Pagina 1 van 4

ramen krabben

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:28
door olav
Vanochtend weer hard op de feiten gedrukt: mijn V70 heeft geen standkachel en mijn huis geen garage of carport. Kortom, de auto langs de straat en de ramen waren keihard bevroren.

Nu is de buitenkant krabben al niet mijn favoriete bezigheid, maar waar ik me het meest aan erger is dat de binnenkant van de ramen beslaat en dus bevriest op het moment dat ik instap (daarvoor zijn ze gewoon keurig droog). Zie ik in het donker dus nog niets, terwijl de buitenkant ook al weer begint te bevriezen :cry:

Ondanks dat ik geleerd heb om nooit de motor te starten en stationaiir te laten draaien wanneer je gaat ramen krabben ivm slijtage, doe ik dit toch maar op het moment dat ik met krabben begin, maar dat is bij lange na niet genoeg om de auto op temperatuur te krijgen. Terwijl de motor draait staat dan de aico aan en de blower vol open, maar de verwarming laat ik uit om de motor de kans te geven op temperatuur te komen. Achteruitverwarming wel aan.

Hoe doen jullie dat? Rijden jullie ook de eerste paar kilometer op de tast, of starten jullie de auto en stappen dan pas in wanneer deze na een half uur stationair draaien op temperatuur is? Of zetten jullie er een elektrische kachel in? Of hebben jullie van die isolatiematjes over de voorruit en werkt dat dan een beetje? Blower juist vol aan of uit? Airco aan of uit? Verwarming juist vol aan of uit wanneer de motor nog niet op temperatuur is? Raampje open en met het hoofd naar buiten gaan rijden?

Kortom, hoe krijg ik de ramen van buiten en van binnen vrij van opgevroren waterdamp?

Vannacht wordt het weer koud, ik hoop op bruikbare tips en advies..

Groet, Olav

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:32
door Peter-V50
Ik gebruik vaak zo'n isolatiematje en dat werkt goed. Ik ben alleen vergeten om hem op tijd uit de schuur te halen, dus toen ik gisteravond ging boodschappen doen moest ik toch weer krabben. :(

Stationair warm laten draaien schijnt inderdaad niet zo goed te zijn voor de motor, maar soms doe ik het toch. Ik zet de ECC dan op de stand "voorruit ontwasemen", dus blower vol en verwarming aan.

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:37
door RVL
Mijn V70 heeft een Webasto standkachel en om 5.45 uur slaat deze aan. Maar dat is flauw daar heb jij niets aan. Met de 945 starten en dan zet ik de blower vol aan (AC aaan voor betere ontwaseming) op hoge temp. plus achterruitverwarming en begin te krabben. Rij na ca. 15min. heel rustig het dorp uit waarbij op de A16 de auto al redelijk op temperatuur is. Zal allemaal wel tegen weet ik hoeveel regels (slijtage en weet ik veel) zijn maar inderdaad is het ook link op op de tast de straat uit te rijden als de voorruit tijdens het wegrijden weer aan de binnenkant beslagen raakt.

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:37
door bramster
Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een v70 uit 97 en heb het zelfde probleem ervaren. Eigenlijk was ik meer benieuwd of het normaal is dat de binnenkant bevriest... 10 jaar terug heb ik een 340 gehad die dat ook deed maar die was ook wel heel belegen. Inmiddels heb ik een jaar of 8 in nieuwere leaseauto's gereden en heb dit eigenlijk nooit meer mee gemaakt (ik doel hier natuulijk op de bevroren binnenkant) ik hoopte eigenlijk dat het komt omdat de auto een week of wat stil heeft gestaan.... is dit een normaal verschijnsel bij deze auto's en wat kan je er aan doen??

Geplaatst: 15.12.2009 - 10:51
door Peter-V50
en wat kan je er aan doen??
[flauwe modus]
Je adem inhouden tot de auto op temperatuur is.
[/flauwe modus]

Misschien kun je de ruit met een "anti-fog" middeltje behandelen.

