Pagina 1 van 2

enkele beginnersvraagjes

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:13
door pkt
Beste forummers,

in mn zoektocht naar een volvo V50,had ik nog graag es over het volgende jullie mening gehad:
is een 1600 diesel echt wel voldoende voor een break,ik ben iemand met een gewone rijstijl,dus niet sportief,maar heb wel graag dat het af en toe es vooruit gaat.Fiscaal en financieel is een 1600 wel een meevaller,maar anders ook?of toch beter een 2000?

Hoe herken je de 'facelift' volvo v50 en vanaf welk jaar zijn deze uitgebracht?Zijn deze te herkennen aan de lichten?langs achter?

Distributieriem vervangen op 240000km?klopt dit?
Alvast bedankt!

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:14
door Oceanracer
Op de achterklep staan de letters V O L V O nogal verspreid op de achterklep. Kan niet missen. Vanaf najaar 2007 geleverd.

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:51
door von D
Rijd zelf sinds kort ook met een 1.6D....
Niks mis mee alleen kom ik zelf vanuit een 150pk diesel....dus nog even wennen!
Het enige waar ikzelf het meeste aan moet wennen is bij het invoegen en inhalen op de snelweg...duurd gewoon iets langer nu dan voorheen.
Heb hier ook voor gekozen vanwege de 20% bijtelling (lease).

Geplaatst: 22.12.2009 - 22:57
door pkt
heb al opgemerkt dat er bij sommige modellen ook een verschil zit in de achterlichten,bij de ene heb je in feite 2X een wit stuk ,bij de andere maar éénmaal???

Geplaatst: 22.12.2009 - 23:01
door von D
Is idd het oude en het nieuwe model....oude model heeft als knipperlicht een kleine ronde reflector geloof ik terwijl bij het nieuwere model de knipperlicten rechtopstaan in de achterlichten..
Ook heeft het oudere model een gehele chrome grill...het nieuwere een zwarte grill met alleen de schuine streep met logo in het chroom.

Geplaatst: 23.12.2009 - 01:14
door fagus
1.6D al 50K naar volle tevredenheid. Altijd maar méér is ook niet alles en heeft een prijs.
109 PK is gewoon goed. Maar in de autobladen een lachertje :-x .
In de dagelijkse praktijk gewoon lekker rijdend en geen ouwe l*llenbak!

fagus

Geplaatst: 23.12.2009 - 09:12
door BillyBob
Oceanracer schreef:Op de achterklep staan de letters V O L V O nogal verspreid op de achterklep. Kan niet missen. Vanaf najaar 2007 geleverd.
Is het niet vanaf MY09 dat deze letters zo staan? Ik heb even een V50 uit 2008 gereden en die had de letters nog kort bij elkaar.

In verband met het 1.6 verhaal deel ik de mening van de meesten. Is absoluut niet traag te noemen, hij trekt snel en mooi door. Boven 170 is de fut er wat uit maar dat rijd ik quasi nooit. Hier in België is deze motor fiscaal interessanter, daarom mijn "persoonlijke" keuze voor dit model.

Stiekum wil ik wel graag eens met een 2.0 of een D5 rijden maar je kan niet alles hebben :wink:

Geplaatst: 23.12.2009 - 09:37
door Ytos
MY2008 staan de letters inderdaad nog dicht op elkaar. MY2009 staan ze uit elkaar.

Voor zover ik kan nagaan is het verschil het duidelijkst in de achterlichten te zien. Die met het ronde knipperlicht zijn van voor de facelift. Standaard hebben die auto's ook een chromen grill.

Mijn auto is een MY2008. Wellicht heb je wat aan de plaatjes.

Geplaatst: 23.12.2009 - 10:20
door pkt
Mooie auto Ytos!!!

Geplaatst: 23.12.2009 - 14:39
door Oceanracer
Vanaf MY09 pas? Zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Ik zie nu dat de auto waar ik naar keek (10/07) ook de letters nog aaneengesloten heeft. Mijn excuses.

