Pagina 1 van 1
Batterij om zeep na 3 jaar
Geplaatst: 06.12.2009 - 19:55
door BlackcurrantV70
Ik denk dat mijn batterij om zeep is, de auto start minder goed, vroeger wachtte ik zelfs niet op het aanslaan vande motor om de sleutel los te laten, een korte klik volstond.
Nu moet ik wel een seconde of langer starten, soms zelfs 2 keer.
Het de accu dit weekend bijgeladen en bij het aansluiten van de lader wees de lader 5amp laadstroom, na meer dan 24u laden stond de lader nog op bijna 3amp.
ik denk dat na 24u de laadstroom verder gedaald had moeten zijn dan 3amp.
ik denk eraan om de accu dan maar te vervangen, heeft er iemand suggesties welk merk en of type te stoppen in een V70 24D (163PK) van 2006 ?
Geplaatst: 06.12.2009 - 20:04
door edraket
Denk eerder dat je dynamo de geest heeft gegeven, of je rijdt gewoon te weinig. Het feit dat je zo lang moest lden geeft al aan dat de accu nog wel in orde is. Als je 24 uur op gem 4 ampere hebt geladen zit er iets van 100Ah capaciteit in de accu en dat is natuurlijk zeer goed. Kijk eens wat de spanning op je accu is zonder lopende motor en dan met de motor aan.
Geplaatst: 06.12.2009 - 20:14
door BlackcurrantV70
ik rijd 2 keer per week 200km Belgie > Schiphol, dus daar ken het niet aan liggen.
op 24u laden is de lader slechts gezakt van 5amp laadstroom naar 3 amp, dit lijkt mij toch te weinig ?
Geplaatst: 06.12.2009 - 20:24
door edraket
Dat betekent alleen maar dat de accu gewoon helemaal leeg was en nog heel veel capaciteit heeft. Als hij na 1 uurtje al was gestopt me laden kan dat betekenen dat de accu helemaal vol was of de accu stuk.
Hang er maar even een voltmeter aan zoals omschreven. Ik gok op een slechte laadspanning.
Geplaatst: 06.12.2009 - 21:18
door hadico
Gaat niet helemaal meer op Ed de spanning word nu gecontroleerd door de CEM evenals de laadspanning deze is nu dan ook afhankelijk van de interne weerstand van de accu met als gevolg dat wanneer er hier iets niet klopt de laadspanning hierop word aangepast, het valt of staat dus met de interne weerstand van de accu .
De dealer heeft de juiste tester hiervoor deze doet een meting welke de interne weerstand meet en deze omzet naar een bruikbaar pecentage van de accucapaciteit meting met een multimeter geeft dus wel een indicatie maar geeft geen 100% definitief uitsluitsel meer of het de accu of de dynamo is.
Geplaatst: 06.12.2009 - 22:28
door BlackcurrantV70
KM doe ik echt wel genoeg, ik rij maandag 200km naar Schiphol, dan tijdens de week wel korte ritjes van 2x 7km per dag en vrijdag terug naar Belgie, weer 200km dus.
zal de batterij eens laten testen, las al wat goede commentaren op internet over Varta batterijen, zitten deze er ook af fabriek in ?
Geplaatst: 07.12.2009 - 20:18
door steven460
hmmm rare verhalen.
FYI: Als je een minuut of 5 a 10 de lege accu met 5 a 10 Ampere laadt kun je al weer starten. Daar hoeft nooit lang op gewacht te worden. (mits de accu goed is)
Ook nooit een accu overladen. Daar gaat deze heel erg stuk van. Bovendien produceert dit waterstofgas. (KNALGAS)
Als de auto niet goed start omdat de accu niet de stroom kan leveren die nodig is tijdens het starten dan is de accu helaas stuk. Desulfateren is onpraktisch qua tijd. Je hebt misschien een pech accu.
Andere optie is een slechte startmotor. Als de borstels vervuild zijn, of versleten dan kan de motor niet de stroom krijgen nodig is om voldoende snel te draaien.
Vraag 1: Wat is je backup tijd? Lampen aan, radio aan, ventilator op stand 2 of 3
<20 minuten : Slecht
~ 50 minuten: : Tot volgende keer maar weer
> 120 minuten : Puik!
Vraag 2:
start de auto makkelijk als de motor warm is? Laat eens de parkeer lampen aan en start de auto na een uurtje. Als deze dan netzo moeizaam start is de kans groot dat het aan de accu ligt.