Geplaatst: 15.12.2009 - 11:55
door diesel01
Onze S60 "mishandel" ik met een deycer spray van krabben krijg ik iig krassen.
Ik start de motor en daarna spray ik dat spul erop het rubber schijnt het iets minder leuk te vinden en ik heb geen last van ijsbloemen op de binnenkant.
De auto is na 20 min rijden 90 km/h nog niet helemaal op tempratuur, maar het is ook natuurlijk een 5 cyl.
De zijramen zijn behandeld met een goedje die er voor zorgt dat de ramen schoon blijven van water en dat helpt ook goed tegen vorst dus ik spuit dat spul alleen op het voorraam.
Het heeft er ook mee te maken dat je een auto goed warm rijdt zodat je vocht uit het interieur verdampt, doorgaans worden lease auto's intensiever gebruikt dan auto's die alleen prive worden gereden.

Geplaatst: 15.12.2009 - 13:10
door mehrzahl
Volgens mij werkt het zo: als je de ijslaag aan de buiterkant eraf krabt, koelt de buitenkant van de ruit af (de ijslaag isoleert a.h.w. de ruit). Hierdoor condenseert waterdamp uit het interieur tegen de ruit aan de binnenkant, die meteen vastvriest als het <0°C is. Het verschijnsel lijkt erger met de-icing vloeistof, is mijn ervaring.

Ik laat ook altijd eerst de motor lopen tijdens het krabben. Ten eerste weet ik dan zeker dattie het doet (:-)), ten tweede is de voorruit dan al een beetje ontwasemd. De achterruitverwarming (en spiegels) doe ik ook meteen aan, dat helpt bij het krabben.

Bij het wegrijden zet ik de blower lager (3 streepjes en 18C) om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Omdat ik dan toch nog warm ben van het krabben heb ik die hitte niet nodig.

Qua slijtage zal het wel slechter zijn, maar beter dan dat je een fietser onder je auto krijgt omdat je niet naar buiten kan kijken.

Geplaatst: 15.12.2009 - 13:10
door TM645
Standkachel 40 min laten draaien en rijden maar...

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:00
door Jolly Breeze Racing
TM645 schreef:Standkachel 40 min laten draaien en rijden maar...
Ja, heel flauw, maar zo doe ik het ook, het is een genot!

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:08
door 945i
Als je nou eerst de buitenzijde gaat krabben en dan pas instapt en meteen wegrijden met het raam een klein stukje open, ACC aan.
Schoner voor het milieu en je ramen beslaan niet aan de binnenkant.

Een busje de-icer helpt trouwens goed met krabben.

Nog beter is een autohoes over de bovenkant trekken...

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:16
door Wolfs XC
In het geval je ECC hebt met het Air Quality Systeem is het handig om deze in de wintermaanden (af en toe) uit te zetten. In dit geval branden er geen lichtjes op het AUT en MAN knopje linksboven.
Vraag me niet waarom (staat elders op t forum beschreven) maar hierdoor is de hoeveelheid vocht in de auto lager en daardoor heb je minder last van vocht in de auto waardoor je geen/minder ijsaanzetting aan de binnenkant zult hebben.

Onze XC had sinds ik bovenstaande toepas last van vocht aan de binnekant van de ruit. Nu niet meer.

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:29
door hogie
Volgens mij werkt het zo: als je de ijslaag aan de buiterkant eraf krabt, koelt de buitenkant van de ruit af (de ijslaag isoleert a.h.w. de ruit). Hierdoor condenseert waterdamp uit het interieur tegen de ruit aan de binnenkant, die meteen vastvriest als het <0°C is.
De ruit zal niet verder afkoelen doordat het ijs eraf is. De ruittemperatuur blijft gelijk ( in theorie zelfs wat warmer tgv het krabben).
Doordat je na het krabben instapt zal de waterdamp uit je adem ( warme lucht kan meer waterdamp bevatten) direct condenseren/ bevriezen (beter gezegd rijpen) op je (voor)ruit. Dit effect is sterker waarneembaar als je met meerdere mensen instapt of bv direct na het sporten omdat je lichaam dan nog warmte en damp uitstoot.

Dus zoals eerder aangegeven
[flauwe modus]
Je adem inhouden tot de auto op temperatuur is.
[/flauwe modus]
werkt wel maar is niet echt aan te raden :)

De oplossing zal toch een combinatie zijn van de hierboven genoemde oplossingen.
Wellicht is er nog een "tovermiddeltje" wat helpt.

