Pagina 1 van 2
740 als tweede wagen
Geplaatst: 25.12.2009 - 00:12
door redrooster
Ik denk er over na om deze zomer een 740 aan te schaffen als tweede auto.
Een auto voor de sier, lange ritten en hobby. Verzekeren als klassieker wanneer hij 20 jaar oud is.
De 460 blijft mijn woon-werk verkeer auto.
Ik weet uit de geschiedenis dat de 740 een ijzersterk type is. Haar hoekige model vindt ik ook apart.
Zo nu en dan kijk ik rond en oriƫnteer mij.
Wat mij opvalt is dat deze wagens zo goedkoop op de markt liggen.
Waar zit dat in?
Geplaatst: 25.12.2009 - 00:26
door Stinky
De dure belasting? Het verbruik? Van 0 tot 100 in 23s ?
Concurrentie van de 200 serie die wel cult is?
Een goed onderhouden 740 is natuurlijk een prima wagen
waar je een mooie hobby aan hebt en waar je jaaaaaren
mee vooruit kan.
Geplaatst: 25.12.2009 - 10:35
door Grijze144
Het zijn blijkbaar grote ouwe bakken die niemand wil hebben. Beetje vlees (luxe, nieuw, krachtig) noch vis (nostalgie, uitstraling). Verder niks mis mee, zeker de laatste paar bouwjaren. Onderdelen liggen langs de kant vd weg, lekker doehetzelven.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Voor 500 euro koop je gewoon een rijdende auto met APK, 2-300 dkm, 2.3 motor, pay no more.
Geplaatst: 25.12.2009 - 12:19
door redrooster
Financieel val ik dus voor het juiste model.
Geplaatst: 25.12.2009 - 12:24
door asmeekens740
goede keuze inderdaad! Ik heb ook een tijdje zitten kijken naar een 740. ik weet niet of je een estate of een sedan wil? daar zit ook nog best wel verschil in. De sedans zijn minder gewild en dus goedkoper meestal dan de estates. 500 is wel vrij weinig. Meestal word er toch wel iets meer voor gevraagd, zo rond de 800 euro.
De meeste die de koop staan zijn ook nog wel redelijk en met een niet al te hoge kilometerstand, komt waarschijnlijk door de slooppremie...
vriend van mij had ook een 740 die hij wegdeed, daar heeft hij 1000 slooppremie voor gekregen en tja dat zou hij via particuliere verkoop niet krijgen...wel heel zonde...
Geplaatst: 25.12.2009 - 17:36
door redrooster
Het is de sedan waar ik voor val. Ik heb in het verleden een 240 gehad maar daar heb ik niet zoveel mee. In het verleden heeft een vriend van ons een 740 gehad en ik had er zo'n kasteel idee bij.
Ook vindt ik de oldtimer 142 wat maar daar moet je, vind ik, stallingsruimte voor hebben anders roest zo'n ding zo weg. En deze zijn duur.
Het is waar, voor 500 tot 800 euro vindt je een leuke. Het hoeft ook geen goede te zijn want hem goed maken is juist de hobby.
Maar goed, het is nog lang niet zover. Het zal misschien van de zomer gaan spelen. Omdat onze familie van beide kanten ver weg woont, (100 tot 200 KM), zal hij gebruikt gaan worden voor dit soort ritten
Geplaatst: 26.12.2009 - 14:16
door volvorider
Er is sinds kort een toenemende belangstelling voor 740 tot 1987. De laatste jaren gingen deze voor rock-bodem prijzen weg. De 700 rijder stapte over op de 900 serie.
Echter is de 740 ondergewaardeerd. Veel Volvo voor zeer weinig geld. Opvallens vaak goed onderhouden en met weinig hoge km standen.
Prijzen zijn weer langszaam aan het stijgen, maar zal het niveau van de 200 serie nooit halen.
Voor aankooptips? Kijk ook eens op mijn web-log.
Geplaatst: 26.12.2009 - 14:30
door RVL
Stinky schreef:
Het verbruik? Van 0 tot 100 in 23s
Laten die mannen van het 700 forum je maar niet horen want ik denk dat jouw 240 het in de meeste gevallen moet afleggen tegen die vliegende bakstenen en ook qua verbruik is er nauwelijks verschil.
