Pagina 1 van 1

STC

Geplaatst: 17.12.2009 - 15:34
door RVL
Met die witte pracht heb ik het idee dat de auto door verse sneeuw beter stuurt zonder de STC. (minder hobbelen bij optrekken)De winterstand uiteraard aan. Terwijl Volvo toch adviseerd op glad wegdek de STC te gebruiken of zit ik er naast?

Geplaatst: 17.12.2009 - 17:14
door Wolfs XC
De STC gewoon lekker aanlaten ja lijkt mij. Kijk anders je boekje even na.

Geplaatst: 17.12.2009 - 22:43
door JPV70
Remt de STC nou ook de aangedreven (slippende) wielen af, buiten het terugbrengen van het motorvermogen?
Ik hoor een hoog-'fluitend geluid wanneer de STC zijn werk doet. Het is niet het slippen van de banden, maar echt thuis brengen kan ik het geluid ook niet.

Geplaatst: 17.12.2009 - 23:19
door OracleDBA
Hier ook een soort fluitend geluid. Ik heb nog geen idee wat het precies doet, maar ik laat hem wel aan staan.
Het is wel wennen, voor het eerst in de sneeuw met 250+ PK :-)

Geplaatst: 17.12.2009 - 23:33
door hadico
Hij gaat het doorslippende wiel remmen door gebruik te maken van het ABS systeem, DSTC doet dit ook op de achterwielen als je een bocht iets te enthousiast neemt en een wiel dreigt los te komen of als het systeem aan de hand van de stuurhoeksensor in combinatie met de gierhoeksensor waarneemt dat deze twee hoeken en de beweging van de auto niet logisch zijn.

Geplaatst: 18.12.2009 - 08:05
door aertssenhjc
een ingrijpende STC is meer te vergelijken met een "tandenpoetsende versnellingsbak" die van mij ratelt er lustig op los....fluiten is niet normaal lijkt me...

Geplaatst: 18.12.2009 - 08:49
door JPV70
De 'tandenpoetsende' versnellingsbak klinkt meer als ABS wat zijn werk doet. Wat ik hoor is echt een fluitend / zoemend geluid. Ik dacht eerst dat het mijn banden waren die doorslipte. Het geluid is alleen altijd hetzelfde en hoorbaar linksvoor. Is dit normaal dat je het hoort Hadico? In mijn auto's hiervoor hoorde ik nooit iets van een werkend STC.

Geplaatst: 18.12.2009 - 11:53
door Koidream
OracleDBA schreef:...Het is wel wennen, voor het eerst in de sneeuw met 250+ PK :-)
Maak u maar geen zorgen, bij 1000 toeren/min staan er 200+ van die paarden op stal. Of wat had je gedacht?...

Geplaatst: 18.12.2009 - 13:31
door OracleDBA
Je hebt gelijk, ik heb de verkeerde grootheid genoemd...
Ik bedoel natuurlijk 430 NM :-) Die komen al heel erg snel beschikbaar.

Geplaatst: 18.12.2009 - 13:50
door bart simpson
voorzichtig je gaspedaal intrappen dus, met een handbak kun je ook uit 2 wegrijden

Geplaatst: 18.12.2009 - 14:22
door Johan
Die gewoonte heb ik mijzelf inmiddels aangeleerd.

Geplaatst: 27.12.2009 - 10:23
door BlackcurrantV70
Of een Geartronic nemen en die in W stand zetten, dan lijkt de V70 slechts 5PK te hebben als je wil vertrekken vanuit stilstand, maar hij spint niet door ! :-)

Ik ben helemaal in de wolken met mijn geartronic in de winter !

Geplaatst: 20.01.2010 - 17:15
door volvo
Afgelopen weekend was ik zo dom mijn auto te parkeren in een zachte modderige berm. Ben 10 minuiten bezig geweest me "uit te graven" door fanatiek vooruit en achteruit te schakelen. Al die tijd lichtte mijn oranje DSTC lampje op. Uiteindelijk ben ik eruit gekomen. De auto, maar ook de auto's naast mij zagen er natuurlijk niet uit van de modder en de graspollen ::cry:
Maar nu heb ik, dat vanaf ca. 90 km/h de auto begint te trillen. Dat voel je uiteraard via het stuurwiel eens zo erg. Het voelt alsof de wielen niet zijn uitgebalanceerd. Het wordt steeds erger als ik de 100 passeer. Ik heb met een hogedruk spuit de wielkasten al schoon gespoten. Ik dacht wellicht nog enkele kluiten achter gebleven. Geen resultaat. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Er branden overigens geen alarmen meer.

Geplaatst: 20.01.2010 - 17:18
door JPV70
Misschien nog een hoop minder aan de binnenzijde van je velgen... wielkasten schoon of vuil veroorzaakt niet zo'n trilling :wink:

Geplaatst: 20.01.2010 - 17:22
door Heemskerk
Zou ik ook maar even naar kijken heb het zelf ook een keer gehad en toen lopen zoeken wiel er afgehaald en ja hoor een bonk klei schoon gemaakt en weg was het. Dus hoed kijken aan de binnen kant van je velgen.
JPV70 schreef:Misschien nog een hoop minder aan de binnenzijde van je velgen... wielkasten schoon of vuil veroorzaakt niet zo'n trilling :wink:

Geplaatst: 21.01.2010 - 13:45
door ivoandriessen
Of je bent een balanceer gewicht verloren in de blubber of door de hogedrukspuit......

Geplaatst: 26.01.2010 - 16:38
door volvo
Even een update:
@Heemskerk. Afgelopen zterdag de binnenkant van de velgen schoongemaakt. Een heleboel harde klonten klei verwijderd!!! Alles lekker schoongemaakt. Vandaag even de grote weg opgeweest, en inderdaad de trilling is volledig weg!! Met dank aan de respondenten :cheers: