honghonghong geluid tijdens het rijden
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:55
Ik heb sinds kort dat tijdens het rijden met name vanaf een snelheid van 70 km/h het geluid storend begint te worden. Het vermoeden is dat het geluid bij de voorwielen vandaan komt.
Volvo S60 D5 / bouwjaar 2002 / Km stand 348.000
Onlangs andere remklauwen (grotere) + nieuwe banden op de Volvo gezet (en ook een paar dagen daarvoor de distributieriem vervangen). Banden omdat deze versleten waren en klauwen omdat ik zelfs na vervanging van de blokken en schijven vrijs snel weer trillende remmen had. Nu rem ik waarschijnlijk wat sportiever dan de gemiddelde rijder, maar met mijn vorige wagen had ik daar geen last van (vermoeden is ook dat de standaard remschijven te klein waren voor deze auto).
Na deze vervanging viel mij op dat:
1. Het brommende geluid (wongwongwong) echt storend begon te worden, voorheen hoorde ik wel een geluid maar dat was minimaal en zelf dacht ik eerst dat het aan banden lag,maar na de vervanging is dat dus erger geworden.
2. Het begint vanaf 70 km/h per uur storend te worden, maar rond de 130 km/h is het weer wat minder en bij een hogere snelheid weer meer.
3. Het stuur stond vervanging van de banden vrij scheef, wagen trekt niet meer dan voorheen naar een kant (is eigenlijk te verwaarlozen).
4. Voel op het gaspedaal en soms aan de auto alsof er iets licht aanloopt en dat er dus ook minder rol weerstand is. (veelal als deze vrij loopt)
5. Indien ik op de snelweg een flauwe bocht (toegestane snelheid 100 km/h) naar links stuur wordt het minder , het geluid is zelfs bijna weg en in een bocht naar rechts is het meer hinderlijk aanwezig.
6. In stilstand op een brug draaiend aan het wiel en goed luisterend is het geluid niet te reproduceren.
7. Tijdens het auto rijden in zijn vrij laten lopen maakt niets uit voor het geluid.
8. lichtjes remmen maakt ook niets uit, geluid verandert wel van toon maar dat eerder door de afname in snelheid.
Zelf hebben we het vermoeden dat het aan een van de wiellagers zou kunnen liggen. De wagen heeft er nu 348.000 op zitten en is aangekocht met 120.000 op de teller. Dus voor de 120.000 heeft er waarschijnlijk standaard onderhoud plaatsgevonden.
De vraag is dan ook, zou dit aan de wiellagers kunnen liggen of zijn er ook nog ander zaken waar we naar kunnen kijken en hoe dat te controleren?
Alvast bedankt voor eventuele tips.
Volvo S60 D5 / bouwjaar 2002 / Km stand 348.000
Onlangs andere remklauwen (grotere) + nieuwe banden op de Volvo gezet (en ook een paar dagen daarvoor de distributieriem vervangen). Banden omdat deze versleten waren en klauwen omdat ik zelfs na vervanging van de blokken en schijven vrijs snel weer trillende remmen had. Nu rem ik waarschijnlijk wat sportiever dan de gemiddelde rijder, maar met mijn vorige wagen had ik daar geen last van (vermoeden is ook dat de standaard remschijven te klein waren voor deze auto).
Na deze vervanging viel mij op dat:
1. Het brommende geluid (wongwongwong) echt storend begon te worden, voorheen hoorde ik wel een geluid maar dat was minimaal en zelf dacht ik eerst dat het aan banden lag,maar na de vervanging is dat dus erger geworden.
2. Het begint vanaf 70 km/h per uur storend te worden, maar rond de 130 km/h is het weer wat minder en bij een hogere snelheid weer meer.
3. Het stuur stond vervanging van de banden vrij scheef, wagen trekt niet meer dan voorheen naar een kant (is eigenlijk te verwaarlozen).
4. Voel op het gaspedaal en soms aan de auto alsof er iets licht aanloopt en dat er dus ook minder rol weerstand is. (veelal als deze vrij loopt)
5. Indien ik op de snelweg een flauwe bocht (toegestane snelheid 100 km/h) naar links stuur wordt het minder , het geluid is zelfs bijna weg en in een bocht naar rechts is het meer hinderlijk aanwezig.
6. In stilstand op een brug draaiend aan het wiel en goed luisterend is het geluid niet te reproduceren.
7. Tijdens het auto rijden in zijn vrij laten lopen maakt niets uit voor het geluid.
8. lichtjes remmen maakt ook niets uit, geluid verandert wel van toon maar dat eerder door de afname in snelheid.
Zelf hebben we het vermoeden dat het aan een van de wiellagers zou kunnen liggen. De wagen heeft er nu 348.000 op zitten en is aangekocht met 120.000 op de teller. Dus voor de 120.000 heeft er waarschijnlijk standaard onderhoud plaatsgevonden.
De vraag is dan ook, zou dit aan de wiellagers kunnen liggen of zijn er ook nog ander zaken waar we naar kunnen kijken en hoe dat te controleren?
Alvast bedankt voor eventuele tips.