Pagina 1 van 1
winterstand 5 traps geartronic
Geplaatst: 31.12.2005 - 19:01
door joris1001
zou iemand mij wat kunnen vertellen over het volgende,
wij rijden V50 T5 awd geartronic 5 traps versnellingsbak.
nu zou ik iets willen weten over die winterstand knop.
kun je die knop indrukken tijdens het rijden of moet je toch even stil staan, zoals bij onze andere auto
een andere vraag: kan iemand mij uitleggen wat er nu precies gebeurt als er op de winterstand wordt gereden. wat gebeurt er met de gecontroleerde aandrijving, de DSTC en het tractiecontrole systeem?
moet je dus ergens speciaal op letten als er in de sneeuw wordt gereden?
groet,
joris
Geplaatst: 01.01.2006 - 16:38
door Battlecruiser
De W-stand kan ook tijdens het rijden ingedrukt worden.
Het houdt in (tenminste bij de automaat en mogelijk óók bij de geartronic) dat de eerste 2 versnellingen niet gebruikt worden, zodat je wat trager op gang komt, maar niet doorslipt bij lagere snelheden.
Het DSTC blijft normaal zijn werk doen tijdens de W-stand.
Geplaatst: 12.01.2006 - 22:47
door joris1001
even een vraag over de sneeuwkettingen. wie kan mij vertellen, aangezien onze auto AWD is of er nu 2 of 4 kettingen gebruikt moeten worden. ik heb me ergens laten vertellen dat op de achterwielen van de volvo geen kettingen mogen vanwege alle sensoren die daar zitten.
mvg
joris
Geplaatst: 12.01.2006 - 22:59
door bart simpson
Klopt, kettingen moeten voor, je zult (zeker met winterbanden) versteld staan waar je zonder kettingen komt
Geplaatst: 13.01.2006 - 14:31
door Remon
Het belangrijkste is ook dat je de beste banden voorop hebt. Dan rijd je met de voorste wielen de weg schoon voor de achterwielen. Je staat er verteld van hoeveel water een band afvoert per seconde
Geplaatst: 14.01.2006 - 17:27
door joris1001
als ik dan logisch nadenk, dan heb je eigenlijk niks aan de AWD met de sneeuwkettingen aan de voorwielen. want de voorwielen hebben dan de meeste grip, waardoor de auto nooit op de achterwielen anitcipeerd. of heb ik dat mis?
mvg
joris
Geplaatst: 14.01.2006 - 18:51
door bart simpson
joris1001 schreef:als ik dan logisch nadenk, dan heb je eigenlijk niks aan de AWD met de sneeuwkettingen aan de voorwielen. want de voorwielen hebben dan de meeste grip, waardoor de auto nooit op de achterwielen anitcipeerd. of heb ik dat mis?
mvg
joris
Ja, je hebt het mis.
Als de voorwielen spinnen worden de aandrijfkrachten pas naar achter doorgegeven, de voorwielen hebben bij een AWD altijd de meeste inbreng ook met kettingen in de sneeuw, de aangedreven achterwielen hebben dan nog steeds een niet te verwaarlozen toegevoegde waarde.
Maar voordat je die kettingen nodig hebt sta je met een AWD (zeker met winterbanden) al op plaats van bestemming.
mvg
BS
Geplaatst: 16.01.2006 - 16:14
door Paul
Ik rij hier nu beetje rond met de GT op de 2.4i bergje op met Winterstand aan, dan gaat het wat gemakkelijker. En bergje af in de GT naar yijn 1 of 2, gaat erg goed!
Geplaatst: 20.02.2006 - 15:02
door joris1001
hallo,
bedankt voor de tips die ik gekregen heb.
Na een aantal vragen over de volvo ben ik naar wintersport geweest met onze volvo V50 T5. nou het was een feest.
4 man in de auto, bepakt en bezakt. gas erop!! en dat heb ik geweten. wat is die bak met alle bagage en man erin noch steeds zo snel. dat viel mij erg op. had al alleen erin gereden natuurlijk en dan is zo'n bak vanzelfsprekend snel, maar met zoveel erin, nog steeds. ongelooflijk. na elk tolpoortje , ik weet niet, maar klokte ongeveer 6 sec tot de 100. reed ik 130 en plankte hem door, zat binnen 4 sec op 160. daar stond ik wel een beetje van te kijken.
op de route du soleil in een file in een sneeuwstorm gekomen. reed weg, veranderde van baan en daar was de DSTC ingreep. erg fel en correct. reed niet hard. net zoals bij de klim naar VAl thorens in een haarspeldbocht weer een correctie. dat ging ook goed. het lijkt er een beetje op dat je auto tijdens zo'n correctie een beuk van een zijkant krijgt. (geen schade gereden)
weliswaar reed ik zonder winterbanden, maar had de sneeuwkettingen niet nodig. we werden namelijk gecontroleerd door de sjerf.
wel merkte ik op dat na zo lange rit ik de auto niet zomaar in de winterstand kreeg. heb de auto even uitgezet en weer gestart. einde van het probleem, de geartronic ging in de winterstand.
wat mij ook erg opviel is dat je helemaal niks merkt van windstoten en alles wat maar slecht aan het weer kan zijn.
verder is het misschien een tip. ik merkte dat als je de tank vol gooit en je heb de airco aan dat er zo'n 450km in de tank zit en als de airco uitstaat geeft de auto 640km met een volle tank aan. dus airco aan of uit scheelt erg veel!
groet
joris
Geplaatst: 21.02.2006 - 16:16
door danielk
Met 4 man + bagage anderhalve seconde sneller naar de 100 dan de fabrieksopgave en zelfs nog een seconde sneller dan de handgeschakelde versie. Volvo geeft voor de 50-80 (in de 3e versnelling in de handbak-versie) 4,3 seconde op, en jij redt het volgepakt in minder tijd van 130 naar 160, met een automaat nog wel.
Al eens een carriére in de autoracerij overwogen? (of een betere stopwatch

