Pagina 1 van 2

Geplaatst: 09.12.2009 - 17:19
door Blue-Eyes
Ik begrijp alleen niet goed of de software ook dedicated aan mijn eigen wagen wordt aangepast, of dat de software dedicated aan een type is opgesteld.

Kan je me dat uitleggen?
Ik geloof niet dat elke S60 identiek is, dat dus elke S60 identieke software krijgt voor de meeste ideale wens van de klant.

Geplaatst: 09.12.2009 - 17:37
door BSRTuning
In een identieke S60 van hetzelfde modeljaar kan een andere (standaard) software versie zitten, denk aan dealer updates van de software.

Het PPC is ontworpen dat je altijd de juiste tuning software krijgt voor de originele software versie die in de auto zit. De PPC wordt dus gekoppeld aan de auto zelf om te garanderen dat je altijd de juiste tuning krijgt voor de versie die in de auto zit.

Als de dealer een update van de software doet kun je PCC updaten via internet zodat je voor die versie ook weer een nieuwe tuning krijgt. Deze updates zijn de eeste twee jaar gratis te downloaden. Zo zit je altijd op de meest recente versie van de tuning software waarin ook de updates van Volvo zijn verwerkt.

Geplaatst: 09.12.2009 - 19:00
door Johan
Hoe gaat het in zijn werk als je de auto verkoopt en de PPC wil overzetten naar je nieuwe volvo?

Geplaatst: 09.12.2009 - 21:25
door Fulaks
Johan schreef:Hoe gaat het in zijn werk als je de auto verkoopt en de PPC wil overzetten naar je nieuwe volvo?
Dat gaat m.i. niet, de PPC is gekoppeld aan het VIN-nummer van de wagen.

Geplaatst: 09.12.2009 - 23:44
door Blue-Eyes
Begrijp ik goed dat er afhankelijk van het type, serie, etc. er een update wordt gegeven die al standaard klaar ligt. Dus geen maatwerk?

Geplaatst: 09.12.2009 - 23:47
door Fulaks
Blue-Eyes schreef:Begrijp ik goed dat er afhankelijk van het type, serie, etc. er een update wordt gegeven die al standaard klaar ligt. Dus geen maatwerk?
Dat begrijp je goed.

Geplaatst: 10.12.2009 - 06:51
door mad
http://en.bsr.se/

voor onze buitenlanders....

Geplaatst: 10.12.2009 - 08:33
door Johan
Fulaks schreef:
Johan schreef:Hoe gaat het in zijn werk als je de auto verkoopt en de PPC wil overzetten naar je nieuwe volvo?
Dat gaat m.i. niet, de PPC is gekoppeld aan het VIN-nummer van de wagen.
M.a.w. de investering is gewoon verdampt?
Wat is de prijsstelling in zo'n geval? Je hebt nml. de HW al.

Geplaatst: 10.12.2009 - 08:45
door liquid_force
Volvotech heeft eens geschreven dat zij nieuwe software/VIN inladen kunnen ... de PPC is niet de hardware Johan, het is alleen een transportmiddel ....

Geplaatst: 10.12.2009 - 10:05
door Johan
Ja dat begrijp ik, maar is er geen andere prijs dan wanneer er alleen de nieuwe SW gekocht moet worden?

Geplaatst: 10.12.2009 - 10:19
door Blue-Eyes
Fulaks schreef:
Blue-Eyes schreef:Begrijp ik goed dat er afhankelijk van het type, serie, etc. er een update wordt gegeven die al standaard klaar ligt. Dus geen maatwerk?
Dat begrijp je goed.
Dat antwoord zocht ik (eigenlijk niet :D) , dank!

Geplaatst: 10.12.2009 - 13:09
door Fulaks
Je moet je wel de vraag stellen of dat maatwerk nu echt zo belangrijk is. De motoren en de motorsturingsprogramma's van Volvo komen ook van de band gerold. Met de huidige productietechnieken zijn de toleranties zo klein, en dus ook de individuele verschillen, dat er weinig bezwaar is tegen een "standaard" tuning voor een bepaald type motor die daarvoor speciaal ontwikkeld is. Misschien is die dan wel meer en langer getest dan maatwerk.

Wat er ook van zij, ik kan niets slechts vertellen over mijn "standaard" BSR-tuning.

Wat betreft de PPC : je betaalt bij een andere goede tuner ongeveer hetzelfde bedrag, zonder PPC die je mee naar huis krijgt. Ik zie dus niet direct het probleem, al dat het jammer is dat je die PPC niet kan "recycleren".

