Pagina 1 van 1
Proefrit S60
Geplaatst: 16.12.2009 - 19:36
door HW
Na jaren van Citroën gereden te hebben ben ik nu aan het rond kijken naar een S60/V70. Ik ben namelijk enorm gecharmeerd van de D5 motor. Omdat de S60 wat beter bij mijn budget past denk ik daar op uit te komen.
Nu heb ik een S60 voor een hele acceptable prijs te koop zien staan. Het gaat om een auto uit 2001 met 180000 km (edition). Als ik binnenkort een proefrit ga maken, wat zijn dan de specifieke S60 dingen waar ik op moet letten? Ook hoor ik wel eens wat over het vervangen van de koppeling en het vliegwiel. Dit is best kostbaar en ik vraag me dan ook af of dit standaard onderhoud is of dat dit incidenteel is. En bij welke km-stand ongeveer?
En laatste vraag, welk type volvo radio/cd speler past er in een s60 uit 2001? Ik heb op ebay die dingen namelijk te koop zien staan en dat vind ik veel mooier dan een standaard autoradio.
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:27
door Oceanracer
Als het vliegwiel niet meer in orde is, voel je dat gelijk bij het wegrijden. Dan trilt namelijk je koppelingspedaal op het moment van aangrijpen.
Portiersloten geven nogal eens de geest, condensor wordt met die leeftijd ook al verdacht en lekkende injectoren is een D5 van die leeftijd zeker ook niet vreemd.
Qua radio kun je denken aan een HU603 of HU803, waarbij de laatste ook een versterker P200 of P300 noodzakelijk maakt. Let er wel op dat het NOODZAKELIJK is dat het bouwjaar van de radio overeenkomt met dat van de auto.
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:59
door Wolfs XC
Laat de auto vooraf door een Volvo dealer keuren. Zij kunnen dan ook de injectoren testen dmv de computer. Dit geeft geen 100% zekerheid maar brengt je een eind op weg.
Als de auto altijd Volvo dealer onderhouden is en er niet bezuinigt is op onderhoud kan je nog hééééél veel mooie km's maken.
Geplaatst: 16.12.2009 - 23:03
door aertssenhjc
Ha! Ik heb hetzelfde gedaan. Ik heb (te) lang een Xantia gereden. Bij een D5 moet je letten op met name de injectoren. Deze zijn erg duur. let er ook op dat je boekjes correct zijn ingevuld. let er ook op dat je riemen optijd zijn vervangen.
Maare tip: neem een HU-803. Dit is een hele vette stereo. een dashboard van een S60/V70 is niet ingericht voor die aftermarket rommel ( mijn ongezoute mening) doe ermee wat je wilt!
buiten dit alles WELKOM HIER!!
Geplaatst: 17.12.2009 - 11:27
door degids
Ik had begrepen dat die injectoren inmiddels lang niet zo duur meer zijn als voorheen.
Geplaatst: 17.12.2009 - 11:37
door mehrzahl
Vooral niet vergeten te controleren:
- draagarmen (rubbers)
- check condensor (lekkage)
- airco service
- stabilisatorstangetjes
Ik heb nog geen problemen met de injectoren of het vliegwiel gehad (317 dkm).
Geplaatst: 17.12.2009 - 12:59
door Wolfs XC
degids schreef:Ik had begrepen dat die injectoren inmiddels lang niet zo duur meer zijn als voorheen.
Niet zo duur als in het begin maar nog steeds duur.
Gereviseerde injectoren €200ex per stuk en twee uur werk om er 5 te vervangen (?). Weet niet of de auto dan nog aan de computer moet om de boel "ïn te leren"?
Geplaatst: 17.12.2009 - 13:21
door degids
Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben, maar volgens mij had ik op het forum een keer een bedrag van 50 euro per injector voorbij zien komen.
Geplaatst: 17.12.2009 - 15:32
door HW
Bedankt voor de vele reacties. Morgen ga ik kijken, en evt bij de dealer langs om een betere indruk van de technische staat van de auto te krijgen.
Hoe langer ik naar de advertentie kijk, hoe liever ik hem wil!
Geplaatst: 17.12.2009 - 16:05
door JSS
Doe inderdaad voor € 90 een aankoopkeuring bij de dealer. Wordt-ie helemaal doorgelicht, inclusief uitlezen en bekijken van de historie.
Geplaatst: 17.12.2009 - 16:41
door Ramon&Ramon
% injectoren zijn bij de dealer rond de 1500 euro incl leidingen
Geplaatst: 17.12.2009 - 16:41
door Ramon&Ramon
5 injectoren dus!:):)
Geplaatst: 17.12.2009 - 16:49
door degids
Ramon&Ramon schreef:% injectoren zijn bij de dealer rond de 1500 euro incl leidingen
Ramon&Ramon schreef:5 injectoren dus!:):)
Degids wijst Ramon&Ramon in de richting van het Edit knopje...

