Pagina 1 van 6

sporadisch slechte koude start s60 benzine 2002

Geplaatst: 14.12.2009 - 18:30
door patrickj20
Hallo Forum leden,

Ik heb een probleem waar mijn volvo dealer geen vinger op kan leggen.
Bij koudere temparaturen wil mijn volvo niet altijd stationair starten en moet ik een 2e startpoging ondernemen met een half tot geheel ingedrukte gas pedaal. Dan springt hij na even te aarzelen wel aan.

Mijn dealer heeft vorig jaar het volgende getest/onderzocht:

- software update ETM enz.
- nieuwe bougies
- temparatuur sensor getest (ook voor iedere start)
- diverse keren koud gestart (en toen ging het uiteraard wel goed)

Het vreemde is dat het ook niet altijd voordoet. Mijn dealer geeft aan dat de auto voor hem perfect in orde is maar ik stoor me er toch aan. een volvo s60 hoort onder koude omstandigheden gewoon stationair te starten. Wie o Wie heeft nog een idee en of een gouden tip : :P

Groetjes Patrick

Geplaatst: 29.12.2009 - 11:50
door bike80
Kijk eens of bij het starten je auto onder een bepaalde hoek staat. Ik ervaar zo nu en dan bij een positieve hellingshoek hetzelfde. Ik stoor mij er niet aan. Blijft hij verder wel netjes stationair draaien als hij eenmaal loopt ?

Geplaatst: 30.12.2009 - 00:03
door patrickj20
hallo Bike80,

Hij staat dan niet echt op een hellingshoek. Ik merk dat hij het voornamenlijk doet als het vochtig weer buiten is. regen of als het geregent heeft. Hij blijft daarna wel mooi stationair lopen als hij eenmaal loopt.

Geplaatst: 31.12.2009 - 08:32
door jeroen.ijmuiden
Dit heb ik ook een aantal keren gehad. Startmotor lopen maar niet aanslaan, na een keer of 4/5 met gaspedaal stukje ingedrukt en hij loopt. Daarna gaat het weer maanden goed. Heb dit echter ook bij m'n fiat :xcensoredx: gehad en hierbij bleek het een sensor in de versnellingsbak en de koppeling te zijn.....

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:12
door Oceanracer
Toch lijkt me die temperatuursensor mij de hoofdverdachte. Waarom is deze slechts getest en niet vervangen? Sensor kost 2 of 3 tientjes. Als het starten bij een warme motor nooit problemen geeft is de startonderbreker in het contactslot in elk geval uit te sluiten.

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:31
door patrickj20
De garage had zoiets; we gaan niet onnodig onderdelen vervangen als het niet nodig is. het zou dan ontzettend veel geld allemaal gaan kosten. Te temparatuur sensor zit onder de bestuurders spiegel. toch ? Geeft deze sensor ook te temparatuur weer op het dashboard ? De temparatuur die getoond wordt in de auto als ik s'morgens de sleutel om draai, is naar mijn inziens iedere morgen goed. is zo'n sensor makkelijk zelf te vervangen ? Ik heb het gevoel dat het start probleem naar voren komt bij voornamenlijk hoge luchtvochtigheid ?

Jeroen beschrijft dat het wellicht kan liggen aan de sensor in de versnellingsbak en de koppeling ?

gr. Patrick

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:44
door Oceanracer
Hoho, je gooit nu wat sensoren door elkaar heen!

De sensor waar ik op doel zit voor in je motorruimte ergens de temperatuur van je koelwater te meten. Die sensor bepaalt het lucht/brandstofmensel bij het starten.

Onderin je spiegel zit een sensor voor achteropkomende koplampen en een schemerschakelaar. Beiden bedoeld om die spiegel te dimmen.

De sensor voor de buitentemperatuur (die op je dashboard verschijnt) zit onder je buitenspiegel in dat rare bobbeltje.

Als hij slecht start bij vochtige omstandigheden moet je ook eens je bobine, kabels naar de bougies en de bougies zelf eens nakijken.

Het laten vervangen van de bougies en temperatuursensor hoeft samen niet veel meer dan € 100,00 te kosten.

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:47
door patrickj20
jeroen.ijmuiden,
Is het start probleem bij jouw opgelost na het vervangen van de sensor in de versnellingsbak ? Ik merk wel dat als hij slecht heeft gestart dat hij daarna ook wat stugger schakeld. Wat waren de kosten voor het vervangen van de sensor ?

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:50
door patrickj20
Oceanracer; bedankt voor je reactie. Blijkbaar gooi ik wat sensors door elkaar :D De bougies zijn al een keer vernieuwd door de dealer maar dat had helaas geen resultaat. de sensor die jij bedoelt (voor het meten van de lucht/brandstofmengsel) is die makkelijk zelf te vervangen of toch liever door de dealer ?

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:51
door Oceanracer
Het stug/stroef schakelen van je auto moet je maar aan wennen, want dat doen ze nagenoeg allemaal. Sommigen hier krijgen hem in de winter niet eens in z'n achteruit na het starten en zetten de auto om die reden veelal in z'n achteruit op de oprit.