Geplaatst: 08.12.2009 - 10:11
door edraket
hadico schreef:Gaat niet helemaal meer op Ed de spanning word nu gecontroleerd door de CEM evenals de laadspanning deze is nu dan ook afhankelijk van de interne weerstand van de accu met als gevolg dat wanneer er hier iets niet klopt de laadspanning hierop word aangepast, het valt of staat dus met de interne weerstand van de accu .
De dealer heeft de juiste tester hiervoor deze doet een meting welke de interne weerstand meet en deze omzet naar een bruikbaar pecentage van de accucapaciteit meting met een multimeter geeft dus wel een indicatie maar geeft geen 100% definitief uitsluitsel meer of het de accu of de dynamo is.
Waarom moet het nu weer zo moeilijk gemaakt worden door Volvo
De interne weerstand van een accu zegt iets over de capaciteit. Des te lager de interne weerstand des te gezonder is de accu (kan dan ook meer startstroom leveren). Als je 24 uur kunt laden met gem 4 ampere, dan heb je echt een zeer goede accu, tenzij hij intern verlies heeft, maar dat komt bijna niet voor. Een accu die stuk is heeft meestal een cel met flinke weerstand. Aangezien de cellen in serie staan heb je dan bijna geen laadstroom.
Stond er niet toevallig een verbruiker aan tijdens het laden waardoor er altijd een paar ampere blijft stromen. Je laad dan nog maar met zeg 3 ampere als er 2 ampere wegloopt naar de verbruiker. En dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Geplaatst: 08.12.2009 - 10:15
door BlackcurrantV70
Nee hoor alles stond uit, er staat zlefs geen alarm in de auto.
het verschil dat ik merk na het laden is miniem, de auto heeft altijd gestart, zelfs voor het bijladen, maar het duurde effe voor hij aansloeg, zeg maar 1 a 2 sec en je hoorde ook dat de motor vrij traag rond ging met de startmotor.
Nu, na het laden is het ietsje beter, ik zal nog even aanzien als het echt spannend wordt of hij gaat starten of niet, kan de accu er nog altijd uit.
Geplaatst: 08.12.2009 - 10:38
door edraket
Een nieuwere D5 slaat altijd wat minder snel aan dan de eerdere types. Dat komt door alle sensor signalen die eerst gecontroleerd moeten worden door de ECU voordat er brandstof wordt ingespoten. Maar ik neem aan dat jij het vergelijkt met voorheen.
Geplaatst: 08.12.2009 - 10:42
door BlackcurrantV70
ja ik merkte dit vroeger minder op, toen ik mijn vrouw erover sprak, zei ze direct ah, heb jij dat ook al ondervonden..
Ik vond het alleen raar dat na 24u laden de lader nog steeds 3amp aan het laden was en de accu was niet echt leeg toen ik begon te laden, ik wou gewoon eens kijken of het starten verbeterde met een bijgeladen accu.
Geplaatst: 08.12.2009 - 10:44
door edraket
Het kan natuurlijk altijd dat de accu gewoon stuk is en op 3 ampere laadstroom blijft "hangen". Maar dan is hij echt stuk, en zou je niet eens meer moeten kunnen starten denk ik.
Geplaatst: 12.12.2009 - 19:06
door BlackcurrantV70
Vandaag batterij laten testen met Varta battrij tester, zowel op zomer als winter test gaf de tester "accu ok".
We gaan dus nog effe wachten om een nieuwe te kopen, zou volgens de handelaar trouwens +/- 150 euros zijn voor mijn batterij. (90a/u, 800amp)
Geplaatst: 13.12.2009 - 00:09
door edraket
Dat dacht ik al. Ik verdenk de dynamo. Als de auto stationair loopt hoor je dan bijgeluiden vanuit de multiriem?
Geplaatst: 13.12.2009 - 11:37
door LPe
Hallo Ivo,
Accu's zijn momenteel in de aanbieding bij de dealer zie onderstaabde link.
http://www.volvocars.com/nl/campaigns/m ... fault.aspx
Ik heb zelf een "nieuwsbrief wintereditie" in de bus gehad. Hier staat dat een accu van 90 Ah momenteel €110 kost.
Geplaatst: 27.12.2009 - 10:28
door BlackcurrantV70
Het lijkt wel normaal te zijn, zelfs bij buitentemperaturen van -9 startte de auto ook na een luttele 1-2sec, net als bij +10graden.
Het wordt dus niet erger, edraket zal wel gelijk hebben dan de nieuwe D5 iets later aanslaat.