Pagina 1 van 1
Volvo v40 of Audi a4?
Geplaatst: 19.12.2009 - 12:40
door Wilbertvandenbroek
Hallo mensen,
Na veel gelezen te hebben is het tijd om zelf eens iets te posten.
Ik sta op het punt om mijn Kia Rio in te ruilen op een volvo v40 of een Audi A4, beiden diesel.
De v40 is van 2003, heeft 198.628 gelopen en heeft een wat luxer optie pakket, de A4 is van 1999 en heeft slechts 132.258 gelopen.
Met inruil van mijn Kia zijn beide wagens exact gelijk in prijs. Ik ben nu behoorlijk in dubio welke de verstandigste is om te nemen.
De volvo staat bij Eurocars een universeel dealer, ik kan over deze zaak weinig vinden op internet, geen goede of slechte ervaringen, de audi staat bij een officiële audi dealer, Frank Aarts. Ook hier is niets over te vinden, maar over het geheel kwam Aarts betrouwbaarder over.
Beide wagens hebben de nationale autopas, en op beide krijg ik bovag garantie. Onderhoudsgeschiedenis is van beide wagens bekend. Ik heb tevens in beiden een proefrit gemaakt, en daardoor is de keuze niet makkelijker geworden.
De audi werd koud gestart zodat ik meteen goed kon horen of er iets mis mee was, hij liep echter als een zonnetje. Ook tijdens het rijden weinig op of aan te merken, de auto trok lekker door, ik niet echt minpunten kunnen ontdekken. Schakelen en remmen ging allemaal lekker, en ook het interieur van de auto zag er piekfijn uit.
Daarna ben ik met de volvo gaan proefrijden. De volvo rijd en schakelt ook heerlijk, de remmen voelden niet echt goed aan, ik moest erg hard op het pedaal staan voor effect, tevens moesten de wielen uitgelijnd en gebalanceerd worden. Er kwam ook een trillen bijgeluid onder de motorkap vandaan wanneer ik de motor stationair liet lopen en dan heel licht het gaspedaal aanraakte. Ik dacht zelf aan een trillend hitteschild de verkoper vertelde dat dat idd mogelijk was. Laatste punt wat ik hoorde was een turbo geluid, nu weet ik niet veel van auto's, maar dat de volvo een turbo heeft wel. Ik weet alleen niet wat voor geluid de turbo mag maken. Helemaal geen of een hele lichte fluit?
De verkoper van de volvo vertelde me dat de auto iig een grote beurt nodig had (geeft de volvo ook zelf aan), en dat daarmee alle problemen verholpen zouden worden.
Ik weet nu dus niet meer welke auto het verstandigst is. Mijn gevoel zegt volvo, maar mijn verstand audi. Ik zoek een auto die niet over een half jaar voor enorme kosten gaat zorgen, ik weet dat je niet in een motorblok kan kijken, maar een beetje zekerheid lijkt me wel fijn.
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het oplossen van dit (luxe

probleem. Alvast bedankt.
Gr,
W van den Broek
Geplaatst: 19.12.2009 - 14:00
door Bart Giesen
Heb zelf een Volvo S40 diesel (115 pk) en wat jij zegt herken ik;
-Bij het remmen moet je inderdaad hard op het pedaal staan. Vind de remmen matig. Dacht dat het aan onderdelen lag. Nieuwe schijven en blokken rondom (orgineel Volvo) & rem-olie laten vervangen.
Resultaat; niets. Vreemde is dat de benzine modellen onwijs goed remmen!
-Trillen en uitlijning moet je een auto niet op laten staan. Wielen balanceren & auto uitlijnen kost je +/- 100euro.
-Geluiden onder de kap had ik ook. Bij mij was het het linkerknipperlicht dat resoneerde tegen het zijscherm. Nu loopt een diesel ook veel 'rauwer' dan een benzine, dus een beetje rammeltjes heb je eerder kans op.
-Wat hoor je dan precies bij de turbo? Als ik op het gas ga, hoor ik een fluitend geluid (=goed). Als ik tijdens het accelereren ineens het gas loslaat hoor ik een afblaasgeluid.
Ik de S40 nu een half jaar en 25.000 gereden. Onkosten aan puur defecte onderdelen (dus geen onderhoud / beurtjes);
-Luchtmassameter stuk 175e
-EGR Klep stuk 150e
-Turboslang lek 75e (gebeurd overigens vaak)
Wat vind ik van de Volvo diesel? Niks! De diesels van VAG vind ik 10x fijner. Zijn feller en loopt gewoon beter!. Welke is betrouwbaar. Geen idee, nooit Audi gereden. Maar de Volvo doet het altijd. Onkosten vallen wel mee.
