Pagina 1 van 1
Motor wordt niet goed warm
Geplaatst: 19.12.2009 - 23:31
door yerun
Moet me haast verontschuldigen.. na
deze topic heb ik nu weer een andere uitdaging.
Gisteren en vandaag een behoorlijke afstand (100+ km.) afgelegd.. en de motor wordt niet goed warm lijkt het.
De koelwatertemperatuur komt maximaal 1 en soms 2 streepjes omhoog vanaf de 0 stand. En dat is te merken; bij het vol open zetten van de verwarming komt er maar een klein beetje warmte vrij.
Ok, vandaag was wel een heel erg koude dag.. temp. meter stond op de -8 en zelfs even op -11.
Maar aardig verkleumd op de eindbestemming aangekomen (zonder noemenswaardige motorproblemen zoals in mn andere topic trouwens).
M.i. wordt een motor toch altijd warm door wrijving? Zeker op de snelweg. Heb op de terugweg nog een stuk karton achter de grill geplaatst om ervoor te zorgen dat er niet teveel koude lucht rechtstreeks de motor in kon, maar dat heeft niet echt geholpen.
Pas in de stad werd alles weer ietsjes warmer, maar nog steeds niet zoals ik gewend ben zeg maar. Ervaringen? :?:
Geplaatst: 19.12.2009 - 23:34
door hadico
Zal de thermostaat zijn die defect is ,motor moet normaal op temperatuur komen ook met deze buitentemperaturen.
Geplaatst: 19.12.2009 - 23:55
door yerun
Tnx Hadico.. snel antwoord

Maar ff dat ik t snap: de motor produceert na een x aantal km. toch altijd genoeg warmte; de wrijving is toch niet opeens minder?
En die warmte wordt dan toch losgelaten richting interieur als je de verwarming openzet?
Probeer t wanhopig te snappen, dit

Geplaatst: 20.12.2009 - 01:51
door stefmen
Het is inderdaad de thermostaat.. Heb ik ook gehad! Even vervangen (ding kost 2 tientjes) en alles zou weer netjes op temperatuur moeten komen!
Stukje motorvoertuigentechniek mbt de thermostaat:
Wanneer de motor op temperatuur is dan stroomt er heet koelvloeistof door de leidingen naar de radiateur om daar afgekoeld te worden. Bij dit doorstromen gaat het hete koelvloeistof van je motor naar je radiateur toe. Met het doorstromen komt het koelvloeistof langs de thermostaat. Deze fungeert als een deur en scheidt het korte koelvloeistof circuit (alleen de motor) van de lange (het circuit wordt dan uitgebreidt met de radiateur). Het lange circuit wordt alleen gebruikt om kouder koelvloeistof naar de motor te voeren en het hete vloeistof op te slaan in de radiateur. Omdat de thermostaat dan ook weer een koudere temperatuur waarneemt, sluit deze weer de deur en blijft het hete koelvloeistof in de radiateur zitten om afgekoeld te worden. Wanneer de temperatuur van de koelvloeistof weer te heet is dan merkt de thermostaat dat weer en opent zijn deur waarna de cyclus zich weer herhaalt. Wanneer de thermostaat defect is dan zal deze in principe open moeten blijven staan door een veer. Als deze open blijft staan dan is er geen korte circuit meer, maar alleen een lange. Je vloeistof wordt dan continue gekoeld met een minimum waardoor je motor en dus ook je koelvloeistof in de motor niet goed op temperatuur kan komen.
Bron:
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=13896
Geplaatst: 20.12.2009 - 08:40
door Bart Giesen
Makkelijk vertaald;
Thermostaat dicht; koelwater gaat via motor naar kachelradiator (in de auto)
Thermostaat open; koelwater gaat ook langs de radiator voorin de auto.
Blijft deze altijd open, zal de temperatuur niet goed zijn.
Net wat gezegd word hier, kost 20euro.
Afdekkap van je motor eraf halen.
Achter de stuurbekrachtigingspomp zit het thermostaathuis (je ziet een dikke slang hier vandaan naar de radiator lopen).
Twee x M10 losdraaien (met koude motor!)
Oude thermostaat eruit pakken (LET OP HOE JE HEM ERUIT PAKT! Zit een pennetje op, die de manier van monteren aangeeft)
Nieuwe erin, huis terugplaatsen, warm laten draaien en evt. vloeistof vullen.
Geplaatst: 20.12.2009 - 12:36
door stefmen
Bart Giesen schreef:Makkelijk vertaald;
Thermostaat dicht; koelwater gaat via motor naar kachelradiator (in de auto)
Thermostaat open; koelwater gaat ook langs de radiator voorin de auto.
Blijft deze altijd open, zal de temperatuur niet goed zijn.
Net wat gezegd word hier, kost 20euro.
Afdekkap van je motor eraf halen.
Achter de stuurbekrachtigingspomp zit het thermostaathuis (je ziet een dikke slang hier vandaan naar de radiator lopen).
Twee x M10 losdraaien (met koude motor!)
Oude thermostaat eruit pakken (LET OP HOE JE HEM ERUIT PAKT! Zit een pennetje op, die de manier van monteren aangeeft)
Nieuwe erin, huis terugplaatsen, warm laten draaien en evt. vloeistof vullen.
Moet je niet eerst de koelvloeistof aflaten?
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:24
door Bert de Klein
als er te weinig koelvloeistof op de motor zit werkt de verwarming ook niet, is dit niet het probleem.
Geplaatst: 20.12.2009 - 15:55
door yerun
Tnx allemaal.. weet nu in elk geval dat t de thermostaat is.
Koelvloeistofniveau is OK volgens mij.. zal t nog wel ff extra checken voor de zekerheid.
Maar als die op is, zou de motor toch oververhit moeten raken?
Geplaatst: 21.12.2009 - 15:59
door Bart Giesen
Stefmen, neuh. Als de motor koud is heb je daar geen hinder van.
Geplaatst: 24.12.2009 - 18:11
door yerun
Nou, t was dus toch de koelvloeistof. Zat ver onder t minimum.
Aangevuld en t probleem is opgelost

Geplaatst: 24.12.2009 - 20:55
door Bart Giesen
Kijk uit he... Beide S40's die ik heb gehad hebben een sterk schommelend niveau verschil, heel vaag...
Geplaatst: 24.12.2009 - 23:08
door edraket
Koelvloeistof zit niet zomaar onder het minimum. Even in de gaten houden dus.
Geplaatst: 30.12.2009 - 20:40
door herbie5251
Kijk uit he... Beide S40's die ik heb gehad hebben een sterk schommelend niveau verschil, heel vaag...
dat heb ik ook,wat zou dat kunnen zijn,eerst laag je vult bij tot min,dan weer veel te hoog,zeer raar