Geplaatst: 28.12.2009 - 10:54
door mightyspawn
Heb een 240 gehad, super wagen. Veel plezier aan gehad. Hoop aan gesleuteld. Afgelopen januari een 740 gehaald in Zweden. Super bak, in mijn ogen een geperfectioneerde 240. Alleen al die wegligging en zo lekker still binnenin. Te merken dat die auto in de windtunnel is ontworpen, gewoon alles klopt eraan.
En op de 100 zit je binnen 10 seconde. Raad wel injectie aan, mag mechanisch zijn zoals op de b230e (Dat heb ik). Dan heb je tenminste wat meer vermogen. En neem zeker geen 2ltr. Snelweg rij ik ongeveer 1 op 11, Duitsland waar ik vaak moet zijn voor familie wat minder maarja 140kmh rijden als je 800 nog voor de boeg hebt is niet mijn ding. Stadsverkeer is niet aan te raden, neem de 480 dan mee. Daar gebruik ik meestal de 360 voor.
En ik vind ze nogal duur in NL, 2000 a 3000 euro voor een 85er of ouder. Betaal je in Zweden nog geen 700 euro voor en heb je ze vaak in nieuwstaat.
Nog leuker, zoek een 760 turbo van 1984. B23ET blok en alle luxe van de 760 serie. Vaak zelfs airco.
En de modellen na 87 zijn maar lelijk, die nieuwe grill of die nieuwe achterlampen brrrr.
Geplaatst: 28.12.2009 - 12:43
door redrooster
Zekers dat de 760 turbo van '84 veel duurder is. Is ook een oldtimer in principe.
Geplaatst: 30.12.2009 - 19:14
door Dicks740
Ik vind de 740 helemaal het einde, ik heb een 850 2.5 benzine en een 740 2.0 benzine, goedkoop in onderhoud, mooie auto enz!!
redrooster schreef:Het is de sedan waar ik voor val. Ik heb in het verleden een 240 gehad maar daar heb ik niet zoveel mee. In het verleden heeft een vriend van ons een 740 gehad en ik had er zo'n kasteel idee bij.
Ook vindt ik de oldtimer 142 wat maar daar moet je, vind ik, stallingsruimte voor hebben anders roest zo'n ding zo weg. En deze zijn duur.
Het is waar, voor 500 tot 800 euro vindt je een leuke. Het hoeft ook geen goede te zijn want hem goed maken is juist de hobby.
Maar goed, het is nog lang niet zover. Het zal misschien van de zomer gaan spelen. Omdat onze familie van beide kanten ver weg woont, (100 tot 200 KM), zal hij gebruikt gaan worden voor dit soort ritten
Geplaatst: 03.01.2010 - 00:56
door SanderGLT
Het zijn erg fijne auto's. Echt erge kwalen waar je op moet letten hebben ze niet. Gewoon op het gebruikelijke letten waar je altijd naar kijkt wanneer je een auto koopt. Ze zijn zo goedkoop omdat er nog erg veel van rond rijden en ze vaak nauwelijks leuke opties erop hebben. Een beetje een leuk aangeklede auto wordt al wat duurder. Station wagons kosten ook meer dan de sedan versies. Ik zou zelf voor een 740 turbo gaan zoeken, kun je erg leuk aan hobbyen (200pk is goed te halen met amper geld uitgeven) en er zitten veel meer leuke dingen op standaard (half leren bekleding, cruise control etc).
Geplaatst: 03.01.2010 - 09:36
door Dicks740
De hoeveelheid 740 tigers die er rond rijden valt enorm mee, zoveel zie je ze niet. Ik persoonlijk val helemaal voor de sedan, de stationcar komt meer over als een werkpaard, en de sedan heeft de nodige elegance, maar ja dat is en blijft smaak.
