Pagina 1 van 2

B20 vragen (LPG)

Geplaatst: 23.12.2009 - 15:00
door mr.borrie
Onlangs een 144 gekocht met defecte motor. Het verhaal was dat hij steeds meer herrie ging maken totdat de vorige eigenaar niet meer verder durfde te rijden.

heeft de wagen geparkeerd en niet meer naar gekeken. Half jaar later duwde ik hem met frisse moed de trailer op en staat nu in de tuin.

Na de bougies te hebben vervangen en de kabels en een verse accu sloeg de wagen direct aan.

Er zit inderdaad een raar geluid in de motor heb overigens ook al een "nieuwe" B20 meteen gekocht maar ik ben toch benieuwd of het echt einde is met de huidige motor.

Hoor veel verhalen over versleten nokkenassen en zou wel even willen bekijken of dit het geval is.

Nou ben ik zelf een B230ET (700/900) man dus de B20 is eventjes wennen voor mij (mijn eerste wagen met een carb erop ook)

Heb mijn Haynes boek er ook op nageslagen maar ik vind je niet helemaal duidelijk hoe je de nokkenas kan verwijderen of testen of hij versleten is.

Hier foto's van de bekende items en een filmpje om het verhaal te illustreren (het geknal is minder geworden na nieuwe bougies en kabels overigens)

Pully is goed zo te zien:

Afbeelding

Filmpje:

Dit is momenteel wat is zie als ik de ontsteking check met dat flash pistool (weet de naam even niet) lijkt erop dat hij verkeerd ontsteekt.

Afbeelding

hier is de link naar turbobricks waar ik origineel mijn topic heb lopen
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=180635

Geplaatst: 23.12.2009 - 15:22
door B-lennium
als je de krukas iets verder draait als op de foto dan moeten de bijde puntjes tegen over elkaar komen te liggen. als dit het geval is dan staat de nokkenas op tijd.

Check zonder kleppendeksel (HANDMATIG) door de krukas rond te draaien of alle kleppen open en dicht gaan (beweegt elke tuimelaar ongeveer even veel?) kijk ook of er geen veer stuk is.

draai nu de krukas op nul (nummertje op de poulie) als de eerste 2 tuimelaars op tuimelen staan (je kunt ze met je vinger bewegen) dan staat de eerste cilinder aan het begin van zn compressie slag. als de tuimelaars niet bewegen dan 360graden doordraaien.

nu moet de rotor in de verdelerkap naar de eerste cilinder wijzen (rotor draait tegen de klok in) de volgorde moet zijn 1342.

nu staat de onsteking + nokkenas redelijk op tijd. de ontsteking moet nog na gesteld worden, 15graden voor onsteking bij 1000 toeren als ik het goed heb (zonder vacuum)

Succes!

Geplaatst: 23.12.2009 - 17:20
door Msuidgeest
Een oude (jonge) bekende die Boris.

Dat rammelen kan gewoon een gevolg zijn van versleten tandwielen die je op de foto laat zien. Mijn vader heeft ook een 144 met B20-motor en die is stiller geworden na het vervangen van dat tandwielen-set.

Je bedoelt stroboscoop? Een soort flitslamp.

Geplaatst: 23.12.2009 - 17:53
door ferdy
Dat geluid is niet normaal klinkt eerder als een rot bigend of iets met je nokkenas stoters. Zowiezo niet de tandwielen.

Geplaatst: 24.12.2009 - 00:17
door B-lennium
de backfires duiden op ontsteken terwijl er een klep open staat, vandaar dat ik richting klep of vonk timing denk.

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:44
door Italia
Bah, wat een lawaai,

Doet mij denken aan een lek in de kop of hangende inlaat.

Trek het deksel eens en kijk of alle stoters mooi aanliggen.....

Geplaatst: 24.12.2009 - 10:37
door Grijze144
Op die foto zie ik achtereenvolgens: acceptabele tandwielen, timing marks staat goed t.o. elkaar (stipje moet t.o. streepje), en een nokkenas die te ver uit het blok steekt. Tandwielen horen vlak in elkaar te grijpen.

Achter het fiber wiel zit een vulring en een messing opsluitplaat voor de nokkenas, messing slijt uiteraard, en dan gaat de nokkenas heen en weer liggen rammelen.
Als je de krukas afwisselend linksom en rechtsom verdraait zal je zien dat de nokkenas in en uit het blok beweegt.

Om het fiber wiel te verwijderen maak je een tegenhouder van betonijzer oid, iets wat in twee van de drie gaten kan, en zoekt een passende sleutel. Die moer is maat allemachtig en zit ook allemachtig goed vast, 130-150 Nm.

