Pagina 1 van 2

DSTC in de sneeuw...

Geplaatst: 21.12.2009 - 08:05
door Pritchard
Gisteren reed ik in de sneeuw een kleine helling op, maar het ging niet echt vlot, tot in DSTC afzette. Ik rijd met mijn gewone banden (jaja, i know) en vroeg me af of je in de sneeuw best je dstc afzet, of alleen als je ergens niet uit raakt...

Geplaatst: 21.12.2009 - 08:11
door Firechief
Als ik me goed meen te herinneren, kan je voor gebruik op gladde ondergronden (sneeuw,ijzel) de DSTC idd uitzetten om het ingrijpen van de elektronica op de wielspin te vermijden. Dat is trouwens ook de reden waarom je hem nog kan uitzetten volgens mij, anders zou hij ten alle tijden aan staan.

Geplaatst: 21.12.2009 - 08:40
door remmm
Ik vind de DSTC wel prettig.. behalve bij het tankstation vanmorgen. Ik kreeg mijn atuo gewoon niet bij de pomp.... Ik heb superdure winterbanden met nog 7mm profiel, maar die werkte ook voor geen meter? Dus wellicht had ik toch DSTC uit moeten zetten?

Geplaatst: 21.12.2009 - 09:37
door bart simpson
klopt, soms moet je de DSTC idd uitzetten

Geplaatst: 21.12.2009 - 10:07
door euerw
snap ik niet???? is er toch voor om niet weg te slippen ect????

Geplaatst: 21.12.2009 - 10:46
door shiver23
Ja, maar in de sneeuw/met ijs is het zo glad dat je helemaal niet meer vooruitkomt als je wielen niet een beetje slippen.

Geplaatst: 21.12.2009 - 10:47
door Fredhead
Klopt, maar als de ondergrond te glad is kan het systeem er ook niets meer tegen beginnen.
Ik heb het gisteren ook op sommige stukken uit gehad, vond dat een stuk prettiger rijden dan met

Geplaatst: 21.12.2009 - 10:48
door asta
Dat klopt euerw, echter heeft het systeem beperkingen en heb je in uitzonderlijke gevallen lichte wielspin nodig om toch weg te komen.

Geplaatst: 21.12.2009 - 11:25
door saab99gl1984
Hallo,

Wat mij opvalt is dat het systeem per V50 lijkt te verschillen. Gisteren in mijn V50 2.0 Diesel 2007, had ik meer last dan lust van het systeem. Greep vrijwel direct in waardoor je amper op gang komt. Vanmorgen had mijn vrouw hetzelfde toen ze met mijn V50 de straat uit probeerde te komen. Ik reed voor haar uit met onze 'nieuwe' V50 2.4 (2005) en daar leek het systeem veel minder in te grijpen.

Alexander

Geplaatst: 21.12.2009 - 11:47
door shiver23
Diesel heeft een hoger koppel dan benzine. Daarom zal het systeem waarschijnlijk eerder ingrijpen. Dat het systeem zelf anders is lijkt me sterk.

Geplaatst: 21.12.2009 - 12:25
door Fredhead
Die van mij liet me anders toch aardig met de voorwielen slippen voordat het ingreep. En ja, ik heb toch echt een diesel :)

Het verschil in systeem is me ook al eens opgevallen toen ik mijn S60 nog had.
In de S60 van mijn ouders grijpt het direct in en die van mij liet je eerst wat "spelen" voordat het ingreep

Geplaatst: 21.12.2009 - 14:49
door E.T.
Dit is mijn eerste auto met een antislip regeling, ik vind het eigenlijk wel lekker werken in de sneeuw.

Als je optrekt net voldoende slip zodat je vlot wegrijdt en je winterbanden de kans krijgen om te "lossen" en niet zo veel slip dat auto al zoekend zijn weg moet vinden. En over sneeuw hebben we dit moment niet te klagen hier tis hier een grote testbaan :D

Geplaatst: 21.12.2009 - 15:42
door S80 Executive
Bij mijn S80 T6 laat het een zeer geringe slip toe, maar verhindert het wegrijden niet. Best grappig, automaat NIET in de W, toch volgas wegrijden en verrassend snel snelheid opbouwen.

S80 Executive

Geplaatst: 21.12.2009 - 19:23
door Black_V
De DSTC is uit te schakelen, tractioncontrol niet dacht ik.

Volgens mij heeft vanuit stilstand wegrijden niets met DSTC te maken. Het DSTC zorgt ervoor dat de auto niet uitbreekt of zijwaarts wegglijd. Met name voor besneeuwde hellingen waar de auto makkelijk wegglijd is het verstandig om DSTC uit te zetten, aangezien daardoor het motorvermogen continue beperkt wordt.

