Pagina 1 van 3

Remmen aanpassen bij tuning

Geplaatst: 14.12.2009 - 12:29
door Big Blue
Het is reeds eerder besproken, maar waar kun je er in de praktijk voor terecht?
Wil de dealer hieraan dan wel meewerken en mogelijk in combinatie met motortuning.
Als ik de remmen vergelijk van onze V70 MY04 en XC70 MY08 dan zie ik een heel groot verschil, wil dit dan zeggen dat de XC70 een voldoende ruime marge heeft op het remsysteem om het grotere vermogen aan te kunnen bij bvb een noodstop aan snelheden die je zonder tuning niet kan halen op bepaalde afstanden ?
Er is mij verteld dat ze in eerste montage gemakkelijkheidshalve beschikbare remmen van bvb een T6 gebruiken op een XC70 (zou ook goedkoper dan een appart stel te ontwikkelen) klopt dit of niet?
Kan je ook schijven en klauwen uitwisselen tussen verschillende uitvoeringen ?

Geplaatst: 14.12.2009 - 18:46
door chris_zweden
Voor toprestaties zou ik slotted of geperforeerde remmen kopen. Bij mijn S80 ga ik ze ook vervangen als chiptuning gedaan is. Nu vind ik dat abs vrij makkelijk komt, alsof de remmen te klein zijn.

Overigens zijn de snelheden met of zonder tuning een paar km. Of je nu 200 of 210km/h gaat met stock remmen; branden zullen ze :)

Re: Remmen aanpassen bij tuning

Geplaatst: 15.12.2009 - 13:47
door Alchemist
Big Blue schreef:... Wil de dealer hieraan dan wel meewerken en mogelijk in combinatie met motortuning.....ruime marge heeft op het remsysteem om het grotere vermogen aan te kunnen bij bvb een noodstop aan snelheden die je zonder tuning niet kan halen...?
Er is mij verteld dat ze in eerste montage gemakkelijkheidshalve beschikbare remmen van bvb een T6 gebruiken op een XC70 (zou ook goedkoper dan een appart stel te ontwikkelen) klopt dit of niet?
Kan je ook schijven en klauwen uitwisselen tussen verschillende uitvoeringen ?
Nuttig? Ja! Niet zozeer vanwege topsnelheid (begrenzer blijft bij tuning door dealer) maar vooral doordat je sneller op een hogere snelheid zit en dus vaker en harder zult moeten remmen dan voorheen.
Standaard T6 remmen zijn een slag sterker dan andere V/XC70 remmen. Passen ook prima, mits je tenminste 17" velgen hebt (ook voor je winterbanden...). T6 remmen zal de dealer best willen monteren denk ik.

Alchemist met 16" winterwielen

Geplaatst: 19.12.2009 - 12:14
door GekkeBelg
niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.

Geplaatst: 24.12.2009 - 13:59
door Alchemist
GekkeBelg schreef:niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.
Waarschijnlijk is FORMEEL in NL ook een herkeuring door RDW nodig...
Alchemist

Geplaatst: 24.12.2009 - 14:12
door Ludo
GekkeBelg schreef:niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.
Officieel mag je het motorvermogen ook niet wijzigen.
Doen ze bij de dealers toch ook...

Geplaatst: 24.12.2009 - 15:16
door Delta
Geen nood zit allemaal in de nieuwe tuning die door Volvo zelf wordt aangeboden...................

Geplaatst: 24.12.2009 - 22:25
door GekkeBelg
Ludo schreef:
GekkeBelg schreef:niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.
Officieel mag je het motorvermogen ook niet wijzigen.
Doen ze bij de dealers toch ook...
feit, maar zeker ni alle dealers bieden die tuning aan. + die tuning kan niet gecontroleerd worden tijdens de keuring. De remmen wel

Geplaatst: 24.12.2009 - 23:06
door edraket
GekkeBelg schreef:niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.
Je mag toch wel originele grotere remmen monteren of is dat ook niet toegestaan? Bijvoorbeeld de remmen van een T5 op een D5.

Geplaatst: 25.12.2009 - 00:34
door Ludo
edraket schreef:Je mag toch wel originele grotere remmen monteren of is dat ook niet toegestaan? Bijvoorbeeld de remmen van een T5 op een D5.
Officieel mag je niets wijzigen, maar er zal daar geen mens zijn die het verschil kent... :-$

Geplaatst: 25.12.2009 - 15:21
door edraket
En er staat overal Volvo op. Ik neem aan dat een keurende instantie echt niet weet wat voor remmen er horen op een bepaald type motor als het allemaal origineel blijft!