Geplaatst: 28.12.2009 - 00:10
door ferdy
Zodra de motor in beweging is zullen de axiale krachten opgewekt door de schuine vertanding de nokkenas op z'n plaats houden. Hij kan dus niet gaan schuiven, dit is wel mogelijk met rechte vertanding.

Nog een tip, probeer eens om en om een bougiekabel los te trekken en luister of het geluid minder wordt.

Geplaatst: 28.12.2009 - 10:31
door HSGHOR
Ik heb laatst mega-backfire gehad met mijn 240 (B230F . 330.000 km op lpg) De tussendemper van de uitlaat, was al niet al te best meer, scheurde open als een sardineblikje. Na het vervangen van de distributie, verdelerkap/rotor etc liep de motor weer. Echter na enkele km's terugslag en einde oefening. Bleek uiteindelijk een doorgerotte draad van de bovenste dode hoek sensor. Die is nu vervangen en de motor loopt als het bekende zonnetje. Ik weet niet of een B20 blok ook een BD sensor heeft maar anders kan dat ook een oorzaak zijn. Hopenlijk heb je wat aan de tip.

Groet Eric

Geplaatst: 28.12.2009 - 11:04
door ferdy
Nee standaard B20 heeft geen VR of Hall sensor enkel aangedreven contactpunten.

Geplaatst: 28.12.2009 - 17:34
door mr.borrie
Met de sneeuw weg heb ik eindelijk de 144 weer eens tevoorschijn kunnen halen. (stond achter in de hoek met de 960 project van me vader ervoor)

Heb de kap eraf gehaald en gekeken of de veren in goede staat waren, dit lijkt zo te zijn. heb de motor ook gedraaid dmv de moer te draaien en de veren gaan zover ik kon zien ook wel netjes in en uit.

Zal eens kijken wat precies de volgorde is en of de ene nou echt veder gaat dan de andere.

heb de rest vd dag mijn vader geholpen met de 960 dus ga morgen jullie andere tips eens uit proberen :D

Voor de foto freaks nog even een plaatje van de motor hoe ze er nu inlicht

Afbeelding

Geplaatst: 30.12.2009 - 10:00
door dave145
dat is een geluid van een kantelende zuiger, zou ff conpressie meten weet je gelijk welke het is en of je er wat aan gaat doen.

Geplaatst: 16.01.2010 - 16:38
door mr.borrie
Vandaag dan eindelijk weer ff kunnen kijken dus maar meteen compressie gemeten:

Cylinder1: 120
Cylinder2: 120
Cylinder3: 0
Cylinder4:90

zo zag bougie nr3 eruit

Afbeelding

Kan nu met gerust hard de motor vervangen voor de B20 die ik al had liggen zonder bang te zijn dat het misschien iets kleins was

Geplaatst: 16.01.2010 - 17:05
door Grijze144
Wauw, da's nog eens een schone bougie!

En hoe kan dat zou zo'n kloppend geluid maken? Onverbrande benzinedamp die in de uitlaat verbrand?

Geplaatst: 16.01.2010 - 17:33
door mr.borrie
Grijze144 schreef:Wauw, da's nog eens een schone bougie!

En hoe kan dat zou zo'n kloppend geluid maken? Onverbrande benzinedamp die in de uitlaat verbrand?
ja heeft gewoon nooit gelopen die cylinder sinds ik de boegies heb vervangen gok ik, de klappen kan onverbraden benzine/gas zijn geweest die in een warme uitlaat komt of natuurlijk gewoon de klappen van een zuiger met een gat of heel veel speling gok ik.

Zal het blok eens openmaken als de andere erin zit ben ook wel benieuwd

Geplaatst: 16.01.2010 - 17:55
door Grijze144
Ik heb wel eens een B20 gehad met vreselijk uitgelopen drijfstanglager en die zuiger raakte de onderkant vd cil.kop (je kan je voorstellen hoe dat klinkt). Als er dan vervolgens een stuk afbreekt heb je 0,0 compressie.

Geplaatst: 20.02.2010 - 16:18
door mr.borrie
inmiddels al bezig met het nieuwe blok opbouwen zal binnenkort een project draadje openene

Afbeelding

Geplaatst: 09.04.2010 - 00:38
door mr.borrie
Inmiddels al weer een lopend blok terug geplaast, binnenkort voor de APK!

Geplaatst: 09.04.2010 - 09:40
door ferdy
Heb je de oude motor nog uit elkaar gehaald?

Geplaatst: 07.05.2010 - 10:11
door mr.borrie
Nog niet aan toe gekomen helaas.
Heb nu alles erin zitten heb alleen een probleem met de verlichting die doet het alleen op grootlicht.. kan ook niet snel een nieuw relay vinden (bedrading lijkt goed, connectoren schoon gemaakt en de knop zelf schakeld wel de binnenverlichting lampje aan in stand1)