Geplaatst: 23.12.2009 - 14:55
door bvdw
fagus schreef: 109 PK is gewoon goed. Maar in de autobladen een lachertje :-x .
In de dagelijkse praktijk gewoon lekker rijdend en geen ouwe l*llenbak!
Volledig mee eens. Verwoordt je precies mijn mening.

Geplaatst: 23.12.2009 - 16:02
door pkt
Oke,dus een 1600 mag ook wel dus :-)
En wat met de distributieriem?Veel handelaren weten het precies zelf nog niet,van de ene krijg ik als antwoord aan 160000 alles vervangen,anderen houden het dan weer op 240000km.....??

Grtz,
Pedro

Geplaatst: 23.12.2009 - 16:55
door Elveka
Ook voor mij is de 1.6 voldoende gebleken. Is wel niet de snelste van de klas maar gaat erg vlot met het verkeer mee. Ook de lange hellingen in bvb de Ardennen neemt hij gemakkelijk in 5de. Is fiskaal uiteraard de interessantste versie en ook voor de belgische verzekeringspremie.
Het verbruik ligt wél iets hoger dan in de boekjes staat en daarom is de tankinhoud van 52 liter maar erg juist. Ik ben nog nooit boven de 850 km met één tank geraakt.
Kijk ook even naar de opberg- en bagageruimten, die zijn aan de kleine kant. Als je een RTI (navi) hebt zit bvb het handschoenkoffertje vol met de DVD-speler.
De auto rijdt verder erg aangenaam, heeft goed zitcomfort en ziet er aardig uit. Het Ford-onderstel werkt zeer goed en geeft een veilig en stabiel gevoel, ook bij flinke snelheid.
De distributieriem wordt vervangen na 240dkm of 10 jaar, wat eerst komt. Denk er ook aan dat het roetfilter vervangen wordt telkens na 120dkm, en dat kost actueel rond de 750 euro.

Geplaatst: 23.12.2009 - 17:13
door Frederik Welvaert
Oceanracer schreef:Op de achterklep staan de letters V O L V O nogal verspreid op de achterklep. Kan niet missen. Vanaf najaar 2007 geleverd.
Vanaf najaar 2007 (MY08) is de facelift er.
Vooraan is deze te herkennen aan de nieuwe grille. De grille op de eerste V50 heeft rechtopstaande chrome stijlen, de nieuwe heeft een zwarte blokjesgrille met enkel chrome rondom en logo in chrome. Bovendien heeft de facelift ronde mistlichten vooraan ipv de half vierkante bij de "oude" V50.
Achteraan gemakkelijk te herkennen aan de half vierkante knipperlichten en achteruitrijlichten (bij de "oude" zitten de knipperlichten meer naar boven en zitten er ronde achteruitrijlichten in)
Vanaf MY09 (najaar 2008) staan de letters op de achterklep verder uit elkaar.

Over de motor: ik ben de 2.0D gewend (136pk) Mijn vader heeft ook een V50 2.0D. Aangezien mijn pa binnenkort een nieuwe lease moet kiezen, maar nu ook rekening moet houden met CO2 uitstoot, hebben we onlangs een testrit gedaan met een V50 1.6D DrivE Start/Stop.
Op zich rijdt dat zeker niet mis, ook de start/stop was ik aangenaam door verrast. Je bent even snel weg aan een rood licht als normaal.
Echter, zowel mijn pa als ik zijn een 2.0D gewend, en we hadden allebei de neiging om wat later te schakelen dan de schakelindicator. Het rijdt niet mis, zeer soepel ook, maar de 1.6D heeft gewoon minder overschot dan de 2.0D. Om gewoon te rijden is het zeker voldoende, maar ik miste de rauwe kracht van de 2.0D toch wel. Aangezien mijn pa bijna continu redelijk beladen rondrijdt, en dan ook nog af en toe een aanhanger moet trekken is hij toch aan het proberen om een 2.0D erdoor te krijgen op z'n werk (de fleetverantwoordelijke op z'n werk zei zelf al "we zullen toch maar proberen om de 2 liter te nemen, want die 1.6 trek je op den duur kapot zoals jullie vaak beladen zijn" -hij doet 50 a 60 000 km per jaar)

Die 1.6D is fiscaal heel mooi, maar het is spijtig dat Volvo (op papier) niet meekan met andere merken. Verschillende merken hebben al 2 liter diesels met 160pk of meer, en tegelijk minder CO2 uitstoot dan de 2.0D bij Volvo...

