Pagina 1 van 1

V70 verbruik / boordcomputer

Geplaatst: 19.12.2009 - 22:37
door GroningenV70
Ik zal me even voorstellen, Jeroen uit Groningen. Na 5 jaar in een 850 2.5 20V op gas te hebben gereden nu sinds een aantal weken een V70 D5 uit 2006. 185 PK 6 bak handgeschakeld. Machtige auto, alles zit er op en aan.

Ik had al aardig wat gelezen over het verbruik van de D5 met 185 pk, dat dit nog wel eens wat wil tegenvallen. Althans bij sommigen, bij anderen is het verbruik juist goed te noemen. Tot nu toe kom ik uit op een matige 1 op 13 (zelf gemeten, bc gaf uiteraard gunstiger aan). Tot zover alles oke, maar het lijkt of er iets raars is met of de motor of de bc.

Als ik namelijk constant 120 rijd met de cruisecontrol aan kan het zijn dat de bc bijvoorbeeld 10 km lang zo'n 5.5 tot 6.5 liter per 100 km aangeeft en dan opeens een heel stuk 8 tot 9 liter per 100 km. Er is werkelijk geen enkel verschil te merken in de manier waarop de auto rijdt dan, bij beide verbruikswaarden rijdt hij precies hetzelfde en als ik gas bijgeef trekt hij hetzelfde op. Ook verder is er niks aan de auto te merken, hij heeft altijd vermogen te over en de motor is stil en heeft geen bijgeluiden.

Ik had even gezocht en zag dat het roetfilter af en toe wordt schoon gebrand, maar bij mij is het verbruik bijna op elke snelwegrit wel een keer echt hoger en het lijkt me raar dat hij dan elke keer de boel aan het schoon branden is? Of kan het iets anders zijn? Overigens rijd ik elke dag 2 x 30 km snelweg, bijna geen korte stukjes verder.

Hoor het graag van iemand, dan kan ik of actie ondernemen of lekker in m'n verwarmde stoel onderuit zakken :-)

Bedankt!
Groeten Jeroen

Geplaatst: 21.12.2009 - 14:38
door RVL
Het verbruik van de BC is niet echt betrouwbaar. Gewoon even meten op de ouderwetse manier !

Geplaatst: 28.12.2009 - 21:30
door GroningenV70
Inmiddels ben ik erachter dat het roetfilter wel heel vaak een regeneratie doet, zo om de 100 a 200 km. Dat is echt veel te vaak als ik het vergelijk met wat hier op het forum genoemd wordt. Nu ben ik van plan om te gaan kijken of de EGR klep misschien blijft hangen door vervuiling. Dan pak ik gelijk nieuwe motorolie en een nieuw luchtfilter mee, dat kan sowieso nooit kwaad.

Als ik toch bezig ben, is er dan nog meer waar ik op kan letten wat dit kan verklaren, hoor het erg graag, verbruik is nu niet leuk, dat moet anders.

Dank!

Geplaatst: 28.12.2009 - 21:47
door JeeWee
Hoe kom je er achter dat ie een regeneratie doet?
Ik ben ook niet erg tevreden over het verbruik.

Geplaatst: 28.12.2009 - 21:49
door mad
Welkom Jeroen uit Grunn! (Stad?)

Geplaatst: 28.12.2009 - 21:50
door GroningenV70
Het actuele verbruik op de boordcomputer loopt dan op van ongeveer 6.0 l per 100 km naar 8.0 l per 100 km en dat zo'n 15 minuten lang...

Geplaatst: 28.12.2009 - 21:52
door GroningenV70
Dank voor het welkom Mad! Ja uit de stad Groningen, jij ook?

Geplaatst: 28.12.2009 - 22:35
door Wolfs XC
Ik krijg mijn verbruik met een 2003 V70-D5 niet zuiniger dan 1 op 13,5 en dat terwijl de oudere modellen zuiniger zijn dan jouw 2006 model!

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Zit er zelf aan te denken om de EGR te laten afsluiten.