)
Dat hij snel is wil ik geloven, maar niet overdrijven hé

Geplaatst: 10.02.2008 - 21:16
door hans98
leuke vriend die Joris, lekker zonder winterbanden met vier man naar de wintersport...
Geplaatst: 11.02.2008 - 19:09
door Bartleunen
hans98 schreef:leuke vriend die Joris, lekker zonder winterbanden met vier man naar de wintersport...
LOL ze zeggen dat je altijd op je Volvo kan vertrouwen maar hij heeft er wel heel veel vertrouwen in

. Joris ik weet niet of je via duitsland naar de wintersport bent gegaan maar daar zijn sneeuwkettingen verplicht :twisted:
Geplaatst: 11.02.2008 - 19:12
door hans98
Speaking of which, waarom zit er nu op de Geartronic geen winterstand meer? Ik vond ´m wel handig. Als je nl. handmatig schakelt (met de Geartronic) en je komt tot stilstand dan schakelt de bak automatisch terug naar de eerste versnelling, dus had deze winterstand wel degelijk nut.
Geplaatst: 11.02.2008 - 19:30
door Paul
Hij reed door Frankrijk naar Frankrijk (Valtho) dus had daar geen last van!
Maar ja veiligheidshalve zou ik niet dus never nooit zonder winterbanden gaan. Maar daar gaan legio discussies over.
Geplaatst: 11.02.2008 - 20:02
door gevanje
bart simpson schreef:Klopt, kettingen moeten voor, je zult (zeker met winterbanden) versteld staan waar je zonder kettingen komt
Dat kan ik zeker beamen. Ik rij weliswaar in een s60 (d5) geartronic en ik ben de afgelopen winter zowel Obergurgl als Fiss binnengereden over besneeuwde straten, met winterbanden en zonder kettingen. Vooral de weg naar en in Fiss is niet makkelijk. Alles met de geartronic in de W(interstand). Beviel mij super!!
Geplaatst: 11.02.2008 - 20:38
door Koidream
hans98 schreef:Speaking of which, waarom zit er nu op de Geartronic geen winterstand meer?...
:?: Mijn S60 D5 Geartronic van een half jaartje oud heeft toch nog steeds een "W" stand hoor...
Geplaatst: 11.02.2008 - 20:53
door Paul
Toen ik vorig jaar Fiss binnen reed was het zo groen als wat, maar de pistes waren top. Erg leuk daar!