Pagina 1 van 1
APK afgekeurd op CO uitstoot
Geplaatst: 31.12.2005 - 15:46
door roever
Hallo Allemaal,
Gisteren mijn 440 weggebracht voor de jaarlijkse APK, verwachtte eigenlijk geen problemen want alle dingen die ik zo kon zien waren goed in orde. Bij het ophalen toch slecht nieuws, volgens de garage te veel CO uitstoot (2.5% te veel). Hij had injectorreiniger gebruikt, maar dat hielp niets, en dus was de lambda sonde defect volgens hem.
Ik vind het een vreemd verhaal, zeker aangezien hij de auto meteen als afgekeurd heeft doorgegeven (balle streek, gelukkig heb ik nog APK tot feb). Maar ik kan het niet controleren, dus gaat ie donderdag voor een second opinion naar een andere garage.
Nu wil ik alleen graag weten hoe ik kan zorgen dat ie dan zeker goed wordt gekeurd, heb hem deze keer van te voren nog goed warm gereden. Verder heb ik mijn carterontluchting een maand geleden helemaal schoongemaakt omdat ik er achterkwam dat die verstopt zat.
Nu zag ik net echter dat de buisjes weer helemaal vol met olie en zooi zaten. Weten jullie of dat kwaad kan, en of dat wellicht invloed kan hebben op het resultaat van de keuring?
Ik kan me voorstellen dat die dampen eigenlijk niet zo goed zijn voor de CO waarde, maar als hij daar niet ventileert dan moet t toch ergens naar toe, maar waar?
Geplaatst: 31.12.2005 - 18:17
door Michel740Turbo
Ik weet niet welk type motor blok je hebt....
maar ik had het zelfde probleem ben eerst even voor de zekerheid naar de dealer geweest in had 1,5% te veel ...
Oorzaak lek spruitstuk pakking
Heb hem vervangen en was meteen goed gekeurd
Geplaatst: 01.01.2006 - 22:54
door roever
Ik heb een B18U, uit 1993 (met de oude neus)...
Maar ik zal de pakking eens gaan bekijken, klinkt logisch! Alvast bedankt voor de tip, zal t hier wel even terug koppelen als ik meer weet.
Geplaatst: 02.01.2006 - 12:49
door Michel740Turbo
Het is iig goed te testen door er wd40 over heen (op de naad van kop op spruitstuk) te spuiten...als de motor dan hoger gaat lopen is het duidelijk.
Pakking koste dacht ik iets van 40 euro bij de dealer.
Geplaatst: 02.01.2006 - 21:44
door v40pokemon
Die lekke pakking had ik bij mijn 440 ook. Schijnt vaker voor te komen. De constructie van het spruitstuk is niet echt ideaal. Het wordt er bloedheet! :razz:
Geplaatst: 03.01.2006 - 10:54
door roever
Ga het vanavond eens goed bekijken, dan kan ik de auto ook op de brug zetten. Ik kon er zo niets aan horen, geen geluiden zoals bij een lekkende uitlaat of zo. Maar met wd40 (mag het ook wat anders zijn, weet niet of ik wd40 heb staan), moet je het kunnen horen aan de motor?
Hoezo zou de motor dan eigenlijk hoger gaan lopen? (ben niet zo technisch dat ik dat kan plaatsen...)
Ik ga iig hopen dat dat het is, 40 euro klinkt al beter dan 150 euro lambdasonde vervangen!
Geplaatst: 03.01.2006 - 11:09
door Michel740Turbo
De motor zou dus iets hoger (zo tussen de 1000 en de 1200 bij warme motor) gaan lopen omdat er een brandbaar goed bij gespoten word, als hij lek is zuigt hij het aan en wordt ook het lek gedicht door het vet dus loopt hij even netjes.
Wd40 mag ook een ander vet zijn silicone spray zal ook wel voldoen.
Geplaatst: 04.01.2006 - 08:16
door wpee
een echte lekke inlaat pakking hoor je aan de uitlaat al
propproppropprop
Ander 1 voor 1 de bougies loshalen, bij allemaal moet toerental dalen bij loshalen, doet de motor niets (loopt hij hetzelfde door) dan kun je er van uitgaan dat die cilinder niet meedoet, dus te weinig mengsel krijgt.
Wim
Geplaatst: 04.01.2006 - 13:21
door Michel740Turbo
@wpee: geloof me dat merk je echt niet ...ben er zelfs nog mee naar zweden geweest en gaan als de brandweer.
en vergeet niet het gaat hier om een monopoint inj zonder luchtmassameter

ik kan er wel even foto van maken (heb hem nog in de kofferbak liggen als aan denken)
Geplaatst: 04.01.2006 - 17:29
door roever
Ik heb het gisteren zitten bekijken, maar ik kan er niets aan merken als ik er wd40 op spuit (heb toch nog een busje gevonden)... Hij loopt overigens gewoon goed, ik heb geen propproppropprop geluiden gehoord.
We hebben wel nog even de compressie gemeten (wel bij koude motor, we hadden geen tijd meer om nog warm te rijden) en die was op alle cilinders meer dan 10.5 bar (10.5-10.5-11.0-11.5). Zeker aangezien de motor koud was leek dat me niks ernstigs.
Ik ga het morgen even afwachten, dan mag de garage nog eens een oordeel vellen! Alvast bedankt voor het meedenken, en ik hou jullie op de hoogte van het eindoordeel!
Geplaatst: 05.01.2006 - 07:58
door wpee
@Michel440sports: dat metk je echt wel met een lekke inlaatpakking, ik heb ervaring op 18monopoint en 17carb. Bedie zelf getest en gewisseld. dusss.
Maar schijnbaar is het dat niet....
Hmmm....
Wim
Geplaatst: 05.01.2006 - 18:44
door roever
Ik heb het euvel gevonden: een defecte monteur bij het keuringsstation!!
Ik heb de auto net opgehaald bij een lokale autogarage waarvan ik van meer mensen positieve geluiden had gehoord (Mertens in Helden).
De auto was uitstekend in orde, en de CO waarden waren ruim onder de limiet. Ik mag dus weer lekker een jaartje toeren zonder zorgen over APK!
De garage waar ik de auto in eerste instantie heen had gebracht heeft me dus gewoon een poot uitgedraaid! Maar goed weer een wijze les voor de volgende keer, en ook meteen een goed adres voor mijn volgende keuringen!
In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken!!
Geplaatst: 06.01.2006 - 09:36
door wpee
Hoi
Zeg ik kom uit Kessel, Welke garage had je hem naar toe gebracht om te keuren als ik vragen mag, dan weet ik dat ik daar niet moet zijn.
Wim
Geplaatst: 06.01.2006 - 09:44
door V480-S60
wpee schreef:Hoi
Zeg ik kom uit Kessel, Welke garage had je hem naar toe gebracht om te keuren als ik vragen mag, dan weet ik dat ik daar niet moet zijn.
Wim
Doe dat even per PM, er loopt al een topic over de voors en tegens van het noemen van een garage. Dat kan je niet maken. Hoe graag je het ook wilt.
Geplaatst: 06.01.2006 - 18:26
door roever
Is idd op te vragen via PM, had het al bewust niet in het topic opgenomen.