Volgende week ga ik met mn v70 (alweer 10.000km op de teller) de Duitse autobahn doorkruisen. Ik wil ook een dakkoffer meenemen. Op de Volvo site staat dat je niet harder dan 130km per uurmag rijden met zon koffer. Wat is jullie ervaring? Ik rijd normaal zeker harder (160-170).
Groet,
Michael
Geplaatst: 10.12.2009 - 23:19
door 945i
Zou me maar een beetje houden aan het Volvo advies.
Hou er rekening mee dat het weggedrag veranderd met een dakkoffer, de invloed van zijwind en remweg zijn niet hetzelfde als zonder koffer op het dak.
Zorg ook voor een goeie belading van het ding...
Geplaatst: 11.12.2009 - 01:17
door leonboersma
remweg wordt toch korter ? vergroot je weerstand aanzienlijk zo'n koffer
ik denk dat als jij 160 met je koffer gaat rijden ( alhoewel ik geen idee heb wat voor koffer jij hebt ) dat er niks mee gaat gebeuren, mits je een beetje kwaliteits koffer heb. maar zit je dan erg lekker met het idee dat je latten straks heulllll mischien op het asfalt liggen ?
maar ik denk dat volvo niet voor niks 130km/h als advies geeft.
Geplaatst: 11.12.2009 - 07:52
door Hjalmar
Ik zou het zekervoor het onzekere nemen en onder de 130 blijven. Volvo geeft dat advies niet voor niets. Zelf zal ik al nooit harder rijden met een dakkoffer vanwege dat eeuwige gefluit bij hogere snelheden. Wellicht verschilt dat tussen de verschillende merken.
Geplaatst: 11.12.2009 - 07:57
door bookkeeper
hhhmmmm ik heb altijd wel lekker doorgereden met een dakkoffer op het dak... Thule... max 160km/u... hoe harder hoe meer benzine er in je volvo gaat op zo'n wintersport reis...
Geplaatst: 11.12.2009 - 08:05
door V70 T5 assen
Je zal niet de eerste zijn bij wie deze koffer openklapt op deze snelheid .
Misschien een tip om er een extra sjorband omheen te doen ?
Geplaatst: 11.12.2009 - 09:05
door Rob M
Ik kan mij nog een wintersport herinneren met de vader van een vriend van mij. Lekker doorcruisen met een dakkoffer, niets aan de hand.
Totdat wij bij het hotel aankwamen, de dakkoffer was met veel moeite open te krijgen en daarna nooit meer te sluiten! Wat bleek, de 'ribben' onderin waren helemaal uitgerekt en de onderkant van de dakkoffer was een soort bootje geworden.
Dus: lang 180 rijden is niet goed voor je (thule) koffer!
Uiteindelijk heeft hij een hele dure koffer moeten kopen in Zwitserland om weer terug te komen, hij heeft niet alleen de hele weg gemopperd op de prijs van z'n Zwitserse koffer, maar ook op de (lage)snelheid...hilarisch!
Geplaatst: 11.12.2009 - 10:23
door RVL
Tot mijn schande moet ik bekennen afgelopen zomer met spoed een volvo dakkoffer gekocht gemonteerd en hup naar Denemarken gevlogen met behoorlijke snelheden tot ca. 200km/uur in de Heimat.
Eenmaal op de camping wist een anderevolorijder mij te vertellen dat ie de voorgeschreven 130km/uur maar tergend langzaam vond. Ja vond ik ook.....
Ben hierna wel voornemens me aan de snelheid te houden want je moet er niet aan denken dat ie openklapt en al die vuile was de autobahn opvliegt en maar te zwijgen over mijn schoonmoeder.
Geplaatst: 11.12.2009 - 13:52
door Alchemist
Volgens onze dakkoffer verhuurder:
- 130/140 = ok, ook op langere termijn.
- > 130/140 = bij de bevestigingspunten in de kunststof bodem komen haarscheurtjes en dit scheurt tzt een keer uit. Tijdens een inhaalactie pieken naar 145 zal m.i. geen punt zijn, maar langdurig harder zal een keer fout gaan.
- spanbanden mogen NOOIT om een dakkoffer, staat ook in de gebruiksaanwijzing van dakkoffers, hiermee trek je de koffer uit model, waardoor de sluiting juist niet meer gegarandeerd wordt. Noodstop = rommel....
- vooral zijwind gevoeligheid is een issue...
Er schijnen ook dakkoffers te zijn met metalen bodem/voldoende metaal in de bodem, die wel sterk genoeg zijn om harder te rijden?!
Alchemist
Geplaatst: 11.12.2009 - 13:59
door Barry (Grillmeister)
RVL schreef:Tot mijn schande moet ik bekennen afgelopen zomer met spoed een volvo dakkoffer gekocht gemonteerd en hup naar Denemarken gevlogen met behoorlijke snelheden tot ca. 200km/uur in de Heimat.
Eenmaal op de camping wist een andere volorijder mij te vertellen dat ie de voorgeschreven 130km/uur maar tergend langzaam vond. Ja vond ik ook.....
