Pagina 1 van 2

Merk geen verschil in W stand

Geplaatst: 17.12.2009 - 17:02
door Sailor
De straat is hier veranderd in een ijsbaan. Geen probleem met 4x4 en winterbanden. Dacht ook eens de W-stand op de geartronic aan te zetten. Lampje brand, W op het display, maar dan... ik merk helemaal geen verschil. Ik verwachtte een beetje een 'in z'n twee wegrijden effect met veel gas' maar niets daarvan. Is het inderdaad amper merkbaar of werkt er iets gewoon niet goed?

Geplaatst: 17.12.2009 - 17:04
door Walter
ik merkte vanmorgen wel veel verschil, kon rustig wegrijden. Reageerde trager op gas, waarschijnlijk door de hogere versnelling.

Geplaatst: 17.12.2009 - 17:16
door Wolfs XC
Dat verschil is duidelijk voelbaar, de auto staat in z'n 3de versnelling in de W stand. Vreemd!

Geplaatst: 17.12.2009 - 19:08
door Rick H
Vandaag met en zonder geprobeerd op sneeuw en er is duidelijk veel verschil merkbaar! reageert veel minder vel op gas.

grt
Rick

Geplaatst: 17.12.2009 - 20:33
door Hettijo
Het is ook hoorbaar de motor maakt minder toeren. Je zou het zelfs kunnen zien aan je toerenteller.

Geplaatst: 17.12.2009 - 21:28
door Max
morgen ga ik Friesland weer verlaten en zal het ook eens proberen

Geplaatst: 17.12.2009 - 21:30
door Hettijo
Wat ik begrepen heb kun je dan beter een sneeuwschuiver monteren ipv de 4x4 :P

Geplaatst: 17.12.2009 - 21:50
door Max
Vanmorgen ging Apeldoorn-Leeuwarden best goed.
Een tijdje gedwongen 40 gereden, met de winterbanden en 4x4 had het best sneller gekund.

Morgenavond is het hopelijk wat opgeruimd op de weg.
Zo niet dan gewoon weer rustig aan naar huis, muziekje aan, stoelverwarming ook.
Dan kom ik de rit wel door!

Geplaatst: 17.12.2009 - 22:04
door Hans oet Twent
Gents,
Vandaag de V70 even gebruikt. Kerst pakketten rond gebracht. Kwam op plekken waar het nog lekker glad was. Ook nog een paar adressen op de Boerderie.
In de W stand geeft hij volgens mij veel meer slip en trekt weg in, ik neem aan 3? Wel degelijk merkbaar niet teveel gas geven en hij loopt mooi rustig weg. Bij veel gas slippen de wielen snel door.

En zoals Max het al aangeeft, zetel verwarming aan, lekker muziekje erbij heerlijk genieten.

Geplaatst: 17.12.2009 - 23:08
door tuftuf
Winter in Nederland? In Zweden is ie net begonnen ;)

Geplaatst: 18.12.2009 - 07:03
door Hans
Heb die W stand nog nooit gebruikt, ook niet nodig gehad. De winterbanden en de AWD doen al genoeg.

Geplaatst: 18.12.2009 - 07:43
door asta
Als je in de W stand niks merkt dan heb je ruim voldoende pk's/koppel :D
Denk hier maar eens overna!

Geplaatst: 18.12.2009 - 09:36
door Sailor
In ieder geval mis ik er niets aan, want de wagen doet het ontzettend goed in de sneeuw. Gisteren nog een ijzig heuveltje op gereden waar niemand naar boven kwam. De XC70 had er geen enkel probleem mee. Ook erg tevreden over de Continental 4x4 Wintercontact banden!

Geplaatst: 18.12.2009 - 16:01
door Captain Slow
Ik merk wel degelijk verschil, lijkt wel of het vermogen meer over de vier wielen verdeeld worden(XC90)

Vroeg me af of het kwaad kan om ook op snel weg met de W stand in bedrijf te rijden?

Groet ,

C.L

Geplaatst: 18.12.2009 - 18:38
door Max
Captain Slow schreef:Ik merk wel degelijk verschil, lijkt wel of het vermogen meer over de vier wielen verdeeld worden(XC90)

Vroeg me af of het kwaad kan om ook op snel weg met de W stand in bedrijf te rijden?

Groet ,

C.L
Ik heb bij het wegrijden de W wel even gebruikt, er was wel degelijk verschil.
Na de eerste meters heb ik de W weer uitgezet, winterbanden + AWD moet dan voldoende zijn (was het ook).
Volgens mij heeft de W geen zin op de snelweg, daar had ik 'm ook uit.

Ik was trouwens sneller thuis dan anders omdat het veel minder druk op de weg was.

Geplaatst: 18.12.2009 - 18:39
door Hans
Heb de W ook even ingedrukt. Je merkt het wel hoor. Moest trouwens hard drukken. Volgens mij nog nooit gebruikt ;-)

Geplaatst: 20.12.2009 - 23:14
door RonaldXC70
In W-stand lijkt er inderdaad meer slip in de overbrenging te zitten. In ieder geval kruipt de (mijn) auto niet tijdens stilstand.

Geplaatst: 22.12.2009 - 21:45
door Bover
Volgens de monteur Volvo rij je in de W stand weg in de 3e versnelling.
Dat betekent dus minder felle accelleratie en minder slip.

In de W rijden doet volgens monteur niets boven de 3e versnelling.
Ik merk de W wel. Nl trager optrekken in den beginne...

Zou bij ieder volvo toch hetzelfde moeten zijn, of doen we hier aan selectieve perceptie? :lol:

Heren forum techneuten: Wie kent de technische uitleg van de "W"
met een prettige Kerst gewenst,
bob

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:52
door RonaldXC70
Even geGOOGLEd (werking winterstand automaat):

Volgens http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/1 ... en-ze.html:
Ook kennen sommige automaten een winterstand ("W"). In de winterstand rijdt de automaat doorgaans in de 2e versnelling weg en schakelt hij bij lagere toerentallen op om wielspin te voorkomen.

Volgens OPEL-Fleetmagazine nr5, 2006:
De bestuurder kan ook de 'Sport' stand kiezen, die een
dynamischer rijstijl toelaat door pas hoger in de toeren op te schakelen.
Tegenovergesteld zal de bak in de 'Winter' stand andersom reageren en
sneller opschakelen, zodat de neiging tot doorslippen van de
aangedreven wielen verminderd wordt en de tractie op gladde ondergrond
verbetert.

Ik begrijp het nu wel, denk ik.

Geplaatst: 22.12.2009 - 23:14
door paulh
Aanvullende vraag: ik kan niet zien of de W-stand nu aan of uit staat. W-Lampje op de middentunnel naast de pook brandt altijd ... wie weet waar de W-indicator op het dashboard zit (bij de XC90?) - heeft iemand misschien een fototje?