Pagina 1 van 1

Harde tikken in het vooronder.

Geplaatst: 17.12.2009 - 08:59
door Remco.Smit
Hallo,

Sinds een tijdje hoor ik zo nu en dan een harde tik bij het linker voorwiel vandaan komen. Even wat testjes gedaan:
- de tik laat zich soms horen bij linksaf, rechtsaf en rechtdoor gaan.
- de tik laat zich niet voorspellen (soms tikt ie, soms niet)
- als ie tikt wel altijd bij een hobbel of kuil.
- snelheidsonafhankelijk (gebeurt op binnenwegen en snelweg)
- gebeurt tijdens remmen en niet remmen.

Gisteren is de auto bij een garage geweest en die heeft niets kunnen vinden:

- schokbrekers links en rechts zijn onlangs vervangen.
- alles wat vast moet zitten zit dat ook.
- stabilisatorstangrubbers (dubbele woordwaarde?) zijn nog redelijk.
- rubbers van de draagarmen dito.
- fuseekogel is in orde

Iets vreemds: aan de binnenkant van de wielkast, op een plek waar het wiel (naar mijn idee) niet kan komen, zit een verse slijtplek: het zwarte van de kast is weggesleten en ik zie glimmend metaal. De plek is nog niet vuil.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Bedankt!

Remco.

Geplaatst: 17.12.2009 - 09:16
door niesman
volgens mij is hier al meer over geschreven het heeft denk ik te maken met de veer/schokbreker die iets gaat draaien. ik heb ik hier soms ook last van, na een paar drempels is het dan weer lang weg, ik had het vooral na een banden wissel.

ik weet zo niet meer waar het onderwerp staat, denk dat iemand zo wel even komt met een linkje.

Geplaatst: 17.12.2009 - 10:09
door Remco.Smit
Dank je wel. Even afwachten maar....

Geplaatst: 17.12.2009 - 10:18
door Wolfs XC
niesman schreef:volgens mij is hier al meer over geschreven het heeft denk ik te maken met de veer/schokbreker die iets gaat draaien. ik heb ik hier soms ook last van, na een paar drempels is het dan weer lang weg, ik had het vooral na een banden wissel.

ik weet zo niet meer waar het onderwerp staat, denk dat iemand zo wel even komt met een linkje.
Dat is ook mijn eerste gedachte. Gebruik de "zoek"functie maar eens op het V70 2000-2007 draadje. Genoeg over geschreven.

Wat de schuurplek betreft. Het stuuruitslag blokje is versleten. Echter, als jij met stuur volledig naar rechts of links geen geschuur hoort dan is het blokje inmiddels vervangen. Staat ook uitgebreid beschreven met foto's.

Geplaatst: 17.12.2009 - 22:47
door JPV70
Wat ook slijtplekken in de wielkast geeft, zijn de remleidingen (slangen). Ik dacht ook eerst dat het mijn banden waren. Op de brug is niet goed te zien dat het van de slangen is. Toen ik later controleerde of mijn banden aanliepen zag ik dat de remslang exact op die plek de wielkast raakt. Kan verder voor de remslang geen kwaad, zit een beschermrubber op.

Geplaatst: 17.12.2009 - 23:18
door Wolfs XC
JPV70 schreef:Wat ook slijtplekken in de wielkast geeft, zijn de remleidingen (slangen). Ik dacht ook eerst dat het mijn banden waren. Op de brug is niet goed te zien dat het van de slangen is. Toen ik later controleerde of mijn banden aanliepen zag ik dat de remslang exact op die plek de wielkast raakt. Kan verder voor de remslang geen kwaad, zit een beschermrubber op.
Beschermrubber is niet heel dik hoor (als het er al op zit)! Even naar laten kijken want de remslangen moeten geheel vrij blijven van de wielkast.

Geplaatst: 18.12.2009 - 08:53
door JPV70
Het beschrmrubber (rondje) is ca. 8 mm. dik en is nergens ingesleten. Alleen de plekken in de wielkasten kon ik in eerste instantie niet thuisbrengen. Verder lopen de leidingen niet aan tegen de kasten, alleen op het beshermrubber met een maximale stuuruitslag. De leidingen zien er nog perfect uit. Bedankt voor de bezorgdheid!

Geplaatst: 18.12.2009 - 19:05
door Carfreak
Die van mij tikte de afgelopen 2 wkn ook als een dolle. Ik heb het idee dat dat altijd bij temperatuurverschillen optreedt. Deze week helemaal niets meer. Aan de ophanging ligt het niet want de auto is vorige maand helemaal nagelopen en alle rubbers ed zagen er prima uit.