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:54
door Oceanracer
Sensor is ook wel zelf te vervangen. Het kost je waarschijnlijk wel wat koelvloeistof dus neem dat ook gelijk even mee. Let er dan wel goed op dat je de juiste kleur (waarschijnlijk groen) gebruikt, want het mengen van twee soorten koelvloeistof is niet aan te raden.

Geplaatst: 31.12.2009 - 12:05
door GekkeBelg
effe offtopic, waarom mag je niet mengen?

Hoe lang heb je dat startprobleem al? Mijn V40 deed vroeger ook soms raar. Heeft een paar keer heel lang geduurd voor de wagen starte, telkens als het vochtig was. Maar was alleen in het eerst half jaar dat ik de wagen had. Later nooit meer probs gehad.

Geplaatst: 31.12.2009 - 12:05
door patrickj20
Ik heb mijn garage al gemailed met de vraag wat de kosten zullen zijn om het bij hun te laten vernieuwen. jij denk dat de temparatuur sensor het probleem zal zijn ? Ik ben laatst ook nog bij mijn garage geweest om de volvo eens te laten uitlezen maar uiteraard was hij maagdelijk. Je had het nog over de bobine. Bedoel je dan dat er wellicht vocht in de bobine komt/zit ?

Geplaatst: 31.12.2009 - 12:08
door patrickj20
GekkeBelg, het probleem doet zich al een jaar voor. met name in de winter alhouwel ik het wel nog 2 keer in de zomer heb gehad. Ik vermoed dat luchtvochtigheid parte speelt bij mij. Vorig jaar heb ik mijn auto al met al wel 1,5week bij de dealer gehad maar deze kon helemaal niets vinden. daar startte hij uiteraard wel altijd goed.

Geplaatst: 31.12.2009 - 12:28
door GekkeBelg
nu ik eraan denk; ik het het probleem ook gehad vroeger met men Colt. Bij koude of regen starte die heel geregeld heel moeilijk (en uiteindelijk niet meer) Bougie's waren ook vervangen zonder resultaat. Zal proberen van die garage eens te bellen, mss hebben ze daar nog een historie van.

Zou het kunnen dat het door de katylisator komt??

Geplaatst: 31.12.2009 - 16:58
door Oceanracer
GekkeBelg schreef:effe offtopic, waarom mag je niet mengen?
Ik weet dat er roze en groene vloeistof is en dat je die twee niet moet mengen. Over het hoe en waarom kan ik eerlijk gezegd geen zinnig woord over zeggen, simpelweg omdat ik de achterliggende gedachte daar niet van ken.

Ik weet ook dat als koelvloeistof een bruine kleur krijgt, je deze moet vervangen omdat ze dan te oud is. Het zou kunnen zijn dat wanneer je beide kleuren mengt de kleur ook wat bruinachtig wordt en het daardoor lijkt dat de koelvloeistof verouderd is. Maar er kan ook een belangrijke reden voor zijn, ik weet het echt niet.

Geplaatst: 31.12.2009 - 17:04
door volvo c70 t5
Oceanracer schreef:
GekkeBelg schreef:effe offtopic, waarom mag je niet mengen?
Ik weet dat er roze en groene vloeistof is en dat je die twee niet moet mengen. Over het hoe en waarom kan ik eerlijk gezegd geen zinnig woord over zeggen, simpelweg omdat ik de achterliggende gedachte daar niet van ken.

Ik weet ook dat als koelvloeistof een bruine kleur krijgt, je deze moet vervangen omdat ze dan te oud is. Het zou kunnen zijn dat wanneer je beide kleuren mengt de kleur ook wat bruinachtig wordt en het daardoor lijkt dat de koelvloeistof verouderd is. Maar er kan ook een belangrijke reden voor zijn, ik weet het echt niet.
Dan heb je kans dat het gaat stollen.

Geplaatst: 31.12.2009 - 17:11
door Oceanracer
patrickj20 schreef:...jij denk dat de temperatuur sensor het probleem zal zijn ?
Toevallig vorige week bij m'n vriendin ook die sensor laten vervangen, omdat haar Lupo de ene keer veel beter startte dan de andere keer. Sinds die nieuwe sensor NOOIT MEER langer starten dan 1 seconde.
patrickj20 schreef:Je had het nog over de bobine. Bedoel je dan dat er wellicht vocht in de bobine komt/zit ?
Later in dit topic maakte je melding van het feit dat het probleem zich vooral voordoet bij koud én vochtig weer. Dat wordt (vooral bij oudere auto's) inderdaad veroorzaakt door vocht in de verdelerkap, de bobine of de kabels zelf. Maar ik heb hier op het forum nog niet eerder soortgelijke problemen bij de S60/V70 gelezen. Wat nog wel eens voorkomt is geknaag door steenmarters onder de motorkap die daar de isolatie van de kabels kapot maken. Dit kun je eenvoudig zelf controleren, maar het lijkt me dat dit ook door de dealer wel al opgevallen zou zijn.

Geplaatst: 31.12.2009 - 19:04
door steven460
bruin = roest = werking van anti corrosiemiddel lang lang heeel lang geleden al uitgewerkt.

2 a 3 jaar maximaal met dezelfde KVS rond torren.

Geplaatst: 31.12.2009 - 19:08
door Oceanracer
Net als RVS gewoon iedere twee jaar vervangen. Spul kost je ook de kop niet.