Geplaatst: 21.12.2009 - 19:33
door Frederik Welvaert
Black_V schreef:De DSTC is uit te schakelen, tractioncontrol niet dacht ik.

Volgens mij heeft vanuit stilstand wegrijden niets met DSTC te maken. Het DSTC zorgt ervoor dat de auto niet uitbreekt of zijwaarts wegglijd. Met name voor besneeuwde hellingen waar de auto makkelijk wegglijd is het verstandig om DSTC uit te zetten, aangezien daardoor het motorvermogen continue beperkt wordt.
Het is juist omgekeerd, de traction control kan je uitzetten, de rest niet.
DSTC staat voor "Dynamic Stability and Traction Control"
Met de DSTC knop (of via het menu in de nieuwere) kan je het tractioncontrol gedeelte uitzetten. Zo kan je vertrekken met slippende wielen. Het stability gedeelte kan je nooit uitzetten (deze probeert de auto op de baan te houden als je in een bocht onder- of overstuur zou ervaren)

Ik merk wel dat het bij mij in de sneeuw weinig uitmaakt of ik de traction control aan laat of niet, zelfs als het aan ligt krijgt de elektronica de boel niet onder controle. Op droog wegdek grijpt deze wel direct in, in de sneeuw zie ik gewoon het lampje knipperen, maar het toerental blijft gelijk en ik blijf gewoon staan spinnen :p Enige dat me met dit weer helpt om weg te komen is het gas doseren en evt in 2e vertrekken.
Het stability gedeelte doet z'n werk wel perfect. Zelfs op sneeuw kreeg ik -misschien mede dankzij wat kennis van een slipcursus- de boel snel weer onder controle (uitgetest op een leeg parkeerterrein)

Geplaatst: 21.12.2009 - 19:36
door Black_V
Oké, dat zou zo ook kunnen ja. Lijkt me idd het meest logische voor een veilig Volvo merk.
Zal het morgen eens proberen in de straat!

Geplaatst: 21.12.2009 - 22:32
door supafly1975
DSTC werkt inderdaad prachtig. Mijn vorige wagen was een VW Golf Variant, zonder technologie. (letterlijk en figuurlijk)
Ik heb op een grote parking aan stadsverkeer-snelheid een reeks voor de toestand van het wegdek, vrij scherpe bochten genomen, en telkens ging de wagen vlot de richting uit die ik bepaalde.

Ik merk wel op dat op mijn MY2010 V50 DRIVe St/st ik geen optie vind om de DSTC of spin control uit te schakelen. Enkel bij het inschakelen van het contact geeft de wagen weer dat beide zijn ingeschakeld, maar verder geen knopjes of menufuncties... Ik vraag me af of het wel kan worden uitgeschakeld? (lijkt me overbodig, maar in sommige condities misschien wel wenselijk?)

gr,
P.

Geplaatst: 21.12.2009 - 22:46
door Jolly Breeze Racing
supafly1975 schreef:DSTC werkt inderdaad prachtig. Mijn vorige wagen was een VW Golf Variant, zonder technologie. (letterlijk en figuurlijk)
Ik heb op een grote parking aan stadsverkeer-snelheid een reeks voor de toestand van het wegdek, vrij scherpe bochten genomen, en telkens ging de wagen vlot de richting uit die ik bepaalde.

Ik merk wel op dat op mijn MY2010 V50 DRIVe St/st ik geen optie vind om de DSTC of spin control uit te schakelen. Enkel bij het inschakelen van het contact geeft de wagen weer dat beide zijn ingeschakeld, maar verder geen knopjes of menufuncties... Ik vraag me af of het wel kan worden uitgeschakeld? (lijkt me overbodig, maar in sommige condities misschien wel wenselijk?)

gr,
P.
Je kan het via het menu uitschakelen

Geplaatst: 22.12.2009 - 00:28
door Frederik Welvaert
Draaien aan het knopje van de boordcomputer (dus door je verbruik enzo scrollen) tot je "DSTC spin control" of iets dergelijks ziet staan. Dan moet je geloof ik op de reset knop duwen om het uit te schakelen.
De eerste V50's hadden een knopje in de middenconsole onder de versnellingspook.

Geplaatst: 22.12.2009 - 05:45
door rsnhakan
ppFreddy schreef:Draaien aan het knopje van de boordcomputer (dus door je verbruik enzo scrollen) tot je "DSTC spin control" of iets dergelijks ziet staan. Dan moet je geloof ik op de reset knop duwen om het uit te schakelen.
De eerste V50's hadden een knopje in de middenconsole onder de versnellingspook.
Klopt :)