Geplaatst: 19.12.2009 - 19:21
door leip11
nu zeg je dat de verkoper zegt dat na een grote beurt het allemaal verholpen moet zijn. doet hij dit ook voor je dan scheelt dat voor je zelf weer en kan je ook kijken of die problemen die je aangeeft opgelost zijn.
mijn pa heeft zelf ook een v40 diesel en die heeft ook die fluittoon in de turbo. nou is die hier wel heel erg geworden. en volgens die dealer zou die kapot zijn. maar daarvoor hoorde je hem ook een beetje. moet kijken of dit zelf op te lossen is.
ik zelf zou voor de v40 gaan omdat deze toch wat luxer is
Geplaatst: 19.12.2009 - 19:28
door chris_zweden
Zou voor de volvo gaan mits hij hem een beurt geeft of anders wat korting. De eerste generatie a4 is niet stabiel en ook niet erg veilig met ncap sterren.
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:38
door Wilbertvandenbroek
Bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen ook nog deze v40 gevonden:
check maar even
Ga daar morgen maar eens een kijkje nemen. Iemand bekend met deze dealer?
www.carrun.nl
Gr,
W. van den Broek
Geplaatst: 20.12.2009 - 21:24
door MDA
een turbo fluit altijd lichtjes. Zolang het echt een lichte gefluit is (to horen alleen als je een beetje je best doet) is er niks aan de hand.
Wat betreft de diesels ben ik het met Bart eens: de Volvo diesel is prima, zeker deze generatie, maar de VAG diesel molen is gewoon beter.
Wat betreft veiligheid is de V40 daarentegen veel beter dan de A4.
Voor mij zou een keuze tussen een luxere, nieuwere volvo, en een oudere, kalere A4 snel zijn gemaakt. Ik ga voor de nieuwe, goed aangeklede auto. Ook kwa inruilwaarde is dat denk ik de betere keuze. Een kale A4 uit 99 (meer dan 10 jaar oud) zul je redelijk moeilijk kwijtraken (ik weet alleen niet of dat een overweging voor je is).
Re: Volvo v40 of Audi a4?
Geplaatst: 21.12.2009 - 20:00
door DGB
Wilbertvandenbroek schreef:de audi staat bij een officiële audi dealer, Frank Aarts. Ook hier is niets over te vinden
Frank Aarts hier in Wijchen heeft de zaak dit jaar overgenomen na het failliet van Van Oers. Van Oers was geen officiële dealer maar een "servicepunt" of "partner", en datzelfde geldt voor Aarts. Let maar eens op de lichtbakken buiten, daar staat luid en duidelijk "service" op - geen dealer dus. Wat verder natuurlijk helemaal niets zegt over de kwaliteit van zijn diensten of occasions. Als je in Wijchen woont is het overigens wel prettig om de specialist om de hoek te hebben zitten, je wagen zal maar eens niet starten.
On topic: de Audi is vier jaar ouder en viert over een week zijn elfde verjaardag. Da's een hele leeftijd, en je zult dit zeker merken in termen van veiligheid. De hogere kilometerstand voor de volvo zou geen issue moeten zijn. Hoe dan ook ga je er zwaar op vooruit, of je nu de V40 of de A4 doet. Zijn allebei prima auto's; ikzelf zou voorkeur hebben voor de volvo, maar als je deze vraag op een audi-forum stelt zullen er ongetwijfeld veel mensen je de richting van een a4 op willen duwen.
Geplaatst: 21.12.2009 - 21:54
door Oceanracer
Vandaag heb ik toevallig in een S40 uit '98 gereden. Toegegeven, een V40 uit 2003 ziet er wat nieuwer uit, maar zal niet heel ander rijden, denk ik. Ik vond het in elk geval een grote teleurstelling. Zo'n S40 is absoluut niet mijn ding. Het voelt gewoon niet als een Volvo.
De A4 van '99 oogt van binnen ook niet anno nu (maar dat doet die V40 ook niet), maar zit onderhuids wel strakker in elkaar. Dat voelt allemaal wat degelijker, wat Duitser (grundlicher) zeg maar...
Maar even wat anders: Als ik naar de vraagprijzen kijk (ca € 7.500,-) zou een S60 D5 ook mogelijk zijn. Heb je die ook overwogen? Dan krijg je een dijk van een auto die echt als een Volvo voelt.
Geplaatst: 22.12.2009 - 08:42
door V480-S60
Foute redenatie Oceanracer.
Een '98-er V40 rijdt heel anders als een '03 V40.
Dat is echt een wereld van verschil!
Volvo heeft de klachten die daarover waren verholpen met de phase II vanaf 2001.
Geplaatst: 22.12.2009 - 08:51
door Oceanracer
Oké, dan heb ik wat betreft de rijeigenschappen niets gezegd.
Geplaatst: 22.12.2009 - 10:45
door diesel01
Ik heb in beide auto's gereden één uit 98 en 02 en iid zit er een wereld van verschil in beide auto's.
De turbofluit was bij onze(115pk) ook licht aanwezig en niet iets waar ik mij heel veel zorgen over zou maken, zo weet je ook dat hij het nog steeds doet.
