeld, ik heb het niet zo op mensen die ouder zijn dan ik en doen alsof ze de hele wereld gezien hebben. en de ontstane discussie in dit topic onderstreept ook wel waarom
Ramon&Ramon schreef:En wat betreft de jongelui in het vak,dat is natuurlijk heel mooi,maar ze moeten niet denken dat ze de wijsheid in pacht hebben wat betreft sleutelen en techniek,want zo werkt het helaas niet.
ze zeggen wel eens, de jeugd is de toekomst; iemand met jouw ervaring zou dat toch wel moeten weten. verdiep je eens in een persoon voordat je commentaar op iemand anders levert; je kent me totaal niet dus je hebt ook 0,0 indruk van mijn capaciteiten of ervaring.


en al bij al heb je wéér een reply gepost om je geweldige postcount op te krikken zonder het tegendeel van mijn opmerking te bewijzen. =D>

maare no hard feelings hoor, leuk welkom voor een nieuwkomer hier op het forum :thumbright: ik kan er wel om lachen.

als je toch wat zinnigs hebt te zeggen over waarom de lagers van een 3 serie cvt verrot lopen als je op 1 riem rijd ben ik er nog steeds erg benieuwd naar. ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren, want uitgeleerd ben je nooit!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ik heb het niet zo op mensen die ouder zijn dan ik en doen alsof ze de hele wereld gezien hebben. en de ontstane discussie in dit topic onderstreept ook wel waarom!


Deze uitspraak spreekt al voor zich,dat lijkt me duidelijk!
De jeugd heeft de toekomst,en dat is waar veel ouderen van nu bang voor zijn,dat blijkt nu eens te meer.
v0lv0freak
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
Locatie: Zuid-Limburg

Ramon&Ramon schreef:ik heb het niet zo op mensen die ouder zijn dan ik en doen alsof ze de hele wereld gezien hebben. en de ontstane discussie in dit topic onderstreept ook wel waarom!

Deze uitspraak spreekt al voor zich,dat lijkt me duidelijk!
De jeugd heeft de toekomst,en dat is waar veel ouderen van nu bang voor zijn,dat blijkt nu eens te meer.
Deze uitspraak lijkt mij ironisch bedoeld als een 'koekje van eigen deeg'.

Maar los daarvan, lees even dit:
AvdAkker schreef: beginnen over leeftijd en sleutelervaring, terwijl je je theorie over het kapot lopen van de lagers nog nieteens met 1 zinnig woord hebt uitgelegd, ik weet niet wat ik daar nu van moet denken.
AvdAkker schreef:
als je toch wat zinnigs hebt te zeggen over waarom de lagers van een 3 serie cvt verrot lopen als je op 1 riem rijd ben ik er nog steeds erg benieuwd naar. ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren, want uitgeleerd ben je nooit!
Al 2 keer wordt gevraagd om uit te leggen waarom een 3 serie CVT niet op 1 riem kan rijden, en dit ontwijk je steeds. Als je de kennis niet met de jongere generatie deelt, dan kan zij ook nooit zo goed worden als de ouderen...

Maargoed, ik ben pas 19, dus of ik recht van spreken heb?
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je gelooft toch zelf niet dat ik nog in discussie ga met een of andere wijsneus,die alles al denkt te weten!
Een normale discussie is altijd mogelijk,maar niet op deze manier.
Als je er bijv al vanuit gaat iemand de les te lezen,want daar begon deze discussie mee,naar mij gericht,dan ben je goed bezig.
AvdAkker
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2008 - 19:32
Locatie: omg utrecht
Contacteer:

v0lv0freak schreef:Deze uitspraak lijkt mij ironisch bedoeld als een 'koekje van eigen deeg'.
dat was het ook, niets meer en niets minder.
Ramon&Ramon schreef:Je gelooft toch zelf niet dat ik nog in discussie ga met een of andere wijsneus,die alles al denkt te weten!
bang voor een beetje concurrentie?
Ramon&Ramon schreef: Een normale discussie is altijd mogelijk,maar niet op deze manier.
Als je er bijv al vanuit gaat iemand de les te lezen,want daar begon deze discussie mee,naar mij gericht,dan ben je goed bezig.
ik ben helemaal niet begonnen met jou of wie dan ook een les te lezen, ik leg een opmerking op tafel en er staat toevallig ha-ha aan het begin van die zin getypt; dan kun jij dat beledigend opvatten maar zo is het totaal niet bedoeld geweest! zoals ik al eerder getikt had:
AvdAkker schreef:terwijl mijn post 01 hier op het forum totaal niet op die manier bedoeld is.
dat je er vervolgens een grote poppenkast van maakt mbt leeftijd, werkervaring etc moet je zelf weten; daar kan ik echt alleen maar om lachen en ik vind het ook zeer jammer dat je dat zo zwart/wit ziet. dat je mij vervolgens voor rotte vis uit staat te maken, tsjah dat kun je uiteraard terug verwachten, dat is niet zo moeilijk.

ik stel voor dat we als volwassen kerels maar eens nokken met dat welles nietus gedrag en gewoon een normale discussie er van maken; daar zijn fora immers voor imo.



als je naar de assen van de cvt bakken kijkt waar de poelies op bevestigd zijn, zijn deze aan beide zijden van het huis gelagerd, juist om een uitlijning tov de tandwielen bij 1 defecte riem te garanderen. deze lagers worden gesmeerd door opspatting in het huis van zowel primaire als secundaire bak, op het diff in het secundaire zitten ook een setje schoepen om bij een lager olieniveau een correcte opspatting voor het lager bij de homokineetzijde te garanderen.
het mechanisme voor de selectie van een versnelling (P-R-N-D) gebeurt in het primaire voor de vermogensoverdracht naar de (uitgaande) as waar de poelies op bevestigd zijn. in het secundaire wordt via een reductietandwielset de aandrijving pas overgebracht naar het differentieel.

met 2 riemen worden de assen in feite continue naar elkaar toe gedrukt in de lagering, met 1 riem heb je dit effect maar aan één zijde maar dit maakt door de interne overbrenging op de tandwielen niets uit, die speling wordt door de constructie van de (schuine en conische) tandwielen opgevangen. de speling waar we over praten is mede dankzij de breedte waar de lagering van de assen zich bevind zeer marginaal.

zowel het primaire als secundaire is gebalanceerd, de primaire poelie zal meedoen met op en terugschakelen als het vacuumsysteem voor die voorwaarden bediend wordt; of de centrifugaalgewichten mee bewegen. op 1 riem rijden heeft geen nadelige gevolgen voor de balancering. in het secundaire worden de riemen "aangetrokken" door de veren achter de poelie, de zijde waar geen riem zit zal dus niet mee doen maar ook hier; geen gevolgen voor de balans.

de mogelijke slijtagemogelijkheid voor de betreffende lagers in de cvt is drooglopen door onvoldoende smering, tegen de tijd dat de lagers zelf daar last van krijgt is de bak zelf allang in elkaar genaaid.

het enige waar je dus bij uit moet kijken als je op 1 riem rijd, is dat deze mogelijk in een net zo slechte staat verkeerd als de riem die overleden is, gezien het feit dat de differentieelwerking pas in het secundaire optreed en de riemen over de loop van de levensduur uitrekken moet je bij een 3 serie cvt de riemen altijd per 2 vervangen! de riem die er nu nog op zit kun je gebruiken als hulpmiddel om de schijven van het secundaire te spreiden als je niet de luxe hebt van het volvo tool 5837; de schijvensprijder.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ga eens door mannen!!
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”