Ben hierna wel voornemens me aan de snelheid te houden want je moet er niet aan denken dat ie openklapt en al die vuile was de autobahn opvliegt en maar te zwijgen over mijn schoonmoeder.
Volgens mij snapte je het dan niet helemaal, een dakkoffer is van plastic/polyester en zit vast op 4 puntjes, enig idee wat voor windsnelheid je loslaat op je dakkoffer met meer dan 130 kpu :? ? Laat staan 200 kpu, maar goed toch aardig dat je je schoonmoeder ook nog mee terug wilde nemen Overigens is de evt schade voor het achteropkomende verkeer ook niet te verwaarlozen als die geraakt worden door jouw schone/vuile was + schoonmoeder
Geplaatst: 11.12.2009 - 14:19
door Rene68
Laat ik eens een verhaaltje vertellen van iemand waarbij ik in de auto zat die dacht dat hij rustig 180km/u kon rijden. Het was tenslotte een ultragestroomlijnde Thule dakkoffer. Detail, daarachter reed een andere vriend met zijn vrouw en mijn vriendin in een auto. Die zagen de deksel op en neer gaan en ja hoor, met 180 km/u vloog de deksel eraf, ski's en schoenen door de lucht en gelukkig kon iedereen op tijd remmen. Ski's konden we weggooien evenals de schoenen.
Mijn dakkoffer schrijft voor niet harder dan 140km/u te gaan en daar hou ik mij braaf aan. Wat wel grappig is dat wanneer je harder rijdt de boel begint te fluiten..... dat zal toeval zijn maar wel handig!
Maar wat denk je als je een noodstop moet maken? Heeft de ADAC getest en ik meen dat meer dan 80% van de koffers gelanceerd werden..... en allemaal TUV goedgekeurde koffers hoor!
Zelf rij ik alleen zomers met de dakkoffer en gaan mijn ski's gewoon de kofferbak in met het middelste gedeelte van de achterbank naar beneden.
Geplaatst: 11.12.2009 - 14:20
door Hans oet Twent
Gents,
Ik heb mijn koffer op de bevestiging gemodificeerd. Om de spanning van de snelheid te verdelen heb ik een RVS plaat ca 10 cm breed + beugels over de gehele breedte van de koffer thv de dakdragers gemaakt. De beugels heb ik een maatje dikker genomen en ook van RVS. De beugels zet ik met een moer M13 vast door de plaat. Totaal 8 moeren. Onder de koffer en op de dakdrager leg ik een nylon opvul lat zodat de krachten goed verdeeld zijn.
Om de koffer te monteren ben ik door het moeren verhaal wel ff bezig.
Snelheid was altijd ca 160 km/h en zonder problemen. Koffer zal denk ik +/-15 jaar oud zijn. Maar doet het nog uitstekend.
Geplaatst: 11.12.2009 - 15:34
door HansEindhovenV70
Ik zou het kunststof van een koffer van 15 jaar oud maar niet te hard meer vertrouwen! Ik heb eens gehoord dat als je een dakkoffer veilig wilt gebruiken dat je deze na 8-10 jaar moet vervangen!
Geplaatst: 11.12.2009 - 17:00
door Hans oet Twent
HansEindhovenV70 schreef:Ik zou het kunststof van een koffer van 15 jaar oud maar niet te hard meer vertrouwen! Ik heb eens gehoord dat als je een dakkoffer veilig wilt gebruiken dat je deze na 8-10 jaar moet vervangen!
Ja dat weet ik, alle weekmakers vervliegen op den duur I know. Ik ben daar bewust van. Op het moment dat ik hem weer ga monteren dan spring ik er een beetje ruiger mee om dan ik normaal zou doen. Tot nu toe is de conditie wel oké. Maar er komt een moment dat....
Geplaatst: 11.12.2009 - 17:52
door hadico
Deze al gezien?
Geplaatst: 11.12.2009 - 20:51
door xc-men
Zie ik dat nu goed? er is bijna geen schade aan de Volvo, de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
Geplaatst: 11.12.2009 - 20:53
door bart simpson
xc-men schreef:de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
ik ga er meteen een opschroeven
Geplaatst: 11.12.2009 - 21:19
door M@rcel
xc-men schreef:Zie ik dat nu goed? er is bijna geen schade aan de Volvo, de Koffer heeft als een airbag gewerkt.
Pas op! Dat werkt alleen goed als de koffer opgevuld is met je schoonmoeder.
Geplaatst: 12.12.2009 - 19:31
door Volvoman
Ik heb een Volvodakkoffer en geen enkel probleem boven de 130. Fluit niet, verbruikt wel veel meer. Ik heb alleen maar lichte spullen bovenin (slaapzakken, tuinstoelen, matjes enz)
Geplaatst: 13.12.2009 - 10:39
door xc-men
Ik heb dit jaar een Hapro zenith gekocht en rij rond de 150 zonder veel gefluit, als ik harder ga hoor je de kofferbak pas goed.
Net als Volvoman alleen vele lichte spullen er in.
Je moet gewoon licht beladen, als je rond de 75KG ga zitten moet je wel rond de 130KM blijven.