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:48
door olav
Het eerst krabben en dan zo vlot mogelijk instappen en op weg zonder te ademen probeer ik ook wel, maar na een minuut of twee begin ik de buitenwereld dan om andere redenen weer wat wazig te zien.

Dus toch maar met het raam open en mijn hoofd naar buiten beginnen met rijden, in de hoop dat ik door dat fijne krabben niet te hard zweet (toch mooi dat dit krabben dan wel weer bij lage temperaturen kan plaatsvinden, stel je voor dat je dat bij een temperatuur van een graadje op 25 in de volle zon zou moeten doen).

Morgenochtend ook eens experimenteren met een elektrisch olieradiatortje dat ik een half uurtje eerder in de auto zet, da's dan met recht ook meteen een 'stand'verwarming aangezien het verlengsnoer niet echt overhoud om er ook nog mee te gaan rijden 8)

Alvast bedankt voor de reacties, sterkte met krabben morgenochtend voor hen die geen standverwarming hebben en wie nog tips heeft, van harte welkom!

Groet, Olav

Geplaatst: 15.12.2009 - 15:58
door 945i
Elektrisch oliekacheltje in de V70 :D

Kan je daar morgen een foto van plaatsen?

Als je er een tijdschakelaar tussen zet, dan gaat hij morgenochtend vanzelf aan, heb je ook een standkachel.Afbeelding

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:19
door Wolfs XC
Een deken/laken over de auto leggen of kranten op de voorruit helpen ook erg goed.

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:19
door mehrzahl
Doordat je na het krabben instapt zal de waterdamp uit je adem ( warme lucht kan meer waterdamp bevatten) direct condenseren/ bevriezen (beter gezegd rijpen) op je (voor)ruit. Dit effect is sterker waarneembaar als je met meerdere mensen instapt of bv direct na het sporten omdat je lichaam dan nog warmte en damp uitstoot.
Snap ik. Maar verklaar dan eens het volgende: vanmorgen heb ik 2 auto's gekrabt, bij de auto waar niemand instapte en de motor ook niet liep was er ook ijsvorming aan de binnenkant van de ruit.

Ik zal er eens extra op letten de komende dagen.

Overigens: tuinders besproeien hun in bloei staande bomen als het in het voorjaar vriest. Dat zou betekenen dat het ijs een isolerende werking heeft. Klopt?

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:52
door XXLC90
een elektrisch olieradiatortje
Zelf nu geen problemen [XC90 met standverwarming], maar bij vorige auto's zette ik een elektrisch ventilatorkacheltje in de auto (via een lang verlengsnoer).
Het gaat bij grote auto's [we hadden hiervoor Amerikaanse mpv's] om: veel warmtevermogen + luchtcirculatie. Een olieradiatortje verwarmt alleen de lucht om zich heen. De ventilatorkachel zet ik op hoogste stand van 2000 W.
Als het snel moet kun je de ventilatorkachel op de voorruit richten; afhankelijk van de ijsvorming ben je ben je met een kwartier klaar.

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:53
door hogie
Dat kan, wanneer de auto bv vochtig is aan de binnenkant .
Denk aan ingestapt met een natte jas of na het sporten (uitzweten). Als de auto niet de kans heeft gekregen om te drogen tijdens de laatste rit(ten) dan kan dit vocht op de ramen gaan zitten of als de temperatuur laag genoeg is vast vriezen.

De oplossing van 945i werkt trouwens prima, zelfde vroeger ook al eens gedaan voordat ik een carport had.

Ventilator kachel met timer , zorg wel dat je een goed/veilige plek neemt.

Een minder veilige manier die ik gebruikte bij mijn eerst auto (austin metro) waar de verwarming slecht functioneerde Waxine lichtjes.
Werkte wel maar niet echt veilig dus zeker niet aan te bevelen.

Geplaatst: 15.12.2009 - 18:26
door vincent65
Jonge, jonge mietjes!
Dekentjes, ventilatorkacheltjes, oliekacheltjes.............
Gewoon een ijskrabber en krabben met die slappe hap.

Geplaatst: 15.12.2009 - 18:42
door TM645
Zo, effe lekker op z'n hollands!