Geplaatst: 23.12.2009 - 17:49
door pkt
Elveka schreef:Ook voor mij is de 1.6 voldoende gebleken. Is wel niet de snelste van de klas maar gaat erg vlot met het verkeer mee. Ook de lange hellingen in bvb de Ardennen neemt hij gemakkelijk in 5de. Is fiskaal uiteraard de interessantste versie en ook voor de belgische verzekeringspremie.
Het verbruik ligt wél iets hoger dan in de boekjes staat en daarom is de tankinhoud van 52 liter maar erg juist. Ik ben nog nooit boven de 850 km met één tank geraakt.
Kijk ook even naar de opberg- en bagageruimten, die zijn aan de kleine kant. Als je een RTI (navi) hebt zit bvb het handschoenkoffertje vol met de DVD-speler.
De auto rijdt verder erg aangenaam, heeft goed zitcomfort en ziet er aardig uit. Het Ford-onderstel werkt zeer goed en geeft een veilig en stabiel gevoel, ook bij flinke snelheid.
De distributieriem wordt vervangen na 240dkm of 10 jaar, wat eerst komt. Denk er ook aan dat het roetfilter vervangen wordt telkens na 120dkm, en dat kost actueel rond de 750 euro.
Distributieriem op 240d dus,ik wist niet dat de roetfilter zo een duur grapje was.....

Wat moet ik verstaan onder 'het verbruik ligt aan de hoge kant'?Mijn laguna had een verbruik van 7,5l,da vond ik hoog

Geplaatst: 23.12.2009 - 18:06
door Elveka
@ptk
Als ik zuinig rij kom ik gemiddeld nét onder 6 l/100km ... Een beetje meer zelfs in vergelijking met m'n laatste V40 1.9 TD. Volgens de garagist zit het roetfilter daar voor iets tussen !

Geplaatst: 23.12.2009 - 18:10
door BillyBob
Het verbruik dat Volvo opgeeft kan je wel halen maar dan moet je rijden volgens het "nieuwe rijden". Mijn 1.6d (geen DRIVe) heeft een gemiddeld verbruik van 5.8l. Volgens Volvo zou dit ergens rond de 5 à 5.2l moeten liggen. Ik krijg dat er in ieder geval niet uit met mijn rijstijl (rustig in de stad maar wat sneller op de snelweg).

Er zijn mensen met een DRIVe die wel zéér lage verbruikscijfers halen dus het ligt zeker aan je persoonlijke rijstijl. In dit topic meer over het verbruik van 1.6d: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=32881


Om 7.5l te halen zal je al zeer zotte dingen moeten gaan doen met deze motor... ;-)

Geplaatst: 23.12.2009 - 18:10
door Thamar
Ik heb een redelijke voet, doe nu dagelijks een 80km voor werk. Om naar het werk te gaan lukt het goed om mooi de 120 aan te houden, vertrek op tijd dus no stress. In het terugkeren dikwijls een ander verhaal, geregeld toch cruise op 140-150.
Mijn gemiddeld verbruik over 18.518km is 5.95L/100KM...

Geplaatst: 23.12.2009 - 19:26
door Elveka
@ptk
Om precies te zijn : over de laatste 16508 km gemiddeld 6,045 l/100 km. Daarvan is veel snelweg met CC op 120-130 km/h. Iets meer op zomerbanden, iets minder op winterbanden (omtrek is beetje verschillend). En inderdaad, de DRIVEe zou het nogal wat zuiniger doen.

Geplaatst: 23.12.2009 - 21:45
door pkt
Mss nog es ff terugkomen op de roetfilter.
Ik heb een paar volvos op het oog,allemaal tss de 100 en 130d km.Hoe kan ik nu zeker weten dat de roetfilter vervangen is??
Is het eigenlijk de roetfilter zelf die zoveel geld kost?of de werkuren?

dank