Geplaatst: 03.01.2010 - 09:46
door Dicks740
En neem zeker geen 2 ltr :?: :?: Hoezo, geen probleem, heb je ervaring met een 2 ltr uitvoering. Ik heb er 1, fantastische motor, geen problemen, rijd als een trein!
mightyspawn schreef:Heb een 240 gehad, super wagen. Veel plezier aan gehad. Hoop aan gesleuteld. Afgelopen januari een 740 gehaald in Zweden. Super bak, in mijn ogen een geperfectioneerde 240. Alleen al die wegligging en zo lekker still binnenin. Te merken dat die auto in de windtunnel is ontworpen, gewoon alles klopt eraan.
En op de 100 zit je binnen 10 seconde. Raad wel injectie aan, mag mechanisch zijn zoals op de b230e (Dat heb ik). Dan heb je tenminste wat meer vermogen. En neem zeker geen 2ltr. Snelweg rij ik ongeveer 1 op 11, Duitsland waar ik vaak moet zijn voor familie wat minder maarja 140kmh rijden als je 800 nog voor de boeg hebt is niet mijn ding. Stadsverkeer is niet aan te raden, neem de 480 dan mee. Daar gebruik ik meestal de 360 voor.
En ik vind ze nogal duur in NL, 2000 a 3000 euro voor een 85er of ouder. Betaal je in Zweden nog geen 700 euro voor en heb je ze vaak in nieuwstaat.
Nog leuker, zoek een 760 turbo van 1984. B23ET blok en alle luxe van de 760 serie. Vaak zelfs airco.
En de modellen na 87 zijn maar lelijk, die nieuwe grill of die nieuwe achterlampen brrrr.
Geplaatst: 03.01.2010 - 09:56
door mightyspawn
Ik heb er proefritjes in gemaakt. En het is gewoon niet voldoende om een 1400kg zware auto vooruit te krijgen. Zeker op de snelweg merk je dat. Ik moet nu eenmaal vlot door kunnen rijden in Duitsland en dat lukte niet met de 2ltr. Prima motor hoor, heb hem ook in mijn 360 liggen. Daar komt die goed tot zn recht.
Ieder zn mening uiteraard, in mijn ogen is die motor misplaatst en underpowered voor de 7 serie. Zeker met de techniek voor motormanagement van toen.
Geplaatst: 03.01.2010 - 10:25
door Dicks740
Tja, ik heb er geen enkel probleem mee, misschien had je toen een erg luie 2 ltr! De 850 van mij met zijn 2.5 krachtbron blaast overal doorheen, de 2 ltr van de 740 is minder kwa motorinhoud, maar trekt een auto van 1400 Kg, keurig mee, wat dat betreft is jou verhaal een groot vraagteken voor mij. Maar het kan natuurlijk ook de persoonlijke instelling zijn wat betreft het autorijden, en natuurlijk je smaak kwa motoren. Maar de 2 Ltr draait prima mee, ook op de snelweg, no problemo, is wel perfect onderhouden dan!
mightyspawn schreef:Ik heb er proefritjes in gemaakt. En het is gewoon niet voldoende om een 1400kg zware auto vooruit te krijgen. Zeker op de snelweg merk je dat. Ik moet nu eenmaal vlot door kunnen rijden in Duitsland en dat lukte niet met de 2ltr. Prima motor hoor, heb hem ook in mijn 360 liggen. Daar komt die goed tot zn recht.
Ieder zn mening uiteraard, in mijn ogen is die motor misplaatst en underpowered voor de 7 serie. Zeker met de techniek voor motormanagement van toen.
Geplaatst: 23.01.2010 - 11:33
door paulb
De oudere 700's zijn mooier, en de turbo's zijn veel leuker.
Maar een simpele 740 van de latere jaren zijn wel veeeeeeeel goedkoper. Je hebt een goede voor 1000 tot 1500 euro...
Geplaatst: 23.01.2010 - 17:53
door Dicks740
Ach, ieder zijn smaak, mijne 740 is perfect, en vind ik de mooiste, een ander weer een ander type, ...........respect...................
Geplaatst: 26.01.2010 - 21:14
door hb1295
Nooit serieus gedacht over een 940 i.p.v. de 740 ?
Geplaatst: 27.01.2010 - 07:45
door Dicks740
De 940 trekt me niet echt!