Pagina 1 van 2

Fluitende volvo 2.0 D

Geplaatst: 16.12.2009 - 23:58
door v-ijftig
Ik ben onlangs aan mijn 5e volvo begonnen, ditmaal een 2.0D uit 2005 met een 6-bak. Wat mij opvalt dat de motor bij lage toeren, ca 1500 rpm een fluitend geluid produceert in de 4e/5e/6e versnelling. Als ik het gas loslaat is het weg, maar komt direct terug bij gasgeven. Zodra de toeren over de ca. 2000 rpm komt hoor ik dit niet meer. Is dit een normaal verschijnsel voor deze motor of is het iets anders?

groet
maarten

Geplaatst: 17.12.2009 - 00:18
door Christopher
Is ie getuned?

Geplaatst: 17.12.2009 - 00:29
door Fredhead
Klinkt als de turbo, die springt bij dat toerental bij

Geplaatst: 01.01.2010 - 20:31
door v-ijftig
Nee, hij is niet getuned. De turbo zou kunnen zijn. Maar hebben andere rijders met een 2.0 D dan ook deze fluittoon?
Als het de turbo is, waarom neemt de toon dan af naarmate ik meer toeren maak; de turbo blijft immers zijn werk doen.

maarten

Geplaatst: 01.01.2010 - 21:27
door rsnhakan
Paar maanden geleden hadden wij ook een fluit, maar dan elke keer als je het gas aan raakte. Nu is het nog af en toe, heel zelden.

Geplaatst: 01.01.2010 - 21:29
door volvo c70 t5
Kom door het koude weer,dan fluit je turbo meer.

Geplaatst: 02.01.2010 - 22:31
door PKC30
Sluit me aan bij volvo c70 t5, denk dat de kou een grote rol speelt. Misschien ff voor de zekerheid langs een garage gaan als het blijft aanhouden..
Heb er zelf (knock on wood) nog geen last van met mijn 2.0D.

Geplaatst: 02.01.2010 - 22:36
door volvo c70 t5
Als het koud is ga je wastegate eerder open,daar fluit die door.

Geplaatst: 03.01.2010 - 10:38
door remmm
Gefeliciteerd, je hebt nu een Subaru Impreza :P

Geplaatst: 04.01.2010 - 21:00
door v-ijftig
Ik weet niet hoe de 6-bak er aan de binnenkant uitziet en welke tandwielen op dezelfde as zitten, maar zou het een versleten lager kunnen zijn? :-k

Geplaatst: 04.01.2010 - 21:07
door volvo c70 t5
v-ijftig schreef:Ik weet niet hoe de 6-bak er aan de binnenkant uitziet en welke tandwielen op dezelfde as zitten, maar zou het een versleten lager kunnen zijn? :-k
Hoe kom je daar zo bij?

als je je gas loslaat hoor je het niet meer zij je.

Geplaatst: 04.01.2010 - 21:47
door Christopher
remmm schreef:Gefeliciteerd, je hebt nu een Subaru Impreza :P
Oeh, das ook wel leuk BIJ de Volvo. Wel WRX uitvoering.

Ik had 'm in Zwitserland op vakantie ook na een dagje koude parkeerplaats. Na een tijdje rijden weer over gegaan.

Geplaatst: 05.01.2010 - 14:04
door V50R-enik
de mijne fluit ook - klinkt heerlijk!

Geplaatst: 05.01.2010 - 21:19
door v-ijftig
volvo c70 t5 schreef:
v-ijftig schreef:Ik weet niet hoe de 6-bak er aan de binnenkant uitziet en welke tandwielen op dezelfde as zitten, maar zou het een versleten lager kunnen zijn? :-k
Hoe kom je daar zo bij?

als je je gas loslaat hoor je het niet meer zij je.

Als je het gas loslaat belast je de tandwielen niet en de lagers dus ook niet. Waarom fluit hij dan wel in 4-5-6 en niet in bv z'n 2 of 3 bij dezelfde toerental van ca. 1500 rpm

Geplaatst: 05.01.2010 - 21:23
door volvo c70 t5
Ik denk echt je turbo hoor,in zijn 4-5-6 spoel je turbo minder snel op,anders ga je even langs de dealer.

Geplaatst: 05.01.2010 - 21:28
door volvo c70 t5
Hier sta een filmpje op,klink het een beetje zo.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 228.0.html

Geplaatst: 05.01.2010 - 23:14
door E.T.
Zijn alle inlaat slangen/buizen/klemmen gecontroleerd op lekage?

Geplaatst: 05.01.2010 - 23:19
door volvo c70 t5
E.T. schreef:Zijn alle inlaat slangen/buizen/klemmen gecontroleerd op lekage?
Als je een vacuum lek heb merk je het altijd,loop die ook slecht.

Geplaatst: 05.01.2010 - 23:40
door E.T.
volvo c70 t5 schreef:Als je een vacuum lek heb merk je het altijd,loop die ook slecht.
Als het lek achter de turbo zit hoef je dit niet direct te merken. Auto zou wat minder vermogen moeten hebben, maar als dit een klein lek is en het lek wordt langzaam groter dan merk je het vermogensverlies niet.

Geplaatst: 05.01.2010 - 23:46
door volvo c70 t5
E.T. schreef:
volvo c70 t5 schreef:Als je een vacuum lek heb merk je het altijd,loop die ook slecht.
Als het lek achter de turbo zit hoef je dit niet direct te merken. Auto zou wat minder vermogen moeten hebben, maar als dit een klein lek is en het lek wordt langzaam groter dan merk je het vermogensverlies niet.
Ja heb je wel wat,heb ook een keer een vacuum lek gehad was ook klein en achter de turbo ging die toch zwart roken wil je niet weten.