Geplaatst: 28.12.2009 - 22:45
door GroningenV70
1 op 13,5 is ook niet echt super lijkt me. Althans, mijn 1 op 13 is nog minder natuurlijk en als ik zie wat ik daarvoor moet doen... Houd me echt in, rij niet harder dan 120 op de cruisecontrol en ik rijd 80 tot 90% snelweg. Als ik die 185 PK een beetje ga gebruiken is het zo 1 op 12 denk ik... Maar goed, ik ga er dus mee aan de slag en zal mijn bevindingen hier melden. Iemand nog ideeen wat ik nog meer kan checken naast een vasthangende EGR?

Geplaatst: 28.12.2009 - 22:50
door Wolfs XC
Er zijn een aantal sensoren die debet kunnen zijn aan een hoger verbruik. Eventueel ook een lekke (pisser) injector.

Laat de boel eens uitlezen door de dealer/diesel specialist of tuner.

Geplaatst: 29.12.2009 - 17:22
door Rippie V70
Ik schrik wel van die waarden, maar de mijne (130PK) loop 1:16 nu (met winterbanden , en 1:17.5 in de zomer. Laatste keer getankt bij 1050km en er ging 66 liter in. wat duidt op 6.2 liter per 100. de BC geeft 5.7 liter aan en wijkt dus 10% af. Iets wat ik wel acceptabel vindt!

Geplaatst: 29.12.2009 - 19:01
door JacoS80
Mijn BC geeft 4.6/100 (1/21,7) aan, terwijl een simpele berekening aan de pomp 1/16,9 oplevert. Toch al snel een afwijking van 20% maar het is een aardige indicatie.

Geplaatst: 21.03.2010 - 09:34
door v40jlt4
Heeft er nog iemand actie ondernomen om iets aan het verbruik te doen? Of te kijken of een defect de oorzaak is van deze verbruikscijfers?

Gisteren eens (eigenlijk voor het eerst) een flink stuk snelweg gereden, maar het verbruik slaat nergens op. In de stad rijdt ie nog zuiniger (of iig, niet onzuiniger)! daar haalde ik (echt, dus niet BC) 1op12.

Op de snelweg volgende de BC bij 120km/uur soms 8.2l/100km, met veel moeite 7.5L/100km. Ben een stukje 160 gaan rijden en het verbruikt bleef 7.5L/100km. ::?:
Toen weer terug naar 120km/u en het verbruik ging naar 6.8L/100km.

Nu weet ik dat de BC niet te vertrouwen is, maar het erge is dat het verbruik altijd ongunstiger is dan wat de BC aangeeft. Behoorlijk teleurgesteld in het verbruik tot nu toe.

Geplaatst: 21.03.2010 - 10:10
door bartv70
JacoS80 schreef:Mijn BC geeft 4.6/100 (1/21,7) aan, terwijl een simpele berekening aan de pomp 1/16,9 oplevert. Toch al snel een afwijking van 20% maar het is een aardige indicatie.
Da's wel extreem zuinig :(

Zie hier ook een hele discussie over de misleidende BC
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35180

Geplaatst: 21.03.2010 - 11:29
door jpwg001
is de weg vlak? Als de bc meer aangeeft, klim je misschien wel een beetje. Dat zie je ook aan je verbruik. Ik wel tenminste. Mijn BC geeft het redelijk goed aan, volgens mij. Ik zal de teller weer eens resetten. Ik zal mijn bevindingen posten.

Geplaatst: 21.03.2010 - 15:02
door JacoS80
bartv70 schreef:
JacoS80 schreef:Mijn BC geeft 4.6/100 (1/21,7) aan, terwijl een simpele berekening aan de pomp 1/16,9 oplevert. Toch al snel een afwijking van 20% maar het is een aardige indicatie.
Da's wel extreem zuinig :(

Zie hier ook een hele discussie over de misleidende BC
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35180
Ik klaag ook zeker niet, ik moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk snelwegkilometers maak en dan zet ik de cruisecontrol vast op 110 of 120. Uiteindelijk doe ik er op die manier 5 minuten langer over om op mijn werk te komen en het scheelt behoorlijk brandstof. Alleen af en toe wat bij accelereren als er iemand beduidend sneller rijdt en ik op de linkerbaan zit om iemand die nog langzamer rijdt in te halen.