snelheid met dakkoffer

michael
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.09.2005 - 00:50
Locatie: Lisserbroek

Hallo,

Volgende week ga ik met mn v70 (alweer 10.000km op de teller) de Duitse autobahn doorkruisen. Ik wil ook een dakkoffer meenemen. Op de Volvo site staat dat je niet harder dan 130km per uurmag rijden met zon koffer. Wat is jullie ervaring? Ik rijd normaal zeker harder (160-170).

Groet,
Michael
Volvo S80 LE
Volvo V70 LE ice white
Renault Laguna (iedereen maakt fouten....)
Volvo V50
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zou me maar een beetje houden aan het Volvo advies.
Hou er rekening mee dat het weggedrag veranderd met een dakkoffer, de invloed van zijwind en remweg zijn niet hetzelfde als zonder koffer op het dak.
Zorg ook voor een goeie belading van het ding...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
leonboersma
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
Locatie: Lelystad

remweg wordt toch korter ? vergroot je weerstand aanzienlijk zo'n koffer ;)

ik denk dat als jij 160 met je koffer gaat rijden ( alhoewel ik geen idee heb wat voor koffer jij hebt ) dat er niks mee gaat gebeuren, mits je een beetje kwaliteits koffer heb. maar zit je dan erg lekker met het idee dat je latten straks heulllll mischien op het asfalt liggen ?

maar ik denk dat volvo niet voor niks 130km/h als advies geeft.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Gebruikersavatar
Hjalmar
6th Gear member
Berichten: 3360
Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
Locatie: Stockholm

Ik zou het zekervoor het onzekere nemen en onder de 130 blijven. Volvo geeft dat advies niet voor niets. Zelf zal ik al nooit harder rijden met een dakkoffer vanwege dat eeuwige gefluit bij hogere snelheden. Wellicht verschilt dat tussen de verschillende merken.
Hjalmar
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

hhhmmmm ik heb altijd wel lekker doorgereden met een dakkoffer op het dak... Thule... max 160km/u... hoe harder hoe meer benzine er in je volvo gaat op zo'n wintersport reis... :(
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Je zal niet de eerste zijn bij wie deze koffer openklapt op deze snelheid .
Misschien een tip om er een extra sjorband omheen te doen ?
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik kan mij nog een wintersport herinneren met de vader van een vriend van mij. Lekker doorcruisen met een dakkoffer, niets aan de hand.
Totdat wij bij het hotel aankwamen, de dakkoffer was met veel moeite open te krijgen en daarna nooit meer te sluiten! ;) Wat bleek, de 'ribben' onderin waren helemaal uitgerekt en de onderkant van de dakkoffer was een soort bootje geworden.
Dus: lang 180 rijden is niet goed voor je (thule) koffer!

Uiteindelijk heeft hij een hele dure koffer moeten kopen in Zwitserland om weer terug te komen, hij heeft niet alleen de hele weg gemopperd op de prijs van z'n Zwitserse koffer, maar ook op de (lage)snelheid...hilarisch!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Tot mijn schande moet ik bekennen afgelopen zomer met spoed een volvo dakkoffer gekocht gemonteerd en hup naar Denemarken gevlogen met behoorlijke snelheden tot ca. 200km/uur in de Heimat.
Eenmaal op de camping wist een anderevolorijder mij te vertellen dat ie de voorgeschreven 130km/uur maar tergend langzaam vond. Ja vond ik ook.....
Ben hierna wel voornemens me aan de snelheid te houden want je moet er niet aan denken dat ie openklapt en al die vuile was de autobahn opvliegt en maar te zwijgen over mijn schoonmoeder.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
Alchemist
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 16.10.2007 - 12:43

Volgens onze dakkoffer verhuurder:
- 130/140 = ok, ook op langere termijn.
- > 130/140 = bij de bevestigingspunten in de kunststof bodem komen haarscheurtjes en dit scheurt tzt een keer uit. Tijdens een inhaalactie pieken naar 145 zal m.i. geen punt zijn, maar langdurig harder zal een keer fout gaan.
- spanbanden mogen NOOIT om een dakkoffer, staat ook in de gebruiksaanwijzing van dakkoffers, hiermee trek je de koffer uit model, waardoor de sluiting juist niet meer gegarandeerd wordt. Noodstop = rommel....
- vooral zijwind gevoeligheid is een issue...

Er schijnen ook dakkoffers te zijn met metalen bodem/voldoende metaal in de bodem, die wel sterk genoeg zijn om harder te rijden?!

Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

RVL schreef:Tot mijn schande moet ik bekennen afgelopen zomer met spoed een volvo dakkoffer gekocht gemonteerd en hup naar Denemarken gevlogen met behoorlijke snelheden tot ca. 200km/uur in de Heimat.
Eenmaal op de camping wist een andere volorijder mij te vertellen dat ie de voorgeschreven 130km/uur maar tergend langzaam vond. Ja vond ik ook.....
Ben hierna wel voornemens me aan de snelheid te houden want je moet er niet aan denken dat ie openklapt en al die vuile was de autobahn opvliegt en maar te zwijgen over mijn schoonmoeder.
Volgens mij snapte je het dan niet helemaal, een dakkoffer is van plastic/polyester en zit vast op 4 puntjes, enig idee wat voor windsnelheid je loslaat op je dakkoffer met meer dan 130 kpu :? ? Laat staan 200 kpu, maar goed toch aardig dat je je schoonmoeder ook nog mee terug wilde nemen ;-) Overigens is de evt schade voor het achteropkomende verkeer ook niet te verwaarlozen als die geraakt worden door jouw schone/vuile was + schoonmoeder :(
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Laat ik eens een verhaaltje vertellen van iemand waarbij ik in de auto zat die dacht dat hij rustig 180km/u kon rijden. Het was tenslotte een ultragestroomlijnde Thule dakkoffer. Detail, daarachter reed een andere vriend met zijn vrouw en mijn vriendin in een auto. Die zagen de deksel op en neer gaan en ja hoor, met 180 km/u vloog de deksel eraf, ski's en schoenen door de lucht en gelukkig kon iedereen op tijd remmen. Ski's konden we weggooien evenals de schoenen.

Mijn dakkoffer schrijft voor niet harder dan 140km/u te gaan en daar hou ik mij braaf aan. Wat wel grappig is dat wanneer je harder rijdt de boel begint te fluiten..... dat zal toeval zijn maar wel handig!

Maar wat denk je als je een noodstop moet maken? Heeft de ADAC getest en ik meen dat meer dan 80% van de koffers gelanceerd werden..... en allemaal TUV goedgekeurde koffers hoor!

Zelf rij ik alleen zomers met de dakkoffer en gaan mijn ski's gewoon de kofferbak in met het middelste gedeelte van de achterbank naar beneden.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gents,

Ik heb mijn koffer op de bevestiging gemodificeerd. Om de spanning van de snelheid te verdelen heb ik een RVS plaat ca 10 cm breed + beugels over de gehele breedte van de koffer thv de dakdragers gemaakt. De beugels heb ik een maatje dikker genomen en ook van RVS. De beugels zet ik met een moer M13 vast door de plaat. Totaal 8 moeren. Onder de koffer en op de dakdrager leg ik een nylon opvul lat zodat de krachten goed verdeeld zijn.
Om de koffer te monteren ben ik door het moeren verhaal wel ff bezig.
Snelheid was altijd ca 160 km/h en zonder problemen. Koffer zal denk ik +/-15 jaar oud zijn. Maar doet het nog uitstekend.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik zou het kunststof van een koffer van 15 jaar oud maar niet te hard meer vertrouwen! Ik heb eens gehoord dat als je een dakkoffer veilig wilt gebruiken dat je deze na 8-10 jaar moet vervangen!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

HansEindhovenV70 schreef:Ik zou het kunststof van een koffer van 15 jaar oud maar niet te hard meer vertrouwen! Ik heb eens gehoord dat als je een dakkoffer veilig wilt gebruiken dat je deze na 8-10 jaar moet vervangen!
Ja dat weet ik, alle weekmakers vervliegen op den duur I know. Ik ben daar bewust van. Op het moment dat ik hem weer ga monteren dan spring ik er een beetje ruiger mee om dan ik normaal zou doen. Tot nu toe is de conditie wel oké. Maar er komt een moment dat....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Deze al gezien?
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Zie ik dat nu goed? er is bijna geen schade aan de Volvo, de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

xc-men schreef:de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
ik ga er meteen een opschroeven
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

xc-men schreef:Zie ik dat nu goed? er is bijna geen schade aan de Volvo, de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
Pas op! Dat werkt alleen goed als de koffer opgevuld is met je schoonmoeder. ;)
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Ik heb een Volvodakkoffer en geen enkel probleem boven de 130. Fluit niet, verbruikt wel veel meer. Ik heb alleen maar lichte spullen bovenin (slaapzakken, tuinstoelen, matjes enz)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Ik heb dit jaar een Hapro zenith gekocht en rij rond de 150 zonder veel gefluit, als ik harder ga hoor je de kofferbak pas goed.
Net als Volvoman alleen vele lichte spullen er in.
Je moet gewoon licht beladen, als je rond de 75KG ga zitten moet je wel rond de 130KM blijven.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”