Pagina 1 van 1

vocht in schokbrekers ??????

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:11
door samo
Aangezien de laatste dagen aantal graden heeft gevroren heb ik de zelfde probleem gekregen die ik vorige winter ook had. Als ik op smorgens wegrijdt heb ik een bonkende geluiden aan het onderstel. Alsof er een speling zit tussen de veren en de veerschotel. als de motor goed warm gedraaid en na een heeeele lange afstand rijden of als de kwik boven de vriespunt komt is het weer weg.

Dan is alles weer normaal. Voor de rest zijn de schokbrekers, veren en alle stab stangen in orde!!

Dezelfde probleem ook vorig winter gehad en in de voorjaar en zomer tot nu toe nooit meer last gehad.

Nu heb ik gehoord dat er vocht in de schokbrekers kan komen die dan weer door vriezen kristalvorming geeft die deze bonken kunnen veroorzaken, en boven de vriespunt weer verdwijnt.

Vraag 1: kan dit ? is het bij iemand anders soort gelijke probleem voorgekomen.

Vraag 2: hoe kan ik testen welke schokbrekers vocht hebben?

Vraag 3: wat kost een set voor schokbr en een set achterschokbr. van Sachs of Koni.


Alvast bedankt voor de nodige antwoorden.

Geplaatst: 15.12.2009 - 18:54
door Wolfs XC
Ik zou een eerste instantie zeggen dat het gebonk komt omdat de olie in de schokbrekers stroperig is door de kou? Na een tijdje is deze minder koud waardoor deze beter vloeit....en je geen gebonk meer hebt.

Geplaatst: 15.12.2009 - 19:37
door toppertje
Wolfs XC schreef:Ik zou een eerste instantie zeggen dat het gebonk komt omdat de olie in de schokbrekers stroperig is door de kou? Na een tijdje is deze minder koud waardoor deze beter vloeit....en je geen gebonk meer hebt.
lijkt me stug.
dan zou elke auto hier last van moeten hebben.

Geplaatst: 15.12.2009 - 20:56
door V70 T5 assen
En liever ook geen vocht in deze .
Lijkt me meer een samenspel onderdelen( met ieder hun eigen slijtage) en als het dan kouder wordt dan worden rubberen onderdelen stugger.

En misschien uitlaat ? deze hangt ook in rubber .

Geplaatst: 15.12.2009 - 21:08
door Bobbl
zijn het niet je draagarm-rubbers?
Met kou worden ze stug en eventuele speling wordt hoorbaar, als de auto door de warmte van de motor warmer wordt verdwijnt het weer.
Ik heb ze vervangen en heb in tegenstelling tot vorig winter nergens last meer van.
Zijn meer uitgebreide topics van, zoek maar eens op bonken, voorwielophanging.

Grt

Geplaatst: 15.12.2009 - 21:24
door wjms
Samo, in antwoord op je derde vraag: ik heb voor een zacht prijsje gele (=sportkoni's) voordempers te koop. Deze zijn gloednieuw (paar weken in bezit) en nog in de doos. Indien gewenst heb ik ook nog bijna nieuwe achterdempers, ook gele sportkoni's, voor je.

Geplaatst: 15.12.2009 - 21:49
door Maxplus
Beste Samo,

Exact hetzelfde probleem als jou, en ik weet ook niet waar het aan ligt.
Ik vermoed dat het de rubbers van de draagarmen zijn. In iedergeval niet de schokbrekers. Het zou ook nog het toplager van de veerpoot kunnen zijn.

Groet Hans :?:

Geplaatst: 15.12.2009 - 21:53
door Maxplus
Beste Samo,

Exact hetzelfde probleem als jou, en ik weet ook niet waar het aan ligt.
Ik vermoed dat het de rubbers van de draagarmen zijn. In iedergeval niet de schokbrekers. Het zou ook nog het toplager van de veerpoot kunnen zijn.

Groet Hans :?:

Geplaatst: 16.12.2009 - 08:34
door samo
draagarmen zijn een maand geleden samen met alle motor rubbers vervangen,vervangen. Alle satbi stangen zijn nieuw.
Er zit een compleet nieuwe stuurhuis met alle behorende fuseekogels , dragers, slangen rubbers in.

dus eigenlijk is alle onderedelen die dit geluid kunnen veroorzaken al vervangen. Maar nog eenmaal.

Ik had hier afgelopen winter ook last van. Toen was het ineenkeer over omdat het voorjaar werd.

Nu begint het weer met de vriezen van afgelopen dagen.
Het kan niet anders zijn dan de schokbrekers. Maar ik had hier nog nooit van gehoord : vocht in schokbrekers. Waar zit het dan. Boven op de olie??

is dit weg te krijgen door het een paar dagen op de CV te hangen??

ik zou het niet weten.

Blijkbaar toch vervangen. Maar hoe kom ik erachter welke het zijn. Is dit te testen?

Geplaatst: 16.12.2009 - 08:37
door samo
beste wjms je hebt PM

Geplaatst: 16.12.2009 - 22:46
door motorfret
Als er vocht in je schokbrekers zou zitten, dan moet er ook olie uit zijn gelopen, anders heb je een volume probleem cq werken je keerringen wel heel vreemd.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat er vocht in zit.