Pagina 1 van 1
distributie riem 960 1992
Geplaatst: 10.12.2009 - 10:26
door arjan_de_jong
Heb dus een 960 automaat 3.0 uit 1992
De distributie riem moet om de 45000 km vervangen worden volgens de sticker op het kapje. Nu is deze vervangen een ruime 45000 km geleden dus hij is weer aan de beurd.
De vorige keer is alles vervangen enkel waarschijnlijk de waterpomp niet. (maar de dealer waar hij in onderhoud was gaf aan dat die nagenoeg nooit vervangen worden- alleen als ze gaan lekken)
Moet de looprol spanrol enzo ook elke 45000 km vervangen worden of kunnen die nog wel even 45.000 km wachten tot de volgende keer?
Bij andere auto's worden ze toch ook pas om de 80.000 km vervangen was mijn idee erachter?
Riempje is 50 euro zag ik en een set zit op iets van 170 euro dus het scheelt wel even iets...
Ik zie ook dat er 2 verschillende snaren zijn. 1 met een breedte van 23mm en een met 28 mm. die van 23mm moet om de 45.000 km vervangen worden en die van 28 om de 70.000 km? Kan er om mijn blok ook 1tje van 28mm gelegt worden?
Geplaatst: 10.12.2009 - 10:33
door arjan_de_jong
Hmm zie dat die van 28mm een paar tandjes meer heeft dus dat word het dan sowieso niet.
Geplaatst: 11.12.2009 - 00:57
door mightyspawn
Die looprol altijd meevervangen. Heb weleens gehad dat die in 1000 stukken sprong. Geen prettig geluid. En zeker niet goed voor de auto.
Die waterpomp wordt tegenwoordig meevervangen omdat ze de halve motor moeten uitbouwen omdat er totaal geen ruimte is bij de motor. Dan kun je voor die 40 euro net zo goed meteen de waterpomp doen.
Bij al die oude achterwielaangedreven Volvo's heb je legio ruimte in de motorruimte en de waterpomp wordt ook nog eens door een v snaar aangedreven itt een multiriem zoals tegenwoordig het geval is. Allemaal wat eenvoudiger.
Ik zou dat ding niet onnodig vervangen. Bij mij zit er de originele nog op uit 1985 en doet nog prima zijn werk.
En welke riem nodig is kun je achterhalen met de motorcode bij de dealer of een automaterialenzaak.
Geplaatst: 11.12.2009 - 01:13
door Ramon&Ramon
Bij een 6 cilinder kun jer prima bij om de pomp te vervangen..
Geplaatst: 14.12.2009 - 11:54
door arjan_de_jong
pomp laat ik dan ook gewoon lekker zitten.
Rollen ga ik van te voren even checken en als die verder geen speling of wat dan ook hebben laat ik die ook lekker zitten tot de volgende wisseling.
Geplaatst: 14.12.2009 - 21:57
door knorrepot
rolletje zou ik echt niet op bezuinigen!
Geplaatst: 14.12.2009 - 23:43
door mightyspawn
idd, meteen meevervangen.
Geplaatst: 28.12.2009 - 18:06
door arjan_de_jong
Rolletje is wel even duurder dan de riem zelf maar oké toch maar besteld.
Morgen binnen.
Ook gelijk nieuwe pakking onder de kleppen deksel willen doen. Hellaas brak er een stuk van het huisje af van de nokkenas sensor. :roll:
Zat waarschijnlijk al een scheur in maar ja niks aan te doen. Nieuw gehaald bij de dealer. 133 euro ex btw ex korting :?
Ook gelijk maar de nokkenas keeringen alle 4 vervangen.
Morgen kan ik eindelijk weer verder en dan is het als het goed is weer allemaal goed.
Geplaatst: 28.12.2009 - 23:42
door arjan_de_jong
Hier het overleden sensor(tje) die lekker wat extra kosten met zich mee brengt...
Dan merk ik gelijk wel weer het verschil in kosten tussen de volvo en de suzuki... Maar ja als dit klaar is weer met de volvo rijden met een glimlach van oor tot oor maakt alles weer goed
Was ook bang dat de automatische spanner ook vervangen moest worden maar de dealer zij dat het normaal was dat hij met heel veel moeite in de bankschroef terug te duwen was. dus dat geprobeerd. en ja hoor hij kwam beetje bij beetje terug..

Geplaatst: 30.12.2009 - 00:23
door arjan_de_jong
En de motor draait weer.
Wel heerlijk dat je er zo makkelijk bij kunt met zon achter aandrijver
En over 45000 km weer aan de beurt :roll:
Geplaatst: 30.12.2009 - 11:12
door Msuidgeest
Maar met die nokken-as-sensor ben je wel even bezig geweest. Je kunt er het beste bij als je de koelwaterslangen achter het blok losneemt en opzij legt.
Ik kan het weten omdat ik vorig jaar de keerring daarachter heb vervangen. Het duurde even maar de auto liep weer en nog steeds als vanouds maar er lekte niets meer. Want als ik ergens een hekel aan heb ...
Geplaatst: 30.12.2009 - 14:13
door arjan_de_jong
Ik had bij mij de kleppendeksel eraf liggen en dan kan je er stuk makkelijker bij.
Heb toen het onderste boutje licht er in gedraaid en hem laten hangen.
Kleppen deksel erop en daarna bovenste boutje erin en beide aangedraaid.
Het opnieuw aansluiten van de stekker was meer werk en heb daarvoor wel even die slang die er loopt wat naar boven getrokken en toen ging het net.
Hopen dat alle keerringen goed zitten nu want het was een heel gedoe om het deksel erop te krijgen (en dat kleine massa kabeltje vast te zetten met een torx