Geplaatst: 17.12.2009 - 17:20
door Wolfs XC
degids schreef:Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben, maar volgens mij had ik op het forum een keer een bedrag van 50 euro per injector voorbij zien komen.
Heb je een adresje voor me dan kan ik ze vast (goedkoop) inkopen voor het geval dat ooit nodig mocht zijn

Geplaatst: 18.12.2009 - 08:02
door zwolly
Ramon&Ramon schreef:% injectoren zijn bij de dealer rond de 1500 euro incl leidingen
als dit dan incl arbeidsloon en btw is vind ik dat wel een redelijke prijs voor de dealer... misschien dat iemand hier

het goedkoper kan maar denk niet dat een universeele garage het voor minder dan 1500 doet..denk eerder dat die nog 2000 zal vragen, het valt mij op dat de dealer vaak niet eens duurder is, zelfs vaak goedkoper ook..en dan zitten alle slangen en andere dingen ook weer op de juiste plek en vast, de universeel "vergeet" regelmatig nog wel eens wat is helaas mijn ervaring, zoals bv de vacuumslang van mijn achterste motorsteun en lager in het stuurhuisrubber gewoon los te laten liggen na montage van nieuw vliegwiel en koppelingsset...zelf maar vast gezet en wijze les gehad, was wel garantie reparatie maar ook een signaal naar mij toe daar niet weer te komen en ook geen auto weer te kopen daar het wel een hele boel gezeur was voordat men overging tot reparatie, ea zou namelijk geen kwaad kunnen(gelukkig is er het VOLVOFORUM) ...hahaha, na vervanging van het derde!!! vliegwiel ,de derde was orgineel vd volvo dealer, was het pas goed, en dan nog een airbagstekker lijmen die gebroken was en natuurlijk na de garantietermijn weer los liet, ja ja een nieuwe koste natuurlijk wel 140 euro, heb betaald voor de auto wat hij er voor vroeg, ik verwachte hierdoor een goede garantie etc, maar ja...en diegeen noemt zichzelf dan nog wel volvo specialist.....daarom :LIEVER DE DEALER..
Geplaatst: 18.12.2009 - 22:37
door binsbergen
Maar om even op het vliegwiel terug te kmen
Dat voel je niet altijd bij het wegrijden hoor.
Dus let daar echt op en rijdt een goed stuk zodat je zekerder bent van je zaak
Geplaatst: 19.12.2009 - 09:06
door Oceanracer
Klopt, e.e.a. is afhankelijk van de rijsnelheid (of juist vanuit stilstand), hoeveelheid gas (oftewel je toerental) en de stand van het koppelingspedaal (met hoeveel procent slipt de koppeling). Dus probeer een aantal keren achter elkaar op verschillende manieren weg te rijden en maak een aantal keren een zgn. doorstart in z'n twee. Ik had dat inderdaad wat duidelijker moeten zeggen.
Geplaatst: 19.12.2009 - 10:28
door zwolly
bij mijn auto was het zo: alleen bij koude motor hoorde je het vliegwiel klapperen, als die warm was hoorde je niets, meestal bij optrekken voelde je niets,soms licht trillend koppelingspedaal, echter bij soort van filerijden naar bv de bijenkorf parkeergarage bij de dam , dan voelde ik het pedaal soms enorm trillen onder mijn voet en meestal gas erbij om normaal weg te komen, maar nu zit er nieuw spul in en nergens geen last meer van, zonder gas optrekken geen probleem..
Geplaatst: 19.12.2009 - 10:54
door toppertje
zwolly schreef:bij mijn auto was het zo: alleen bij koude motor hoorde je het vliegwiel klapperen, als die warm was hoorde je niets, meestal bij optrekken voelde je niets,soms licht trillend koppelingspedaal, echter bij soort van filerijden naar bv de bijenkorf parkeergarage bij de dam , dan voelde ik het pedaal soms enorm trillen onder mijn voet en meestal gas erbij om normaal weg te komen, maar nu zit er nieuw spul in en nergens geen last meer van, zonder gas optrekken geen probleem..
dat was dan waarschijnlijk je koppelingsplaat ipv vliegwiel.
Geplaatst: 19.12.2009 - 12:56
door zwolly
de complete koppelingsset en het vliegwiel zijn anders wel vervangen (org volvo onderdelen) onder garantie....wat een domme monteur ..
