Pagina 1 van 1
Nieuwe koppeling nodig
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:33
door 440sportsline
Voor de 440 Sportsline 1.8i uit 1996, die ik samen met een vriend heb gekocht, is het nodig om de koppeling te vervangen (staat 168.000 op de teller, hij grijpt heeel laat aan).
Nu is het zo dat we allebei student zijn en het budget beperkt is. Daarom onze vraag hier of jullie tips/suggesties/ideeen hebben met betrekking tot het vervangen van de koppeling.
Op mijngarage.nl komt de offerte op ca. 450 euro uit. Bij een dealer net ook nagevraagd (geen merkendealer) en die gaf een schatting van 750 euro. In het laatste geval zou de koppeling duurder zijn dan de aanschafprijs van de auto. Dat gaat toch tegen je natuur in..
Is hier misschien iemand of weten jullie iemand die in zijn vrije tijd het blokje kan optillen en een nieuwe koppeling kan inbouwen? Natuurlijk betalen we wel, dat staat buiten kijf
Groet,
Leonard
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:40
door 440sportsline
BTW: Wij zijn Leonard en Sander, wonen allebei in Utrecht.
Sander heeft al ervaring (niet zo'n fijne) met een 440, dat was een 1.6. Dit is de eerste Volvo die we samen kopen. Leonard heeft een fotografiebedrijf en gebruikt de auto voornamelijk daarvoor en Sander is muzikant, die de auto gebruikt om synthesizers en keyboards te vervoeren.
Hier wat foto's:
http://farm3.static.flickr.com/2505/419 ... 5f2759.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4010/419 ... 639319.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2685/419 ... 96c525.jpg
(nog even uitzoeken hoe normaal in het bericht te zetten, sorry voor oplikken).
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:41
door Superdirk
Hoi Leonard,
Ik kan je wel een goed adresje aanraden, ik weet niet of je in de omgeving van Flevoland woont? Ik heb daar zelf mijn koppeling laten vervangen & versnellingsbak. Hij levert goed werk. Alleen koppeling vervangen komt uit op ongeveer 450 euro als ik het goed heb.
Succes!
Dirk Jan
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:43
door 440sportsline
Hoi Dirk Jan,
We rijden zo naar Flevoland, dat is geen punt. Als je het adres kunt geven per DM? Dank alvast!
Geplaatst: 18.12.2009 - 16:43
door 440sportsline
Heb nu bij een bedrijf dat Volvo onderdelen (gebruikte) verkoopt nagevraagd wat kosten zijn. Drukgroep en koppelingsplaten kosten daar 50 euro.
Is dat verstandig om te doen en vakman in vrije tijd laten inbouwen?
Geplaatst: 18.12.2009 - 17:26
door basjebas
ik was voor mijn koppeling vervangen 320 euro kwijt..
dit was wel in haarsteeg Bij den bosch
Geplaatst: 18.12.2009 - 17:39
door 440sportsline
Klinkt goed. Hoeveel uur werk zat er in?
Kun je mij adres per DM sturen? Dank!
Geplaatst: 18.12.2009 - 17:42
door basjebas
pff de uren durf ik niet te zeggen want had meerdere dingen die gedaan moesten worden dus was hem 2 dagen kwijt...
pm is gestuurd
p.s. raad wel aan om eerst te bellen of hij wel tijd heeft....
Geplaatst: 18.12.2009 - 17:46
door 440sportsline
oke we gaan even kijken!
die uren vraag stelde ik omdat ik net een prijsopgaaf kreeg van iemand die dacht dat er 12,5 uur in komen zitten. Dat vind ik nogal wat. Uurtarief viel mee met 28 euro, maar dan nog. Ben best benieuwd hoeveel tijd daar nou in zit.
Geplaatst: 18.12.2009 - 20:57
door Volvo 445
12,5 uur?? Een beetje monteur zet zo'n ding er bij een 400 in 6,5 uurtjes in. Het kan altijd tegen zitten natuurlijk, niet alles is even gangbaar of makkelijk los te krijgen bij de wat oudere auto's. Vraag ook even welke versnellingsbakolie ze terug plaatsen, daar zit ook prijs/kwaliteitsverschil in. Zou je wel aanraden originele onderdelen te gebruiken.
Geplaatst: 18.12.2009 - 22:06
door wpee
Slipt de koppeling ook? Anders zou je wellicht niet hoeven te vernieuwen.
Als de koppelingspedaal omhoog staat moet deze gelijk staan met de rem, is dit zo, anders moet je hem zo afstellen.
Update
15-20 mm boven de rempedaal
25-30mm boven de rempedaal voor de ABS versies
bedankt Zark

voor de Skydrive
Ik ga hem ook opniew afstellen.
Geplaatst: 18.12.2009 - 22:56
door 440sportsline
Hij slipt heel soms, maar alleen in 1 en 2. Ga toch nog even goed kijken naar afstelling, nu is het inderdaad echt met je tenen koppelen. Maar ik weet even niet goed of dat komt door afstelling of door aangrijping van koppeling.
Dank voor de info in ieder geval zo ver!
Geplaatst: 19.12.2009 - 00:31
door SchoutenCC
Op
deze site heb ik een hoop werkplaatshandboeken gezet, waaronder die van de versnellingsbak (Groep 4 (43) Getriebe 400) en krachtoverbrenging (Groep 4 Kraftübertragung). Weliswaar in het Duits, maar veel is ook geïllustreerd. Hierin staat ongetwijfeld stap-voor-stap hoe je het koppelingspedaal moet afstellen.
Geplaatst: 19.12.2009 - 09:42
door wpee
Update
15-20 mm boven de rempedaal
25-30mm boven de rempedaal voor de ABS versies
bedankt Zark voor de Skydrive
Ik ga hem ook opniew afstellen.
Geplaatst: 17.03.2010 - 22:50
door EvertBram
En is het gelukt met de koppeling?
Ik heb nu ook sinds kort een 440 met ruim 2ton op de teller. Met een zeer goede onderhouds-historie erbij. Alleen is nooit de koppeling vervangen. Het rijd wel erg lekker, weinig op te merken. Het koppelt/schakelt niet als nieuw, maar wel prima.
Alleen wanneer moet nu echt een koppeling vervangen worden?
Geplaatst: 17.03.2010 - 23:02
door Totalegekte
EvertBram schreef:
Alleen wanneer moet nu echt een koppeling vervangen worden?
Als ie op is/begint te slippen of je druklager gaat lawaai maken
dan moet je ook niet te lang wachten

Geplaatst: 17.03.2010 - 23:35
door EvertBram
Ok, dat wou ik weten. Pas vervangen bij kuren dus...
Geplaatst: 19.03.2010 - 21:18
door sleutelaar
mijn eerste koppeling zit nu op 223k. Hij slipt nog niet, ook geen geratel, maar ik vraag me wel af hoe lang het gaat duren. Ik rij nu onderhand vrij voorzichtig ermee, d.w.z. dat ik het slipmoment bij schakelen zo kort mogelijk hou.
Afgelopen zomer in frankrijk al omzichtig om gegaan met stijle bergweggetjes en zo.
Geplaatst: 21.03.2010 - 23:50
door philippevk
Mijn druklager piept al twee jaar bij koud weer (is weg als je het koppelingspedaal omhoog trekt met je voet). Wordt niet erger en met een iets minder klinkens druklager kan je best oud worden.