Pagina 1 van 2
brandstofmeter defect?
Geplaatst: 07.12.2009 - 13:18
door Avalanche
Mijn brandstofmeter stond op iets minder dan halfvol. Tot mijn verbazing stond hij een dag later plots op 4/5 vol, zonder te tanken! Dat gebeurde zo'n twee weken geleden. In de tussentijd is hij niet meer gezakt. Ik rij nu wel op LPG, maar de wagen start telkens op benzine, dus na twee weken moet de brandstofmeter normaal toch lichtjes gedaald zijn.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Of is er iemand die dit ook al meemaakte?
Geplaatst: 07.12.2009 - 18:02
door hadico
De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
Geplaatst: 07.12.2009 - 20:31
door obrasp
hadico schreef:De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
Dit probleem heb ik ook gehad. Vlotter bereikbaar na wegklappen bekleding onder achterbank als ik het me goed herinner. Na reparatie enorme diesellucht in de auto. Sluiting luistert nogal nauw en was in mijn geval na de reparatie gaan lekken.
Geplaatst: 08.12.2009 - 00:30
door Wolfs XC
Berekent de boordcomputer o.a. aan de hand van de hoeveelheid brandstof in de tank hoeveel kilometer er nog gereden kan worden?
Zo ja, wordt de hoeveelheid brandstof voor de actiradius in de tank gemeten via de linker vlotter of beiden?
Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
Geplaatst: 08.12.2009 - 11:41
door wim de jong
zitten er 2 vlotters in, dan ??
Ook in een D5?
Geplaatst: 08.12.2009 - 11:49
door obrasp
Wolfs XC schreef:
Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
Ja, zo stonden wij ook eens langs de weg... Metertje tegen het rood aan en boordcomputer gaf nog 140 km aan... niet dus.. Sindsdien heb ik altijd een 5 liter tankje diesel tussen mijn reservewiel liggen.
Geplaatst: 08.12.2009 - 18:03
door hadico
In de tank zitten twee vlotters een links en een rechts met een opvoer(diesel) en een hoofdpomp voor de benzine uitvoeringen brandstofniveau word dan ook berekent over de beide vlotters waarbij er in de tank een venturi pomp ligt aangestuurt door de pomp die de brandstof hevelt van links naar rechts om te zorgen dat de pomp ten alle tijde voldoende kan aanzuigen.
Aan de linkerkant ontstaat meest het probleem dat de drijver van het meetelement verstrikt raakt of klem loopt op de bedrading en/of de leiding van de hevelpomp met als ergste gevolg dat je met een halfvolle tank op het dash dus gewoon stil komt te staan .
Geplaatst: 08.12.2009 - 19:13
door Ramon&Ramon
Je kunt hem bij de dealer laten calibreren je meter!
Geplaatst: 10.12.2009 - 20:18
door Romeo-Lima
Herkenbaar probleem die afwijking op de brandstofmeter.
Bij mij staat 'ie op drie kwart bij een volle tank en als er 50 km is gereden staat ie ineens weer op vol! Zou wel eens een gevalletje opnieuw calibreren kunnen zijn.
Hoe werkt dat calibreren, hoe lang is het werk voor een dealer en wat kost dat ongeveer?
Geplaatst: 10.12.2009 - 21:48
door BlackcurrantV70
Dan heb ik verleden week geluk gehad, lampje was al 30km aan, maar BC gaf nog 130km aan, de tankbeurt was 71 liter....met een tank van 70 liter....
In de toekomst toch iets eerder gaan tanken toch... ::roll:
Geplaatst: 11.12.2009 - 00:07
door Ramon&Ramon
Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
Geplaatst: 11.12.2009 - 00:20
door Wolfs XC
Ramon&Ramon schreef:Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
Kan men bij het calibreren er achter komen of de linker vlotter blijft hangen of niet? Calibreren heeft weinig zin als de vlotter "klem" zit lijkt me.
Geplaatst: 11.12.2009 - 00:30
door Ramon&Ramon
het is de moeite van het proberen waard denk ik!
Geplaatst: 11.12.2009 - 19:19
door Wolfs XC
Ramon&Ramon schreef:het is de moeite van het proberen waard denk ik!
Ben ik helemaal met je eens tenzij iemand zelf handig is en de tank via het gat aan de linker kant openmaakt om e.e.a. te bekijken.
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 12.09.2016 - 19:05
door eta76
Toevallig gister een zelfde effect gezien.
Ik reed al 2 dagen met een halve tank. Normaal rijd ik 850km op een tank, nu stond hij op 730km met de weergave op een "halve tank".
Vanochtend op 630km en vanmiddag met 730km geen pixel verder, dus toch maar even vol gegooid. Ging 61 liter in.
Meter geeft nu weer vol aan. Ik zal eens kijken wat de meter over 600km aangeeft. Het kan dus een enkele keer blijven hangen, die ene vlotter?
En anders dus vlotter vervangen?
(Ai, ik heb een MY2008, maar de tank zal vast al 100 jaar het zelfde zijn?

)
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 12.09.2016 - 19:16
door Fredhead
Na een noodstop ooit is mijn vlotter ook een keer blijven hangen.
Voltanken en vervolgens was het weer over.
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 27.09.2016 - 22:58
door eta76
Het is bij mij nu soms weer goed. Rijd ik over een hobbel (op de grote weg), dan schoot hij weer terug naar half vol. Binnenkort maar eens naar laten kijken.
Moet de tank leeg zijn? Om hier bij te kunnen? Of met 3/4 vol is het misschien ook mogelijk?
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 28.09.2016 - 18:29
door sbv
vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 28.09.2016 - 21:21
door Msuidgeest
sbv schreef:
vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
En vooral brandgevaar als er iets fout gaat ...
Re: brandstofmeter defect?
Geplaatst: 28.09.2016 - 21:29
door Johan s60
sbv schreef:
vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
Hoezo, tank kan blijven zitten