Geplaatst: 10.12.2009 - 13:11
door t5power
Fulaks schreef:Je moet je wel de vraag stellen of dat maatwerk nu echt zo belangrijk is. De motoren en de motorsturingsprogramma's van Volvo komen ook van de band gerold. Met de huidige productietechnieken zijn de toleranties zo klein, en dus ook de individuele verschillen, dat er weinig bezwaar is tegen een "standaard" tuning voor een bepaald type motor die daarvoor speciaal ontwikkeld is. Misschien is die dan wel meer en langer getest dan maatwerk.
Heb je bij andere tuners ook niet de keuze tussen verschillende tuningsprogrammas? Bijv een eco tuning? Kan me voorstellen dat je wel het e.e.a. kunt veranderen.

Geplaatst: 10.12.2009 - 13:21
door Fulaks
Maar wat is eco-tuning ? Alle tuners verhogen het koppel door met de turbodruk en de inspuitmomenten te "spelen". Met een hogere turbodruk is elke tuning "eco", want met het toegenomen koppel zal de motor in dezelfde omstandigheden iets zuiniger zijn. In theorie. Want dan ga je er vanuit dat je dat extra vermogen niet omzet in extra snelheid, want dan is je verbruikswinst eraan.

Er kan mogelijk wat gespeeld worden met de koppelcurve, hoger koppel bij lager toerental is in feite waar je het meest plezier van hebt. Geen enkel tuner die software aanbiedt voor "normaal gebruik" zal hieraan voorbij gaan, zij ontwikkelen voor hun "normale tuning" geen software voor racedoeleinden.

Ik zou tuning en eco niet direct in dezelfde zin vernoemen, mij lijkt dit toch een beetje zand in de ogen strooien om mensen over de streep te trekken (ook ik ben daar niet ongevoelig voor geweest).

Ik vind het verbruik van auto een van de enige minpunten, maar dat is door de tuning niet veranderd.

Geplaatst: 10.12.2009 - 17:39
door BSRTuning
mad schreef:http://en.bsr.se/

voor onze buitenlanders....
En de Nederlandse site, met Nederlandse prijzen: www.bsrtuning.nl

Geplaatst: 10.12.2009 - 18:59
door Medusa
@fulaks, nog nooit twee dezelfde autos met livedata gelogd? Er is een redelijk groot verschil in "dezelfde" autos, zelfs wanneer ze van de band komen. Dat wordt alleen maar groter naarmate ze ouder worden.
Bvb een turbo met variabele geometrie alleen al zorgt voor grote afwijkingen in het turbodrukverloop. Dat komt omdat de schoepenringverstelling vol roet komt te zitten en begint in te slijten. Bij lang stilstaan durven ze zelfs roesten, en dan wordt het helemaal fijn.

Ecotuning is vergelijkbaar met de gewone tuning, alleen is daar het koppelverloop sterker aflopend naar de hoge toeren toe, hierdoor gaat de bestuurder meer in het middengebied rijden en schakelen en minder de neiging hebben hoog in de toeren te jagen.
Aangaande eco... de beste ecomaatregel is een cursus ecodriving volgen, daar kan geen enkele tuning tegenop.

Geplaatst: 10.12.2009 - 21:01
door Fulaks
Medusa schreef:@fulaks, nog nooit twee dezelfde autos met livedata gelogd?
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik ging uit van nieuw tegen nieuw, maar ik besef wel dat je een punt hebt dat motoren wellicht op een andere manier slijten wegens andere gebruiksomstandigheden.

En de beste eco-maatregel is natuurlijk de fiets nemen :D (doe ik vaak !)

Geplaatst: 10.12.2009 - 21:20
door BSRTuning
Ja dat begrijp ik, maar is er geen andere prijs dan wanneer er alleen de nieuwe SW gekocht moet worden?
De prijs is anders als je al eerder PPC tuning hebt gekocht. In dat geval is er is een inruil mogelijkheid.
Als je PPC tuning voor een andere auto wilt kopen kun je de PPC inruilen en krijg je een korting op de nieuwe tuning. Je krijgt dan een nieuwe PPC met de tuning erop en de oude PPC wordt ingeruild. Op dit moment is deze korting € 100,-. Scheelt toch weer. De kosten van de tuning zitten overigens niet in de PPC zelf maar in de ontwikkeling van de software.

Geplaatst: 11.12.2009 - 08:18
door Johan
Bedankt, dat is het antwoord dat ik zocht.

Geplaatst: 11.12.2009 - 11:29
door Fulaks
Toen ik kocht was daar nog geen sprake van. Hopelijk geldt deze regeling in België ook, is inderdaad wel fijn geregeld.