Ook een D5 zou tot de mogelijkheden behoren de aankoop is het probleem niet, er zit wel degelijk verschil in prijs voor de maandelijkse kosten.
Als je een D5 een beetje de sporen geeft dan zul je dat terug gaan zien in het brandstof verbruik, iets waar een V40 minder last van heeft, maar een S60 heeft wel datgene waar Volvo voor staat en in deze vergelijking absoluut de betere auto.
Ik zou zeggen ga eens uitzoeken wat de kosten voor een goeie S60 zijn en stel jezelf de vraag of je dat wil uitgeven aan een auto, ter info onze V40 deed €86 pm aan wegenbelasting en de S60 over de 100.
All risk verz voor de V40 ASR €56 pm tegen €65 voor de S60 dat zijn zo een paar bedragen waar toch wel verschil inzit.
Succes.
Geplaatst: 25.12.2009 - 16:39
door Wilbertvandenbroek
Nou ik ben er eindelijk uit, ik ben voor de volvo v40 gegaan bij Carrun in Veldhoven. De auto zag er perfect uit, en na de proefrit en een telefoontje met de vorige eigenaar was ik overtuigd. Eerste week van januari kan ik hem ophalen, ik hou jullie op de hoogte. Iedereen bedankt voor de feedback en ook een prettige jaarwisseling.
Gr,
W van den Broek
Geplaatst: 25.12.2009 - 21:47
door Rob M
Gefeliciteerd Wilbert!
Goede keuze, maar zoals ik al op het Autoweek forum schreef, ik ben bevooroordeeld

Ik weet zeker dat ik namens mijn mede Volvo-forummers 'spreek' als ik om foto's vraag.
Zijn we gek op! (we kunnen misschien nog net wachten tot je 'm hebt... )
Geplaatst: 26.12.2009 - 02:34
door ALF
Jullie hebben het over de diesel van volvo, maar is het niet zo dat in de V/S40 classic, renault 1.9 diesels werden geleverd? Ik durf het namelijk niet zeker te zeggen of de phase II...
Geplaatst: 26.12.2009 - 09:36
door zwolly
phaseII S/V 40 diesels zijn ook alle renault,zoals ik hier op het forum wijs ben geworden. dacht dezelfde motor als in de laguna..
en wat betreft het verbruik van de D5, ik vind ongeveer 6 a 7 liter per 100km echt heel zuinig, en ik aai het "gas"pedaal niet..
de belasting vind ik wel een beetje veel, ik betaal 121 euro in de maand en het schijnt dat het nog meer gaat worden, maar goed ik hoef ook maar ongeveer 1x in de 2 weken te tanken ..
Geplaatst: 31.12.2009 - 13:07
door GekkeBelg
Klopt, alle diesels van de X40 zijn Renault blokken. Het onderstel is dat van de mitsu Carisma.
Het zijn heel goeie blokjes en verbruiken niet te veel. (ik zat met een chip tussen de 5,5 a 7liter op 100km)
Ze durven echter wel wat olie te zweten, al zal je daar niet van merken aan je oliepeil.
De turbo daartegen is minder stevig, vooral de variabele variant dan. Maar als je niet denkt aan tunen, gaan die zonder probleme (over't algemeen dan) een gans autoleven mee. Het fluiten is ook niet abnormaal, als je met ramen toe rijdt, hoor je hem nog net.
En ja, die resonantie's, das iets typsch voor die wagens, kan idd door stomme dingen zijn zoals eerder vermelde richtingaanwijzers tot rammelende handschoenkastjes
Volvo VS audi. De 2003 is moderner qua onderstel, qua interieur niet veel verschil, want dat is amper geupdate. Maar vooral de motor is aangenamer met zen commonrail. Remmen van de Volvo zijn idd niet het beste aan de wagen, bij Audi weet ik niet hoe ze zijn.
Goeie keuze van de Volvo, je zal er je plezier wel mee hebbe

Geplaatst: 03.01.2010 - 22:20
door canvolvo
beter te laat dan nooit ... maar bij een dergelijke keuze had ik gezegd audi natuurlijk.... volvo op benzine of g3 had ik volvo gezegd gezien het bouwjaar etc. diesel volvo is renault en wat renault is hoef ik je niet te vertellen hoop ik........
in iedergeval gefeliciteerd en succes
Geplaatst: 04.01.2010 - 20:11
door GekkeBelg
vind ik belachelijke uitdrukking. Ik ben 100% Volvofan, maar ik blijf nog steeds realistisch. Die blokken van renault die Volvo gebruikt in de V40 zijn zeker niet slecht. Tegendeel!
Geplaatst: 04.01.2010 - 20:48
door Msuidgeest
Een Audi zit beter in elkaar en rammelt minder (spreek uit ervaring met 3 Audi's gereden te hebben) maar zo te lezen is er 13.000 km per jaar mee gereden.
Voor een diesel is dat wel erg weinig.