Geplaatst: 27.12.2009 - 18:53
door GekkeBelg
je moet er geluk mee hebben. Je mag andere schijven steken, maar ze moeten minstens even goed zijn dan de originele. De diameter zou in feite ook hetzelfde moeten blijven. Brembo is in belgië 1 van de weinige merken die de originele schijven mag vervangen. Ik had op mijn V40 gegroefde brembo-schijven.
Het nadeel in België is, de mensen van de controle denken dat ze alles weten, terwijl dat zelden het geval is. Bij mij hebben ze men schijven niet gezien (ik had gaspra-velgen), maar hadden ze het, dan had ik waarsch wel een probleem gehad.
Veiligste manier om niet op te vallen is idd originele Volvoschijven die niet gegroefd zijn of dergelijke.

Geplaatst: 27.12.2009 - 20:56
door edraket
Maar staat in de gegevens van de auto dan vermeld hoe groot de originele remschijven zijn?

Geplaatst: 27.12.2009 - 20:57
door bart simpson
mogelijk wel in een COC document

Geplaatst: 27.12.2009 - 22:30
door Ludo
GekkeBelg schreef:Brembo is in belgië 1 van de weinige merken die de originele schijven mag vervangen.
Waar haal je die onzin vandaan?. #-o
bart simpson schreef:mogelijk wel in een COC document
Volgens mij niet.
Zelf heb ik wel geen europees coc document (enkel Merk - type en chassisnummer is vermeld), maar wellicht kan iemand met een recentere Volvo dat bevestigen.

Geplaatst: 28.12.2009 - 02:15
door volvo c70 t5
er sta nergens een remschijf maat je mag zelf weten hoe groot je ze neem,ik heb nu zelf 302.0 schijfen op mijn c70 t-5 en er komen 330mm schijfen op met 6 pots remklauwen je ga er alleen maar mee op vooruit,en voor chiptuning hoef je echt geen groote schijfen,weet niet hoe het in belgie zit maar die onzin van dat je niet aan je remen mag komen heb ik nog nooit van gehord jullie hebben daar toch ook een apk ofnie en automaterialen bedrijfen of denkje dat die alleen brembo verkoopen dag het niet,in nederland hoef de auto nog niet op de rembank 2014 pas,een big brake set maak zo een verschil als standaard schijfen dus veel veiliger,als het in belgie niet mag lopen ze zwaar achter op auto techniek.

Geplaatst: 28.12.2009 - 02:24
door volvo c70 t5
Ludo schreef:
GekkeBelg schreef:niet in België. Je mag officieel gezien niet aan de remmen komen. Bij de dealer gaan ze dat dus niet doen.
Officieel mag je het motorvermogen ook niet wijzigen.
Doen ze bij de dealers toch ook...
waar sta dat ::?:

Geplaatst: 28.12.2009 - 07:49
door bart simpson
Dat staat ook in de nederlandse wetgeving, je kunt door ingrijpende veranderingen ten aanzien van je motorvermogen je kenteken zelfs formeel ongeldig maken daar je niet meer aan de typegoedkeuring voor jouw specifieke auto voldoet, een aparte RDW keuring wordt dan ineens verplicht (waarbij men ook naar remvermogen kijkt) om hem dan goedgekeurd te krijgen
Vooral erg grappig als daardoor je verzekering ineens uitkering gaat weigeren.

Geplaatst: 28.12.2009 - 13:15
door volvo c70 t5
is niks van waar,je mag je motorvermogen gewoon veranderen,alleen als je een 4 cil heb moet het een 4cil blijfen dus je mag er geen 6 cil van maken dan moet die wel naar de rdw.

Geplaatst: 28.12.2009 - 13:43
door Wolfs XC
volvo c70 t5 schreef:is niks van waar,je mag je motorvermogen gewoon veranderen,alleen als je een 4 cil heb moet het een 4cil blijfen dus je mag er geen 6 cil van maken dan moet die wel naar de rdw.
Is zeker wel waar! Motorvermogen mag je niet "zomaar" aanpassen, daar zijn regels voor.